Хайку за Св. Валентин – или как да развием СЕУ чрез поезия

От известно време важна тема в образователните среди е необходимостта от развитие на емоционалната интелигентност на учениците. Едни от основните умения, свързани с нея, са себеизразяването, определянето и описанието на собствените емоции. Какъв по-подходящ момент за вплитане на упражнения в тази насока от Св. Валентин – празникът на любовта? Тук ви предлагаме адаптирана версия на един от популярните методи за интегриране на упражнения за емоционална интелигентност в клас, а именно чрез писане на поезия (Williams, 2011).

Защо поезия?

Макар често поезията да не е сред любимите неща на учениците, самият процес на креативно писане и по-конкретно – създаването на поезия – допринася за формирането и заздравяването на нови връзки в мозъка, свързани с планирането, самоконтрола и себерегулацията – друга много важна страна на емоционалната интелигентност. Това подобрява паметта, разбирането и възпроизвеждането на текст, развива въображението и повишава способността за проявяване на емпатия – все елементи, които искаме да насърчим в нашите ученици (Adres, 2019; Mazza, 2016).

Защо хайку?

За това адаптирано упражнение по писане ви предлагаме поетичната формата хайку, която е визуално кратка и не би изплашила никого със сложността си. Описаният по-долу метод не само развива емоционалната грамотност, но и задълбочава и затвърждава познанията по езика (български или чужд), насърчава творчеството и сплотява класната стая (Bahman & Maffini, 2008; Morris, Urbanski, & Fuller, 2005). 

Как да подходим?

Урокът се развива в няколко етапа и може да бъде адаптиран за различни възрасти и езици. Упражнението отнема цял учебен час.

Етап 1 – „Загрявка“ – 5 мин.

Започнете с обща тема за думите. Задайте въпроси за свободна дискусия:

  • „Всички думи ли са еднакви? Има ли думи, които са „добри“ и такива, които ни карат да се чувстваме зле, когато ги чуем? Има ли думи, към които сме безразлични?“. Тук може да се даде пример с думите „дом“ и „къща“ – едното извиква картина и усещане, а другото – само картина. Учениците може да дават и свои примери.
  • Поставете въпроса: „Защо има такава разлика?“.

Целта на упражнението е да се стигне до идеята, че думите може да имат различен емоционален заряд (конотация), а учениците да започнат да развиват усета си към езика.

Етап 2 – „Думите за чувства“ – 5-7 мин.

Преминете към представяне на различни думи, свързани с чувства. Предварително подберете думите спрямо възрастта на учениците и при необходимост – спрямо нивото им на владеене на езика.

Например:

  • За по-малки деца може да използвате основни думи като „обич“, „любов“, „тъга“, „разочарование“;
  • За по-големи ученици може да се използват „копнеж“, „скръб“, „тщеславие“, „обезсърчен“, „бесен“.

Попитайте учениците: Какво означава за вас тази дума? С какви други думи или картини я свързвате?  Кога се чувствате така?

Целта е да извикате асоциации и да подобрите разбирането на учениците за значението на всяка дума. По този начин те ще разширят речниковия си запас за различните емоции и ще научат подходящи думи за описание на чувствата, подобрявайки езиковата си грамотност и развивайки емоционалната си интелигентност. 

Етап 3 „Думи и чувства“ – 7-10 мин.

Този етап свързва етапи 1 и 2. Представете списък с предмети. Може да ги изберете предварително или да подберете от разказите/асоциациите на учениците. Примерни думи са: „пейка“, „сълза“, „луна“, „пустош“, „цвете“, „утрин“, „снежинка“, „телефон“.

Помолете учениците да кажат или да си запишат какво разбират или асоциират с думите (т.е. каква е конотацията за тях, ако има такава). Например  думата „пейка“ може да е просто място за сядане, но може и да е пейката пред дома на баба и дядо, свързана с дълги летни дни и звездни нощи, чието споменаване предизвиква меланхолия и носталгия. Думата „телефон“ може просто да обозначава вид устройство, но също така да се свързва с емоции като надежда, отчаяние, гняв.

Дайте възможност всеки да помисли върху думите, които изберете. Насърчете учениците да споделят с класа някои от отговорите си. Тази обратна връзка е полезна и за вас, и за класа.

Етап 4 – „Хайку“ – 10 мин.

Представете хайку като форма на поезия. Прочетете 1-2 хайку (на български или чужд език), за да може учениците да се запознаят с формата. Обобщете правилата за писане на хайку (ако вплитате този урок в час по чужд език, не забравяйте, че броят срички е различен за различните езици). Примерни хайку:

   Не плачете,

   влюбен насекоми, дори звездите

   трябва да се разделят.

   –Кобаяши Иса

 

   Ако има любов, тя

   винаги е пролет

   в сърцата ни.

   –анонимен

 

   Небето гасне

   Надраскано от самолети

   Ято врани

   –Александра Ивайлова

   An old silent pond

   A frog jumps into the pond-

   Splash! Silence again.

   –Matsuo Basho

 

   The light of a candle

   Is transferred to another candle-

   Spring twilight.

   –Yosa Buson

 

   I write, erase, rewrite

   Erase again, and then

   A poppy blooms

   –Katsushika Hokusai

След като представите избраните примери, насърчете учениците да споделят как ги разбират, какви чувства и картини извикват те у тях. Целта на това упражнение е не само учениците да се запознаят с формата на хайку, но и да усетят как изборът на думи, дори понякога граматически несвързани, може да влияе и да бъде използван за разкриване на вътрешния ни свят.

Етап 5 – „Възпроизвеждане“ – 15 мин.

Това е моментът за упражнение и съчетаване на всичко обсъдено. Поставете на учениците задача да напишат свое хайку, с което да опишат чувствата си – любов, обич, несподелена любов, горчивината от раздяла или загуба, дори гняв – любовта в различните ѝ форми. Задачата може да бъде поставена за работа в клас или за домашно. Може да дадете конкретен набор от „задължителни” думи, включително и думите, които вече са били обсъдени в клас.

Целта на упражнението е учениците да опитат да изразяват с думи мислите и чувствата си, да развият умението си за боравене с езика, да се докоснат до вътрешния си свят. Ако приложите това упражнение в час по чужд език, то може да помогне за затвърждаване на нова или стара лексика, както и допълнително да развие усещането за езика – умение, необходимо за доброто му усвояване.

Етап 6 – „Проверка“

Време е написаните хайку да се представят пред класа. Има различни варианти, всеки със с различни предимства: 

  • Всеки ученик да  прочете своето хайку и класът да сподели какво разбира, чувства и вижда;
  • Вие да прочетете хайку стиховете, без да споменавате чии са, и отново класът да сподели впечатленията си;
  • Хайку стиховете да се изложат на табло (анонимно или с автор), като под тях се сложат листове, на които всеки да напише с по дума-две каква емоция или картина извиква поемата. За по-малки ученици това може да се направи и с цветни стикери или емоджи;
  • Учениците може да бъдат насърчени да нарисуват картина по съответното хайку, с която да отразят чувствата си при прочитането му.

Целта на този етап е да даде обратна връзка на авторите – дали са успели да изразят напълно идеите и чувствата си, доколко са били прецизни в изказните си средства. За читателите или слушателите ползата е в това да видят как някой друг е подходил към проблема, да развият когнитивните си умения и емоционалната си интелигентност чрез проявяване на емпатия. 

В този последен етап е добре да напомните на учениците си, че поезията е субективна и много лична форма, че няма един правилен отговор. И ако все пак има някой, който е усетил вложеното чувство, то значи упражнението е било успешно. 

Източници:

Andres, Zoe (2019, 22 April). Psychologically speaking: your brain on writing. Writing and communication centre. https://uwaterloo.ca/writing-and-communication-centre/blog/psychologically-speaking-your-brain-writing

Morris, J. A., Urbanski, J., & Fuller, J. (2005). Using Poetry and the Visual Arts to Develop Emotional Intelligence. Journal of Management Education, 29(6), 888–904. https://doi.org/10.1177/1052562905277313

Nicholas Mazza, (2016). Poetry Therapy: Theory and Practice. Routledge, New York

Shahnaz Bahman & Helen Maffini, (2008), Developing Child’s Emotional Intelligence. Continuum

Todd Williams (2011). A poetry therapy model for the literature classroom. Journal of Poetry Therapy 24(1):17-33. DOI:10.1080/08893675.2011.549682

Още полезни статии:

Бърза среща (Speed dating)
Комуникативни умения

Бърза среща (Speed dating)

Бързи срещи е популярно събитие за запознанства, което лесно може да се пренесе в класната стая. Идеята е, че участниците се разделят на две големи

Обратно планиране
Креативност

Обратно планиране

Обратното планиране представлява начин за планиране на дългосрочна дейност от края към началото. Ако целта е да се направи макет на сграда, ученикът започва да

План за действие по модел
Работа в екип

План за действие по модел

При работа върху по-дългосрочен проект, учителят изработва структурата на проучването в темплейт, който учениците трябва сами да попълнят и да разпределят задачите и времето за

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.