Как да накараме децата да работят ефективно в края на учебната година, когато те вече са се настроили за дълго чаканата лятна ваканция?
Това е добър период, в който може да опитаме нови дейности, свързани едновременно с развитие на социално-емоционални компетентности и предметно знание. Когато ангажираме учениците с дейност, която може да им е полезна за живота извън училище, те са много по-склонни да съдействат. Пример за такава дейност споделяме в следващите редове.
Описание на практиката:
Учениците съставят писмено описание на идеалния според тях свят и за това как биха могли да допринесат за създаването на този свят.
Планиране:
- Кога да приложите тази практика?
- Практиката може да се приложи по всяко време на учебната година, но е особено подходяща за края ѝ. Може да се използва, за да помогне на учениците да свържат своята главна цел в живота (или да ги мотивира да я открият) и предметното знание, което преподавате.
- Необходимо време:
- 15-30 минути
- 15-30 минути
- Необходими материали:
- материали за писане
- материали за писане
- Цели по предметно знание:
- учениците описват своя идеален свят;
- учениците разсъждават върху това как могат да допринесат за създаването на този идеален свят;
- учениците подобряват уменията си за писане на есе.
- Цели по социално-емоционалните компетентности:
- развиване на самоосъзнатост;
- развиване на умения за отговорно вземане на решения;
Как да го направите?
Преди да започнете:
- Поставете на учениците си въпрос за размисъл:
“Как бихте описали един идеален свят? Какви действия вече сте предприели, за да помогнете за неговото създаване?”
- Обсъдете значението на думите “ценности”, “смисъл” и “цел”. За часа по английски език може да използвате това видео.
- Помолете учениците да затворят очи или да погледнат в точка на пода пред себе си, ако това е по-комфортно за тях. След като поемат дълбоко въздух няколко пъти, можете да им кажете:
“Помислете за света, в който живеете. Това включва вашия дом, вашите близки и всичко останало. Представете си, че са ви дали вълшебна пръчка и можете да промените всичко, което поискате. Какво бихте искали да бъде различно и защо?”
- След минута-две кажете на учениците:
“Има ли нещо, което можете да направите, за да “приближите” сегашния свят до тази идея? Ако да, какво?”
- Дайте на децата малко време да помислят върху този въпрос, преди да отворят очи.
Същинска част:
- В следващите 10-15 минути дайте възможност на учениците да представят писмено как изглежда техния идеален свят и какво биха могли да направят, за да подпомогнат създаването му. Ако мислят, че не могат да допринесат за създаването на този свят, помолете ги да обяснят защо точно не могат.
- Насърчете учениците да споделят написаното от тях в малки групи, а после и пред целия клас.
Затваряне
- Помолете учениците да помислят дали написаното им е помогнало да потвърдят тяхното чувство за смисъл и предназначение на живота им. Ако не са сигурни кое точно да определят за свой смисъл, нека отговорят дали упражнението им е помогнало да усетят какъв може да е той, дали са започнали да осъзнават своите най-значими ценности.
Какво казва науката?
- Доказателство, че практиката е ефективна:
Проучванията откриват, че преследването на определена цел в живота се свързва с подобряване на психологическото благосъстояние. Например за разлика от останалите, хората с определена цел съобщават, че са по-щастливи, по-удовлетворени от живота си и по-обнадеждени за бъдещето.
При младежите, намирането на значима цел, която да преследват в живота си, се свързва с повишаване на академичните резултати и развиване на качества като упоритост, устойчивост, както и с вярването, че могат лесно да управляват и да се справят със задълженията си.
Защо е важно?
Въпреки многобройните ползи, само 20% от юношите водят живот, в който преследват определена смислена цел. Със сигурност задачата на тийнейджърите е да открият кои са те (идентичност) и да открият какво искат да постигнат, за да донесат полза на света (тяхната цел и смисъл на живота). Учениците, които имат ясна представа за това какво е предназначението на живота им или активно го търсят, са задвижвани от високо мотивираща крайна цел – те знаят какво искат да постигнат и как училището може да им помогне да го направят. Ето защо е по-вероятно те да полагат повече усилия и да повишават академичните си резултати в училище.
Ако тази практика ви е харесала, може да се запознаете и с останалите ни предложения за края на учебната година: