В училище ОУ “Христо Ботев” в с. Екзарх Антимово петокласниците и шестокласниците се впускат в търсене на съкровище на предците им съвсем случайно. Идеята за добрата практика се поражда от спонтанен диалог между учениците и учителката им по математика г-жа Недка Балталийска.
“В нашето училище, в рамките на часовете по занимания по интереси, учениците задълбочават знанията си по математика. Един ден, разсеяни от слънчевите лъчи, учениците не откъсваха поглед от двора. Гледаха към училищния медиатор и любопитстваха какво търси тя на двора. Хрумна ми да им разкажа, че тя има карта на съкровище, което е заровено някъде в района на училище, но не може да го открие”, разказва г-жа Балталийска.
Искрата у учениците вече е запалена. Следват седмици подготовка, в които те се стремят да помогнат в откриването на тайното съкровище от предците им. Всичко това става възможно с помощта на координатната система, платформата GeoGebra и упоритата екипна работа.
В следващите редове ви споделяме добра практика, която чрез създаване на “карти”, редица предизвикателства, “тайни ключове”, както и културни елементи, като ромски традиции и символи, прави обучението по-забавно и свързано с реалния живот на прогимназистите.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Добрата практиката “Координатна карта на съкровището” е интерактивна игра, която геймифицира учебния процес и прави изучаването на координатната система по-значимо и по-предизвикателно за учениците. Ето стъпка по стъпка описание на дейностите за ефективно изпълнение:
Стъпка 1. Предварителна подготовка
- Планиране на урока: Избиране на подходяща тема и задачи, свързани с координатната система, които ще се прилагат в мултикултурна среда.
- Подготовка на материали: Най-важно е учениците да имат достъп до компютри с платформата GeoGebra, на която ще работят. Подготвят се предварително координатна карта с интересни точки и задачи, свързани с културни елементи.
- Създаване на история: “Измислих история, която да съчетае учебния материал с културни и традиционни елементи – история за “Съкровището на древния старейшина”, което е скрито и може да бъде намерено само с помощта на координатната система”, споделя г-жа Балталийска
Стъпка 2. Въведение
- Запознаване на учениците с основите на координатната система: оси X и Y, координатни точки, ориентиране в равнината. Г-жа Балталийска прилага примери, които са им познати като карти на познати места, като квартала и училищния двор.
- Споделяне на историята за “Съкровището на древния старейшина” и стратегическите задачи.
Стъпка 3. Създаване на координатна карта
- Разделяне на учениците на екипи.
- Всеки екип има задача да създаде своя координатна карта в GeoGebra.
- Всяка карта съдържа “съкровища” и “ключове”, които учениците трябва да намерят, за да стигнат до финала.
Стъпка 4. Изпълнение на играта
- Учениците използват знанията си за координатната система, за да намерят “съкровището”.
- Всяка правилно решена задача им дава “ключ” за напредък.
- При успешна ориентация в координатната система, учениците получават подсказки или елементи от картата, които ги приближават до финалната цел.
Стъпка 5. Откритие
- След като учениците съберат всички ключови точки, картата ги отвежда до финалната цел – “съкровището”. “Екипите стигнаха до входа на сградата. Заедно трябваше да влязат вътре. Там ги чакаше нашият медиатор със “съкровището” и благодарност към тях, че са ѝ помогнали в търсенето”, разказва г-жа Балталийска. Наградата, която откриват учениците е писмо от предците, дребни училищни пособия и учебници, които символизират мъдростта и знанията на техния народ.
Стъпка 6. Обсъждане и анализ
- Дискусия: Учениците споделят как са използвали координатната система и какво ново са научили. Всеки екип споделя своя опит и как е преодолял предизвикателствата.
- Рефлексия: Учителят насърчава учениците да свържат наученото с реалния свят, като обяснява важността на координатната система в различни професии и ситуации от ежедневието.
- Заключение: Завършване с обобщение на постигнатите знания и умения, като се подчертава значението на мултикултурната толерантност и съвместната работа.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Качествени резултати:
- Развитие на критическо мислене и решаване на проблеми. Предизвикателствата стимулират учениците да мислят критически, анализират ситуации и прилагат стратегии за решаване на проблеми.
- Повишаване на културната толерантност. “Включването на елементи от културното наследство на учениците води до положителна промяна в нагласите им към собствената им култура и към културите на техните съученици.”, допълна г-жа Балталийска.
- Създаване на позитивна учебна среда. Уменията за работа в екип тук са ключови. Благодарение на нея, учениците стават по-солидарни и толерантни към различията.
Количествени резултати:
- Увеличаване на академичните постижения. Учениците постигат по-високи резултати в тестовете и оценяването по математика.
- Повишен интерес и ангажираност. “Повече от 90% от учениците участват активно в учебния процес и показват по-висока мотивация в часовете”, споделя учителката по математика.
- Подобрени резултати по дигитални умения. Работата с платформата GeoGebra води до измеримо развитие на дигиталните умения на учениците, което се отразява в по-бързо и ефективно изпълнение на задачи в дигитална среда.
Добрата практиката “Координатна карта на съкровището” се провежда изцяло с ученици от уязвими групи, което е предпоставка, че тя лесно може да бъде адаптирана и приложена в различни контексти. Темата за координатна система е благоприятна за интегриране на дисциплините като история, география и литература. Добрата практика следва да бъде адаптирана за гимназиален етап, съдържайки по-комплекси математически задачи и културни загадки.
Г-жа Балталийска осъществява проектната дейност с ученици от ромски произход, но е убедена, че той е подходящ за различни културни групи. “За учениците с български произход може да се интегрират исторически факти с български фолклор и традиции, а защо не и истории на местно ниво”, допълва г-жа Балталийска.
Резултатите показват, че добрата практика води до подобряване не само на академичните резултати, но и развива социални и културни компетенции. Умело мотивира и задържа фокуса на учениците в учебния процес. “Чрез геймификацията на учебния процес, учениците се ангажират активно с материала, като същевременно придобиват нови знания в интерактивна и забавна среда. Добрата практиката цели също така да насърчи социалните и екипните умения, които са ключови за създаването на позитивна и приобщаваща учебна атмосфера”, споделя г-жа Балталийска.
Учителят може да променя темпото на играта и сложността на задачите, така че всеки ученик да се чувства комфортно и мотивирано. “Координатна карта на съкровището” е иновативна и приобщаваща практика, която позволява на ученици с различен културен, социален и образователен опит да се чувстват равностойни и мотивирани в процеса на учене. Тази гъвкавост я прави подходяща за мултикултурна и разнообразна учебна среда.