Има безкрайно много начини вие и учениците ви да влезете в ролята на посланици на доброто настроение в Световния ден на усмивката. и също толкова причини да го направите. Ето основната причина да сте посланици: усмивката е най-простият, но и най-въздействащ израз на доброта и свързаност. Това е дълбокото вътрешно убеждение на художника Харви Бол – създател на жълтото усмихнато лице, известно като „смайли“ в англоезичните страни.
През 1999 г. Бол поставя началото на отбелязването на Световния ден на усмивката в първия петък на октомври. Събитието преминава под мотото: „Направи добро. Накарай някого да се усмихне!“. Честването бързо се превръща в традиция, защото доброто винаги е нужно.
Вашите ученици, особено на прага на зрелостта, ясно осъзнават въздействието на смислените каузи и с радост биха ви подкрепили в мисията да „предадете нататък“. По-малките с любопитство ще последват примера, за да разберат колко много радост и удовлетворение може да им донесе добротворчеството.
Включете всички ученици в отбелязването на Световния ден на усмивката
Но не забравяйте, че всяка възраст има специфични нужди, интереси и потребности и е важно дейностите да бъдат съобразени с това.
Начален етап (1. – 4. клас)
Периодът на началното образование е ключов за изграждането на основите на познавателните умения и социалното поведение. Най-малките ученици се учат как да взаимодействат с връстниците си и със значимите възрастни. Груповите дейности са от съществено значение в този процес.
Въображението им е силно развито – с удоволствие рисуват , влизат в роли и разказват истории. Непрекъснато търсят одобрението на родителите, учителите и съучениците си. Стремят се да бъдат харесвани и приети от всички. Тяхната суперсила е любопитството. Харесва им да научават неща за заобикалящата среда чрез игри и активни дейности. Това е периодът, когато учениците започват да развиват емпатия и се учат на доброта и съпричастност.
Прогимназиален етап (5. – 7. клас)
В периода на преход от детството към юношеството учениците изпитват силна нужда от принадлежност. Самооценката е колеблива, подвластна е на чуждото мнение и зависи от одобрението на приятелите. Емоционално лабилни са и собственото им усещане за успех се гради върху външното признание на техните качества, умения и постижения.
Отбелязването на Световния ден на усмивката е чудесен начин да се отговори на тези нужди по градивен начин. Участието в обща кауза изгражда чувство за общност и принадлежност към нещо по-голямо. Усмивките, които предизвикват с добрите си дела или забавните си инициативи, са неоспоримо доказателство за тях, че са способни да влияят позитивно на света около себе си.
Гимназиален етап (8. – 12 клас)
Гимназиалните години са период на бурни промени и търсене на идентичност. Ролята на приятелите става все по-важна, а конкуренцията с връстниците е силна. Въпреки това, учениците с готовност участват в групови дейности, които изискват сътрудничество и комуникация.
Гимназистите могат да мислят критично, имат собствено мнение и идеи, които се надяват да бъдат забелязани и оценени. Честването на Световния ден на усмивката дава възможност за инициативи, водени от самите тях – кампании в социалните мрежи, флашмобове и други. Работата по смислени каузи укрепва самочувствието и им дава увереността, че могат да допринесат със знания, умения и креативност за изграждането на позитивна училищна среда.
Зрелостниците от друга страна са по-уверени и вече демонстрират умения, които ще им бъдат необходими след завършването на училище. В техните действия личат самодисциплина, реалистично целеполагане, планиране и ефективен избор на стратегии за решаване на проблеми. Те умеят да проследяват напредъка си и да предприемат коригиращи действия, когато е необходимо.
Осъзнати и социално отговорни, те все по-често се включват в значими каузи, водени от личен избор, а не по задължение. Затова тяхната помощ може да бъде безценна – както в училищни инициативи с по-малките ученици, така и при реализирането на по-мащабни проекти, например благотворителни кампании или доброволчески мисии. Всеки завършващ ученик мечтае да остави следа.
Последно, но не и по важност: заключителният етап на средното образование е белязан от стрес – предстоящи държавни зрелостни изпити, избор на висше учебно заведение и професионален път, навършване на пълнолетие и нарастващи отговорности. Участието във вдъхновяваща кампания с лична значимост, като отбелязването на Световния ден на усмивката, дава възможност на дванадесетокласниците да си поемат глътка въздух и да се почувстват добре. Грижата за себе си и за другите, хармоничните взаимоотношения и благополучието на общността са също толкова важни, колкото и успешното полагане на изпити.
Идеи за честване на Деня на усмивката
- Табло на усмивките в класната стая
Помолете всеки ученик да донесе своя любима снимка, на която е усмихнат, в първия петък от октомври. Използвайте снимките, за да оформите „Табло на усмивките“ в класната стая. Разположете го на видимо място, така че да създава настроение всеки ден.
Научете какви са историите зад усмивките. Дайте възможност на всеки да разкаже накратко историята на своята снимка – кои хора или събития са го накарали да се усмихне.
На цветни листчета запишете най-често споменаваните поводи за усмивки (например: приятелство, игри, семейство, постижения) и ги добавете към таблото.
Накрая организирайте класа си за обща „усмихната“ снимка и с нея се включете в ежегодния национален конкурс на Сдружение „Усмивка“ за най-усмихнат клас на България през месец ноември.
- Padlet стена на благодарността
Padlet е дигитален инструмент за съвместна работа, който позволява на потребителите да качват ресурси под формата на текст, аудио, видео, снимки и линкове върху виртуално табло (стена). Настройките за поверителност дават възможност да се ограничи публиката на споделяното съдържание, което прави Padlet изключително подходящ за употреба в образователен контекст.
Започнете часа си с кратка информация за създаването на усмихнатото лице и Световния ден на усмивката, а ето и няколко изречения, които да ви помогнат да го направите:
- Усмихнатото лице е създадено през 1963 година от художника Харви Бол в град Уорчестър, Масачузетс.
- То е измислено, за да повдигне духа на служителите след сливането на две застрахователни компании.
- През 70-те години дизайнът на Харви Бол се превръща в мода, която превзема Щатите. Продадени са около 50 милиона значки с усмихнатото лице.
- Световният ден на усмивката започва да се отбелязва през 1999 година по инициатива на Харви Бол и оттогава се празнува всеки първи петък на октомври.
- Мотото на празника е: „Направи добро. Накарай някого да се усмихне!“. Посланието е да бъдем добри и да носим радост на другите.
Поговорете за значението на това да се чувстваме добре, да сме благодарни, да сме спокойни, да сме в добро настроение. Дайте кратки инструкции на учениците за работа с Padlet и споделете линк към вашата стена на благодарността. Можете да спестите време, като използвате шаблон. Задайте рамка, като им дадете пример, с който благодарите на някого и след това им обяснете структурата на вашата благодарност: например „Благодаря на… защото…“. Обяснете, че публикациите могат да включват снимки, цитати, илюстрации или музика, които да изразяват признателност към учител, съученик, друг важен човек или училището като институция.
Стената е дигитален спомен, който може да се разглежда и по-късно. Тя е своеобразна „капсула на благодарността“, в която ще останат запечатани най-хубавите спомени от изминалите години, признателността и уважението към учителите и съучениците.
В края на часа напомнете, че благодарността към себе си също е необходимо условие за емоционалното благополучие на всеки. Не можем да очакваме от другите да ни осигурят това, което сами си отказваме. Подканете учениците да напишат вкъщи благодарствено писмо до себе си.
- Флашмоб „Код: жълто“
Флашмобът е интерактивен и забавен формат, който е подходящ за всички ученици, които обичат движението.
Поканете цялото училище да участвав събитието за Деня на усмивката, като поставите обявления на различни места в училищната сграда и качите съобщение в училищния сайт. За целта учител или ученик може да изработи плакат в Canva или да използвате готов шаблон. Уточнете времето, мястото и поставете изискване за задължително жълто облекло или жълт елемент в облеклото (например тениска, шал или аксесоар), но не разкривайте други подробности. Мистерията ще повиши интереса към събитието. В определения час (например началото на голямото междучасие) учениците, с които сте подготвили флашмоба, се събират на уговореното място. Подреждат се така, че да оформят усмивка. Изпълняват кратък танц на подходящ музикален фон. Публиката също получава покана да танцува.
Флашмобът завършва с раздаване на балони и цветя в жълт цвят, както и отправяне на предизвикателства, които присъстващите ученици трябва да изпълнят до края на деня:
- Усмихни се на непознат.
- Отвори вратата на класната стая за съученик.
- Направи искрен комплимент на трима души, с които не общуваш често.
- Напиши позитивно послание (цитат или пожелание) и тайно го постави върху чина на съученик.
- Покани съученик, който стои сам, да се присъедини към теб и твоите приятели по време на междучасието.
Погрижете се кампанията да получи подходящо медийно отразяване. Направете снимки и кратки клипове, които могат да се качат в училищния сайт или в социалните мрежи с хаштагове #КодЖълто и #WorldSmileDay. Добавете позитивни послания и цитати за щастието към всяка от публикациите – нека учениците направят подбора.
- Разказвач на забавни истории
Всеки ученик може да стане разказвач на забавни истории с подходящи насоки от учителя си. Използвайте работни листове с инструкции и опорни точки, без да се притеснявате, че ограничават въображението. Тъкмо обратното – ясната структура дава смелост и му позволява да тръгне в неочаквани посоки.
А ето от тук можете да изтеглите готов Работен лист за разказване на забавни истории.
Можете да приложите идеята, за да отбележите Световния ден на усмивката, както в часа на класа, така и в часовете си по български език и литература. Учениците ви ще запомнят и ще бъдат благодарни за този необикновен час, изпълнен с позитивизъм.
В работния си лист включете идеи за:
- главен герой;
- място на действието;
- забавен момент.
Усложнете или улеснете задачата според възрастта на учениците си. Съобразете дължината на историята с възможностите им и с времето, с което разполагат за писане. Ако работите в гимназиален етап, задайте три задължителни за използване думи. Колкото по-малка е смисловата връзка между тях, толкова по-голяма е вероятността да получите забавни истории. Ако учениците ви са в начален или прогимназиален етап, накарайте ги сами да изберат три забавни думи, които да включат в разказа си.
Оставете достатъчно време, за да могат учениците да прочетат готовите си истории пред класа. Така, освен че развивате ученията им за творческо писане и въображението им, вие надграждате и техните умения за публично представяне.
Денят на усмивката е само една от възможностите
Световният ден на усмивката е чудесен повод да насърчите учениците си да правят добро и да накарат някого да се усмихне, но не е необходимо да спирате дотук. Можете да продължите още на 13 ноември, когато честваме Световния ден на доброто. На 16 ноември пък е Международният ден на толерантността. От друга страна, не е необходимо да чакате специален повод, за да насърчавате ежедневните жестове на грижа, внимание и благодарност в класната си стая и извън нея. Всеки ден е подходящ за правене на добро.
Източници:
- Harvey Ball World Smile Foundation. About Smiley .


