Как да развием социални умения чрез личен работен дневник?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Развитие и усъвършенстване на:
    • отговорност;
    • организация;
    • умения за учене;
    • комуникативни умения;
    • социални умения.

Необходими материали:

  •  тефтер/тетрадка, химикали, цветни моливи

Г-жа Неда Грамадска е част от екипа на Основно прогресивно училище 1 – гр. София от създаването му. Още през втората година забелязва, че малките ученици имат слабо развити основни умения за организация, учене, мислене и общуване. “Реших, че трябва да подготвя децата, за да могат да се справят по-лесно, когато прекрачат прага на прогимназията. Имам известен опит в Монтесори педагогиката за възрастта 6-12 г. и имах възможност да я изпробвам с първия ми випуск. Тогава започнахме с месечен учебен план, който във времето претърпя промени и постепенно превърнах във водене на дневник.”, разказва г-жа Грамадска.

Преди отново да стане класен ръководител на първи клас, г-жа Грамадска се изправя пред голямо предизвикателство – да мотивира и да научи учениците си на самоорганизация чрез воденето на личен дневник. 

lichen dnevnik

Добрата практика се провежда в рамките на целия начален етап, започвайки от първи клас. В следващите редове споделяме важните моменти и стъпки, които да приложите във всяка фаза от добрата практика.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Предварителна подготовка

Несъмнено, едно от най-важните неща е предварителната подготовка на учителя, който разписвайки план, да очертае рамките на проекта по години. Първокласниците трудно задържат вниманието си. Често за тях всичко, което се случва в училище, е ново и непонятно. Ролята на учителя е да подбере време, което заедно с класа да отделят за работа върху дневника. 

Първи клас 

  1. Представете идеята си пред първокласниците. Насочете ги към материали, които могат да използват. При въвеждането на дневниците са въвлечени и родителите. След представянето на идеята, всяко дете носи тефтер/тетрадка, която да надпише и украси по свой избор. Ролята на родителя е да подготви материали като моливи, принитрани букви/картинки и др. Важно е учителят да представи на децата колко са специални тези дневници. “Дневникът се използва за записване на ежедневни и седмични задачи за самообучение и месечни цели. Месечните цели обхващат три области: взаимоотношения, знания и умения. В началото на всеки месец учениците си поставят конкретни цели във всяка област и ги преглеждат в края на месеца, отразявайки своите постижения, предизвикателства и нужди за следващия месец.”, уточнява г-жа Грамадска.
  2. Ролята на учителя е да подкрепя учениците си, обсъждайки целите и  възникналите въпроси. Ключова задача е учениците да си поставят и цел за четене за месеца, записвайки избраната книга в своя дневник и споделяйки своите впечатления след приключване на четенето. “След проведен урок учителят записва това, което децата имат за самоподготовка. Те си записват в дневниците тази информация. В часовете за самоподготовка имат избор да започнат с това, което предпочитат, да седнат където и с когото искат. Така учителят не е водещ в организацията на процеса на учене, и може да ги подкрепя при нужда.”, разказва г-жа Грамадска.
  3. Обратната връзка е част от процеса. Постепенно въведете този метод на седмична база. Учениците на г-жа Грамадска започват като в края на седмицата отбелязват или оцветяват емоцията, която отговаря на въпроса “Как си чувстваш?”. Обратната връзка остава в дневника на ученика. В последните месеци от учебната година се въвежда обратна връзка в писмен вид.

lichen raboten dnevnik obratna vryzka

  1. Отбелязвайте успехите на първокласниците и ги поздравявайте за малките победи. “Учениците могат да си залепват листчета с някакви техни успехи – как са написали ръкописно някои букви, думи, как са решили някои от задачите и др., като това се коментира с учителя и се отбелязва като успех. Там рисуват илюстрации към прочетени от учителя текстове или книжки. В края на годината могат да си запишат какво са успели да постигнат – поне един голям успех. Децата в първи клас обикновено се радват, че са се научили да чета, да пишат ръкописно, да четат по-бързо, да смятат задачи до 20 или повече, намерили са си приятели и др. В тази възраст все още не са самостоятелни в часовете по самоподготовка.”, споделя г-жа Грамадка.

Втори клас

  1. В началото на учебната година второкласниците си поставят една или две конкретни годишни цели. Препоръчително е веднъж месечно заедно да се връщате към големите цели.
  2. Месечно си записват обратна връзка от този период, свързана с учене, поведение и взаимоотношения. С помощта на учителя и индивидуални срещи с него, второкласниците си поставят цел за постигане в някоя от тези области при нужда.
  3. Учителят има много важна роля. Неговата голяма цел е да научи учениците да бъдат по-самостоятелни при попълването на дневниците. “Това е дълъг процес, но при последователност и упоритост, дава много добри резултати и усилията се заплащат. Освен целеполагането, с много активната помощ на учителя (водещия и този от часовете по самоподготовка), децата си записват и цел за четене за всеки месец – книга, за която после пишат кратка обратна връзка, когато я прочетат.”, споделя г-жа Грамадска.
  4. Във втори клас е време проектната задача да бъде надградена като учителят постепенно въвлича използването на дневника в часовете по самоподготовка. Задачите за домашна работа се записват на видно място достъпно за децата. В часовете по самоподготовка учителят дава свобода при избор с кое домашно да започнат второкласниците и до кого да седнат. Важно е да отбележим, че това право се дава, когато учениците са наясно с правилата на класната стая. ”Учителят не е водещ, а по-скоро помага при нужда индивидуално или в група. Децата работят самостоятелно, но могат да си помагат. Препоръчително е първо да се опитват да си помагат сами, по подходящ начин и след това да търсят учителя при необходимост. “, допълва г-жа Грамадска.

Класният ръководител забелязва значителен напредък в края на учебната година. Второкласниците придобиват умения за самоорганизация, търпение, правилно структуриране на времето и активно водене на личния си дневник. Учениците все по-често работят заедно в малки групи и не се страхуват да помолят за помощ своя съученик.

Трети и четвърти клас

“Ако се следват стъпките при работа с практиката в първи и втори клас, тук вече децата влизат в рутина и имат възможност спрямо индивидуалността си да развиват дадените умения.”, споделя г-жа Грамадска. Учителят постепенно повишава нивото на уменията за водене на дневника. Учениците си поставят все по-големи цели, пишат по-осъзнато и изпробват различни стратегии. Учителят от своя страна, поставя само рамките на заданията. “Той е там, за да проверява дали си отбелязват (с тикче или по друг начин) свършената работа, да им предостави начин да си я проверят и да валидира резултата, да им помага при различни индивидуални нужди от всякакво естество, да ги подкрепя да развиват уменията си, да прави индивидуални срещи с тях.”, допълва г-жа Грамадска. Индивидуалните срещи са все по-кратки, с конкретни въпроси. Учениците по-бързо и лесно постигат целите си.

lichen raboten dnevnik tseli

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Добрата практика “Личен работен дневник” подпомага учениците от начален етап през всичките години, позволявайки им сами да разпределят собственото си време, както и ги подготвя за голямото стъпало на прогимназията. 

Добрата практика е успешна, тъй като тя спомага за по-добро разбиране на учебния материал, учи учениците на взаимопомощ, отговорност, ефективна работа. “Практиката изисква усилие от страна на учителя – водещия и/или учителя за самоподготовка. Развиват се комуникативни и социални умения и умения за получаване на обратна връзка – чрез взаимодействия с учител и други деца. Учениците много се влияят един от друг в тази възраст. Те се “копират” и следват авторитета на учителя, който ги въвлича в процеса. Стараят се да се представят добре. Затова е много важно положителното отношение на учителя към практиката.”, уточнява г-жа Грамадска.

lichen raboten dnevnik dobra praktika

В Основно прогресивно училище 1 – гр. София тази практика е част от ценностите, мисията и визията на училището, в съответствие е с методите, които използват. Учениците успяват активно да развиват горепосочените умения и личният работен дневник дава възможност на учителя да има поглед върху развитието на децата и да ги подкрепя индивидуално. 

За да се изпълни добрата практика, г-жа Грамадска съветва: “При желание, гъвкавост и изобретателност от страна на учителя, може да се намери начин, дори и адаптиран вариант на тази практика, която да се прилага и подкрепя учениците.” Според нея, добрата практика следва да се надгради и в прогимназиален етап, спрямо изискванията на учителите и възлагането на по-дългосрочни задачи и проекти. Тук могат да се включат и раздели като: проектни задачи, планирани срещи, дни за консултации, важни бележки и дати.

“Добрата практиката е подходяща да се използва от класове, в които има ученици с различни потребности, защото децата в тази възраст имат висока трудоспособност, мотивация, нужда от принадлежност и успеваемост, както и от поддържане на взаимоотношения с връстници. Така че децата си влияят и помагат и, ако учителят поддържа добра атмосфера в класа, те биха се подкрепяли в този процес. Ролята на учителя е ключова, въпреки че изглежда, че постепенно става по-пасивен. Всъщност той винаги е ангажиран в развитието на децата и ги подкрепя. Трудът му постепенно се отплаща, когато те свикнат с практиката, придобият навици и умения. “, допълва г-жа Грамадска.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Спокойствие, книжки и самостоятелно учене в класната стая на един млад учител от ОУ “Николай Петрини” – град Ямбол

В началото на учебната 2022/2023 г. Пламена Михайлова влиза в класната стая за първи път като учител в ГЦОУД. Групата ѝ в ОУ “Николай Петрини”–

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.