Как да обясним на учениците какво е разделение на властите, демокрация и (не)демократично управление?

Независимо дали преподавате гражданско образование или друг предмет, който засяга темата за демокрация и демократично управление, тук ще намерите полезни идеи и ресурси, които да ви улеснят в представянето на тези абстрактни понятия. 

Разделение на властите

Започваме с едно важно за демокрацията условие и това е разделението на властите. Под една или друга форма то се учи дори в четвърти клас по човек и общество, но често учениците не разбират какво точно представлява и защо е необходимо. За да си го представят, може да използваме отношенията в едно семейство: 

  • бабата е символ на законодателната власт, тя предава традициите и дава наставления, които майката и бащата да спазват при гледането на децата и дома си;
  • майката е символ на изпълнителната власт, тя постоянно трябва да съобразява действията си спрямо наставленията на законодателната власт, но и спрямо нейните виждания за това какво е необходимо, какво е правилно и неправилно и какво евентуално трябва да се промени в законодателната власт, така че да отговаря на действителността и на нуждите на семейството;
  • бащата е символ на съдебната власт, който следи за спазването на договорените правомощия от страна и на законодателната, и на изпълнителната власт, следи да няма превишаване на правомощията и така осигурява баланс в семейството

Как да обясним на учениците какво е разделение на властите, демокрация и (не)демократично управление?

Друг пример за разделение на властите се открива в управлението на големите компании, които не се управляват еднолично от един човек (например от собственика), а се избира и назначава управителен съвет (законодателна власт), който от своя страна избира управител (изпълнителна власт) и при възникнали казуси по между им се допитват до етична/правна комисия (или друг орган, носител на съдебната власт, включително съда).

Всъщност разделението на властите е принцип, който (би трябвало да) гарантира независимостта на изпълнителната, законодателната и съдебната власт една от друга и (да) предотвратява намесата, политическия натиск и контрола на една власт върху друга. Това в известен смисъл предполага и постоянни конфликти между тях, но гарантира независимостта им. Вероятно този принцип се съдържа в почти всяка конституция на държавите по света. Но на практика той не се спазва навсякъде и още тук може да представите термини като олигархия и хунта, които по един или друг начин (подкуп, принуда или и двете) нарушават принципа за разделение на властите и успяват (прикрито или не) да централизират (обединят) властта в ръцете на малцина.

Демокрация

Думата демокрация произлиза от гръцките думи „demos“, която означава народ, и „kratos“, която означава власт; и така демокрацията може да бъде определена като „власт на народа“: начин на управление, който зависи от волята на народа.

Демокрацията не трябва да се разбира като „управление на мнозинството“, ако това означава, че интересите на малцинствата са напълно пренебрегнати. Поне на теория демокрацията означава управление от името на всички хора, според тяхната „воля“.

Днес съществуват толкова форми на демокрация, колкото демократични нации има по света. Няма две напълно еднакви системи и никоя система не може да бъде възприета като „модел“. Съществуват президентски и парламентарни демокрации, демокрации, които са и монархии и т.н. Съществува и международна агенция, която следи и измерва дали и доколко са спазени условията за демокрация в отделните държави. Ето и определенията, които те използват, както и някои примери към тях: 

Как да обясним на учениците какво е разделение на властите, демокрация и (не)демократично управление?

Източник: Infographic: Visualizing the State of Democracy, by Country (visualcapitalist.com) 

Ако учениците ви са достатъчно големи, може да им дадете за задача да проучат допълнително и да сравнят демократичните системи в две или повече държави от таблицата или по избор.

(Не) демократично управление

Съществуването на различни модели демократично управление по света ни затруднява и понякога е по-лесно да разберем идеята за демокрация по отношение на това, което тя определено не е. 

Не е анархия, която означава липса на управленска власт. 

Демокрацията не е автокрация или диктатура, при която управлява само един човек. 

Демокрацията не е и олигархия или хунта, при която малък кръг или няколко хора упражняват власт над обществото, без да зачитат правата и свободите на отделните хора.

Как да обясним на учениците какво е разделение на властите, демокрация и (не)демократично управление?

Източник: Кой управлява? (Видове управление) 

Демокрацията е мерило за степента на влияние на народа върху собственото му управление и предвижда участие на всички граждани (обикновено пълнолетни). 

Като форма на държавно управление демокрацията има две разновидности:

  • Пряка – извършва се чрез референдум или плебисцит (пряко гласуване). Примери за такава демокрация са Швейцария, много законодателни инициативи на Калифорния и някои градове-държави.
  • Представителна – гласоподавателят избира свои представители, които се събират в законодателни и/или изпълнителни органи. Там те могат да извършват функции, за които гласоподавателят не ги е натоварил директно: участие в специални комисии, подготовка на проектозакони и гласуване на закони; но по собствена преценка в съгласие със собствената им съвест.

За края на урока сме подготвили кратка викторина за проверка на разбирането с 6 въпроса, които отговарят на шестобалната ни система. Въпросите са специално подготвени към темата на урока в платформата Kahoot!, като достъпът до тях е свободен, но е необходимо да имате регистрация. Успех!

 

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Четене и социално-емоционални умения – един урок с много приложения 

Как целенасочено да развиваме социално-емоционалните умения на учениците през предмета, който преподаваме? Какви техники да прилагаме? Има ли качествени ресурси, които да ни помогнат в

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали