Как да ръководите извънкласна дейност: полезни съвети

Идеята как да ръководите извънкласна дейност се е загнездила у вас, защото сте чували от колеги, че извънкласните дейности с учениците са много полезни? Или училищното ръководство е прегърнало стратегия за развитие на умения и таланти и ви е възложило такава задача? А може би просто кипите от ентусиазъм и рамката на стандартния учебен час не може да го побере? Накратко, решили сте да организирате извънкласна работа с децата и се чудите откъде да започнете. Продължете да четете нататък.

Независимо дали става въпрос за клуб по интереси, лятно училище или конкретен учебен проект, който включва извънкласна работа, тази статия ви предлага няколко полезни практически съвета относно организацията и провеждането на дейностите.

Ползи от извънкласните дейности в училище

Няма две мнения по въпроса, че извънкласните дейности са полезни за учениците, но особено ако за пръв път се сблъсквате с тях, е добре като начало да си изясните защо и как те подобряват процеса на учене. Това би ви помогнало да направите идеята си много привлекателна за родителите и ръководството на училището, а също така и за самите деца. Какви са ползите от извънкласните дейности можете да прочетете по-подробно тук. Ето накратко основните от тях:

  • Повишават мотивацията за учене и подобряват учебните резултати. Извънкласната работа ви дава възможност да подберете интересни и вълнуващи дейности, които да събудят ентусиазма на учениците и същевременно да им помогнат да разберат и упражнят труден учебен материал;
  • Подобряват взаимоотношенията и учебната атмосфера. Извънкласните дейности осигуряват пространство за качествено неформално общуване както между учителя и учениците, така и между самите деца, което изгражда позитивна учебна среда, доверие към учителя и усещане, че всеки е значим и приет;
  • Развиват ключови житейски умения. Извънкласните дейности предлагат множество ситуации, в които децата са предизвикани да развиват важни умения като емпатия, ефективно общуване, саморегулация, работа в екип, креативност и т.н.;
  • Създават чувство за принадлежност и повишават имиджа на училището. Учениците обикват и се отъждествяват с мястото, където правят интересни за тях неща и могат да изявяват уменията и дарбите си. Извънкласните дейности също така дават възможност родителите и общността да бъдат ангажирани с живота на училището;
  • Осигуряват пространство за успешна изява на учениците със затруднения. За децата, които сякаш по всеки учебен предмет се борят за оценка 3, извънкласните дейности могат да се окажат трансформиращото вълшебство, в рамките на което да разгърнат свои неподозирани таланти и да придобият самочувствие и нагласата „аз мога”.

Ръководене на извънкласна дейност

Избор на извънкласна дейност

И така, решени сте да стартирате допълнителни занимания с учениците и сте напълно убедени в смисъла да го направите. Следващата стъпка е да изберете извънкласна дейност, която да ръководите. Важно е да базирате избора си на отговорите на следните въпроси:

  • Какъв проблем или нужда на учениците искате да адресирате? Може би най-важно според вас е те да упражняват и надграждат учебните си знания по атрактивен начин? Или да разгърнат творческия си потенциал? А защо не да се ангажират с решаването на актуален проблем на местната общност?
  • Какви са интересите на учениците? Ключов за успеха на извънкласните дейности е изборът на занимание, което ще вдъхнови децата. Наблюдавайте ги и слушайте неформалните им разговори, проведете анкети или разпитайте родителите;
  • Какво вдъхновява лично вас? Дори да изберете много интересна за учениците дейност, ако тя не пали конкретно вашия ентусиазъм, е малко вероятно да успеете да ги ангажирате. Не е задължително да бъде занимание, в което сте опитни и умели, може да е нещо съвсем ново за вас, но е важно идеята да ви се струва привлекателна;
  • Какви ресурси са ви нужни и с какви разполагате? Това е съвсем прагматичен, но съществен въпрос. Какво пространство ви трябва и има ли подходящо в училището? Нужни ли са ви някакви материали? Или финансови средства?

След като си отговорите на горните въпроси, е време да решите каква конкретно ще бъде вашата извънкласна дейност. Разнообразни идеи за видовете занимания можете да откриете тук.

Важно е да прецените обективно и силите си. Като цяло добра идея е да ръководите само една извънкласна дейност, освен ако вече не сте натрупали толкова опит, че работата ви върви съвсем леко, гладко и предвидимо.

Предварителни организационни стъпки

Успехът на извънкласната ви дейност зависи пряко от внимателната предварителна организация. Ето какво е добре да направите, преди изобщо да запознаете учениците с предстоящата инициатива:

Съгласувайте идеята си с училищното ръководство

Почти невъзможно е директорът да се противопостави на ентусиазма ви да водите извънкласна дейност, но има множество дребни организационни проблеми, които може би не очаквате. Например стаята, която сте си харесали, е ангажирана по времето, което сте избрали. Или чистачката си тръгва точно след шестия час и няма кой да почисти отново след вашата дейност. Екипът на училищното ръководство ще ви съдейства за преодоляването на всички потенциални неуредици.

Съгласувайте идеята си с останалите колеги

Разпитайте ги какви извънкласни занимания провеждат с учениците, на които преподавате, и кога. Възможно е да се окажете в неприятна ситуация, ако сложите супер интересно занимание в същия времеви отрязък, когато колегата ви очаква определени ученици на консултация по математика (това може да ви навлече дори гнева на родителите). Ако друг учител води същия вид (или много подобна) дейност, каквато и вие сте избрали, разберете се помежду си да я предлагате на различни класове или да я водите заедно. Не рискувайте отношенията помежду ви да се напрегнат, както и да поставяте децата в ситуация „да избират отбори” и да решават при кого от двама ви да се запишат.

Внимателно изберете времето за провеждане на дейността

Например петък следобед не е много добър вариант, защото родителите често решават семейството да пътува. Ако стартирате моментално преди или след часовете, децата може да са гладни. Ако оставите пък голяма дупка между редовните им занятия и извънкласната дейност, е възможно да нямат къде да изчакат или да се отегчат и демотивират от чакането. И не на последно място, не забравяйте, че учениците понякога посещават частни уроци или занимания и извън училище.

Потърсете формална рамка за финансиране на дейността ви

Виждала съм колеги да отделят време и енергия, за да разработват и планират страхотни проекти, които впоследствие не се реализират, защото са скъпи и не се намират средства за обезпечаването им. Не бива да пренебрегвате и собствения си труд – добре е той да бъде заплатен, дори и символично, в противен случай е трудно да останете трайно мотивирани за извънредната работа. От години МОН работи по програми, които финансират провеждането на извънкласни дейности. Понякога в бюджета на училището също са предвидени средства за това. Осигуряването на ресурси от външни неправителствени и бизнес организации също е опция. Училищното ръководство може да ви даде ценни идеи и помощ в това отношение. Не правете грешката да влагате лични пари, освен ако не става въпрос за наистина дребна еднократна сума.

Представяне на идеята и записване на желаещи

Разкажете първо на учениците. Ненасилственото участие в извънкласната дейност е сред водещите фактори за нейния успех. Дори да се изкушавате да споделите прекрасната си идея първо на всички родители, не се поддавайте. Нищо няма да вгорчи работата ви така, както натирено от мама и тате дете, което насила посещава занимание, защото родителите му са сметнали, че е полезно, без да го питат. Особено ако става въпрос за затвърждаване на учебен материал, не споменавайте пред учениците думата „учене” или каквито и да било нейни производни. Наблегнете на ключови думи като „забавление”, „творчество”, „интересни дейности”, „игри” и „по избор на участниците”.

Осигурете реклама, както и ясен и достатъчно дълъг период за записване на желаещите. Добре е на видимо място да има атрактивен плакат, който да напомня на децата за възможността да се включат в извънкласната дейност. Може да помолите някой по-ентусиазиран ученик да ви съдейства с изработката. Ако имате повече помощници, може да направите и рекламни флаери, с които да популяризирате инициативата.

След като сте уточнили списъка с желаещи ученици, споделете идеята и с техните родители. Това може да стане след родителска среща или в краен случай в онлайн групов чат. Не пестете подробности относно кога, как и какво ще се случва. Наблегнете на ползите за децата (тук вече думата „учене” е много подходяща). Съберете писмени декларации за съгласие и съвестно ги съхранявайте.

Провеждане на извънкласната дейност

Какво ли не може да се обърка, докато всеотдайно се опитвате да провеждате своята извънкласна дейност! Ето няколко съвета, които могат да ви спестят куп неразбории:

Започнете с приемане на правила и последствия

Извънкласните дейности създават у учениците усещането за нещо много по-свободно и неструктурирано от стандартния учебен час, затова ясните правила и последствия са много важни. Обяснете, че те са нужни на всички ви, именно защото заниманието включва повече активност и общуване. Може да дадете пример с отборните игри, които са немислими без спазването на правила. Дайте възможност на децата сами да предложат идеи и накрая приемете правилата и последствията на извънкласната ви дейност чрез общо гласуване. Добре е те да са на видимо място, може децата сами да изработят цветно табло, което да закачите в стаята.

Погрижете се всички да са заети през цялото време, но все пак спазвайте принципа за ненасилствено участие

Ако в различен период от заниманието работите активно с едно или няколко деца, докато останалите просто изчакват реда си… ще останете изненадани колко креативни начини ще открият незаетите, за да ви пречат. Учениците лесно се разсейват и ако нямат конкретна задача в даден момент, задължително ще си измислят такава. Ето защо, когато планирате занятието, погрижете се всички да имат какво да правят. Например ако репетирате сцена от пиесата с трима ученици, нека останалите да следят и да им подават текст, да си записват и после да споделят кое се е получило добре или тихичко да репетират своите реплики в по-далечен ъгъл на стаята. 

Важно е обаче ако някой не иска да се включи в дейността в даден момент, да не го насилвате и да го оставите като наблюдател срещу обещанието да не пречи. Може да има някакъв проблем или все още да се притеснява от другите. Дайте на такива деца пространство и време, докато решат да бъдат активни.

Насърчавайте свободния избор на учениците, но в определени граници

Когато участват в избора на конкретни дейности за деня и могат да предлагат свои идеи, децата приемат заниманието като нещо наистина свое и са много мотивирани. Така че винаги, когато е удачно, ги оставете те да взимат решения (но задължително имайте план Б, ако пък не успеят да измислят нищо). Все пак е добре да имате едно наум, когато предоставяте свобода на действие. Учениците тепърва формират ценностната си система и невинаги могат да преценят кои идеи са подходящи и кои – не. Така че поставяйте и определени условия, като например „измислете ваш текст по мелодията на тази песен, но без да използвате вулгарни изрази или обиди” или „представете ваша идея за сценка по тази тема, но без да включвате физическа агресия между героите” и т.н.

Стриктно водете дневник за присъствията и го споделяйте с родителите след всяко занятие

Дори и да не е формално задължително, това е много важно. Може да създадете онлайн споделен документ, до който всички родители имат достъп. Напълно възможно е някое дете да реши да използва вашето занятие за оправдание, докато прави нещо, което му е забранено или дори опасно. Ясно е, че не можете да задължите учениците да присъстват на всяко занимание на извънкласна дейност, но родителите им трябва да знаят кога са били и кога – не. За да насърчите всички да идват, може да помислите за дребни награди за редовно присъствие – стикери, персонални дипломи и др.

Приемете спокойно отказалите се ученици

Децата невинаги са наясно с интересите си и понякога трябва да пробват няколко неща, докато разберат какво наистина им харесва. Съвсем нормално е да решат да се откажат от извънкласна дейност, която първоначално им се е сторила привлекателна. Това в никакъв случай не е индикатор, че вие не успявате да поддържате интереса им. Така че благодарете с усмивка на всеки, решил да се оттегли и при нужда реорганизирайте разпределението на задачите между останалите. Ако планирате публично представяне с конкретни роли, е добра идея да имате поне по двама души за всяка роля, за да избегнете сътресения в последния момент.

Провеждайте периодична рефлексия

За учениците също както и за учителите е съществено важно да поглеждат назад, за да осмислят преживяванията си. Отделете регламентирано време, може би веднъж месечно, в което просто всеки да сподели как се чувства, какво му харесва и какво би искал да се промени. Добра идея е понякога рефлексиите да са писмени (но кратки), защото така ще можете да се връщате към тях и да проследявате тенденциите в разгръщането на извънкласната ви дейност.

Събирайте доказателства за дейността

Правете снимки, заснемайте клипове, съхранявайте творби на учениците или интересни материали, с които сте работили. Те могат да ви потрябват в най-неочаквани моменти и ситуации, а и са хубав спомен. Само не забравяйте да се съобразите с правилата за използване на снимки с лицата на деца. Задължително е да имате съгласието на родителите.

Създайте онлайн група, посветена на дейността, в социалните мрежи

Това е много удобен начин за споделяне на мнения, впечатления, идеи, ресурси, организационни въпроси, снимки и т.н. Осигурява видимост и улеснява представянето на дейността пред родителите. Така или иначе, има над 90 % вероятност учениците сами да направят такава група, ако не се погрижите вие. По-добре да се случи под ваше наблюдение и контрол.

Отчитане на резултатите от дейността

Може да ви се струва маловажно, но да информирате околните за резултатите от извънкласната ви дейност е много съществено. Така я правите престижна, помагате на учениците да се гордеят с постиженията си, получавате повече доверие и потенциално съдействие от страна на родителите и училищното ръководство. Не на последно място, помагате на самите себе си да усетите удовлетворение и смисъл от положения труд. Ето няколко добри идеи за отчет:

  • Периодично споделяйте накратко какво правите с учениците по време на педагогически съвети и родителски срещи не забравяйте да споменавате за извънкласните занимания и в редовните си часове, за да насърчите и други ученици да се включат;
  • Независимо каква е дейността, организирайте публично събитие, където децата да демонстрират работата си пред съученици, родители и близки   дали под формата на изложба, представление, концерт, литературно четене, конференция, състезание или просто открит урок, осигурете видимост на извънкласното занимание. Напълно достатъчно е да проведете такова събитие един или два пъти годишно. Много добра идея е да го изнесете извън територията на училището – в местно читалище, в общинска сграда, в залите на културни институции и т.н.;
  • Публикувайте информация за дейността ви в различни медии – обърнете се към местния вестник, използвайте сайта и официалните страници на училището в социалните мрежи, участвайте в конкурса „Добрите практики на фокус” на Prepodavame.bg и т.н.;
  • Поддържайте актуален архив и създайте портфолио на извънкласната дейност включете снимки, видео материали, използвани ресурси, творби на учениците, попълнени анкети за обратна връзка, копия от публикувани статии и т.н. Насърчете децата да се включат в изработката на портфолиото. Така не само ще имате на разположение всички доказателства за заниманията ви, но и ще съхраните по подходящ начин спомена за проведената инициатива.

Организирането и провеждането на извънкласна дейност може да звучи доста времеемко и трудоемко и на практика е точно такова. Но усилията си струват и учениците и родителите ще продължават да са ви благодарни дълго след като извървите съвместния си учебен път. Затова – запретнете ръкави и започнете с планирането още днес!

Източници:

  1. Христова, Р. (2022). Извънкласни дейности – защо са важна част от училищния живот. Prepodavame.bg
  2. Христова, Р. (2022). Как да организираме извънкласни дейности, които са полезни за учениците. Prepodavame.bg
  3. Христова, Р. (2022). За родители: как да помогнете на детето си да избере извънкласна дейност. Prepodavame.bg

_______________________

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Батерия на емоциите

В последно време все повече се говори за социално-емоционалните компетентности, които е важно учениците да притежават. Все повече родители и учители се обединяват около идеята,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали