Всяка една промяна на средата може да се превърне в голямо изпитание за децата със специални образователни потребности, за техните учители и родители. Но тъй като няма как да избегнем промените, е по-добре да знаем как да реагираме, когато сме изправени пред такива: ако сме информирани и добре подготвени, ще се справим по-лесно.
Настоящата статия дава някои насоки как учители и родители могат да помогнат на детето да премине през различни промени без сериозни травми, емоционални кризи и други съпътстващи затруднения.
От един в друг образователен етап
За всички деца преходът от детската градина към училището или преминаването в следващ образователен етап е колкото вълнуващ, толкова и будещ тревога. За децата със специални образователни потребности това също е предизвикателство, а понякога – и поредната бариера по пътя им. Знаем, че “различните” деца се нуждаят от подходяща подкрепа, за да се чувстват приети и значими и да имат равен старт със своите връстници.
Какво предстои в училище? Как детето ще се адаптира към новите условия? Ще се довери ли на новите специалисти, учители и съученици? Преходът към нов образователен етап е много притеснителен и за родителите на деца със СОП. Страхът от неизвестното може да достигне неизмерими граници, а напрежението – да доведе до вземане на не най-правилните решения.
За учителите фактът, че в класа ще се обучава ученик със СОП, също може да бъде стресиращ. В повечето случаи страхът от работата с деца със специални образователни потребности се поражда от недостатъчната подготовка на педагогическите специалисти, от несигурността дали ще се справят и дали ще успеят ефективно да приобщят своя по-различен ученик.
Преходът към нов образователен етап е предизвикателство на различни нива за всички участващи страни. Но ако си осигурим градивен диалог и ефективно партньорство, можем да се справим заедно!
Насоки към учителите
- информирайте се – за въведете лесно и безболезнено ученика със СОП в новата за него структурирана среда, трябва да сте запознати със спецификата на нарушението на детето и неговите по-различни потребности. За целта по служебен път може да изискате всички документи на ученика със СОП от неговия предходен екип за подкрепа за личностно развитие /ЕПЛР/;
- свържете се с колеги от предходната образователна институция – една папка с документи далеч не ни подготвя достатъчно, за да подкрепим ефективно детето със СОП. Не се колебайте да организирате работна среща с членове на ЕПЛР от предходната образователна институция, присъствено или от разстояние. Те могат да ви дадат ценни насоки как да посрещнете по-специфичните потребности на детето, как да подготвите средата в класната стая, как да общувате с родителите му. Необходимо е специалистите от настоящия и бъдещия ЕПЛР, който ще продължи да работи с детето в новото училище, да си подадат ръка;
- направете опознавателна среща с родителите на детето – вече има море от информация за дадено състояние или заболяване, но нарушенията и затрудненията на всяко дете са различни. Затова не е достатъчно само да направим проучване – хубаво е да се запознаем с родителите на детето и да разговаряме с тях. Семейството е безценен източник на информация и може много ползотворно да ви насочи към основни характеристики на поведението на детето, така че да сте подготвени как да реагирате в различни ситуации;
- адаптирайте нагласите и очакванията към ученика със СОП – грижата за детето със СОП и всичко постигнато до момента не бива да остава само на хартия в докладите на ЕПЛР. Хубаво е да се се съберете с колегите и да обсъдите ситуацията помежду си. Акцентът трябва да бъде поставен върху малките стъпки, които може би са големи постижения за конкретното дете. Това осъзнаване ще регулира реалистично вашите нагласи относно нивото на успеваемост на ученика и темпото и особеностите в овладяването на учебното съдържание;
- подгответе класната стая – осигурете подходяща среда за ученика със СОП. Ако има нужда от място, където да се уединява и да си почива, предвидете такова. Ако са налице двигателни затруднения, подредете чиновете така, че да има достатъчно пространство за придвижване на инвалидна количка. Имайте предвид, че детето може да се нуждае от едно по-продължително и по-плавно въвеждане в новата обстановка! Нека родителите му го водят в училищния двор или в класната стая, за да може да се адаптира към училищния шум и новото пространство;
- подгответе класа – ако сте класен ръководител, поговорете с останалите деца за специалните потребности на техния нов съученик. Посрещенете всичките им въпроси, като при необходимост потърсите за съдействие училищния психолог или ресурсния учител. Такава среща ще е от полза не само за доброто приемане на ученика със СОП, но и за целия клас – ценности като доброта, съчувствие, търпение и толерантност са все по-необходими в съвременния свят.
Насоки към родителите
- създайте приемственост между образователните институции – като родители на ученик със СОП вие сте обединяващото звено в цялостния образователен процес на детето. Добре е да информирате бъдещите му учители как до момента са се случвали нещата и да ги ориентирате в каква посока трябва да се организира подкрепата в училище;
- бъдете в постоянен диалог с учители и специалисти – в забързаното си ежедневие учителите рядко намират време за неформални срещи и други опознавателни мероприятия. Не се колебайте да поемете инициативата в свои ръце! Бъдете на разположение, ако поведението на детето ви изисква постоянно наблюдение и контрол или помислете за варианти за асистираща подкрепа, в случай че училището не разполага с помощник на учителя.
На пръв поглед всичко изредено до момента може да изглежда като допълнителна доза отговорност и ежедневна натовареност. Но ако положим тези усилия, със сигурност ще се почувстваме по-готови да посрещнем новата учебна година и ще се изправим по-уверено пред всички предизвикателства. Само с обединени усилия можем да предоставим равен старт на всички деца и да им гарантираме ефективно включване и участие в образователния процес.