Морячетата на г-жа Петрова – ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

“За да се увлекат учениците, трябва да им е интересно. За да им е интересно на децата, на учителя не трябва да му е лесно”. Боряна Петрова чува тези думи от педагогическата си наставничка, когато е начинаещ учител преди 35 години. От тогава насам учителката следва тази максима и твори чудеса за своите ученици. Водена от нагласата да заинтригува децата в класовете си, тя изгражда ситуационната игра “Морячета”, в която въвлича успешно вече два випуска в начален етап.

В момента Боряна Петрова е класен ръководител на 2. клас в ОУ “Алеко Константинов”, Димитровград. Тя обича морето, всичките нюанси на синия цвят и професията си, а съчетанието между тези три елемента резултира в силно мотивирани второкласници, всеки от които, макар и далеко от морето, се представя с думите “Аз съм от морячетата на г-жа Петрова”.

Нека разгледаме детайлно как да приложим тази практика. В статията ще откриете информация и съвети относно декорация на класната стая, подготовка на материали и учебни ресурси, планиране на визия и стъпки за изпълнение. 

ВИЗИТКА:

Име на практиката: Ситуационна игра “Морячета”

Подходяща е за: начален етап, но при адаптация би могло да се приложи и в останалите образователни етапи

Прилага се: начален етап, 2. клас

Необходими материали:

  • за портфолио: сини папки, по 4 джоба на ученик
  • за декорация: цветна хартия, рибарска мрежа, часовник котва, весла и други морски предмети
  • за сандъчета: дървени сандъчета, материали за декорация, мъниста за “скъпоценни камъни”

Цели:

  • да повиши мотивацията за учене на учениците;
  • да ги мотивира да участват в различни извънкласни и извънучилищни дейности;
  • да сплоти учениците и да ги превърне в единен екип(аж).

Снимка 1. Морето се усеща от входната врата

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Ситуационната игра “Морячета” е всеобхватен инструмент за мотивация, ангажиране и сплотяване на ученици, който обхваща много елементи на учебния процес – планиране на визия, комуникация с родители, създаване на учебни ресурси и материали, декорация на класната стая, подготвяне на награди за учениците и обвързване на всички дейности в клас с морската тема и играта.

Преди да разгледаме как да приложим практиката стъпка по стъпка, ще изследваме всеки един от компонентите, които изграждат играта.

Планиране на визия

“Имам си една тетрадка, в която записвам всички идеи. Моя приятелка ме попита “Знаеш ли вече какво ще правите в трети клас?”, а аз ѝ отвърнах, че имам план и за четвърти!”, споделя преподавателката.

Преди да се въвлече целият клас в тази или подобна игра, е необходимо внимателно обмисляне на идеята – от една страна, за да имаме ясна представа каква е последователността на действията, през които ще преведем учениците, но от друга – за да си дадем обещание, че в следващите четири години ще поддържаме и развиваме играта. Г-жа Петрова подчертава, че всяко отказване или смяна на темата би довело до разфокусиране и демотивиране на учениците. Именно за това съставянето на голям план е ключов момент.

Снимка 2. Част от визията са и правилата в класната стая, които са залепени от вътрешната страна на вратата.

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

Мотивационна стратегия от първи до четвърти клас: 

  • В първи клас учениците още не се познават, а училището е чисто ново преживяване за тях. Затова през първата си учебна година децата печелят приятели и имат мисия да открият “Острова на съкровищата”. Търсенето приключва успешно на тържеството за завършване на първи клас, а децата разбират, че островът е тяхната класна стая, в която има много съкровища.
  • Във втори клас в класната стая ги посреща надпис “Остров на съкровищата”, а децата се впускат в търсене на “Сърцето на капитана”. Докато са във втори клас учениците събират червени мъниста във формата на сърце и ги получават при успешно изпълнени задачи. Въпреки че сърцето на капитан Петрова е спечелено още на първия учебен ден, децата знаят че, за да изпълнят мисията си, трябва да бъдат отговорни, старателни и да спазват всички правила в клас.
  • В трети клас учениците ще поемат на пътешествие, в което ще търсят “Сълзата на океана”. Част от скъпоценностите, които ще получават, ще бъдат сини мъниста във формата на капка.
  • В четвърти клас учениците ще търсят “Пътеводната звезда”. Мотивационната стратегия е синхронизирана с факта, че това е и последната година на учениците в начален етап, а след като открият пътеводната звезда, им предстои крачка нагоре и промяна на учители, учебни предмети и нови приключения.

Декорация на класна стая

Класната стая на “Морячетата на г-жа Петрова” е запомняща се и тематична. Влизайки тук, децата наистина се чувстват като на морето, защото виждат рибарски мрежи, рул от кораб, стенен часовник – котва и весла. Помощните материали са изработени ръчно от учителката и отново са на морски фон – цифри и кораб на звуковете.

Снимка 3. Информационните табла са представени като заливи, пещери и брегове.

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

Информационните табла, които завършват учебната среда, също са подчинени на темата. Екипажът от Морячета плава в Морето на знанията и среща “Залив на математиката”, “Залив на граматиката”, “Лагуна на поезията”, “Бряг на героите”, “Пещера на сезоните”. Благодарение на таблата, учениците могат да правят бързи справки за таблицата за умножение и геометричните фигури, за правописните правила; да си припомнят стихотворенията и националните герои, които изучават; както и да открият информация за околната среда и природата. 

Снимка 4. Седмичната програма на Морячетата

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

Създаване на учебни ресурси и материали

Процесът по подготовка на учебните ресурси е продължителен и обхваща цялата учебна година. За да състави работни листове и тестове за своите ученици, г-жа Петрова използва Canva и черпи вдъхновение от Pinterest.

“Старая се винаги да подготвям чернобели визуализации по листата, за да могат по-бързите ученици да оцветяват, ако приключат преди останалите”, споделя Боряна Петрова. 

Заданията в клас също са адаптирани към морската тема. Всички текстове в часовете по български език, които се ползват за диктовка и препис, съдържат истории за море, чайки, вълни и миди, а задачите по математика са свързани с кораби.

В трети клас учениците започват да работят с Портфолио – това е практика, която учителката прилага с първия екипаж малки моряци, но планира да интегрира и с втория. Моряшкото портфолио се подрежда в сини папки – тъмно сини за момчетата и светло сини за момичетата. Всяка папка съдържа четири джоба – по един за всеки от предметите: български език, математика, човекът и обществото и човекът и природата. Тук децата съхраняват работни листове, контролни и грамоти.

Награди

След първия екипаж Морячета, г-жа Петрова стига до извода, че еднократните грамоти и похвали са чудесни, но не са достатъчни. Затова тя изработва визия за мотивационната си стратегия. Относно това разказва следното: “Още на първия учебен ден децата получиха сандъче за съкровища, което беше надписано “Съкровището на….” и в което всяко моряче намери по една “златна” и една “сребърна” паричка, по един “диамант” и скъпоценен камък. Когато им връчвах сандъчетата на първия учебен ден, им пожелах до завършването на начален етап да ги напълнят с много награди, грамоти, похвали – все съкровища, които радват малките ученици, защото са ги заслужили с положения от тях труд”. 

Снимка 5. Всеки ученик има свое сандъче, а родителите често се чудят ще им стигне ли мястото за всички скъпоценни камъни

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

Идеята е учениците да получават мъниста – “скъпоценни камъни” при всяка изпълнена успешно задача. Тази година децата получават сърца, следващата ще получават капки, а по-следващата – звезди. Сандъчето е ценен инструмент за мотивация, тъй като учениците се стараят да работят на 100%, за да съберат повече награди и да зарадват себе си, учителката и родителите си. Така те се впускат с лекота и желание в различни общински детски конкурси за мартеници, апликации и рисунки; в различни дейности за стимулиране на четене и добра култура в клас.  

В сандъка за съкровища учениците съхраняват своите грамоти и отличия от различни общински и национални състезания. Класът се е включил в “Книговище”. Преминавайки през всяко ниво, децата получават по един скъпоценен камък, а получилите грамота за “Читател на месеца” я прибират тук, при останалите си постижения.

Снимка 6. Подаръци за началото на учебната година – от капитана на кораба “Успех” г-жа Петрова за морячетата

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

Друга дейност, която стимулира доброто представяне на учениците, е “Таен ученик”. “В началото на деня си избирам някой и казвам: “Тайният ученик вече е готов за час, седи си на мястото, извадил си е учебника и тетрадката и спазва всички правила”. Децата започват да се оглеждат и вълнуват, стараят се. Казвам им кой е тайният ученик в края на деня и му давам за награда картонче-сърце”.

Всички тези награди са стимул, който провокира учениците да учат повече, да постигат по-високи резултати, да се включват в различни събития и инициативи и да бъдат най-добрата версия на себе си.

Символи на класа

Второкласниците имат специална песен – “Смел моряк бъди”, която пеят всеки път, когато тръгнат на екскурзия или събитие. Друг символ, който имат, е моряшко шалче, което е част от визията на класа на официални училищни и общински събития.

“Шалчетата на този випуск ги закачиха учениците от първия екипаж на 15. септември!”, разкава г-жа Петрова.

Снимка 7. Целият екипаж – Морячетата, някои от тях носят шалчетата си, Капитанът (г-жа Петрова в ляво, с къса коса) и възпитателят (отдясно)

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

Нека да видим как да приложим практиката стъпка по стъпка. 

1. Планиране и подготовка. По време на първата стъпка е добре да планирате визията, да си съставите план за комуникация с ръководството, родителите и децата, да декорирате класната стая и да подготвите учебните си материали.

2. Провеждане на родителска среща. Учителката вярва, че родителите трябва да бъдат част от учебния процес, затова ги въвлича още на първата им среща – разказва през какви дейности ще преминат, с каква цел се прави всичко и каква подкрепа очаква от тях.

Снимка 8. Цялата общност – г-жа Петрова, Морячетата и част от родителите по време на Коледно тържество

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

3. Представяне на идеята на учениците. Изключително важно е да “запалим” децата по нашата игра, а това става с постоянство, хъс и… награди. 

4. Реализацията е последната и най-продължителна стъпка, тъй като отнема четири години. Важно е всеки ден учениците да се потапят в тази атмосфера чрез поддържане на класната стая, работа с тематични учебни ресурси, уважение на символите на класа и получаване на награди, които да стимулират желанието на учениците да показват най-доброто от себе си. 

ЗAЩО ДА ОПИТАМЕ?

“Защото е интересно за децата!”, категорично отговаря, г-жа Петрова. Водена от думите на своята наставничка, с които започва статията, и нейния учителски път, учителката вярва, че когато на учениците им е интересно, любопитно и различно, те научават повече, мотивирани са за развитие и надскачат себе си непрекъснато.

Що се отнася до мотивацията за учене – тук има безспорни резултати. Всички ученици, без изключение, се включват в различни училищни, общински и национални събития, състезания и конкурси. Това става доброволно, без г-жа Петрова да полага допълнителни усилия. Тя ясно откроява разликата между двата си екипажа Морячета – първите нямат сандък за съкровища и получават основно отличия и грамоти, а вторите имат такива и ежедневно получават награди за старанието и успехите, които полагат. Съответно, от първия випуск има 5-6 по-активни ученици, които участват в различни мероприятия и постигат високи резултати, а във втория (настоящите второкласници) – всички ученици са дейни.

Снимка 9. Приветствие за началото на новата учебна година

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

Паралелно, играта има позитивно влияние върху общността на класа. Много често в клас влизат родители и баби, за да помагат на децата в различните морски предизвикателства.

“На всички общностни снимки другите викат “Зеле”, а ние “Морячета!” Всички викаме – аз, децата и родителите!”

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ? 

За да се реализира успешно практиката, освен че трябва да се следват стъпките, трябва да се обърне внимание на няколко детайла, които биха затруднили триумфа на Морячетата.

Първото препятствие е ръководството на училището. Преди да започнете да декорирате, променяте и ковете табла по стените, проведете разговор с вашия директор и обсъдете дали това е възможно. Евентуален отказ бихте получили, ако стаята е прясно боядисана, или класовете сменят своите стаи всяка година. Г-жа Петрова среща подкрепа в лицето на ръководството и родителите, които ѝ помагат за стаята, но въпреки това тя използва коркови табла, а пироните боядисва с бял латекс, така че да бъдат незабележими.

Второ предизвикателство е финансовата част на практиката, тъй като всички материали се закупуват от учителя. “Средствата, които съм вложила до момента, се равняват на приличен автомобил втора употреба”, споделя преподавателката. Въпреки това, тя не спира да инвестира в развитието на своите ученици и вижда смисъла от това във всеки техен успех. За да се намали разходът, бихте могли да говорите с родителите – те да закупят папки и джобове за портфолиото на децата си, да събирате пари за цветно принтиране на грамоти и други материали, които прецените, че са непосилни за вас и че можете да постигнете консенсус за това с всички родители. 

Снимка 10. Част от декорацията на класната стая. 

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

На трето място – бъдете убедителни и последователни с прилагането на играта, за да видят учениците и родителите резултатите. Подгответе добре вашата аргументация и обяснете в началото на годината защо го правите, какви са вашите цели, очакваните резултати и позитиви за учениците от класа ви. След това въвеждащо съобщение, комуникирайте активно с родителите, канете ги в клас и споделяйте успехите и притесненията си открито. 

И последно, но не и по важност, преценете добре силите и енергията си, защото ситуационната игра Морячета ще отнеме не само от финансовите ви средства, но и от свободното ви време. За да имате тематична класна стая, ресурси, текстове и задачи, ще вложите много от личното си свободно време, а когато имате активни ученици, ще ги наблюдавате и ще ръкопляскате на техните прояви. Със сигурност обаче учителите, които вече са последвали г-жа Петрова – учители от Бургас и Димитровград – усещат сладостта на успеха и любовта към професията още по-силно!

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Автор на статията

Морячетата на г-жа Петрова - ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителитеНина Ружина завършва География в Софийски университет “Св. Климент Охридски” и следва Международен алтернативен туризъм в НБУ. До голямата ѝ среща с учителската професия, за която мечтае от дете, работи в сферата на културата и туризма. Част е от възпитаниците на “Заедно в час”, випуск 2016, като в тази роля преподава 2 години в ПГ “Георги Сава Раковски”, гр. Костенец; след това става част от екипа на Заедно в час и подкрепя новите учители по програма “Нов път в преподаването”, сетне отново се връща към мечтата си и до момента е учител в ЧПГДН “СофтУни Светлина”. В prepodavame.bg твори по темите за гражданско образование и права на децата.

Още полезни статии:

Четивна грамотност

Кои елементи изграждат четивната грамотност?

Формирането на четивната грамотност е продължителен процес, който започва още от първите месеци в училище и преминава през усвояване на умението за четене на различни

Устно представяне в началото на всяко изпитване/представяне на задача/презентация - при различни проекти/презентации
Комуникативни умения

Устно представяне в началото на всяко изпитване/представяне на задача/презентация – при различни проекти/презентации

При различни проекти/презентации учениците имат за задача (може да е за определен период от време, еднократно или всеки път) да се представят кратко (себе си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали