Обичам себе си – обичам другите – уроци за изграждане на вяра в собствените възможности

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • идентифицират и изразяват правилно емоциите си;
  • определят своите силни страни;
  • справят се с негативните емоции и отношения спокойно;
  • работят ефективно в екип;
  • отговорно вземат решения при разрешаване на конфликти.

Разнообразието на етноси в един клас често се свързва и с разнообразни проблеми, като някои от тях са породени от липсата на самочувствие и на вяра в собствените възможности. Това се оказва важен фактор в затруднения в напредъка на някои от учениците, както в образованието, така и в общуването им. Ани Аврамова-Шейнова, начален учител в ОУ “Христо Максимов”, гр. Самоков, осъзнала тези предизвикателства, започва да търси различни методи и подходи за преодоляването им. Тя вярва, че когато децата се чувстват добре със себе си, те са по-склонни да постигнат успех в училище и в социалните взаимодействия с връстниците си: “Умът на детето обикновено е много по-гъвкав и отворен от този на възрастен, така че е идеално да започнем да засаждаме семената на здравословно самочувствие в ранна възраст. Наличието на здравословно самочувствие има много предимства. Децата, които обичат това, което са, са склонни да виждат себе си в положителна светлина и да вярват в способността си да учат нови неща. Те са уверени и се разбират добре с другите. Освен това децата с положително самочувствие са по-способни да преодоляват пречките и да се справят с неуспехите.”

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Първа стъпка –  Диагностициране с Типологията на мотивите за учене на Божович 

На учениците се дават следните осем твърдения на отделни картички, съответстващи на четири познавателни и четири социални мотива:

  1. Аз уча, за да знам всичко.
  2. Аз се уча, защото ми харесва самият процес на учене.
  3. Аз се уча, за да получавам добри оценки.
  4. Аз се уча, за да се науча сам да решавам задачи.
  5. Аз се уча, за да бъда полезен на хората.
  6. Аз се уча, за да бъде доволен учителят от моите успехи.
  7. Аз се уча, за да радвам родителите си с моите успехи.
  8. Аз се уча, за да ме уважават моите приятели.

tipologiata na motivite za uchene na bozhovich

На четвъртокласниците се дава инструкция да поставят всички картички пред себе си, да ги прочетат внимателно и да изберат онази, на която е написано най-главната причина. Поставят я настрана – това  е най-горното стъпало от стълбичката им. После поставят следващата по важност и така, докато подредят всички осем причини.

Ако първите четири места се заемат от два социални и два познавателни мотива, се прави извод за хармонично съчетание на мотивите. Ако първите четири места се заемат от три или четири мотива от един и същи тип, това показва доминиране на дадения тип мотиви за учене. 

Учениците на Ани Аврамова-Шейнова подреждат своите стълбички и, както тя самата предполага, част от децата поставят на най-важните места социалните мотиви. Това я мотивира да започне да търси решения. 

Втора стъпка – Дейности 

Дейност 1 – Прочит на книгата “Топлото човече” от Мая Дългъчева 

Учениците, заедно със своя учител, прочитат книгата. Дискутират след всяка част и накрая отварят последната страница, на която има огледало. Когато погледнат в него, разбират, че “Най-важният си самият ти!” 

Дейност 2 – Дъга на самочувствието 

Този работен лист помага на децата да научат как уникалността прави човек красив. На всеки цвят от дъгата учениците записват какво извън външния вид ги прави уникални и добри.

daga na samochuvstvieto

Дейност 3 – Аз и моето тяло 

Това е един разговор със собственото си тяло. Учениците попълват работен лист и отговарят на въпросите “Какво е тялото ми за мен?”, “Какво обичам в него?”, “Какво мога да направя за него, за да е здраво?”, “Тялото ми е уникално, защото…”

Дейност 4 – Сърцето на чувствата 

Тук учениците се насърчават да изразяват емоциите си, а не да ги задържат в себе си. Задачата им е, с помощта на този работен лист, да напишат кои шест чувства най-често властват над сърцето им. 

Дейност 5 – Сърце “Обичам себе си” 

С този работен лист четвъртокласниците успяват да определят защо обичат себе си, като всеки записва осем причини за това.

obicham sebe si

Дейност 6 – Смачкай притесненията и ги изхвърли 

Всеки ученик взима празен лист. Със затворени очи наум изкрещява притесненията и страховете си. После ги прехвърлят върху листа – рисуват или пишат. За финал смачкват листовете, изкрещяват “Вече не се страхувам!” и ги изхвърлят в коша за боклук. 

Тази практика изиграва ключова роля в класната стая на Ани Аврамова-Шейнова, като тя споделя:

“Изводите, които направих са: 

  • Трябва да хвалим детето за успехите му, като се фокусираме не върху самия успех, а да насърчаваме усилията, които са довели до него.
  • За да развие добро самочувствие детето, трябва да усвоява нови неща.
  • Трябва да вдъхновим ученика да вярва, че вътре в него има нещо, което превъзхожда всяко външно обстоятелство.
  • Детето трябва да знае, че е уникално и да се научи да обича себе си, но не да се превръща в егоист, а да бъде емпат!”

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Преподаването на “изграждане” на самочувствие на децата не е лесна задача, но може да се превърне в един от най-големите приноси, които правим към техния успех и щастие. В резултат на тази практика учениците на Ани вече се чувстват приети в обкръжението си, по-уверени са в себе си, чувстват се горди от постиженията, изразяват без притеснение емоциите си, изказват свободно мнението си и когато са уверени в твърденията си, успешно ги защитават. И не на последно място – имат много добри резултати в обучението си: “С радост и без притеснение идват на училище, затова смятам, че моята практика може да обхване ученици с различен произход, независимо от техните културни, социални или образователни потребности.”

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Ани Аврамова-Шейнова
Учител
Ани Аврамова-Шейнова е начален учител съм в ОУ "Христо Максимов", град Самоков. Завършила е бакалавърската и магистърската си степен в ЮЗУ "Неофит Рилски" град Благоевград със специалност ПНУП. Има Първа ПКС. В работата си използва иновативни, интерактивни и нестандартни методи на обучение, осигуряващи подкрепяща, мотивираща и спокойна атмосфера в класната стая. Обича груповата работа, проектно-ориентираното обучение, ролевите игри и игровия метод. Споделя, че за нея е много важно децата да идват с желание и нетърпение всеки ден на училище, затова се стреми да им подготвя нещо интересно и вълнуващо. През свободното си време се занимава със земеделие и своя домашен икигай - отглеждането на три внучета.

Още полезни статии:

ЗАПОЧВАНЕ НА СОБСТВЕНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците търсят решения на социални/граждански проблеми, организирайки подходящи инициативи. 12-18 години Около 1 астрономически час

Разделяне по групи чрез влизане в роля
Работа в екип

Разделяне по групи чрез влизане в роля

Предварително разпишете ролите, в които трябва да влязат учениците по време на часа, като имате предвид учебното съдържание. Ролите могат да бъдат групови и индивидуални.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.