fbpx

Работа в екип

Според една от най-кратките дефиниции за работа в екип това е „съвместна дейност за постигане на обща цел“. Умението за работа в екип е част от социалните и междуличностни умения, които водят до житейски и кариерни успехи. През ХХІ век значението на умението за работа в екип изключително нарасна поради две основни причини: промяната в структурата на икономиката, базирана върху новите технологии, и промяната в образованието. Умението за работа в екип допринася за включващо образование като позволява на учениците да развият търпение и толерантност, уважение и взаимопомощ. Работата в екип помага на учениците да се учат не само от учителя, а и един от друг, да събират различни идеи и да се обогатяват интелектуално от взаимодействието си с другите.

Описание

Развиването на уменията за сътрудничество и работа в екип между учениците преобразява атмосферата на класната стая и качествено променя ролята на учителя по време на час. Традиционният наследен модел на обучение от епохата на индустриалната революция, при който учителят преподава, а учениците трябва 40-45 минути да мълчат и да попиват новите знания, не е приложим в ХХІ век, защото учителят не е единственият източник на информация. През последните 20 години образователните експерти установяват, че ефективността от обучението се повишава, когато учениците си сътрудничат, споделят идеи, работят по общи проекти и заедно с учителя изграждат фундаментите на предметното знание. Работата в екип в училище предполага взаимодействие между ученици и учители, в което всеки участва със своя опит, знания и разбиране и надгражда своите компетенции. През ХХІ век умението да работиш ефективно с другите, да си сътрудничиш и взаимодействаш с тях се свързва с умението за критическо мислене и решаване на проблеми, с уменията за комуникация и креативност. Нещо повече – това е ключово умение за съвременната работна среда, в което взаимодействието и обмяната на идеи имат ключово значение.
Защо е важно да развиваме умението за работа в екип?
Всяка организация (училище, клас от ученици, фирма, футболен отбор и т.н.) е свързана със съвместна работа – работа в екип. Екипът се състои от хора, които работят заедно за постигането на обща цел, като изпълняват определени задачи. Всеки член на екипа трябва да бъде мотивиран да дава най-доброто от себе си при решаване на груповата задача.
За създаването на успешно работещи екипи са необходими време и търпение от страна на учителя и осъзнаване, че по този начин в класната стая се изгражда общност от съмишленици с общи правила и общи цели. Това е важно, защото в защитена среда децата се учат на търпение и толерантност, уважение и взаимопомощ и се подготвят за бъдещето, когато ще им се налага да работят с други хора по зададена цел. Работата в екип помага на учениците да се учат не само от учителя, а и един от друг, да събират различни идеи и да се обогатяват интелектуално от взаимодействието си с другите. Когато работят в екип, децата се учат на споделена отговорност – да държат на своя успех и на успеха на другите, да си помагат и да получават помощ. От друга страна, когато учителят дава групови задачи за изпълнение, пести време и оптимизира всички процеси.

Защо е трудно да развиваме умението за работа в екип?
В практиката често се случва учителите да се фрустрират, защото дават групови задачи в час и вместо висока ефективност на екипната работа се получава точно обратното: децата се карат, не желаят да си сътрудничат, не се уважават, обиждат се, отказват да работят със съученици, формирането на екипи се проточва във времето и т.н. Друго сериозно притеснение на учителите е, че учебният материал не предполага групови задачи и по тази причина изглежда, че няма смисъл да се губи време за дейности по отбори. За някои учители видимата децентрализация на управлението на класната стая при групова работа е смущаваща, защото така те губят контрол над случващото се.

Как да развиваме умението за работа в екип?
Училището е първото място, изпълнено с много непознати, с които се среща всяко дете. Училището е мястото, където децата се учат да уважават другите и да си сътрудничат с тях. Колкото по-добре научат този урок като деца, толкова по-успешни ще бъдат те като възрастни хора. За да се постигне това обаче, се изисква целенасочена и фокусирана работа от страна на учителите, която се базира на уважение и зачитане, а не на манипулация и принуда.
В училище децата се научават да спазват правилата на класната стая, които включват фокус върху ученето, уважение и изслушване, изпълнение на задачите в срок. Тези правила улесняват и груповата работа. Учителите, които развиват умението за работа в екип, трябва да реферират към тях, защото по този начин класът се развива като общност. Най-общо казано, умението за работа в екип се състои от четири елемента:

  • организация на процеса;
  • ефективна работа и управление на времето;
  • представяне и защита;
  • рефлексия, която позволява на учениците да осмислят процеса и своето участие в него.

За реализирането на тези елементи учителите си поставят цели, които постигат с различни стратегии във времето.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му. Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Работа в екип

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Работа в екип

Стратегии

Как се формира училищна общност? Съветите на д-р по психология.

Ако си представим мечтания клас или мечтаното училище, то със сигурност в съзнанието ни ще изплуват сходни картини. Виждаме мотивирани, любопитни и будни ученици, които работят усърдно и се подкрепят взаимно. Виждаме креативни и отдадени преподаватели, които обичат работата си и се наслаждават на времето си в класната стая, които ценят качествата на своите колеги […]

Дискусии в класната стая – 4 съвета как да участват повече ученици?

Всички учители искаме учениците ни да се чувстват ценени в класната стая. Често пъти тази възможност идва по време на дискусии или дебати в клас – учениците имат различни мнения и трябва да имат възможност да ги споделят с класа. С някои класове дискусиите в час са динамични, а учениците продуктивни и равнопоставени. С други […]

Градски куест – учене чрез създаване на игра-приключение за вашите ученици

Кое ви накара да отворите тази статия? Може би комбинацията от леко възмущение и любопитство за чуждицата “куест”? Може би възможността да научите повече за тази “игра-приключение”? А може би искате да видите пример за проектно-базирано обучение на практика? В тази статия ще ви разкажа за:  Моя опит в координирането на този проект;  Уменията и […]

Телевизия в час? Не е това, което си мислите! Споделена практика от Владислав Карталов

“Опитът ми като професионален волейболист и треньор, ми дадоха възможност да изградя качества у децата, които ги научиха на екипна работа. Предадох им начинът на мислене, че един отбор е силен толкова, колкото е най-слабият му играч.” Тази практика ни беше споделена от Владислав Карталов, учител в ЦОУД, 2 клас в СУ “Христо Ботев”, град […]

За екипната работа, уменията за самостоятелно учене и работата по проекти – урок на Емилиян Кадийски

За мен Казвам се Емилиян Кадийски и преподавам Програмиране в ПТГ “Н. Й. Вапцаров” град Враца. Практиката, която искам да споделя с вас е включването на работа по проекти в учебния процес. За кои класове и предмети е подходяща тази практика? Работата по проекти е приложима за ученици на всякаква възраст и за всеки предмет. […]

Толерантни ли са българските ученици? (PISA 2018)

Напоследък в цял свят се наблюдава все по-голямо разделение по редица въпроси, което не подминава и българските ученици. И ако споровете за музикални предпочитания, футболни пристрастия и това дали в България е редно да празнуваме Хелоуин или Св. Валентин донякъде биха могли да се определят като безобидни, други по-сериозни дискусии рушат социалното единство, поляризират обществото, […]

Как правилата в клас и комуникационните умения се срещнаха в село Царев брод

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Галина Пейкова от ОУ “Св. Св. Кирил и Методий”, село Царев Брод, община Шумен.  Обикновено свързваме правилата в класната стая най-вече с установяването на дисциплина. Но всъщност можем да обвържем правилата с развиването у децата на някои  ключови за нашето съвремие умения като комуникационните умения. Така не […]

Методът “Киплинг” – лесна стратегия за работа в екип

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Нуршен Халилова, г-жа Елка Игнатова и г-жа Пламена Овчарова от СУ “Христо Ботев”, гр. Кубрат.  Как да развиваме аналитичното мислене на учениците си и умението им да работят в екип с всяка задача в класната стая без това да отнема излишно време от часа? Учителите от СУ […]

4 стъпки към училището мечта – Стъпка 1

Как да създадем училище-мечта? Училище, в което ученици и учители са мотивирани и ангажирани с процеса на учене, взаимоотношенията са удовлетворяващи, а резултатите като училищен успех и личностово развитие са отлични? Безспорно до “училището-мечта” може да се стигне по различни “пътеки” като внедряване на STEM в училище, поставяне на ученика в центъра на образователния процес, […]

Как в село Гьоврен развиват умение за работа в екип в час по английски език?

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Силва Башова от ОУ “Пейо Крачолов Яворов”, село Гьоврен, област Смолян. Умението за работа в екип е сред универсалните умения, които са силно необходими не само, за да тече гладко учебния процес, но и за живота извън училище. Ето защо много учители се концентрират върху развиване на […]