ПБО „Свойства на веществата – намагнетизиране” в 4. клас

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Подходяща за

Цели по предметно знание

Цели по умения

Основно училище “Райна Княгиня” в град Пловдив е иновативно училище, част от eTwinning – Общността на училищата в Европа. Фокусът в учебното заведение е поставен върху интерактивните методи на работа, участието в проекти, върху творческите изяви и развиването на емоционалната интелигентност на учениците.

За тези цели работи и Мария Петрова, която е част от педагогическия екип на училището и в момента е класен ръководител на 4. клас. Учителката споделя: “В четвърти клас не е лесно да се учи по човека и природата, защото има твърде много факти, данни, ключови термини. Учениците се затрудняват да ги запомнят, а и доста често не ги разбират. Когато обаче сменим ролята им и децата вече не са само слушатели, те биват въвлечени в темата, започват да разсъждават, виждат с други очи материала, търсят приложението му в ежедневието си, опитват дори да надградят знанията си”.

За да подпомогне ученето на децата по човека и природата, г-жа Петрова разработва  проекта „Свойства на веществата – намагнетизиране” и поставя началото на интердисциплинарното STEAM обучение по природни науки.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Описаното в тази статия ПБО се реализира в два последователни учебни часа и вплита в себе си интердисциплинарни връзки с технологии и предприемачество. По време на проекта децата трябва да търсят решение на проблем, поставен от г-жа Петрова, като имат свободата сами да избират как да представят резултата от съвместната си работа. Те участват в екипни дейности, развиват латерално мислене, правят опити и експерименти, формулират и доказват хипотези, тестват различни вещества и променят условията на експериментите, за да опитат на практика своите предположения. Учителката обединява всичко, което учениците създават, на една електронна стена, споделена с родителите. По този начин четвъртокласниците получават оценка за работата си по проекта, а семействата им са информирани за начина, по който учат децата учат в клас.

Предварителна подготовка

На една от масите са подредени различни по големина магнити, група предмети, в чиито състав има желязо и/или друг метал и други група предмети от вещества, които не могат да се намагнитизират и привличат. Някои неща са изработени предварително в часа по технологии и предприемачество с помощта на станиол, метални пръчици, кламери, хартия и други материали.

Предвидена е работа по групи. Учениците на г-жа Петрова сами се разделят на 4 екипа по 6 деца. Разпределението може да стане и на случаен принцип, например чрез теглене на жетони: железни, стъклени, пластмасови или хартиени. Представители, избрани от всеки екипи, отиват до масата с предметите. Те трябва да подберат магнити и предмети от двете купчини, а после да ги отнесат на работните маси на своя екип.

Първата задачата за децата е да изработят различни предмети с наличните материали и да ги представят. Учителката записва на дъската ключови думи, които да бъдат използвани при презентирането, а ученик, избран от екипа, води записки на клип борд. Сред творбите на четвъртокласниците са хартиена рибка с метални частици, въдица, която се задвижва чрез макара, цвете от оригами и други. 

ПБО „Свойства на веществата - намагнетизиране” в 4. клас

Предизвикателството…

На бялата дъска чрез мултимедия се визуализират предизвикателствата, подготвени от г-жа Петрова:

  • „🧭🚆🎤💼🧲🎧… Победи/надвий/преобърни/пребори гравитацията! Тържествувай като фокусник 😉 
  • Привлечи/придърпай/завлачи/долепи повече метални предмети! Тествай с различни по големина и направи шоу с най-силните магнити 😉 
  • Можеш ли да изместиш/преобърнеш/задвижиш/накараш да полети с невидима сила (тайнствено/мистериозно) предмет?! 
  • Провери хипотезите си и потърси информация как/къде науката/инженерството… използва това в ежедневието ти, а после го представи като колаж от символни рисунки 😉 
  • Хипнотизирай/внуши/слисай предмет, за да се държи като магнит! Презентирай като велик хипнотизатор 😉 
  • Избери/сортирай/подреди си предмети, които изглежда, че могат да се “лепят” за магнит, но не го правят! Докажи чрез промяна на ситуацията, че можеш да ги повдигнеш! А как би обяснил наблюдавания резултат?
  • Сътвори нещо от фолио, тел, чистачка за лула, хартиена фигурка… и използвай наученото в часа, за да го задвижиш, залюлееш, преместиш…
  • Бъди креативен 😉 Забавлявай се и учи!“

Посочва се времето за работа и учениците разпределят дейностите си в екипа. Обобщената информация за работата на всяка група се събира на бялата дъска. Ролята на учителката е да наблюдава и само при нужда да дава насоки и да подсказва кой как може да използва своите знания и умения. С помощта на приложението https://classroomscreen.com/app се визуализират символи за екипна работа, ниво на шум, отброяващ таймер и илюстрация на дете, което държи магнит и излъчва сърчица. Докато учениците работят самостоятелно в групи, г-жа Петрова обикаля и прави снимки.

По време на практическото занимание учениците осмислят свойствата на веществата, докато преодоляват любопитните загадки. Тестват различни варианти, за да успеят с помощта на наличните материали да вдигнат нещо, което поначало не се привлича от магнит. В определени моменти г-жа Петрова спира работата на всички екипи, за да даде допълнителни насоки или за да направи някои изводи.

ПБО завършва с импровизирана театрална сцена за фокуси. В края на занятието екипите трябва изберат един от своите членове, който ще представи най-креативния експеримент на групата. Всеки взима участие и се чувства доволен, че открива решение на някой от проблемите. 

Представяне на резултатите…

Учениците са вълнуват изключително много и отвреме-навреме се налага напомняне, че нивото на шум се е покачило твърде много. Всеки екип представя работата си, а атмосферата е като на състезание: “Ако някой екип открие, че е натрупал по-малко кламери, гайки и болтове на магнита си, то веднага се заема да “им покаже на тях” и иска реванш със следващ опит”, разказва г-жа Петрова.

Учителката отново насочва общото внимание към електронната стена. Учениците правят самооценка на цялостната работа на групата си (и на самите себе си). Урокът завършва с обобщение на изводите и заключенията, до които децата са достигнали. Учениците се поздравяват един друг за успеха и живо се интересуват коя ще е следващата тема и могат ли по някакъв начин да се подготвят за нея предварително. Г-жа Петрова не пропуска да благодари на класа си за ползотворната работа.

“От първата година на този випуск проследявам интересите на децата, вървим заедно напред и надграждаме. Децата споделят много по време на обсъждането на темите. Идват им много идеи как можем да направим проекта по-интересен”, споделя учителката.

ПБО „Свойства на веществата - намагнетизиране” в 4. клас

Развитие и надграждане

На въпроса как тази добра практика може да се надгради г-жа Петрова отговаря категорично: по този начин може да се работи върху всякакво учебно съдържание. Най-хубавото е, че децата започват сами да мислят за предизвикателства и практически задачи, свързани с изучения материал: “Това вече е начин на работа в нашия клас. Ако не го правим заедно, то отделен екип работи самостоятелно (в рамките на предходна седмица) и представя атрактивно темата, която ще учим. Те сами организират разпределянето на задачите си, търсят как и с какво да направят презентирането по-внушително, а после дори изпитват съучениците си какво са усвоили и как биха допълнили откритията им. Оценката и поощрителната критика идва от тях, а после се допълва от “публиката”. Нямат право да участват до края на срока с този екип, а в следващия – трябва да изберат и друга роля. Вече са нетърпеливи да дойде техният ред, а докато чакат, споделяйки с приятелите си, натрупват още идеи”, казва учителката.

Приобщаващ характер на практиката

В ПБО участва целият клас, който е доста разнороден. В паралелката има четири деца от Украйна, а също така и ученици с обучителни затруднения. Всеки понеделник четвъртокласниците сядат на различни места и работят така цяла седмица (в групи по четирима или шестима). Сами подбират кой в каква роля да се включи в проектната дейност –  дали ще подготви материалите, ще записва изводите, ще чете резултатите, ще демонстрира, ще презентира пред класа, ще твори, ще задава насочващи въпроси, или ще следи за времето. Децата са с различни възможности, характери и умения, но вече четвърта година успяват да намерят общ език и своето място в екипа.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

ПБО и работата в екип допринася за това учениците да бъдат по-ангажирани в часовете и да се включват активно. Усвоените знания остават трайно в паметта им, защото теорията е приложена на практика. В допълнение STEAM проектите развиват компетентностите, нужни в 21. век. Критичното мислене и развиването на умения за общуване са решаващи за реализацията в живота. Учениците се превръщат в творчески личности, които знаят защо и как да учат, как да представят себе си и отбора си.

Описаното ПБО включва множество иновативни методи като интерактивност, интердисциплинарни връзки, екипна работа и създаване на електронни ресурси. В края на изминалата годината се оказва, че благодарение на този начин на работа учениците на г-жа Петрова са прочели допълнително – по собствено желание – стотици страници научнопопулярна и художествена литература, за да открият и систематизират информация за проекти, с който са ангажирани. Учителката с гордост споделя: “Вече сякаш се нуждаят от нови пътища за разбиране, креативно представяне на продуктите на самостоятелните им търсения, от постоянни поводи за дебати. Мотивирани са да учат и успяват”.

Четвъртокласниците повишават своята самооценка, защото виждат резултата от положения труд. Без притеснение се явяват на различни конкурси и състезания. Самите те искат да тестват своите умения и да достигат нови и нови върхове както в класната стая, така и извън нея. Родителите също са доволни и ги насърчават. 

Обърнатата класна стая, лабораторните кътчета и наблюдателници, подвижната библиотека, изложбената зала, инкубаторът на идеи и творителницата са само част от инструментите, с които екипът на ОУ „Райна Княгиня“, гр. Пловдив с право се гордее. Вече шеста година г-жа Петрова ръководи Читателски STEAM клуб “Възвишение”, с който е почетно жури в НН “Бисерче вълшебно”.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали