10 идеи, с които учениците ви ще заобичат четенето

Повишаване на четивната грамотност

Редица изследвания показват, че връзката между четенето за удоволствие и успеха в училище е правопропорционална. Затова и на нас като учители ужасно много ни се иска да имаме четящи деца.

Само че опитите ни да мотивираме учениците за четене в училище изглеждат безуспешно, а непрекъснатото говорене и натякване води до обратен ефект. Четенето за удоволствие наистина трябва да е… за удоволствие.

Изборът на учениците да четат ли или не в свободното си време, как и какво, може да е изцяло личен, но това не означава, че като възрастни ние не трябва да се “намесваме” в отношенията им с литературата!

Напротив – отговорността да им създадем позитивна читателска нагласа, да поощрим естественото им любопитство към книгите и да им осигурим подходящи условия за четене в училище, е изцяло в нашите ръце!

Идеи за четене в училище

Ето и списък с 10 конкретни идеи, задачи и практики, които да ни помогнат да стимулираме повече четене в училище:

1. Литературен клуб

Извънкласните дейности са чудесна възможност за развиване на умения. Те по естествен начин събират на едно място ученици със сходни интереси, като същевременно ни осигуряват с тях време, сравнително освободено от тежестта на учебни програми, планове и “задължителен материал”.

Какво по-хубаво от това да добавим един интригуващ и съвременен Литературен клуб в списъка на клубовете по интереси в нашето училище!

С литературния клуб бихме могли да приложим директно всички 10 идеи, подбрани в настоящата статия, както и много други, например:

  • Съвместно четене в училище на книга/произведение;
  • Литературни дискусии и дебати;
  • Създаване на плакати и постери за поощряване на читателската активност;
  • Отбелязване на годишнини, свързани с автори и книги.

2. Драматизация

Влизането в роля и цялостната подготовка за представяне пред публика са забавни и любими на голяма част от учениците. Наред с четивната грамотност, създаването на театър развива креативността, организационните умения и уменията за работа в екип.

Необходимо е целият клас да се запознае в дълбочина с избраното произведение, да го осмисли и обсъди. Разбира се, това изисква време и допълнителни усилия. Но със сигурност ползите от организирането на пиеса си заслужават вложения труд. 

И нека не приемаме, че драматизацията е подходяща само за малки деца или само за часовете по литература. Вярвам, за мен и за всички мои съученици поставянето на “Хамлет” в часовете по немски език в 11. клас ще остане незабравим спомен! А за театър в час по история вече сме ви разказвали в статията “Как протече Съединението в една класна стая в село Гьоврен?”.

3. “Креативно” четене в училище

Често срещана практика за четене в училище е четенето на текст на глас последователно от различни ученици. Това обикновено се осъществява в часовете по български език и литература или по чужд език е четенето. След като даден ученик прочете определен обем от текста, учителят посочва друг, който да продължи нататък.

Може да разнообразим това познато упражнение, като добавим допълнително, по-артистично изискване към четенето.

Така ще събудим у учениците тяхната креативност и ще ги предизвикаме да опитат нещо различно. Например може да поставим условие да четат текста с пресипнал като на старец глас, с писклив гласец като на малко детенце, шепнешком, все едно споделят нечия тайна или пък с интонация, подходяща за представяне на новини.

Възможно е в началото децата да са по-плахи, затова самите ние трябва сме в пълна готовност за демонстрации. Със сигурност след няколко престрашавания ще имаме гора от вдигнати ръце и много желаещи да четат!

4. Трейлър към книга

Голяма част от днешните ученици и особено тийнейджърите правят видеа с мобилните си телефони. Същевременно обичат да ходят на кино, да гледат телевизионни сериали и да си препоръчват един на друг филми.

Нека да използваме всичко това и да възложим на учениците да създадат рекламно видео за любима книга или произведение!

Задачатa е подходяща за самостоятелно изпълнение, както и за групова работа. То ще накара учениците да анализират по-задълбочено книгата/произведението и да обсъдят кои са най-важните и вълнуващите моменти, за да ги включат в трейлъра. Практиката набира все повече популярност и вече получи своето медийно отразяване.

5. Състезания по четене в училище

Кой чете най-бързо в класа? Кой чете най-изразително? Кой ще  прочете най-много книги за един месец и ще стане шампион по четене?

Състезанията, свързани с четене в училище, са ни добре познати от нашите собствени ученически години. Те определено имат място и в съвременната класна стая, защото почти всички деца, особено тези в малките класове, обичат да се съревновават помежду си.

Но нека бъдем внимателни: за да няма сърдити и обидени, трябва да изготвим и обсъдим предварително с класа критериите, по които ще оценяваме всеки един “състезател”.

6. Читателски дневник

Една също така добре позната на повечето от нас практика, която не е за пренебрегване! Особено подходяща е като задача за лятната ваканция за учениците в начален етап, защото ще държи фокуса им върху четенето по време на горещите дни, прекарани далеч от класната стая.

Читателският дневник може да съдържа различни данни за прочетеното произведение – автор, главни герои, сюжет, лично мнение на детето, да е украсен със стикери или рисунки. 

7. Размяна на книги

Още една активност, с която може да насърчим учениците си от начален етап да четат за удоволствие. По подобие на така обичаните Коледни томболи, да организираме в класа размяна на книги!

Малчуганите се вълнуват от това кой с кого ще си разменя, а и всяко дете би било любопитно да научи кои са любимите книги на неговите съученици.

Важно е да поставим предварително условията на размяната:

  •  дали книгите ще се дават назаем или ще се подаряват;  
  • как трябва да се държим с чуждата книга;  
  • каква сума да отделят родителите за закупуването на книга. 

Също важен момент е да не оставяме размяната “без последствие” – нека има определен срок за прочитане на книгите. Да помислим и за форма на четене в училище, под която децата ще могат да споделят впечатленията си: на публично представяне пред родителите или пред други ученици, или като рефлексия само за децата от класа.

8. Срещи с автори и писатели

Гостуването на ролеви модели в класната стая обикновено е много въздействащо за учениците, а запознанството с истински писател може да промени цялостно отношението им към книгите и четенето.

Ето защо си струва да положим усилия и да организираме среща със съвременен автор в класната стая! Може да се свържем с конкретно издателство, чиито книги четем заедно с децата, или пък да потърсим вече съществуващи кампании, насърчаващи четенето, като “Писател назаем”. 

Писателят ще си поговори с децата и ще ги въвлече в дискусия; ще им разкаже от какво черпи вдъхновение и как протича писателският процес при него; ще сподели специалната история зад написването на дадена книга.

И нещо много важно: да обсъдим с учениците впечатленията им, след като гостът си отиде. Да ги попитаме какво им е харесало, какво ги е изненадало, какво ги е впечатлило. 

9. Литературни гостувания на класа

Тук става въпрос за събития от типа “деца четат на деца”, като особено подходящо е да организираме класа си четене в училище на по-малки ученици или на деца в детската градина.

От една страна големите ученици ще се чувстват значими, а от друга – малчуганите ще се мотивират и ще бързат да напреднат с четенето, за да могат догодина самите те да са на мястото на каките и батковците и да са шампиони по четене в училище!

Друга идея е да организираме с учениците си литературни четения за възрастни хора или деца в неравностойно положение. По този начин ще работим не само за развиване на четивната грамотност, но и на социално-емоционалната интелигентност.

10. Изнесена класна стая

Знаем, че децата далеч не учат само в училище и че уроците, проведени в една по-необичайна обстановка, оставят у тях трайно впечатление.

Ще бъдем по-близо до книгите, ако пренесем класната стая в училищната, читалищната, регионалната или народната библиотека. А защо не и в къщата-музей на някой писател? Да заведем класа на постановка по изучавано произведение, или да посетим заедно литературно събитие!

Допълнителни работни листове за четене в училище

Отговорно четене

Работният лист за отговорно четене ще помогне на учениците да осмислят прочетеното произведение. Ще насърчи процеса на четене с разбиране. Може да се използва за своеобразен тракер или инструмент за споделяне на прочетени книги в часовете по БЕЛ (извънкласно четене). Изтеглете работния лист за отговорно четене.

Летни въпроси – четене с разбиране

Работният лист дава възможност на учениците да развиват уменията си за четене с разбиране и цялостната четивна грамотност по игрови начин. Задачата може да се принтира индивидуално или да се предостави за работа в малки групи. Подходяща е за поставяне преди или след лятната ваканция. Изтеглете работния лист за летни въпроси.

Любима книга от ваканцията

Работният лист е подходящо допълнение към книгите за лятната ваканция. Дава възможност на учениците да изразят личните си предпочитания към дадено произведение, да го осмислят и да аргументират избора си. Изпълнението на задачата е подходяща активност за първите часове по БЕЛ след лятната ваканция. Учителят може да принтира по едно копие на задачата, което да предостави на учениците в края на учебната година. Изтеглете работния лист за любима книга от ваканцията.

Характеристика на герой от книга

Работният лист включва упражнение, в което учениците описват избран от тях герой от книга, попълвайки три категории : цвят, символ и картина, след което обясняват решенията си. Тази дейност задълбочава разбирането на героите и произведенията и насърчава критичното мислене чрез креативен подход. Изтеглете работния лист за характеристика на герой от книга.

Нека да покажем на учениците си, че литературата е част от културния живот, който кипи около нас, а не е просто нещо, запазено за часовете в училище. Наистина е важно да “напомним” на учениците, че те всъщност много обичат да четат! Практикуването на четене в училище може да разнообрази техния ден и да ги вдъхнови допълнително.

Със сигурност всеки от нас може да добави към списъка още конкретни практики, задачи, упражнения и игри за четене в училище, които е тествал в класната стая. Помогнете ни да го обогатим, като споделите вашите идеи в коментарите по-долу!

Още полезни статии:

Drawing on colourful paper
Четивна грамотност

Синтезиране на най-важната информация от текста и създаване на план по нея с ключови думи

Учениците прочитат внимателно текста. След това синтезират най-важната информация от него в определен брой изречения, който учителят трябва да им зададе предварително. Накрая отсяват ключовите

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.