Каква е ролята на учениците със специални образователни потребности в клуба “Ценности и общество”?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Повишаване на личната самооценка и вътрешна мотивация за учене
  • Развиване на: 
    • Патриотично възпитание
    • Гражданско, здравно и екологино образование 
  • Развиване на умения като: 
    • Креативност 
    • Работа в екип 
    • Комуникационни умения

Необходими материали:

  • Различни за всяка кампания

Цветелина Димитрова е психолог в РЦПППО – област Перник и осъществява тази практика на територията на Професионална гимназия по техника и строителство “Арх. Йордан Миланов”. Тя работи с всички ученици, които имат специални образователни потребности и споделя, че ги чувства като свои деца. За тях г-жа Димитрова говори с любов и силно мечтае те да бъдат успешни хора, интегрирани в обществото. Така стига и до добрата практика “Ролята на заниманията по интереси в клуб “Ценности и общество” при ученици със специални образователни потребности”. 

Целта на проекта е да включи учениците в извънкласна дейност, като по този начин получават допълни възможности за развитие. Разнообразните дейности им предоставят нова социална среда, развиват различни умения и дават възможност за публична изява и демонсрация на скритите им таланти

“Подаряваме изработените неща на учители, родители и директори. А учениците много се вълнуват. Имах едно момиче, което рисува уникално! Всички бяха впечатлени от таланта ѝ. Никой не подозираше, че рисува така. Имаше нужда чрез някаква дейност това да излезе на яве от нея. И клубът помогна.”, споделя училищния психолог.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Стъпка 1. Нуждите на младежите

Още в самото начало, психологът прави изследване на мотивацията и самооценката на учениците. Проектът се реализира трета поредна година. В началото на всеки нов “сезон”, учениците заявяват дали искат да се включат в клуб “Ценности и общество”

Участието им е съобразено изцяло с желанието и съгласието на родителите и на самите ученици, както и с реалните възможности на училището. 

“Всяка година участниците са различен брой, но никога не отказвам на тези, които имат желание да се включат. Тази учебна година са осем. Виждаме се ежеседмично по два часа.”, споделя г-жа Димитрова.

Стъпка 2: Изготвяне на програма 

Този план е класически и познат на всеки учител. Съдържа теми, цели и очаквани резултати. Специфичното обаче е, че е изцяло съобразен със знанията, уменията и интересите на участниците в клуба. 

“Основната идея е да им помогнем да се чувстват успешни, както и да покажем техните таланти. Тази година има едно момиче, което е влюбено в българския фолклор. Харесва песни и танци. Предвидила съм часове, в които ще говорим за фолклора и традициите, включвайки дейности за рисуване, оцветяване и изрязване, за да може и тя да блесне.”, разказва психологът. 

Друга специфика на плана е, че той е гъвкав и предлага възможност за адаптация. В него са включени основни ценности, които ще се разглеждат през годината, както и празниците, за които учениците ще изработят сувенири, но има и буферно време. То е специално за идеите на младежите. “Винаги намирам време, за да реализираме идеите на учениците”, допълва г-жа Димитрова.

В програмата са включени: 

  • Учебни часове 
  • Изяви на учениците
  • Междуинституционални занимания по интереси 
  • Междуинституционални изяви на учениците
  • Посещения на културно-исторически и природонаучни обекти
  • Институции, публични и стопански организации

Стъпка 3. Ученици в действие

Ето как протича една среща: 

  • Разговори за деня/седмицата, вълнуващи преживявания и проблемни ситуации.
  • Обсъждане на темата за деня. Отворена дискусия за конкретна ценност, празник, обичай или събитие. 

“Често има ученици, които се подготвят и разказват своите преживявания, които са свързани по някакъв начин с темата на деня. Едно момче от групата ежегодно участва във фестивала “Сурва”. Той разказва за маските, танците и обичаите, облича си костюма и има възможност да се представи в друга светлина.”, разказва Цветелина Димитрова.

  • Работа по изработка на сувенири, картички, декорация или други тематични неща.

tsennosti i obshtestvo kartichki

Вдъхновяващи идеи: 

  • Клубът организира ежегодни събития.
  • Част от продукцията се продава, а парите се разпределят между учениците.
  • Учениците подаряват част от изработените рисунки и сувенири на учителите и директорите в училище.

tsennosti i obshtestvo kysmeti

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Извънкласните занимания са мотивиращ фактор и прекрасен инструмент за повишаване на личната самооценка. Клубът постига и друг много значим резултат – запознава учениците с част от българските традиции, празници и ценности на народа ни. “За тях е важно да виждат и усещат, че има неща, които са устойчиви във времето. Това им дава сигурност, особено в ситуация на бързо променяща се среда и/или семейни проблеми.”, разказва психологът.

Добрата практика обхваща учениците със специални образователни потребности, но може да се приложи във всеки контекст и с всички ученици, независимо от техните социални, културни и образователни потребности. Извънкласните дейности дават нова социална среда на учениците, която създава нови приятелства и сплотена мини общност. В този ред на мисли, тя подкрепя тези нови взаимоотношение да бъдат ефективни. Работата в екип също е умение, в което учениците неусетно задобряват. 

“Учениците изработват предмети и декорации, които подаряват и показват на общността. Това позволява на всички да погледнат на тях с друго око. Тези младежи също имат силни и слаби страни, както всички нас. Ако ученик със СОП има проблем с общуването и комуникацията, това не означава, че не може да има силно развит интелект. Трябва да насърчаваме семействата им да търсят това, което е приятно и развиващо за техните деца. По този начин учениците със СОП се чувстват приети.”, категорична е Цветелина Димитрова.

Учениците подобряват емоционалната си интелигентност като опознават своите и чуждите емоции. Това е процес, който отнема дълго време и няма гаранция, че няма да видим успеха в края на учебната година, а “понякога отнема години”.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

ЗАПОЧВАНЕ НА СОБСТВЕНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците търсят решения на социални/граждански проблеми, организирайки подходящи инициативи. 12-18 години Около 1 астрономически час

Разделяне по групи чрез влизане в роля
Работа в екип

Разделяне по групи чрез влизане в роля

Предварително разпишете ролите, в които трябва да влязат учениците по време на часа, като имате предвид учебното съдържание. Ролите могат да бъдат групови и индивидуални.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.