Игра на „писма и съвети” – развиване на СЕУ в час по чужд език

Понякога се случва, влизайки в класната стая, да видим ученик, потънал в размисли за живота, потиснат от лични проблеми. Често обаче нямаме време или не е уместно да се опитваме да му помогнем пред целия клас. Упражнението, което предлагаме в тази статия, ще ви позволи да съчетаете учебния час по английски език с развиване на необходимите умения на учениците за справяне с трудни ситуации чрез създаване на една своеобразна взаимопомощна група.

Какви са позитивите за учениците?

Докато упражняват чуждия език четимо, говоримо и писмено, преговарят или учат нова граматика (напр. минали времена, модални глаголи за съвет и предположение, условно наклонение) и лексика (думи за емоции и чувства, роднински връзки и др.), учениците ще имат възможност да разговарят в безопасна среда за често срещани проблеми. Да обменят гледни точки, да търсят заедно решения и, не на последно място, да се учат на толерантност и емпатия към околните.

Ситуациите, които са включени в това упражнение, са подбрани заради своята злободневност и са отворени за интерпретация, нямат еднозначно решение. Целта е да се предостави възможност на учениците да се припознаят в героите или да проектират собствените си опит и чувства. По този начин по-голяма част от тях ще бъдат ангажирани и мотивирани да споделят мнението си и да потърсят или предоставят решение. Неусетно ще развиват своите социални и емоционални умения.

Как да подходим?

Упражнението, което ви предлагаме, се състои от няколко етапа и може да се проведе в рамките на един учебен час (40-45 мин.). Необходимо ви е по едно писмо за всеки трима ученици, за да се обхванат повече теми (по желание може да ограничите темите). Към предоставените материалите сме включили и разяснителни бележки, които да ви помогнат да насочите учениците към избор на реалистични, ефективни и градивни стратегии за справяне с дадените проблеми, без да се налага вие да предлагате конкретни решения. 

Етап 1: Увод – 5 мин.

Задайте на учениците въпроса: „Що е то „agony aunt”?“

Заедно достигнете до заключението, че това е човек, обикновено по-възрастен, често психолог, който дава съвети на хората как да се справят с различни лични проблеми. Тези, които му пишат, винаги остават анонимни, но кореспонденцията помежду им се споделя, за да е полезна за повече хора.

Включете малко образователна драма – обяснете на учениците, че заедно ще играете ролята на „agony aunt” и ще опитате да помогнете на различни хора. Кажете им, че всички описани ситуации са реални и че писмата с проблеми сте взели от интернет – малката бяла лъжа помага за поддържане на интереса и държи ситуациите неутрални за учениците.

Разделете класа в отбори по трима и раздайте работните листове. Разпределете писмата, така че всяка група да има по едно писмо. За да стане по-интересно, може отделните групи да работят по различни писма.

Етап 2: Разглеждане на проблемите – 5 мин.

След като раздадете писмата, дайте възможност на учениците да се запознаят с текста, без да го коментират. Ако предварително сте забелязали, че в писмата има нова лексика:

  • може да запишете думите с превод в едната половина на дъската и да ги оставите да се виждат от всички;
  • друг вариант е предварително да предоставите списък с новите думи (например още в предишното занятие);
  • също така, с по-силни групи, може да помолите учениците само да подчертаят новите думи и да оставите проверката им за края на упражнението. След като приключите с дискусията, помолете учениците да предположат какви са значенията на думите, използвайки контекста.

Етап 3: Анализ – 7-10 мин.

Задайте на учениците следните въпроси и ги запишете на дъската:

  • Какво се е случило? (What happened?)
  • Кой участва? (Who is part of the story?)
  • Как се чувстват хората в ситуацията? Защо? (How do the people feel? Why?)
  • Какво искат да постигнат хората? (What do the people want to achieve?)
  • Какво биха могли да направят? Какъв съвет бихте им дали? Ако постъпят така, какви биха постигнали? (What could the people do? What advice would you give them? If they followed your advice, what would happen?)

Нека всяка група помисли върху своето писмо и запише отговорите си. Това ще им даде възможност да обсъдят проблема, да опитат да направят своя анализ, да упражнят лексика и граматика. Насърчете комуникацията да протича на английски език. Ако някоя от групите завърши по-рано, дайте възможност да разгледа някое от другите писма и да помисли върху него.

Полезно би било на дъската да напишете граматичните структури за даване на съвет или условните наклонения, за да подскажете на учениците какво да използват. Това може да се използва като преговор или въведение на структурите и тяхната употреба.

Етап 4: Обратна връзка – 15-20 мин.

В този етап всяка група представя устно своя анализ и съвета, който би дала. Може да насърчите учениците да използват изучените граматични структури за съвет, предположение и условно наклонение. Това ще създаде модел и децата ще имат по-добра представа какво се очаква от тях.

След представянето на всяка група попитайте останалата част от класа какво мисли, дали съветът е полезен и какви други съвети биха дали. Така ще насърчите участието в устна дискусия и по-ефективната обмяна на опит.

Ако забележите, че учениците не са сигурни за стратегията на поведение в конкретната ситуация, може да им подскажете и да им дадете предложения. Опитайте се да не давате готови отговори – рядко  има общовалидни такива, а и е по-ефективно, ако учениците сами достигнат до заключенията. Ако дискусиите станат прекалено разгорещени, напомнете, че всеки има различен опит и гледна точка и правилното решение за него може да е различно.

Възможно е някои ученици да дадат провокативни отговори. За да се справите с тях, попитайте класа какъв ще бъде резултатът, ако даденият съвет се приложи.  Дали ще бъде градивен? Ще постигне ли човекът целта си? Какъв би бил резултатът в дългосрочен план? По този начин без да давате директно оценка и мнение, може да насочите класа и да предложите по-ефективни стратегии.

Етап 5: Обобщение – 5 мин.

В този етап е време емоциите и дискусиите да се успокоят. За да насърчите и поощрите участието на децата в бъдещи дискусии и обмяна на опит, бихте могли да започнете с „Благодаря ви за активното участие и интересните идеи. Може би помогнахте наистина на някого някъде“. След това насочете вниманието на учениците към граматичните структури, които са ползвали. Може да попитате класа за тяхната употреба и цел, а може и вие да ги обобщите и представите. В следващо занятие може да продължите по-структурирано с упражнения за граматика и лексика, ако материалът е бил нов.

Ресурси към урока

ТУК може да намерите готови писма, които да използвате за занятието. Предлагаме ви 10 писма, които обхващат различни теми. Всяко от писмата е адаптирано съответно за ниво А2, В1, В2 на английски. Подбраните ситуации може да се разглеждат от различни ъгли и нямат еднозначно решение, за да позволят на учениците да проектират собствения си опит върху тях. 

Ще намерите и МАТЕРИАЛИ ЗА УЧИТЕЛЯ, в които са включени обобщения на заложените в писмата ситуации с кратък анализ на възникналия проблем и възможните решения. Може да ги използвате, за да насочите учениците към ефективни и градивни стратегии за действие, без да давате конкретен отговор. 

Следващи стъпки – как да създадете и развиете такова упражнение

Предложените тук ситуации не са изчерпателен списък на бурния социален и емоционален живот на учениците. При желание и нужда, ако искате да наблегнете на някоя конкретна тема, може да напишете още такива писма, които да обсъдите с класа. ТУК може да намерите още предложения за теми, както и съвети как стъпка по стъпка да изградите свои ситуации и да ги адаптирате за различните нива.

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.