Как една училищна зеленчукова градина в Пловдив учи ученици от 1. и 4. клас на грижа и любов към природата 

От къде идва млякото? А доматите в салатата?

Г-жа Вяра Георгиева, класен ръководител на 1. клас в СУ “Свети Седмочисленици” казва: “Ние… се позоваваме на мотото “Учене чрез опит” – трябва да се знае, за да се опазва“. Има ученици, отглеждани в града, които не се замислят какъв е произходът на храната, която ядат. А в съвременното забързано ежедневие и за родителите понякога е трудно да поддържат връзката с природата и да прекарват заедно с децата си време сред нея. 

В отговор на тази нужда родители, учители и ръководство на Средно училище “Свети Седмочисленици” – град Пловдив запретват ръкави и обособяват училищна зеленчукова градина в училищния двор, в която учениците от 1. и 4. клас да се грижат за своите растения. 

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:

Име на практиката: “Училищна зеленчукова градина”

Цели:

  • Екологично образование – жизнен цикъл на растенията и произход на храната.
  • грижа за природата;
  • нагласа за сътрудничество между по-големи и по-малки ученици.

Подходяща е за: ученици от всички етапи

Прилага се:  през цялата учебна година в часовете за занимания по интереси

Необходими материали: 

  • почва и тор;
  • семена и луковици;
  • уреди за обработка на земята;
  • вода за поливане.

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Училищните ферми са форма на екологично образование, което благоприятства обучението на детето и придобиването на информираност за грижата за околната среда.

В СУ “Свети Седмочисленици” – гр. Пловдив практиката включва обработване на специално градинско място с обогатена почва с калифорнийски червеи. Децата са ангажирани в дейности като копаене, засаждане, поливане, плевене. Така те могат да научат повече за заобикалящата ги среда и за произхода на много от продуктите, които се продават в магазина.

При обучението на учениците от 1. “Д” клас се прилага системата на Мария Монтесори. Част от принципите, които са определящи за метода, са активното включване на родителската общност в училищния живот и обучението на децата чрез практически дейности.  Описаната практика “Училищна зеленчукова градина” съчетава и двата принципа.

Идеята за училищната градина идва от родителите на децата – някои от тях се занимават професионално с растениевъдство. С тяхна помощ учителите и учениците се снабдяват със семена, почва, обогатена от калифорнийски червеи, инструменти и всичко необходимо за отглеждане на растения.

Г-жа Георгиева разказва за процеса: “Идеята беше изцяло на родителите. Те осигуриха и необходимите матераили. Ръководството на училището определи и подготви терена за зеленчуковата градина в двора на училището. А ние с Валя Генова прегърнахме горещо идеята. С огромно удоволствие водихме децата и се наслаждавахме на получените резултати.”

Стъпките, през които преминават учители и ученици от СУ “Свети Седмочисленици” – град Пловдив, са следните:

  1. Избор на подходящо място – ръководството на училището избира терен, който подготвя за работата на бъдещите градинари.
  2. Осигуряване на необходими материал – всички материали са осигурени от родителите на децата в 1. клас – почва, тор, семена, уреди за обработка (мотики, дараци, лопати).
  3. Обработка на терена – учениците от 4. клас на г-жа Валя Генова се заемат с обработката на почвата. След това започва засаждането на семената и луковичките на растенията. Учениците от 1. и 4. клас работят заедно – по-големите деца учат по-малките.
  4. Грижа за растенията в градината от есента до пролетта – всеки четвъртък в програмата на учениците от 1. клас на г-жа Вяра Георгиева има занимания по интереси в рамките на два учебни часа, запазени за проектната дейност “Училищна зеленчукова градина” –  плевене и поливане.
  5. Обиране на готовата продукция – през януари учениците обират първата продукция от зеленчуковата градина – спанак, лук, чесън, репички, марули. 
  6. На нашата трапеза – с набраните зеленчуци учениците си приготвят салата и супа.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

Г-жа Георгиева описва вълненията на класа си: “Децата виждат как се развиват растенията под техните грижи. За тях това бе истинско приключение и забавление. Нашите деца са градски деца, рядко участват в подобни дейности. Емоцията от преживяното – да се роди нещо изпод ръцете им –  е несравнима”.

Първокласниците разбират, че училището не е само в класната стая, където се учат да пишат, да четат и да смятат. Ученето е и на двора, в зеленчуковата градина, защото там придобиват нови знания и развиват различни умения. Когато децата осъзнаят значението на природните ресурси, у тях възниква вътрешна необходимост да ги опазват, да се грижат за тях, да ги съхраняват.

В допълнение към това, реализирането на тази добра практика води до приобщаване на децата в колектива. Те работят, като си сътрудничат помежду си – редуват се, изчакват се, помагат си.  В класа има деца със специални образователни потребности, които също се включват в дейностите. Учителите забелязват, че някои от тях за първи път се усмихват. 

Докато общуват активно и учениците от 1. и 4. клас създават връзка помежду си. По-големите деца предават своите знания и опит на по-малките. Раждат се нови приятелства.

Г-жа Георгиева споделя още: “Ние, учителите, също учим в тази дейност. Преживяването е много силно и зареждащо”.

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ

Предварителната подготовка за дейността е много важна. Освен набавяне на семена и луковици, тя включва спазване на сезонния принцип и подбор на подходящ тор.

Важно е да се избере подходящ терен – защитено място близо до училището. Ако разстоянието е прекалено голямо, придвижването би отегчило и уморило децата, а и ще им е трудно да носят вода от чешмите. Хубаво е в близост да има водоизточник.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Как една училищна зеленчукова градина в Пловдив учи ученици от 1. и 4. клас на грижа и любов към природата 

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Timed Retell - Преразказ за време (по двойки)
Комуникативни умения

Timed Retell – Преразказ за време (по двойки)

В тази стратегия учениците практикуват умения за слушане и говорене. Учениците се разделят на двойки и един след друг говорят, изслушват се и след това

Длъжностна характеристика
Работа в екип

Длъжностна характеристика

При реализиране на по-дълъг проект е подходящо да се приложи стратегията „Длъжностна характеристика“. Тя включва подробно разписани длъжности на участниците в екипа, които те трябва

Представяне на етапи – идея, прогрес, резултат
Работа в екип

Представяне на етапи – идея, прогрес, резултат

При представяне на общия продукт учениците споделят най-напред каква е била първоначалната идея, след това какъв прогрес са постигнали при конкретното изпълнение и накрая какъв

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали