Практиката “Доброволчески клуб: Любов без граници” работи активно, за да свърже изучавания материал в часовете по философия и доброволчеството, благотворителността и стремежа да си в полза на обществото като цяло.
Христина Шошева (учител по философия), Албена Денишева (педагогически съветник), Стойка Станкова (учител по български език и литература), Стойка Янкова (Български език и литература) и директорът на ПГ “Пейо Крачолов Яворов” – Кристина Касабова, са автори на идеята и развиват доброволческата дейност в училището за поредна година.
Г-жа Шошева успешно интегрира теми от всеки клас в дейността на клуба:
- 8. клас: Личност и себепознание, общуване, емоционална интелигентност, алтруизъм, емпатия, решаване на конфликти;
- 9 клас: Добродетели, добро и зло, морал и нравственост;
- 10 клас: Рационални и аргументирани решения;
- 11 клас: Социалната роля на всеки от нас;
- 12 клас: Толерантност и солидарност.
Нейната идея е да покаже на учениците какво означават термините от учебника по философия на живо и как да ги приложим, за да изградим личностни и морални качества у учениците. След като реализират значими за училището и обществото дейности, младежите разписват философски проект, което надхвърля рамките на теорията.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ:
Стъпка 1. Екип & дейности
Христина Шошева обединява учители, ръководство и ученици в нейната голяма идея – “Любов без граници”. В началото на всяка година те залагат традиционни дейности, с които да развият добродетели у учениците. За да върви гладко комуникацията всички доброволци са включени в групов чат във Viber, а срещите на доброволците са ежеседмични. Членовете на тази група са над 250 и, както г-жа Шошева споделя, “Достатъчно е да напиша “За следващата седмица имаме дейност 1,2,3” и започват да валят палци и сърца. Събираме групите доброволци много бързо.”
Учителката по философия намира подкрепа в нейните колеги и всички заедно движдат клуба като свой. Всяка от дамите има конкретна роля. Педагогическият съветник Албена Денишева разпределя и групира доброволците, учителите по БЕЛ – Стойка Станкова и Стойка Янкова – проверяват всички писмени материали (когато има) за грешки, а директорът – Кристина Касабова, подкрепя всяка дейност и дава свобода на добротворците.
Стъпка 2. Доброволчество & предметно знание
Междувременно учебната година, заедно със своите уроци за нови знания, контрол и дейност си тече. В часовете си г-жа Шошева често реферира към дейността на клуба, за да свърже понякога абстрактните понятия с нещо близко и познато на децата.
Като задължителен елемент от учебния процес, осигуряван от преподавателката, е всеки ученик да изготви философски проект. Препоръчително е да се използва информация за дейността на клуба “Любов без граници”, като по този начин каузите на доброволците достигат до още повече хора.
Стъпка 3. Доброволчески екипи
Всички доброволци се обединяват в отбори, съдържащи ученици от всеки випуск – 8-12. клас. По този начин г-жа Шошева ръководи по-лесно процеса като инструктира всеки отбор да отговаря за различна кауза.
За да се чувстват подкрепени учениците, които доброволстват в клуба, разполагат и с ментор – друг ученик, или от горен клас, или с повече опит и знания в конкретната дейност.
Стъпка 4. Избор на каузи
Доброволческите екипи сами избират кауза, която да подкрепят. През годините е имало и в момента има каузи от всяка сфера и тип – социално подпомагане, екология, еко-равновесие, здравеопазване, култура, традиции, кулинария и други.
“В момента самите ученици предлагат каузи. Издирват информация и откриват страхотни неща. Отиваме на място и плачем заедно с хората. Много е силно и емоционално”, разказва учителката.
Каузи, подкрепяни от “Любов без граници”
- Ситуационна подкрепа на хора от региона в нужда. За да могат да бъдат в полза, учениците се свързват с кметовете на населените места, за да проучат за нуждаещи се хора. “Тази година децата намериха една самотна майка с две деца от Рупите. Организирахме се и помогнахме на семейството, като им изпратихме пакети с храна, играчки и други.”, разказва учителката по философия.
- Работилници за Коледа и Великден
- Благотворителни базари – “Децата, които рисуват, продават творбите си по базарите, а със събраните средства обикновено подкрепяме каузи.”
- Благотворителни концерти
- Кампании за популяризиране на здравословното хранене – “Събираме плодове и ги пакетираме в кутии с красиво изписани етикети. А после ги даряваме.”
- Акции за събиране на хартия – “Изпращаме послания, свързани с рециклирането, предаваме хартията на завод за рециклиране и използваме парите за благотворителност.”
- Посещение на център за деца, лишени от родителска грижа – “Играем заедно в парка, боядисваме яйца, ядем пица, споделяме време, показваме любов и плачем. Емоцията е много силна!”
Стъпка 5. Отговорност
Всяка група доброволци работи по конкретна кауза. Те са отговорни за нея от началото ѝ до края. Имат различни задачи:
- да изработят стратегия;
- да опишат цели и очаквани резултати;
- да разпределят роли;
- да осъществят дейността;
- да опишат постигнатите резултати.
Стъпка 6. Работа по философските проекти
“След осъществяване на дейностите, чрез материалите, които имат учениците – снимки, видеа, рекламни материали и други – се изготвят интерактивни проекти. Те се обсъждат публично. По този начин теорията се “превъплъщава” в практика, а учениците са активно включени в творчески и практически задачи, които са в контекста на теоретичната им образованост”, споделя Христина Шошева.
Обсъжданията на проектите, изработени от учениците, имат висока добавена стойност. Чрез тези събития и викторини философията оживява, става тема на обсъждане, а учениците се вълнуват от постиженията си и добрините, които посяват.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:
Г-жа Шошева определя резултатите, които “Любов без граници” постига, като двуизмерни. От една страна е напредъкът в науката философия – чрез доброволческата си дейност гимназистите илюстрират теорията и научните обосновки. От другата страна са ценностите, уменията и нагласите, които развиват децата. В дългосрочен план именно това са качествата, които носят увереност и устойчивост на личността.
Цялостна дейност на клуба – проучвателна, организационна, логистична, социална, изпълнителна, рекламна и т.н. – развива различни знания, умения и нагласи у младежите. Едно от най-важните умения, и междувременно критична нужда за много подрастващи, е адаптивността. “В гимназиална възраст децата често се чувстват не на място, нестабилни са и едни такива дейности им помагат да се изградят като гъвкава личност, която се променя и надгражда, заедно със средата.”
Емоционалната интелигентност на учениците-доброволци също се развива положително. Благодарение на различните ситуации, в които са поставени гимназистите, те съумяват в един момент да контролират емоциите си. “В резултат на технологиите, центърът на съзнателната дейност е изместен от реалността във виртуалния свят. Децата се вживяват в дигиталния свят. Обичат се там. Сприятеляват се там. Разделят се там. Играят там. Има аномалия и нетърпимост на различията. Тези дейности обаче ги заземяват и ги връщат в реалния свят, в който има емоции.”