Виж – помисли – почуди се

ВИЖ – ПОМИСЛИ – ПОЧУДИ СЕ

ОПИСАНИЕ

 Тази дейност има за цел да насърчи учениците да наблюдават внимателно и да интерпретират видяното. Това стимулира любопитството им и помага на учащите да обмислят внимателно защо нещо изглежда по начина, по който изглежда. Приложете практиката с подходящ обект (като произведение на изкуството, изображение, артефакт, диаграма, видео и т.н.) Дейността е особено подходяща за въвеждане на нова тема, с цел събуждане на интерес у учениците. Възможно е приложение в края на изучаваната тема с цел обобщение и използване на усвоените знания и идеи. Практиката може да послужи при анализ на: творби на съвременното изкуство, арт инсталации, фотографии и изображения, видео.

Изтеглете графичния органайзер от тук

 

СТЪПКИ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ

Най-добре реализирайте дейността под формата на групова дискусия. Можете да помолите учениците първо да запишат отговорите си писмено, след което да ги споделят и обсъдят с останалите.

  1. Представете обекта за наблюдение на учениците. Определете време за наблюдение. Обяснете им, че следва да опишат точно това, което виждат, а не това, което си мислят, че виждат. Представете работния лист със следните въпроси: Какво виждаш? Какво мислиш? Какво те кара да се чудиш?
  2. Дайте думата на учениците. Нека опишат какво виждат и какво мислят. Можете да им зададете допълнителни въпроси, като „Какво друго става тук?“ или „Защо смяташ така?“. Насърчете учениците да подкрепят с доказателства своето мнение. Това ги кара да погледнат малко по-дълбоко в това, което са видели на повърхността, и да намерят връзки с други неща, които знаят за произведението, автора и епохата.
  3. Допълнително попитайте учениците за какво все още се чудят. Попитайте ги на кои въпроси все още нямат отговор. Те могат да бъдат свързани с чувствата на автора, с причините авторът да създаде творбата точно по този начин, с това какво трябва да си “вземем” от това произведение и т.н.

 

ПРИЛОЖЕНИЕ В ПРЕДМЕТ 

В часовете по изобразително изкуство можете да анализирате различни творби, като: картини, фотографии, арт инсталации, скулптури, сгради и дори форми сценични изкуства. Учениците могат да разгледат “Момичето с перлената обица” например, използвайки трите въпроса от работния лист.

В часовете по история или човекът и обществото учениците могат да анализират етнографски обекти, снимки от исторически събития или пък сгради с историческо значение.