Заветът на нашите предци или как ученици използват координатна карта, за да открият съкровище?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Координатна карта на съкровището

Цели по умения и предметно знание:

  • Повишаване на мотивацията на учениците към предметното знание.
  • Укрепване на културната идентичност и толерантност.
  • Развиване на дигитални умения.
  • Развиване на екипна работа.

Необходими материали:

  • достъп до компютърен кабинет с интернет, училищен двор, карта на съкровището, платформа GeoGebra

В училище ОУ “Христо Ботев” в с. Екзарх Антимово петокласниците и шестокласниците се впускат в търсене на съкровище на предците им съвсем случайно. Идеята за добрата практика се поражда от спонтанен диалог между учениците и учителката им по математика г-жа Недка Балталийска. 

“В нашето училище, в рамките на часовете по занимания по интереси, учениците задълбочават знанията си по математика. Един ден, разсеяни от слънчевите лъчи, учениците не откъсваха поглед от двора. Гледаха към училищния медиатор и любопитстваха какво търси тя на двора. Хрумна ми да им разкажа, че тя има карта на съкровище, което е заровено някъде в района на училище, но не може да го открие”, разказва г-жа Балталийска.

Искрата у учениците вече е запалена. Следват седмици подготовка, в които те се стремят да помогнат в откриването на тайното съкровище от предците им. Всичко това става възможно с помощта на координатната система, платформата GeoGebra и упоритата екипна работа. 

В следващите редове ви споделяме добра практика, която чрез създаване на “карти”, редица предизвикателства, “тайни ключове”, както и културни елементи, като ромски традиции и символи, прави обучението по-забавно и свързано с реалния живот на прогимназистите. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Добрата практиката “Координатна карта на съкровището” е интерактивна игра, която геймифицира учебния процес и прави изучаването на координатната система по-значимо  и по-предизвикателно за учениците. Ето стъпка по стъпка описание на дейностите за ефективно изпълнение: 

Стъпка 1. Предварителна подготовка

  • Планиране на урока: Избиране на подходяща тема и задачи, свързани с координатната система, които ще се прилагат в мултикултурна среда.
  • Подготовка на материали: Най-важно е учениците да имат достъп до компютри с платформата GeoGebra, на която ще работят. Подготвят се предварително координатна карта с интересни точки и задачи, свързани с културни елементи.
  • Създаване на история: “Измислих история, която да съчетае учебния материал с културни и традиционни елементи – история за “Съкровището на древния старейшина”, което е скрито и може да бъде намерено само с помощта на координатната система”, споделя г-жа Балталийска

Стъпка 2. Въведение

  • Запознаване на учениците с основите на координатната система: оси X и Y, координатни точки, ориентиране в равнината. Г-жа Балталийска прилага примери, които са им познати като карти на познати места, като квартала и училищния двор. 
  • Споделяне на историята за “Съкровището на древния старейшина” и стратегическите задачи.

Стъпка 3. Създаване на координатна карта

  • Разделяне на учениците на екипи.
  • Всеки екип има задача да създаде своя координатна карта в GeoGebra. 
  • Всяка карта съдържа “съкровища” и “ключове”, които учениците трябва да намерят, за да стигнат до финала.

Координатна карта на съкровището

Стъпка 4. Изпълнение на играта

  • Учениците използват знанията си за координатната система, за да намерят “съкровището”. 
  • Всяка правилно решена задача им дава “ключ” за напредък. 
  • При успешна ориентация в координатната система, учениците получават подсказки или елементи от картата, които ги приближават до финалната цел. 

Стъпка 5. Откритие

  • След като учениците съберат всички ключови точки, картата ги отвежда до финалната цел – “съкровището”. “Екипите стигнаха до входа на сградата. Заедно трябваше да влязат вътре. Там ги чакаше нашият медиатор със “съкровището” и благодарност към тях, че са ѝ помогнали в търсенето”, разказва г-жа Балталийска. Наградата, която откриват учениците е писмо от предците, дребни училищни пособия и учебници, които символизират мъдростта и знанията на техния народ. 

Стъпка 6. Обсъждане и анализ

  • Дискусия: Учениците споделят как са използвали координатната система и какво ново са научили. Всеки екип споделя своя опит и как е преодолял предизвикателствата.
  • Рефлексия: Учителят насърчава учениците да свържат наученото с реалния свят, като обяснява важността на координатната система в различни професии и ситуации от ежедневието. 
  • Заключение: Завършване с обобщение на постигнатите знания и умения, като се подчертава значението на мултикултурната толерантност и съвместната работа. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Качествени резултати: 

  • Развитие на критическо мислене и решаване на проблеми. Предизвикателствата стимулират учениците да мислят критически, анализират ситуации и прилагат стратегии за решаване на проблеми. 
  • Повишаване на културната толерантност. “Включването на елементи от културното наследство на учениците води до положителна промяна в нагласите им към собствената им култура и към културите на техните съученици.”, допълна г-жа Балталийска.
  • Създаване на позитивна учебна среда. Уменията за работа в екип тук са ключови. Благодарение на нея, учениците стават по-солидарни и толерантни към различията.  

Количествени резултати: 

  • Увеличаване на академичните постижения. Учениците постигат по-високи резултати в тестовете и оценяването по математика.
  • Повишен интерес и ангажираност. “Повече от 90% от учениците участват активно в учебния процес и показват по-висока мотивация в часовете”, споделя учителката по математика.
  • Подобрени резултати по дигитални умения. Работата с платформата GeoGebra води до измеримо развитие на дигиталните умения на учениците, което се отразява в по-бързо и ефективно изпълнение на задачи в дигитална среда. 

Добрата практиката “Координатна карта на съкровището” се провежда изцяло с ученици от уязвими групи, което е предпоставка, че тя лесно може да бъде адаптирана и приложена в различни контексти. Темата за координатна система е благоприятна за интегриране на дисциплините като история, география и литература. Добрата практика следва да бъде адаптирана за гимназиален етап, съдържайки по-комплекси математически задачи и културни загадки.

Г-жа Балталийска осъществява проектната дейност с ученици от ромски произход, но е убедена, че той е подходящ за различни културни групи. “За учениците с български произход може да се интегрират исторически факти с български фолклор и традиции, а защо не и истории на местно ниво”, допълва г-жа Балталийска. 

Резултатите показват, че добрата практика води до подобряване не само на академичните резултати, но и развива социални и културни компетенции. Умело мотивира и задържа фокуса на учениците в учебния процес. “Чрез геймификацията на учебния процес, учениците се ангажират активно с материала, като същевременно придобиват нови знания в интерактивна и забавна среда. Добрата практиката цели също така да насърчи социалните и екипните умения, които са ключови за създаването на позитивна и приобщаваща учебна атмосфера”, споделя г-жа Балталийска.

Учителят може да променя темпото на играта и сложността на задачите, така че всеки ученик да се чувства комфортно и мотивирано. “Координатна карта на съкровището” е иновативна и приобщаваща практика, която позволява на ученици с различен културен, социален и образователен опит да се чувстват равностойни и мотивирани в процеса на учене. Тази гъвкавост я прави подходяща за мултикултурна и разнообразна учебна среда.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Недка Балталийска
Учител
Г-жа Балтийска е учител по математика от 28 години. Преподава в училище ОУ "Христо Ботев", с. Екзарх Антимово, обл. Бургас на ученици от прогимназиален етап. “Вярвам, че преподаването е не само професия, но и мисия, която изгражда бъдещето. Харесва ми да вдъхновявам учениците си да откриват красотата на математиката и нейната практическа стойност в реалния живот. Знанието е сила, а математиката е езикът, чрез който разбираме света”, споделя г-жа Недка Балталийска

Още полезни статии:

Какво научих от съотборниците си?
Работа в екип

Какво научих от съотборниците си?

При представяне на резултатите и своя принос, всеки член на групата трябва да може да каже какво ново и значимо е научил от съотборниците си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали