Второ СУ “Проф. Никола Маринов” – гр. Търговище е училище, което подкрепя и подпомага учениците да развият талантите си в сферата на изкуствата, природните, икономическите и хуманитарните науки. Учителите и учениците активно се впускат в безброй вдъхновяващи проекти.
Г-жа Галина Петрова преподава български език и литература в прогимназиален етап и години наред активно работи с проекти в часовете си. В следващите редове имаме възможността да се запознаем с една добра практика от нейната класна стая, която води до осъществяване на плавен преход между начален и прогимназиален етап на обучение.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
“Този проект се зароди първоначално като конкурс за най-интересна вълшебна приказка за ученици от един мой випуск. На следващата година добавих следваща стъпка – илюстриране на текстовете. Този вариант на проекта, който предлагам тук, е осъществен с друг, трети випуск.”, разказва г-жа Петрова.
Стъпка 1
Преди изобщо да започнете с осъществяването на практиката е важно да се уверите, че учениците ясно да познават елементите на вълшебната приказка, както и сюжетите и героите на приказките “Златното момиче”, “Тримата братя и златната ябълка”, както и вълшебни приказки, които не са част от учебния материал.
Г-жа Петрова обявява конкурс за творческо писане и определя две категории, в които учениците ѝ могат да участват. Първата категория е “Съвременна авторска вълшебна приказка”, а втората – “Римейк на вълшебна приказка” (тук децата трябва да работят с вече съществуваща приказка и нейните герои да бъдат пренесени в един съвременен град). И в двете категории елементите на вълшебната приказка са задължителни., а учениците разполагат с един месец, за да създадат творбата си и да я предадат в ръкопис. Учителката получава повече от 80 приказки!
Стъпка 2
Отделете си време да изчетете всички получени текстове. Към следващия етап на конкурса допуснете само приказките, чиито автори са спазили изискването в творбата ясно да присъстват вълшебните елементи. “В първата категория бяха номинирани 21 приказки, а във втората – само три.”, разказва г-жа Петрова.
Стъпка 3
Г-жа Петрова решава да включи учениците от випуска в ролята на жури, като надгражда проекта по следния начин: “През декември направих аудиозаписи на одобрението приказки. Исках всички деца да чуят литературните произведения. Предоставих ги чрез платформата Sway на всички ученици от випуска. Те можеха да видят заглавието на съответната приказка и да чуят текста.”, уточнява г-жа Петрова. Анонимността на авторите цели журито да бъде безпристрастно.
Стъпка 4
Петокласниците разполагат с една седмица, за да чуят всички приказки и да изберат приказката, която им е харесала най-много. Гласуването се извършва чрез Google формуляр. Всеки петокласник има право да гласува само за една приказка от категория. След обобщаване на резултатите г-жа Петрова ги споделя с учениците, добавяйки имената на авторите на вълшебните приказки. Победителите получават грамоти.
Стъпка 5
В в часовете по изобразително изкуство петокласниците изработват илюстрации към произведенията, заели призови места. С помощта и учителя, добро познаване на сюжета на творбите и доза въображение, в рамките на 4 часа учениците рисуват любимите си герои и техните случки. “Този етап представляваше част от дейност, предвидена в Годишния календар на училището за месец януари – „Доброто във фолклора и литературата“, допълва г-жа Петрова.
Стъпка 6
Последната стъпка е обвързана с Международния ден на детската книга и Денят на книгата. Това е и най-вълнуващият за учениците етап на проекта. “Авторите на приказките прочетоха своите творби пред петте паралелки на четвъртокласници в начален етап. В продължение на една седмица с много вълнение и притеснение заелите първите места в конкурса четоха своите приказки. Вълшебните приказки на петокласниците впечатлиха не само учениците от четвъртите класове, но и техните преподаватели. Децата получиха много аплодисменти и похвали.”, разказва с усмивка г-жа Петрова.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Добрата практика, която ни споделя г-жа Петрова, е доказала устойчивостта си във времето. Тя провокира учениците да проявят не само творчество, но и критично мислене, отговорност и самоинициативност.
Най-голямото щастие за учениците са аплодисментите и високите оценки, които получават от слушателите. Това се отразява положително на мотивацията им за учене и на увереността им в знанията по предмета. “Пети клас повиши самочувствието им. Никой не очакваше, че ще се получат много добри приказки. Беше изключително преживяване и за тях и за четвъртокласниците. Най-свитите деца имаха най-прекрасните идеи, а другите останаха изненадани. Радвам се, че видях учениците в друга светлина, развивайки талантите си.”, с гордост и радост споделя г-жа Петрова.
“Добрата практика не изисква специфични допълнителни материали, което от своя страна я прави приложима и в различна училищна среда.”, допълва г-жа Петрова. Може да надградите идеята според целите си и нуждите на вашите ученици – например може да зададете различна тема на конкурса, съобразена със съответните културни, социални или образователни потребности на децата. Уверете се, че темата е близка до тях и тяхното разбиране.
Подследвайте линка, за да изслушате вълшебните приказки на петокласниците, както и да се насладите на рисунките им.
Още добри практики от г-жа Петрова: