Обратното планиране представлява начин за планиране на дългосрочна дейност от края към началото. Ако целта е да се направи макет на сграда, ученикът започва да мисли от края – как ще изглежда неговият макет, после начертава стъпките, през които трябва да мине във времето, за да се справи (какви материали ще са му нужни и т.н.).
Резултат: Учениците са направили план с точни и ясни стъпки за работа.
Примерна инструкция
На листа пред себе си запишете каква е крайната ви цел. Започнете да мислите по какъв начин ще я постигнете, като вървите от края към началото. Последната стъпка е готовият ви продукт. Но как стигате до него? Напишете коя е предпоследната стъпка, после коя е стъпката преди нея и така ще стигнете до това, от което всъщност трябва да започнете. Всеки трябва да има поне 3 стъпки на работа.
Предимства на стратегията
- Стратегията създава навици за планиране;
- Учениците се учат да подреждат задачите си;
- Стратегията помага за разпределението на целите във времето и за планирането на ресурсите, нужни за изпълнението на задачата.
За тази стратегия е добре да имате предвид, че:
- в началото е добре учениците да видят примерна схема;
възможно е някои от тях да се затруднят с мисленето от края към началото, затова може да им помогнете, като им дадете въпроси, на които трябва да отговорят.