След като разделите групите с помощта на пръчиците или друга стратегия, още в самото начало може да инвестирате време за създаване на отборен дух и усещане за принадлежност у учениците, още повече, ако искате тези групи да работят в този състав в продължение на няколко седмици или месеци. Всяка група трябва да си измисли оригинално име, свой герб, който да представя отборните ценности, химн – кратка песен, отборен танц и отборен ритуал за празнуване на победа.
Предимства на стратегията
- Надъхва и мотивира учениците да работят заедно;
- Стимулира се креативното мислене на децата;
- Получават се много неочаквани и забавни за учениците резултати, с които се създава чувство за принадлежност и гордост.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- отнема повече време за провеждане в часа;
- някои ученици може да се отнесат несериозно и да саботират общата работа с неуместни реплики за песента или движения за танца;
- за избягване на неуместни и несериозни реакции сред учениците е добре да приготвите критериална матрица, по която да се оценяват името, гербът, химнът и танцът на отборите.
- от елементите на отборите може заедно с децата да изработите общ за класа герб, химн, танц, с който децата да изразяват своята уникална идентичност в училище.
Примерна критериална матрица за отборен ритуал:
Критерии | 1 точка | 2 точка | 3 точка |
Оригиналност на името. | Съвсем традиционно. | Оригинално име (не е копирано от никъде). | Оригинално, носещо послание за важността на отборната |
Оригинален герб. | Има само една групова ценност. | Има две групови ценности. | Има 3-4 групови ценности. |
Всички ученици в групата участват в химна, танца и ритуала за победа. | По-малко от половината деца участват. | Повече от половината деца участват. | Всички деца участват в химна, танца и ритуала за победа. |