Как малките жестове могат да променят света

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Ученици работят заедно

Цели по умения и предметно знание:

  • Развиване на четивна грамотност чрез задълбочен анализ на литературни творби и герои.
  • Развиване на емоционална интелигентност и съпричастност чрез откриване на малки жестове, които променят ежедневието към добро. 
  • Изграждане на умения за критическо и творческо мислене, като учениците се насърчават да анализират текст и да участват активно в учебния процес.
  • Изграждане на ценности като доброта, милосърдие и солидарност чрез дискусии, занимания и практически задачи. 
  • Подобряване на езиковите умения чрез писане на преразкази, съчинения и създаване на творчески текстове.

Необходими материали:

  • тетрадки с формат А4 за “Дневник на доброто”

Практиката „Как малките жестове могат да променят света“ е тясно свързана с произведението на Йордан Йовков „Серафим“. Тя си поставя множество амбициозни цели, например да покаже на учениците как изглеждат наяве ценности като добротата и съпричастието. 

Автор на практиката е Диана Петрова – учител по български език и литература в Основно училище “Д-р Иван Селимински”, град Сливен. Вдъхновена от свое обучение в Рейкявик, Исладния, преподавателката е решена, че ще подчертае значението на добрината и на своите ученици. 

Скоро след прибирането си обратно в Сливен, тя предлага на шестокласниците, на които преподава, дейности като четене и анализ на разказ, дискусия, ролеви игри и творчески задачи, свързани с някои общочовешки ценности. Всяко дете разполага с личен „Дневник на добротата“ – място за съхранение на всички добри постъпки открити в текста или в ежедневието. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:

Практиката “Как малките жестове могат да променят света” преплита “Серафим” и концепцията за малките жестове, които водят до положителна промяна. Г-жа Петрова споделя, че “практиката може да се изпълни с всяко произведение, да се завърти отново и отново в класа, за да постигне устойчиви резултати.” 

Стъпка 1. Планиране и подготовка

За да проведем смислени дейности с учениците, е необходимо да се запознаем подробно с разказа „Серафим“, а след това да разработим подходящи ресурси, свързани с добротата и състраданието. Подготовката на учебни материали включва създаване на работни листа, текстови анализи, въпроси и творчески задачи.

“Разбира се, всичко започва с планирането, което е задължителна стъпка”, споделя учителката по БЕЛ. 

malkite zhestove uchenitsi v rolya

Стъпка 2. Учениците, разказът и задачите

Разполагайки с план, цел и задачи сме готови да преминем към действие. В първия час, в който се изучава разказът “Серафим”, е важно всички учениците да го прочетат. Възможни опции са: 

  • прочитане от учител
  • слушане на аудио запис
  • дейност за групово четене  

След като вече целият клас е прочел текста, е време да преминем към дискусия и обсъждане. Г-жа Петрова обръща внимание на: 

  • първи впечатления от героите 
  • основен сюжет
  • малките жестове, които променят живота на Елка. 

Завършваме часа с литературен анализ чрез въпроси като: 

  • Как Серафим показва своята доброта?
  • Как биха се чувствали героите, ако Серафим не беше помогнал на Павлина?

Стъпка 3. Изграждане на емоционална интелигентност и критическо мислене

Следващият етап от проект е посветен на социално-емоционалното учене. Той се развива в няколко учебни часа и съдържа дейностите дискусия, ролева игра и творческо писане. 

3.1. Започваме с групова дискусия на тема „Какво е доброта?“ В малки групи можем да насърчим децата да обсъждат въпроси като: 

  • Как разбирам добротата? 
  • Какво означават малките жестове за мен?

3.2. Друг подход за изграждане на емоционална интелигентност е ролевата игра. “Това се явява като една от последните части на практиката и има роля на обобщение. Под формата на театър учениците влизат в роля и разиграват определени моменти от произведението”, споделя г-жа Петрова. Ето как да организираме дейността:

  • избираме ключови сцени от произведението;
  • насърчаваме учениците да ги пресъздадат под формата на кратки театрални сценки;
  • обсъждаме всяка сцена, както и емоциите и действията на героите, като акцентираме на значимостта на техните малки жестове.

malkite zhestove serafim

3.3. За финал на тази стъпка учениците създават кратки есета и/или преразкази.

“Насърчете учениците да напишат кратко есе или преразказ на разказа от гледната точка на Павлина, за да усетят по-добре нейния житейски опит и ролята на Серафим”, съветва ни г-жа Петрова.

Стъпка 4. Развиване на практически умения чрез задачи и проекти

Практическата част от проекта е свързана изготвяне на материали, които имат за цел да затвърдят усвоените послания. Ето какви задачи включва Диана Петрова:

4.1.  Създаване постери и/или рисунки на тема „Малки жестове на доброта“. В едно занимание учениците имат за цел да изобразят малки добри дела и обсъждат влиянието им върху живота на хората около тях. 

4.2. Проект „Ден на добротата“ – целта на учениците в тази задача е да измислят малки действия на доброта, които да осъществят в класната стая или в училището, а след като ги изпълнят да рефлектират върху резултатите. 

4.3. „Дневник на добротата“ – целта тук е всеки да направи оценка на малките добрини, които всеки ден прави и влиянието им върху околните. 

Стъпка 5. Заключителна оценка и рефлексия 

След финалните проектни дейности провеждаме рефлексия и оценка на резултатите с учениците. Подходящи въпроси за рефлексия са: 

  • Какво научихте за себе си?
  • Какво научихте за добрината от “Серафим”?
  • Как ще прилагате тази доброта в бъдеще?

malkite zhestove klasat

За да получим градивна обратна връзка, събираме мненията им относно преживяванията на класа от последния проектен месец. Ето и някои насоки: 

  • Задаваме конкретни въпроси за приживяването на учениците;
  • Търсим елементи, които са направили силно впечатление на децата и искат да запазят;
  • Търсим елементи, които не са допаднали на децата и по-скоро биха променили или изцяло заменили;
  • Търсим конкретика.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ: 

Диана Петрова създава практиката “Могат ли малките жестове да променят света”, за да включи всички ученици, независимо какви са техните културни, социални и образователни потребности. “Практиката предлага различни формати на работа – творческо писане, ролеви игри, групови дискусии, илюстрации и практически дейности, които позволяват на всеки ученик да участва според собствените си интереси и предпочитания”, споделя преподавателката. Тя може лесно да се надгражда с нови произведения, задачи и насоки, да се пренася с по-горни класове, за да постигне по-устойчиви резултати.

Г-жа Петрова разграничава резултатите, които постига заедно с учениците. От една страна децата повишават оценките си и съответно знанията си по литература, като овладяват например символиката, характеристиката на героите и умението за опишат сюжет. Благодарение на работата си по проекта те могат самостоятелно да свържат литературен текст и реалния живот, което им позволява да видят литературата “не само като учебен материал, а като източник на мъдрост и пример за житейски ситуации и решения”. Многообразието от задачи за писане на есета, приказки и проекти пък води до подобряване на творческото писане и изразителност.

От друга страна шестокласниците осъзнават значението на ценности като добротата, състраданието и саможертвата. Нагласите на шестокласниците също претърпяват метаморфоза благодарение на “Дневника на добротата”, който ги провокира да вършат добрини в училище и извън него. Децата развиват по-голяма емпатия и проявяват грижа към нуждите на другите, осъзнавайки изцяло значението на малките жестове в ежедневието. Учителката наблюдава повишаване на активността на класа по време на благотворителни кампании и инициативи.

“Децата станаха по-толерантни едни към други. Ето какво имам предвид – в нашето училище има ученици с различен социално-икономически статус, което е честа причина за подигравки и конфликти. Но след проекта, този тип напрежение изчезна”, споделя г-жа Петрова.

Ценни умения, които учениците надграждат през проектните задачи са сътрудничеството и комуникационните умения. Работейки в малки и големи екипи, учениците постепенно се научават да обсъждат идеи, да отстояват позицията си и да правят компромиси. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Диана Петрова
Учител
Г-жа Петрова е учител по Български език и литература от 5 години. Преподава в Основно училище "Д-р Иван Селимински", град Сливен на ученици от прогимназиален етап. Харесва достъпа до деца и вярва, че те са най-чистото нещо в света. Нейната лична цел е да ги направи по-добри хора.

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали