Прави и учи с “Go green” – проект за любознателни ученици

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Подходяща за

Цели по предметно знание

Цели по умения

„Non schole sed vitae discimus” – „Не заради училището, а заради живота се учим” – латинска сентенция

Ученето чрез преживяване и правене е доказано успешно и се оказва особено подходящо за любознателните ученици на Ралица Миладинова и Росица Тенжова. В центъра на серия занятия двете учителки по английски език с дългогодишен опит поставят преживяванията, знанията и уменията на децата в реални житейски ситуации, като разчупват стените на традиционната класна стая.

В тази статия ще ви представим проекта “Go green”, който успява да заинтригува четвъртокласниците от 40 СУ “Луи Пастьор” – София и да повиши осведомеността им за явления, процеси и условия, свързани с екологията и преди всичко – за водата, извора на живота.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

В началото на този многоетапен проект г-жа Миладинова проверява познанията по екология на своите ученици чрез тест. Това ѝ дава не само идеи за моментното им ниво, но и за възможните сфери на интерес и за темите, които имат нужда от да бъдат разгледани по-внимателно. Въоръжена с тази информация, учителката изготвя своя план за действие.

Като свои първи стъпки за постигане на тези цели, тя избира да представи новата за децата информация в презентационен формат, така че да надгради познанията на учениците и да грабне вниманието им. В част от подготовката на урочните единици участват и учениците, а по време на самото занятие те се включват дискусии по поставената тема за водата в света около нас. В тази част на проекта г-жа Миладинова и нейните ученици “посещават” и виртуалния Музей на водата в Ловеч, който допълнително ги заинтригува.

След натрупване на знания и вече развиващи се умения за критично мислене и търсене на информация учениците получават първата възможност да покажат какво знаят. За целта учителката им възлага да изработят табло за Деня на водата – 22 март.

Това не е единствената задача, по която учениците работят в екип. Други мини проекти, част от голямата тема за водата, са свързани с реките на България, с водата във всичките й форми и като част от човешкото тяло. Класът се включва и в кампанията “Без найлонови торбички” с фокус върху рециклирането, в която се изработват платнени торби.

Прави и учи с “Go green” - проект за любознателни ученици

Кулминацията на проекта “Go green” е пиесата “Как водата става чиста”, която учениците подготвят самостоятелно по предварително подбран сценарий, свързан с пречистването на водата от бактерии. Четвъртокласниците разпределят ролите и задачите помежду си, изработват костюмите и декорите за различните сцени, подбират музиката, измислят хореография за танците в пиесата и подготвят покани, стикери и брандирани тениски. Начинанието изисква редица умения, които учениците са развивали постепенно по време на занятията на клуба “Учим за природата” и разбира се, по време на часовете по различните учебни предмети. Пиесата е представена успешно пред ученици от другите класове, родители и учители.

Прави и учи с “Go green” - проект за любознателни ученици

Паралелно с темите и дискусиите в занятията на клуб “Учим за природата” г – жа Тенжова подпомага учениците в часовете по английски език. Заедно с нея децата разглеждат уроци на екологична тематика и подготвят презентации.

Тези междупредметни връзки са от значителна помощ на учениците при участието им в Еразъм програма и представянето на проекта пред международна публика в Кипър. С това завършва един обширен цикъл от дейности, които спомагат за това четвъртокласниците да добият добра представа за важността на водата и за опасността от замърсяването на питейните води. Децата са готови да търсят практични решения на проблема, искат да водят по-зелен начин на живот и развиват положителна нагласа към възможните промени. 

КАК МОЖЕМ ДА НАДГРАДИМ?

Описаната практика може да бъде адаптирана за ученици от 3. до 6. клас, като се вземат предвид сложността на представената информация и нейния фокус. Темите за дискусия и поставените задачи-мини проекти също могат да бъдат различни.

ПРИОБЩАВАЩ ХАРАКТЕР НА ПРАКТИКАТА

За да се подсигури поддържането на интереса и активното участие в проекта на всеки ученик, е важно децата да получат задачи, които отговарят на техните възможности, таланти и интереси. Това важи не само за поставянето на пиесата на сцена, но и при самата подготовка на драматизацията. Отговорностите и задачите са много и достатъчни разнообразни, така че да поддържат учениците мотивирани, кооперативни и активно участващи. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Проектът е добър пример как ученето може да бъде приятно и забавно. Г-жа Миладинова го определя като успешен, допринасящ за екологичното образование на учениците и формиращ отговорно отношение към околната среда.

Презентациите, екскурзията в Музея на водата, изготвянето на продукти и подготовката на пиеса допринасят за неусетното формиране на знания и умения в учениците. Не по-малко важни са и ученето чрез правене и междупредметните връзки (между английски език, музика и изобразително изкуство), които помагат на децата да развиват редица компетенции. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Един въпрос с различни отговори
Креативност

Един въпрос с различни отговори

Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят идеи, след като се изчерпят обикновените и често срещани отговори.

Оценяват чужди планове за действие
Работа в екип

Оценяват чужди планове за действие

Следваща стъпка при реализирането на стратегията „По модел“ е прилагането на стратегията „Оценка на план за действие“. След като екипите са изработили по модел своя

Работа в екип

Репортаж от класната стая

Репортажът от класната стая е стратегия, в която учениците, изпълняващи ролята на репортери, трябва да опишат какво се случва в час, кои са обсъдените теми

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали