Статията е част от рубриката ни “Гласът на ученика”. В нея споделяме с вас текстове на ученици, за да се докоснете до техните размисли, интересни идеи и да се вдъхновите. Прочетете статията на Димитър Борилов, разказващ ни за форматите за изпитване и оценяване според възрастта на учениците, учебния предмет и други фактори. Димитър Борилов е ученик в 11. клас и обича спорта, електроника и компютри.
За измерване на напредъка на ученици и намиране на техните слабости относно изучавания материал в училище, оценяването на тестове и изпити е ключова част от учебния процес. Ето защо изборът на подходящ формат за оценяване трябва да бъде внимателно съобразен със съответния предмет, а най-вече и с възрастта на учениците.
Формати в зависимост от възрастта
Форматите на изпитване в зависимост от възрастта се разделят на няколко вида:
Начална училищна възраст (6-10 години) (детска градина-4 клас)
При най-малките ученици е важно оценяването да бъде насърчително и мотивиращо. Игри, рисунки, разкази и практически дейности са предпочитани, тъй като стимулират креативността и поддържат интереса на децата. В същото време премахва страха от учениците, защото им показва, че ученето може да е и забавно. Устни изпитвания и наблюдения от учителя също са ефективни, позволявайки на децата да изразят себе си в непринудена обстановка, т.е. по свое желание да участват в учебния процес. Спомням си колко силно ме мотивираше надписът „Браво!“ до оценката ми на тестове – дори малък жест като този може да стимулира ученика да продължи да учи с удоволствие.
Също така е важно учителите да се поддържат редовна комуникация с родителите, за да могат те директно да получават оценките и да знаят върху кои предмети да работят допълнително вкъщи. Насърчителни стикери като ,,Добра работа”, значки и други малки награди могат да повишат мотивацията и самочувствието на учениците. Така те виждат в реално време своя напредък и се чувстват насърчени да продължат.
Средна училищна възраст (11-14 години) (5-7 клас)
В тази възраст учениците започват да развиват по-абстрактно мислене и да изучават материал, изискващ повече логическо мислене. Комбинацията от формативни (без директна тежест към средния успех) и сумативни (тези, които се въвеждат като влияещи на успеха) оценки е подходяща. Кратки тестове или групови проекти помагат за развиване на умения за работа в екип и критично мислене, докато в същото време учениците не губят интерес и не се пренатоварват психически.
Също така е полезно за учениците да преминат през много и различни видове въпроси и задачи. Смятам за добра идеята да се включват въпроси от типа „Къде има грешка?“ и „Къде няма грешка?“, защото учат децата да бъдат по-внимателни и да четат всяка инструкция от теста. Аз много пъти съм грешал на такива въпроси, защото не съм прочел дали е ,,има” или ,,няма”, но се научих и вече ми е навик да чета внимателно всяка дума, а дори и целия въпрос по няколко пъти. С такъв формат учениците се учат да четат внимателно въпроси и указания на тестове и изпити, което е от изключителна полза в по-горните класове.
Гимназиална възраст (15-18 години) (7/8 клас – 12 клас)
По-големите ученици са готови за по-сложни и изискващи максимална концентрация форми на оценяване. Писмени изпити, есета, лабораторни работи и презентации са подходящи формати, които изискват критическо мислене и добро разбиране на материала. Писмените изпити, макар и най-стандартни, са най-ефективния метод за измерване на знанията на учениците, като те могат да съдържат затворени въпроси, отворени и такива за разписване на цялото решение.
Няколко затворени въпроси проверяват дали ученикът е усвоил базовите знания по даден предмет, докато по-трудните отворени отговори, в които се включват и есетата, и тези с пълно решение показват на учителя точно къде учениците имат нужда от подобрение. Лабораторни работи и презентации подготвят учениците за практическа работа, лидерство и работа с други хора.
В подобни задания е полезно да се включи и т.нар. ,,рефлексия” – задача, в която учениците писмено анализират своя принос и наученото от целия процес. Подобна саморефлексия помага за по-голяма осъзнатост на силните и слабите страни и обобщава наученото след практическия опит. Спомням си една от първите ми саморефлексии в гимназията – това ме накара да осъзная къде се справям добре и къде трябва да подобря знанията си, а това усещане за напредък ми даде доста мотивация.
Формати за оценяване според предмета
Предметът също има голямо отношение при избирането на подходящ формат за изпитване. Прочетете повече за основните разпределения:
Езици
Оценяването в езиковите предмети трябва да обхваща четирите основни умения: слушане, говорене, четене и писане. Устни изпитвания, диктовки, четене с разбиране и въпроси свързани с изслушан текст са ефективни методи за изучаване на езици.
Математика и природни науки
Тестове със задачи за решаване, практически лабораторни упражнения и проекти са подходящи за оценяване на логическото мислене и уменията за прилагане на теорията на практика.
Компютърни технологии/информатика
В информационните технологии и информатиката е важно учениците да се чувстват уверени, когато програмират или работят с компютърни програми. Ето защо предпочитани формати са задачи със затворен отговор, за да се проверят бързо и лесно базови знания, задачи за обяснение, които показват дали материалът наистина е усвоен, и писане на код или работа с програма, което е практическата част. Тези три начина на изпитване комбинирани пълноценно показват знанията на учениците, а в същото време покриват както теоретичния, така и практическия аспект на предмета.
Хуманитарни науки
Есета, дискусии и презентации позволяват на учениците да изразят мнението си и да демонстрират разбиране на сложни идеи. Друг предпочитан метод е дебатирането, което е ефективно поради това, че се представят две различни гледни точки и се показват ползите или недостатъците на всяка. Оценката трябва да е формирана както от фактори като предварителната подготовка на дебатьорите и проучената от тях информация, която е умело използвана в подкрепата на определена страна на аргумента, така и от ораторското майсторство на участниците и умението да защитават себе по уважителен за противника начин.
Изкуства и музика
В изкуствата и музиката най-важно е да има практика. Ето защо практическите изпълнения и участия в изложби или концерти са най-подходящи за оценяване на творческите способности и уменията на учениците.
Заключение
Изборът на правилния формат за оценяване е от съществено значение за ефективното обучение. Като се съобразим с възрастовите особености и специфичните изисквания на всеки предмет, можем да създадем оценявания, които не само измерват знанията, но и мотивират учениците да проявяват любопитство и упоритост в процеса на учене. Именно това води до ефективно развитие както на ученици, така и на учители.
Прочетете още ученически текстове в категорията “Гласът на ученика”.