Има ли приложение ChatGPT в живота на българския учител?

Тъкмо си поехме малко въздух след края на пандемията и за момент изглеждаше, че всичко ще се върне към нормалната си рамка, и ето – на световната сцена излезе нов играч – най-новата и широко достъпна версия на изкуствен интелект – ChatGPT. И така – само три години, след като рязко ни се наложи да прекроим начина си на преподаване, за да можем да минем онлайн, чатботът ще катализира следваща промяна. Но тази реорганизация няма да е краткотрайна: за разлика от Ковид-19, ChatGPT и подобните му генеративни инструменти с голяма вероятност ще бъдат неизменна част от живота ни и ще променят както образованието, така и работните ни процеси. 

Съвсем доскоро изкуственият интелект беше обект на научна фантастика. А сега, докато четете тези редове, в Сан Франциско хора се возят на безпилотни таксита, управлявани изцяло от програми с изкуствен интелект и изобщо не е ясно дали днешните първокласници ще имат нужда един ден да се учат да шофират. Разбираемо, различните хора реагират по различен начин на тази новост. Някои са много ентусиазирани, други се притесняват за работата и бъдещето си. Истината е, че като общество, тепърва ще трябва да разгледаме доста етични въпроси, да вникнем по-дълбоко във възможностите и ограниченията на изкуствения интелект и да създадем необходимите регулации. Това ще трябва да се направи на различни нива (държава, училище и д.р.)

Аз съм в лагера на оптимистите. Смятам, че ползите, които ChatGPT и подобни програми ще донесат за учители и ученици многократно надхвърлят неудобствата, които ще ни бъдат причинени. Надяваме се, че представени пред свършен факт, заедно ще направим сериозна реформа в образованието и ще го адаптираме така, че да е от максимална полза за поколенията, които растат в момента, и в чийто живот ще присъстват тези нови технологии.

В тази статия искаме да ви запознаем с ChatGPT, да ви разкажем за възможностите и ограниченията му, да ви подскажем как можете да го използвате в ежедневната си работа и да ви вдъхновим да го овладеете в степен, в която прави живота ви на учител по-лесен, по-приятен и по-удовлетворяващ. Допълнително, повечето примери ще илюстрираме със screenshots от разговорите на автора с бота.

Какво представлява ChatGPT

ChatGPT е вид изкуствен интелект – чатбот, базиран на Large Language Model (LLM, голям езиков модел), разработен от американската компания OpenAI. Това означава, че ChatGPT е интерактивна текстова програма, с която можем да си говорим (мобилното приложение може да разпознава реч и да отговаря писмено), или чатим като отворим програмата в браузър на компютъра си. Моделът е трениран на огромно количество данни – близо 45 терабайта (за сравнение – цялото съдържание на английски на Wikipedia представлява по-малко от 1% от обема на текстове, до които програмата е имала достъп). 

Макар подобни LLM да съществуват от поне десетилетие и да са важна част от ежедневните операции на много технически гиганти, за първи път широката публика получи напълно безплатен достъп до подобен модел. Програмата е уеб-базирана, което означава, че може да бъде достъпена чрез интуитивен интерфейс от всякакви устройства, свързани с интернет (лаптопи, настолни компютри, мобилни телефони, таблети и д.р.  Бъдете внимателни, ако сваляте приложение за мобилните си устройства: вече има немалко “двойници”, които имитират името и логото на ChatGPT, предлагат кратък тестови период и след това взимат такса). За разлика от търсачките като Google, Bing и др., които генерират списък с линкове при зададен въпрос, ChatGPT ще ви даде директен отговор. 

Другата особеност на ChatGPT е, че той “помни” предишните ви разговори. За да ползвате бота, е нужно да имате профил в сайта на OpenAI. Разговорите ви с бота са достъпни от всяко устройство, с което ползвате програмата и могат да бъдат надграждани по всяко време: можете да се върнете към дадена тема след месеци без да има нужда да описвате отново началото на разговора.

В най-общи линии ChatGPT може да прави следните неща (в отделна статия ще ви предоставим подробни примери):

  • да отговаря на въпроси (на различни езици);
  • да прецизира отговорите си въз основа на доуточняващи въпроси и коментари;
  • да предоставя информация (вярна, в повечето случаи);
  • да анализира и резюмира текстове;
  • да дава обратна връзка за текстове (обща или въз основа на разнообразни критерии, например да оцени аргументация или граматика);
  • да създава нови текстове в различни стилове;
  • да бъде ваш асистент (да изготвя планове за уроци, да създава задачи за домашна работа, да предлага различни дейности, да генерира теми за дискусии, да създава критерии и скали за оценяване и др.);
  • да ви помага в кореспонденция;
  • да ви помага при оценяването на учениците (тук уловката е, че за да може да даде оценка на работа на ученик, тя трябва да е напечатана на компютър);
  • да ви помогне да определите пропуски в знанията на цял клас въз основа на анализ на слабите моменти в представянето им (грешки на тестове, лошо съставена аргументация/обяснение);
  • да играе различни роли, чрез които да подпомогне подготовката ви за дадена задача;
  • да бъде ваш дискретен “слушател” и дори да влезе в ролята на псевдо терапевт, който предлага решения за предизвикателни ситуации;
  • накрая на изморителен ден да ви предложи меню за вечеря, въз основа на продуктите, които имате;
  • много други неща, които ще откриете като си поиграете с него (ще очакваме да ни ги споделите).

Освен за вас, ChatGPT може да е много полезен и за вашите ученици без да нарушава интегритета на учебния процес. Ботът може да влезе в ролята на домашен ментор, като помогне на децата да се подготвят за контролно (като им задава примерни въпроси), да обяснява сложни концепции на различни нива (една от най-брилянтните му функции!), да резюмира текстове, да анализира текстове, създадени от учениците и да предлага подобрения, и т.н. 

Да поговорим и за ограниченията

Че е изкуствен – изкуствен е, но дали е “интелект”?

Важно е да се отбележи, че макар да е изключително мощен инструмент, способен да предоставя всякаква информация, да създава, резюмира и редактира текстове, както и да задава въпроси към тях (и др.), ChatGPT всъщност не разбира нито дума от това, което генерира. Този вид LLM се позовават на модели и алгоритми, чрез които са научили синтактичните връзки между думите в изреченията. Въз основа на това, ChatGPT и неговите подобни, правят статистически предположения за последователността на думите и успяват да генерират логични отговори в подходящ контекст на зададените им въпроси.

Програмата е тренирана на над 50 езика (любопитно, че и тя самата не знае на колко точно), но определено най-добре работи на английски. Има ли приложение ChatGPT в живота на българския учител?

 

Завоалирана некомпетентност (Dunning-Kruger As-a-Service)

LLM моделите са изключително добри в това да предскажат която дума логично би следвала след предходната в едно изречение. И макар че ChatGPT има достъп до колективното знание, достъпно в Интернет до 2021 г., той не е способен на семантично разбиране на това, което генерира. Поради това, ботът не може да знае дали информацията, която предоставя, е вярна. От друга страна, програмата съставя смислено звучащ и елегантно представен текст (когато я ползвате на английски; на български все още прави много грешки и звучи тромаво) по доста авторитетен начин. ChatGPT е многословен и способен да звучи убедително, което може да бъде голям проблем в случаите, в които генерира напълно невярна информация. Също така, за разлика от търсачките, с които сме свикнали, чатботът невинаги е склонен да разкрие източниците си на информация.

“Стари” данни

ChatGPT е трениран на данни до септември 2021 г. и няма достъп до интернет в реално време. Това означава, че няма достоверна информация за събития, които са се случили след това, макар и понякога да отговаря правилно на въпроса “Коя дата сме днес”.

Каквото повикало, такова се обадило

В технологичните среди изразът е една идея по-груб от нашия, а именно “Garbage in, garbage out” (В превод: Ако подадеш боклук, ще ти върне боклук). Важно е потребителите на ChatGPT да разберат, че ботът е буквалист и ще направи това, което му казват, а не това, което са имали предвид да му кажат. Колкото по-ясни са инструкциите, толкова по-добър ще е резултатът. За щастие, при комуникацията с ChatGPT няма непоправими грешки: можете да прецизирате колкото пъти искате (и колкото пъти е нужно) и за разлика от хората, чатботът ще ви отговаря (любезно) и ще се опитва да ви помогне неограничен брой пъти, докато стигне до удовлетворително решение.

ChatGPT е тук. Ами сега?

Един ден безпилотните коли ще оставят страшно много хора без работа. Но тъй като за тях се говори от доста време, а и процесът по подсигуряването на сигурността им е бавен, днешните шофьори не могат да се оплачат, че не им е дадено достатъчно предизвестие, за да се преориентират и да развият нови умения с цел да подсигурят препитанието си. За разлика от бавно настъпваща иновация, ChatGPT нахлу “направо с вратата” в живота ни. В англоговорящите страни доста служители се притесняват за работното си бъдеще (администратори, асистенти, копирайтъри и др.)

Кой ще преподава след 10 години?

Благодарение на способността на ChatGPT неуморно да обяснява сложни концепции на достъпен език, немалко учители по целия свят споделят притеснението. Идва ли денят, в който изкуственият интелект ще ги замести? Крис Диди, който е дългогодишен изследовател на иновативни технологии с усмивка си спомня първата статия, която е прочел по темата за изкуствения интелект: авторът ѝ е бил категоричен, че до 5-6 години учителите ще са отживелица. Статията е била публикувана през 1970 г. “Разбира се, в днешно време виждаме подобни предположения”, споделя Диди в интервю за образователния подкаст на университета Харвард.

Ако сте от учителите, които се притесняват, знайте, че не сте сами! Тези мисли вълнуват колеги по целия свят, от Ню Йорк до Златоград. Но ние от prepodavame.bg вярваме, че не само ChatGPT няма да замести учителите, а напротив, ще направи работата им по-лесна и по-човечна. 

Традиционно, най-големият враг на учителя е липсата на време. Добрата новина е, че програмите за изкуствен интелект имат способността да влязат в ролята на ваш асистент и да вършат голяма част от монотонната и времеемка работа, като по този начин ви освободят възможност за най-ценното: контакт с учениците. Масовото разпространение на неодушевени асистенти ще изведе на преден план нуждата да развиваме тези качества и умения, които ни разграничават от машините, и ни правят Човеци, а именно емпатия, кураж, сътрудничество, способността да чуеш и видиш другия. 

Помните ли учителя, който ви видя, повярва във вас и ви вдъхнови един ден да стигнете тук? Този, заради когото и вие станахте учител? Неоспорим факт е, че технологиите ще продължат да се усъвършенстват, но също така хората учат най-добре чрез създаване на силни връзки с други хора. Бебето, което е оставено по цял ден пред телевизора проговаря много по-трудно и по-бавно от бебето, чиито родители му говорят често и общуват осъзнато с него. Всеки успял човек помни един (или повече, ако е късметлия) учител, който е запалил искрата в съзнанието му. Що се отнася до образованието,  социално-емоционалния елемент, човешкото разбиране и зачитане на другия, вдъхновението са все неща, които никоя програма за изкуствен интелект не може да постигне.

Можем ли да го забраним?

Другият “дебат” по темата, който се води в сферата на образованието навсякъде по света е дали изобщо да се позволи употребата на инструменти като ChatGPT или напълно да се забрани. Слагаме дебат в кавички, защото според нас изходът му е предрешен: дори училищата да направят опит да спрат достъпа до ChatGPT на училищни устройства или в училищната мрежа (където е приложимо), учениците могат да го ползват от вкъщи, или от мобилните си устройства. Да не говорим, че ChatGPT е само една от многото подобни програми, които съществуват в момента, и които ще бъдат лансирани в скоро време. Абсолютно нереалистично е да се мисли, че учениците ще могат да бъдат възпрепятствани от използването на всички тези инструменти.

А трябва ли да се опитаме го забраним?

Много бързо след появата на ChatGPT в края на 2022 г. ползването му беше забранено от редица образователни институции. Всички публични училища в щата Ню Йорк го блокираха, множество гимназии и университети във Франция, Индия, Китай и Австралия също не закъсняха със забраната. Както казахме, тя е теоретична, но ние твърдо вярваме, че е ненужна и дори вредна. 

От сега нататък технологиите, свързани с изкуствен интелект, ще стават все по-добри и по-достъпни и ще навлизат във всяка сфера от живота ни. Подобни програми вече са отговорни за сериозен напредък в медицината. Например, благодарение на огромната си изчислителна и аналитична мощ, те могат да предсказват риска от поява на рак много по-рано, отколкото и най-добре обучените лекари. Други програми са в състояние да анализират запис на реч на пациенти и да предупреждават за ранни фази на болест на Паркинсон. В момента ChatGPT ни впечатлява с мощта на възможностите си, но нека да не забравяме, че това е най-базисната му версия. След 10 години по всяка вероятност ще гледаме назад и ще се смеем на това, което сега ни се струва революционно. 

Именно заради това ние имаме моралното задължение да подготвим подрастващите възможно най-добре за бъдещето им (включително за следващите етапи на образованието и кариерното им развитие) по адекватен на съвремието начин. Вместо да се страхуваме от възможностите на изкуствения интелект, трябва да обучим учениците как да се възползват максимално от тях. Знаете, че младите хора се вълнуват от нови технологии и обичат да са на гребена на вълната. Те уважават още повече учителите, които ги въвеждат в новостите, и сега ChatGPT ви дава възможността да бъдете един от тези вдъхновители.

Дотук добре, но какви са следващите стъпки?

Някои експерти правят паралел между сегашната ситуация и индустриалната революция. Предстоят ни много промени и има голяма вероятност те да са доста резки. Ще са необходими осмислени стратегически действия, за адаптираме образованието и методите на преподаване и оценяване към контекста на живот в ерата на изкуствения интелект.

Краткосрочно: дайте си време

Ако имате нужда, не се притеснявайте да забраните използването на програми тип ChatGPT, стига това да е временна мярка, която да ви позволи да структурирате идеите си как да преподавате предвид наличието и достъпността на тези инструменти. Използвайте това време, за да се запознаете в дълбочина с възможностите и ограниченията на програмата и да определите как ще я ползвате за в бъдеще с вашите ученици. В момента се оформят много въпроси относно ролята на изкуствения интелект в образованието. Не е необходимо (нито е възможно) веднага да имаме перфектни отговори, но е задължително да започнем усилено да мислим в тази посока, за да се адаптираме възможно най-адекватно към новата реалност.

Дългосрочно: промяна в преподаването и оценяването

Колкото по-бързо приемем факта, че различни видове изкуствен интелект ще присъстват в повечето аспекти на живота ни, толкова по-успешна ще е адаптацията ни към тази реалност и на свой ред ще можем да предложим на учениците си адекватна образователна програма, която включва умения и знания за взаимодействие с новите технологии. Трябва да им помогнем да вникнат в етичните, социални и технологични аспекти на използването на изкуствен интелект и да развият критично мислене и способности за решаване на проблеми в този контекст. Стандартната образователна програма в бъдеще би следвало да включва обучение по етика, киберсигурност, алгоритмично мислене и умения за сътрудничество и комуникация с изкуствен интелект. Само по този начин ще можем да подготвим учениците за света на бъдещето, в което изкуственият интелект ще играе все по-значима роля.

Помислете за следните тактики:

Учете децата как да използват изкуствения интелект, а не да се конкурират с него

Огромна е вероятността в недалечно бъдеще голяма част от административната работа, която сега се върши от хора, да бъде прехвърлена към технологии, опериращи чрез изкуствен интелект. Никой човек няма да бъде способен да надмине машините по бързина, точност и продуктивност (а и няма да има смисъл да се опитва). Затова не трябва да наблягаме на умения, които скоро ще бъдат ненужни, а да подсилим тези, които ще помагат в използването и управлението на изкуствения интелект.

Насърчавайте учениците да използват изкуствен интелект

Овластете подрастващите, като им покажете ChatGPT. Тествайте го заедно, вижте какво може да прави, как можете да промените своята работа с него, така че да получавате по-добри резултати и определете лимитите му. Насърчавайте учениците да го използват, и то критично. Обяснете им спокойно, че той би могъл да напише тяхната домашна работа,  но от това те няма да спечелят, защото няма да усвоят и упражнят материала и уменията, които ще са им необходими. Дайте им свобода да работят с програмата, но с цел да се усъвършенстват, а не да се “скатаят”. 

Оценяване по време на работа в клас

ChatGPT все още не е особено добър в съставянето на кохерентни текстове на български, нито в решаването на текстови математически задачи, но вероятно скоро ще стане. Тогава ще бъде по-сложно да се прецени дали дадена самостоятелна работа е изпълнена с или без неговата помощ. Един начин да се подсигурите, че учениците са усвоили материала, е да им правите повече писмено и устно изпитване в клас, където имате контрол над начина, по който вършат работата си. Уверете ги, че най-успешни в бъдещето си развитие ще бъдат тези от тях, които са способни на критично мислене и са овладяли съвременните технологии и инструменти.

Развиване и оценка на критично мислене

ChatGPT има достъп до море от информация и е в състояние да прави добри резюмета, в които да извежда смисъла и идеите на даден текст, но трудно ще развие смислена теза, която се позовава на различни творби или прави сложни междупредметни връзки. Също така, ако не знае някой отговор, е по-склонен да го нагоди, отколкото да си признае некомпетентност. Знаейки това, когато възлагате домашна работа, задавайте такива въпроси, които биха затруднили изкуствения, но не и човешкия интелект. 

Как да използвам ChatGPT

Първа стъпка: регистрация

За да създадете своя профил, трябва да свалите мобилното приложение или да посетите уеб страницата на OpenAI. Следвате стъпките (избирате username и парола, или се идентифицирате със съществуващ акаунт в Google, Microsoft или Apple, въвеждате имена, възраст (според общите условия ChatGPT не е подходящ за лица под 13-годишна възраст) и телефонен номер, на който получавате код за потвърждение. Веднага щом го впишете може да започнете най-вълнуващата част:

Играйте си

Дългосрочното ви партньорство в ChatGPT започва с първия ви въпрос към него. Докато отговаря, програмата избира описателно име за разговора ви и го записва в колоната вляво от основния чат. Тъй като за разлика от другите чатботове, ChatGPT “помни” всички взаимодействия, които има в рамките на потребителския профил, един от съветите за успешно ползване на бота е да започвате нов разговор за всяка отделна тема. Така отговорите, които ви дава програмата, ще се надграждат всеки път, когато “дискутирате” въпросите по съответната тема. Натрупвайки повече разговори на различни теми, сами ще подобрите резултатите, които програмата ви предоставя.

Тествайте различните версии

Към момента на писането на тази статия масово достъпната версия на GPT (Generative Pre-trained Transformer / генеративен предварително обучен трансформатор), която ботът използва е 3.5. Версия 4 е тренирана на още повече данни и се справя много по-добре на български език. Вероятно е скоро тя да стане масово достъпна, но засега може да я тествате по два начина. Единият е чрез платената версия на ChatGPT – долу вляво на екрана има бутон “upgrade to Plus”. Месечната такса е $20 и освен достъп до GPT 4, ви дава още няколко предимства: по-бързо генериране на отговори, наличие на услугата дори по време на най-натоварените периоди и ранен достъп до нови функционалности. Абонаментът може да бъде прекратен по всяко време.

Другият начин, по който можете да достъпите GPT 4 е чрез вградената чат функция чрез  търсачката Bing. За целта се изисква да използвате Майкрософтския браузър Edge. Горе в ляво на екрана може да сменяте между стандартно търсене (search) и разговор (chat), а над полето за писане може да подскажете дали сте настроен за по-творчески, балансиран или по-прецизен стил на дискусия и отговори. Ако търсите идеи за дискусии в клас на дадена тема, или пък забавления за зеленото училище, би било логично да изберете по-творчески разговор. Ако искате програмата да ви обясни разликата между ДНК и РНК, изберете да получите по-прецизни отговори. Подобно на OpenAI, Microsoft също закачливо ви напомнят, че поради ползването на изкуствен интелект, са възможни “изненади и грешки”.

Как да използваме ChatGPT чрез търсачката Bing

Прецизирайте заданията си

Както казахме по-горе, ChatGPT ще отговори на въпроса, който сте му задали, а не на въпроса, който сте искали да зададете. Затова, ако сте неудовлетворени от отговорите, които ви предоставя, задавайте доуточняващи въпроси, дайте му контекст или му дайте референции. Колкото по-прецизно дадете заданието си, толкова по-качествени отговори ще получите. 

Дайте му роля

Една от добре работещите тактики е да “назначите” чатбота на дадена позиция преди да му отправите въпрос. Това ще му даде по-конкретен контекст, в който да отговаря на заданията и въпросите ви. Например може да му кажете “влез в ролята на зъболекар и обясни на детето ми защо е важно да си мие зъбите.”

Няма нужда от любезности

“Вълшебните думи” са от голямо значение в комуникацията между хората. Чрез любезността показваме уважение към човека, с когото общуваме. И макар ChatGPT да е трениран да отговори на любезността ви, за разлика от хората няма да я оцени. За програмата е по-важно да се пише ясно и по същество, отколкото да се “разводнява” смисълът на заданието, което му даваме. 

Език

Безспорно ChatGPT е най-ефикасен, когато комуникирате с него на английски. Въпреки това най-добрите резултати ще получите, когато пишете на езика, който владеете най-добре. За моя огромна изненада, ботът разбира дори така наречената “шльокавица” (изписването на “ч” като 4, а “ш” като 6):

Има ли приложение ChatGPT в живота на българския учител?

Поглед в бъдещето: анализ и оценяване на работата на учениците

Възможностите, които ChatGPT предоставя, тепърва ще се развиват. Очаква се програмата да подобри функционалността си на езици като български. Тогава тя ще може да ви предоставя още по-сложни услуги, като например да ви помогне да определите пропуски в знанията на цял клас (като анализира грешките в представянето им) и да ви насочи на кои теми да обърнете повече внимание (условието тук е, че програмата има нужда да ѝ се предоставят данни, т.е. всичко трябва да е напечатано). 

В близко бъдеще вероятно ChatGPT ще може да ви помогне да създавате индивидуални планове за развитие на учениците, които са по-назад или по-напред от средното ниво за класа. Тъй като едно от основните притеснения на учители по цял свят е плагиатството, скоро се очаква да имаме надеждни механизми за проверка дали даден текст е създаден от бота или не. Към момента това не е възможно, така че ви съветваме да не бъдете като професор Джаред Мъм от Тексас, който копирал есетата на учениците си и попитал ChatGPT дали той ги е писал. След като ботът отговорил утвърдително (макар и невярно), професорът спрял временно дипломирането на студентите си и си навлякъл техния гняв, тъй като неправдоподобно ги обвинил в измама.

В заключение: това е само началото

Въпреки че програми, базирани на изкуствен интелект като ChatGPT, съвсем от скоро станаха масово достъпни, темата за използването им бързо стана необятна. Въпросите, които имаме да решаваме като общество, както и различните приложения на тези програми тепърва ще се определят. В тази статия искахме да ви въведем в тази тема и най-вече да ви вдъхновим да се запознаете с възможностите на програмата и как тя може да ви върши работа и да ви пести време. За конкретни примери не пропускайте да разгледате и статията, в която ви показваме част от разговорите, които авторът проведе с бота. Ще се радваме ни пишете и да споделите с нас най-полезните и интересни приложения на ChatGPT в учителската ви практика. 

 

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали