„Учителят може да запали искрата на знанието, но мотивацията е тази, която поддържа огъня“, твърди Диана Леонтиева-Димовска, учител по български език и литература във Френска езикова гимназия “Антоан дьо Сет-Екзюпери” в град Пловдив. По време на своята работа с учениците тя се сблъсква с предизвикателството да ангажира съвременните млади хора – „смартфон поколението“. То се нуждае от нови подходи за активиране на личната мотивация и интерес към учебния процес.
Когато поема 11. клас Диана идентифицира три основни проблема: липса на мотивация, апатия към учебния материал и трудности при съсредоточаването. Тя си поставя амбициозната цел да разбере дали и как учителските методи могат да променят отношението на учениците към българския език.
В рамките на един срок Диана изпробва два подхода с две различни паралелки. Единият залага на традиционни методи, докато другият включва динамични практически задачи, стимулиращи креативността и интереса на учениците. Резултатите показват, че иновативните подходи могат да предизвикат любопитство, мотивация и дори усмивки в класната стая.
Г-жа Леонтиева-Димовска използва силата на адаптивността и индивидуалното отношение в образованието като ключ към устойчиво развитие и любов към ученето. Практиката показва как и дали личната мотивацията и нагласите на учениците влияят върху техните резултати.
За измерването Диана използва оценяването на езиковата грамотност на роден език в 11. клас при формиране на ключови умения и компетентности, заложени като очаквани резултати от работата по темата „Норми на Съвременен български книжовен език (СБКЕ)“. Осъществява се в рамките на един учебен срок и обхваща две паралелки ученици с релевантни резултати от входящата диагностика. Първата целева група е обезпечена с учебници и тестови книжки, а дейностите в класната стая следват очакваната от учениците последователност. Във втората целева група работата е по-динамична, защото включва разработване на нов дидактичен модел и задачи, които да отговарят на учебното съдържание и компетентностите, които трябва да бъдат постигнати.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Подготвителен етап
В началото на тази практика е важно да се изяснят концепцията, целите, задачите, методиката, както да се направи предварителна организация и т.н. На този етап се създава анкета за анализ на мотивацията и нагласите към учебния предмет и предстоящия държавен зрелостен изпит (ДЗИ), моделът за тестови варианти и се разписват дидактическите задачи.
Подготвителната работа включва още провеждането на анонимна анкетата сред учениците, за да се анализират актуалното състояние на мотивацията и очакванията от образователния процес.
“Анкетата за нагласите проведох в платформата MS Teams, за да мога да резюмирам данните бързо и точно,” разказва г-жа Леонтиева-Димовска.
Основен етап
По време на втория етап се реализират планираните дейности и се събира информация. Всички съпътстващи и контролни дейности се реализират чрез специално създадени и принтирани материали.
Вторият етап е предизвикателен за учителя, защото той трябва да разработи и приложи иновативен дидактически подход, основан на връзката между мотивацията и нагласите на учениците, за оценяване на езиковата грамотност на роден език.
В рамките на практиката учителката се стреми да създаде позитивна образователна среда чрез фонова музика за концентрация. Особено когато учениците създават собствени текстове или решават индивидуални задачи, музиката има положително и стимулиращо влияние. Фоновата музика трябва да е с умерен темп, без твърде разпознаваеми мелодии. Дейността е консултирана с психолозите в училище.
“Учениците намират различни мотивиращи цитати, пословици, мъдри мисли, осторумни прозрезния и идеи от книги, филми или социалните мрежи, които разпечатваме и поставяме на стените на класната стая. Това е инструмент за вдъхновение, който помага на учениците да преодоляват затруднения в часовете и насърчава креативността им,” разказва учителката.
Различният дидактически модел, който Диана прилага, изисква създаване и използване на практически задачи, както за работа в клас, така и за домашна. Важно условие е времето за работа по домашното да не надхвърля 30 минути от времето на учениците след училище. В противен случай има риск от липсваща на домашна работа или написана с помощта на изкуствен интелект, което не носи никакви позитивни резултати.
Финален етап
В края на първия учебен срок Диана Леонтиева-Димовска задълбочено анализира събраните данни, включително резултатите от тестовете и обратната връзка от учениците. Тя отчита позитивната атмосфера по време на учебните часове. Учителката съпоставя резултатите между двете паралелки, за да оцени ефективността на традиционните и иновативните подходи. На база на тези наблюдения, формулира насоки за бъдещи дейности, които да укрепят постигнатото.
„Анализът е не просто крайна точка, а основа за надграждане и вдъхновение за следващите стъпки,“ споделя преподавателката.
Практиката на Диана Леонтиева-Димовска е иновативна, защото успешно съчетава традиционни и съвременни подходи за повишаване на мотивацията и езиковата грамотност. Чрез интегрирането на фонова музика, практически задачи и мотивиращи цитати, тя създава ангажираща и позитивна учебна среда. Уникалността ѝ се състои в използването на адаптирани дидактически модели, които не само отговарят на изискванията на ДЗИ, но и стимулират личностното развитие и креативността на учениците. Практиката включва и внимателно анализиране на мотивацията чрез анкети, осигурявайки персонализиран подход към всяка паралелка, което прави ученето по-ефективно.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Анализът на резултатите показва, че учениците, за които са изработени нестандартни ресурси и задачи, имат по-висок резултат на финалния тест. Разликата е в рамките на 3-5 точки от 30 точки.
Изводите, които г-жа Леонтиева-Димовска прави са следните:
- В процеса на обучение учениците очакват учебните ситуации да са разнообразни, както като дейности, така и като формат. Нуждата от повишаване на уменията на учениците за справяне с проблеми, намиране на решения може да се осъществи с помощта на упражнения, които стимулират логическото мислене, изследователския нюх, любопитството към различни от стандартните ресурси.
- Учениците очакват процесът на обучение да е динамичен и да ги поставя в центъра на учебната ситуация. Това ги мотивира и засилва интереса им. Съществува вероятността това да бъде алтернативен начин за учене. В същото време домашната работа за гимназиален етап се оказва неприемлива и тя би трябвало да се преформулира като самостоятелна работа, която няма задължителен характер и е в пряка зависимост с личната мотивация и нужди на учениците.
- Прилагането на съвременни методи в процеса на формиране на ключови умения и компетентности се отразява позитивно на учениците, те се чувстват разбиращи, можещи и знаещи, ангажирани и не толкова изморени или отегчени от образователния процес.
- Наблюдава се значителна зависимост между знания, разбиране и тяхното приложение. Това потвърждава необходимостта от преминаване от традиционните форми на преподаване към методи, насърчаващи ученето чрез творчество и създаване на иновативни решения за проблеми от реалността и методи, които са близки до реалния живот.
“Системата от задачи за мотивация и нагласи в 11. Е клас показват именно тази тенденция. Същите ученици на ДЗИ в 12. клас постигнаха следните резултати: 12. З (традиционни методи на преподаване) – 5.16; 12. Е (разработени за практиката задачи) – 5.28,” разказва учителката.
Всяка една от разработените дейности може да бъде дописана, надградена от екип от учители, ориентирани към модернизация на учебния процес. Екипната работа помага за създаване на задачи, които да бъдат полезни и да водят до повишаване на резултатите. Задачите могат да бъдат приоритизирани, така че да отчитат конкретните трудности, които има съответната организацията.
Практиката на г-жа Леонтиева-Димовска се отличава с приобщаващ характер, защото поставя учениците в центъра на учебния процес, отчитайки индивидуалните им нагласи, мотивация и нужди. Чрез разнообразни задачи и методи, които стимулират логическо мислене, творчество и практически умения, тя създава среда, в която всеки ученик може да се почувства разбран, включен и ангажиран.
Вътрешната мотивация на учениците и учителите е ключова за поддържане на интереса към ученето и към превръщането на знанията в умения, които да бъдат практически насочени. Всяка учебна дейност следва да бъде осмислена през призмата на критерии, които гарантират осъзнаване на целите и крайните резултати. Двете страни в учебното взаимодействие взаимно се учат да прилагат в работата си мотивите „за да“, защото акцентът е в осъзнаването на смисъла на работата и на учителя, и на учениците. Всеки човек има собствена идея за бъдещето, това определя и неговата вътрешна мотивация. Г-жа Леонтиева-Димовска се ръководи именно от това вярване:
“Предварителното изследване (чрез анкета) именно на тези нагласи помага на учителя да си свърши работата добре. В този смисъл няма как да се създаде универсална работеща рамка за всички ученици. Учителят е този, който трябва да прецени допустимостта и приложимостта на съответни задачи.”