Добрите педагози постоянно търсят методи и средства, с които да улеснят ученето и разбирането на учениците си. Затова в часовете по различните предмети те често използват различни визуализации, с който да направят по-ефективен учебния процес.
Графичният органайзер е точно такъв визуализиращ метод. С негова помощ можем по-добре да структурираме, планираме и организираме не само идеите си, но и уроците си.
Какво всъщност представлява графичният органайзер
Графичният органайзер е мощен визуален инструмент за организиране на мисленето. Графичните органайзери могат да се използват за изясняване и опростяване на сложни концепции, да послужат при решаване на проблеми и при вземане на решения да се използват като вид мозъчна атака за идеи.
Учениците с обучителни затруднения също могат да се възползват от този инструмент. При тях ползата за по-лесно усвояване на информацията е наистина голяма, когато работните материали са под формата на карти, диаграми, картинки и други.
Кога да използваме този инструмент
Графичният органайзер може да ни послужи отлично при следните дейности:
- мозъчна атака за идеи и задачи;
- сравняване на две, три и повече понятия;
- събиране на нова информация;
- обобщаване на информацията от прочетена книга/роман;
- класифициране на дадена информация по категории;
- групиране по признак.
Предимства на графичния органайзер
Тъй като е полезен и лесен инструмент за визуализация и организиране на информация, графичният органайзер често помага на децата да конструират правилно идеите си, да подредят последователно дадена информация, да планират какво и как да пишат, да онагледят причина и следствие, да организират проблеми и решения и др. Това, което учениците трябва да направят в повечето случаи, е да попълнят готовия шаблон. Допълването с цветови или друг код при дизайна, може значително да подпомогне разбирането и запомнянето на дадена информация.
Ето и основните плюсове на графичния органайзер:
- структуриране на мисълта при създаване на текст;
- посочване на плюсове и минуси при вземане на решение;
- генериране и класифициране на идеи при използване на мозъчна атака;
- изследване на междупредметни връзки;
- задълбочаване на разбирането при четене;
- нагледност при сравняване на концепции и идеи;
- проследяване на последователността и разбиване на дадена история на основните й елементи (въведение, теза, микротеза, изложение, кулминация и т.н.).
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Недостатъци на графичния органайзер
Както описахме по-горе, графичният органайзер прави лесно и ясно организирането на концепции и идеи. Но понякога е възможно учениците да твърде много да опростят дадена информация и тя да добие неприложим вид. Това би им попречило например за добро представяне на изпит.
Трябва да имаме предвид също, че първоначално при по-малките ученици създаването на графичен органайзер може да се окаже бавен процес. По време на един 40-минутен час вероятно ще са им необходими 30 минути да рисуват и 10 минути да попълват графичния органайзер. В такъв случай учителят няма да има достатъчно време да провери и коригира работата на всеки ученик и съответно – да даде обратна връзка.
Въпреки това графичният органайзер остава един полезен и много гъвкав инструмент, подходящ за всички дисциплини. Сред множеството различни видове графични органайзери със сигурност ще откриете подходящ за постигане на поставената цел. И най-вече – ще подпомогнете учениците да развият критичното си мислене, учейки се да анализират и обобщават.
Очаквайте скоро!
Открийте кои са най-популярните видове графични органайзери в следващата статия и свалете специалния ни пакет с шаблони готови за директно ползване от учениците.
Източници: Harvard Graduate School, Edrawsoft