Случва ли ви се да се окажете с твърде много пластмасови бутилки и туби у дома? В следващите редове ще ви разкажем за един проект, в който се преизползват пластмасови бутилки – част от ежедневието ни, за да постигнем екологична устойчивост.
Автор на проекто-базираното обучение за екологична устойчивост е Веселин Лашев – учител по математика, физика и астрономия, информационни технологии, техническо чертане и здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) в СУ “Христо Ботев”, град Цар Калоян. Идеята и вдъхновението му идват от група ученици, които му споделят, че ще си правят дървена къщичка, в която ще се събират в свободното си време. Те го канят да помогне, а той… измисля как да подкрепи децата и да предаде ценни физически уроци.
Практиката „Проектно-базирано обучение за екологична устойчивост чрез енергоспестяващи решения с пластмасови бутилки“ има много голяма добавена стойност за седмокласниците, които освен екологосъобразна къщичка, печелят нови знания, умения и нагласи. В хода на обучението те изучават физичните принципи свързани с темите топлопреминаване и слънчева енергия и изработват „слънчеви лампи“ с бутилки, системи за топлоизолация и пасивно охлаждане.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ:
Практиката включва стъпки за изследване, разработка и прилагане на решенията, а учениците прилагат наученото в мечтаната дървена къщичка, а някои от тях дори и в домовете си.
Стъпка 1. Въведение и подготовка
1.1. В началото на проекта г-н Лашев представя основните екологични проблеми, свързани с потреблението на енергия и замърсяването с пластмасови отпадъци. Той обяснява въздействието върху околната среда и какво е значението на устойчивите практики.
1.2. Следва организиране на екипната работа, като учителят разделя учениците на екипи. Той поставя на отборите различни задачи, свързани с енергоспестяване, рециклиране и намаляване на отпадъците.
1.3. Отборите имат възможност да избират измежду предложените проекти. Учениците сами оценяват кое от екопредложенията им допада най-много.
Стъпка 2. Проучване и научна подготовка
2.1. На този етап от проекта седмокласниците разучават физичните принципи топлопреминаване, енергия и изолационни техники. Основната им задача е да усвоят необходимите концепции, чрез които ще реализират проекта.
2.2. Следва събиране на пластмасови туби и бутилки, които ще бъдат основния материал за работа на петте екипа.
Проектни задачи:
1. Слънчеви лампи с пластмасови бутилки (Solar Bottle Bulbs) – ефективна технология, при която пластмасовите бутилки се използват за слънчеви лампи. Благодарение на тях могат да се осветят помещенията през деня без нужда от електричество.
- Как работи:
- Прозрачна пластмасова бутилка се напълва с вода и малко количество белина (за предотвратяване на образуването на водорасли).
- Поставяме бутилката в отвор, направен в покрива или стената, така че половината от нея да стърчи извън покрива, а другата половина да е вътре в стаята.
- Слънчевата светлина преминава през бутилката, а водата разсейва светлината. По този начин създава ярко осветление в стаята, равно на електрическа крушка с мощност 40-60 вата.
2. Топлоизолация с пластмасови бутилки – пластмасовите бутилки се използват като изолационен материал за стени, покриви или подове. Това помага за намаляване на загубите на топлина през зимата и поддържане на прохлада през лятото.
- Как работи:
- Бутилките се пълнят с въздух или друг изолационен материал, например намачкани стари дрехи, и се подреждат в празнини в стените или тавана.
- След като бутилките са добре закрепени, те се покриват с допълнителен слой материал, като гипсокартон или плат.
- Изолацията помага за поддържане на постоянна температура в дома, което намалява нуждата от отопление или охлаждане.
3. Слънчеви нагреватели за вода с пластмасови бутилки – пластмасовите бутилки могат да се използват за създаване на слънчеви нагреватели за вода, които използват слънчевата енергия за загряване на вода, без да се използва електричество.
- Как работи:
- Голям брой черни пластмасови бутилки се свързват в система, през която преминава вода.
- Черният цвят на бутилките поглъща слънчевата топлина и загрява водата.
- Системата може да бъде монтирана на покрива или на слънчева стена.
4. Пасивно охлаждане с пластмасови бутилки – пластмасовите бутилки се използват, за да създадем система за пасивно охлаждане на помещения, която използва естествена вентилация.
- Как работи:
- Бутилките се отрязват наполовина и се монтират на прозорци или отвори в стените, като широката част е насочена навън, а тясната – навътре.
- Преминавайки през бутилките, въздухът се охлажда и създава леко течение, което води до понижение на температурата.
5. Променлива растителна стена (Green Wall) – пластмасовите бутилки се използват, за да изградим вертикални градини, които служат за естествен изолатор и подобряват микроклимата в и около дома.
- Как работи:
- Бутилките се нарязват и се използват като саксии за растения, които се подреждат във вертикална стена.
- Растенията намаляват топлината, абсорбират CO2 и подобряват качеството на въздуха.
- Зелената стена може да помогне за намаляване на температурата в дома, като същевременно осигурява естетическа стойност.
Стъпка 3. Същинска творческа работа
Всеки екип има задача да създаде прототип на своето решение, а след това да тестват изобретението си. След това всеки отбор трябва да демонстрира проекта си в класната стая, като покажат как работи всяко решение и обясни научните принципи зад него.
“Направихме ги и в тяхната къщичка! Голяма емоция беше, момичетата се вълнуваха за цветята, момчетата правеха изолация”, споделя г-н Лашев.
Стъпка 4. Оценка и анализ на резултатите
На този етап под формата на рефлексия учениците разграничават наученото предметно знание от уменията и екологичната нагласа. “Учениците споделиха какво са научили от проекта, че им харесва работата в екип”, разкзва учителят.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:
Проектно-базираното обучение за екологична устойчивост развива както академичните постижения на учениците, така и техните умения и нагласи.
Благодарение на участието си в проекта, учениците повишават знанията си по физика и екология. Те придобиват основни знания за топлопреминаване, енергия и изолационни техники, които могат да прилагат и в живия живот. Свидетелства за успех откриваме в по-високата ангажираност в часовете, както и в резултатите от проведените оценявания. “Определено на темите свързани с енергията и екологията, учениците се справят много добре”, разказва г-н Лашев.
Разглежданото ПБО насърчава седмокласниците да мислят “извън кутията” и да откриват иновативни решения за реални проблеми, развивайки умения за решаване на проблеми. Паралелно с това учителят наблюдава по-висока свързаност с темата за личната отговорност и екологична нагласа: “Около 60% от децата ми разказват, че са започнали да рециклират и да използват по-малко енергия у дома”, разказва физикът. В допълнение – всички използвани пластмасови бутилки в проектите на учениците са реално преизползвана пластмаса, която е намерила нов живот, а не “краси” местното бунище.
“Определено мога да кажа, че децата осъзнаха значението на екологичната устойчивост и ролята, която могат да играят в опазването на околната среда. Вярвам, че това ще доведе до формиране на по-задълбочени и устойчиви екологични нагласи”, споделя г-н Лашев.
За финал – екипната работа на учениците също се развива и те започват да си сътрудничат ефективно, като паралелно с това развиват още умения като комуникация и решаване на конфликти.