Допускам, че фразата „на училище през лятото” звучи еднакво ужасяващо както на ученици, така и на учители. След приключване на изтощителната учебна година всички замесени в учебния процес просто копнеят да се отпуснат и да се отдадат на заслужена почивка. Възможно ли е изобщо през ваканцията да се провеждат занимания, които да са приятни, вдъхновяващи и ефективни?
Оказва се, че да. В статията ще прочетете как да организирате атрактивни летни занятия по английски език, така че и учениците, и вие да останете доволни и удовлетворени.
ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА
В края на първата ми безкрайно напрегната година в СУ „Д-р Петър Берон”, гр. Костинброд, нямах никакви сили и желание за повече преподаване. Като учител на ”Заедно в час” имах за задача да осъществя летен проект с част от учениците си, но просто не си представях някой от тях да дойде доброволно да учи английски през ваканцията. Наложи се да бъда изобретателна, за да успея да мотивирам и себе си, и децата.
Прибегнах към жокера помощ от приятел и потърсих съдействие от прекрасните ми съмишленици проф. д-р Гергана Дянкова (ЮЗУ „Неофит Рилски”, Благоевград) и доц. д-р Лиляна Херакова (University of Maine, Orono, USA). Така се роди концепцията за English Art Studio. Заложих на два ключови момента – съобразяване с индивидуалните интереси на участниците и учене само чрез игри и творчески занимания. Ако до този момент не сте се занимавали с извънкласна дейност, е добра идея първоначално да проучите няколко полезни съвета.
СТЪПКА 1: ПРЕДСТАВЯНЕ НА ИДЕЯТА И ЗАПИСВАНЕ НА ЖЕЛАЕЩИ
Най-важният фактор за успеха на извънкласна дейност според мен е доброволното участие на учениците. Ето защо споделих идеята за инициативата първоначално с тях, а не с родителите им. Подчертах, че няма да учим по традиционния начин, а само ще се забавляваме. Успокоих ги, че всеки участник ще се справи с дейностите, независимо колко добър е по предмета. Уверих ги, че ще имат възможност да предлагат свои идеи за заниманията ни.
Разположих тези примамливи обещания върху шарен плакат и го залепих на вратата на кабинета си. Не пропусках да напомня за предстоящия интересен проект и в неформалните си разговори с учениците. Обявих двуседмичен срок за записване и насрочих среща в първия работен ден от лятната ваканция.
Останах приятно изненадана, че около 10 % от децата, на които преподавах, проявиха интерес. Бяха от различни класове и с различно ниво на знания – наред със заклетите отличници се записаха ученици с по-скоро среден успех и дори двама със сериозни затруднения. Към групата се присъедини и приятелка на моя ученичка, която учеше в друго училище и английският език съвсем не беше любимият ѝ предмет.
СТЪПКА 2: ИЗБОР НА ТЕМАТИЧНИ НАПРАВЛЕНИЯ И ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ВХОДЯЩО НИВО
Всички записали се деца се появиха на първата среща. За редовните ни занятия имахме определени правила, записани на табло на видимо място до дъската, така че просто приехме те да важат и по време на летния ни проект. Измислихме групов музикално-пластичен поздрав за начало на всяко занятие.
Посветихме този първи ден на избора на теми, върху които ще се фокусираме. Всеки участник получи думата и даде идея за нещо, което го вълнува. Моята задача беше да запиша и обобщя заявените области на интереси, без да пропусна нито една. Някои се повтаряха, а други обединихме – например „История и география”. Накрая имахме 10 теми (по една за всеки ден), за които си имаше отговорник – ученикът, който е предложил.
Проведохме и гласуване относно вида дейности, с които искаме да се занимаваме – учене на думи, трениране на граматика, говорене, слушане, четене и писане. Фаворит беше новата лексика, но за мое щастие дори граматиката получи 4 скромни гласа. Поех ангажимент да съобразя подбора на дейностите с резултатите от това гласуване.
След като уточнихме какво и как искаме да учим, беше време за… входящ тест. С много внимание и съпричастност обясних, че тестовете в началото и в края на English Art Studio просто са ни нужни, за да можем да установим колко сме напреднали. Очевидно съм била достатъчно убедителна, тъй като никой не избяга. Изработих съвсем кратък тест в съответствие с избраните теми – по една задача за лексика, граматика и четене с разбиране. Изчислих резултатите в проценти, за да не приличат на оценки.
СТЪПКА 3: СЪЩИНСКА ТВОРЧЕСКА РАБОТА
Бях предвидила възможност за работа с две групи до 15 души по 2 учебни часа на ден. Тъй като групата беше само една, попитах учениците колко искат да трае всяко занимание. Неочаквано за мен, те единодушно избраха най-дългия вариант, т.е. 4 учебни часа с кратка почивка по средата.
Всяко занятие протичаше при следната организация:
- групов музикално-пластичен поздрав;
- дейности за преговор на предходната тема (1 час);
- игри за затвърждаване и овладяване на думи по новата тема (1 час);
- дейности за разгръщане на новата тема (2 часа).
Накрая завършвахме с гласуване с число от 1 до 10 колко приятно и забавно ни е било през съответния ден. На всеки 5 дни работа върху нови теми отделяхме по един за преговор, рефлексия и по-релаксиращи дейности като гледане на филм или забавни задачи на тема общуване.
Част 1: Игри за овладяване на лексиката
Първоначално разделяхме флипчарт лист на две колони и от едната страна записвахме думи, свързани с темата на деня, които вече знаем, а от другата – такива, които не сме срещали досега и искаме да научим. Добра идея е новите думи да не са повече от 15. Закачахме таблото на дъската и подготвяхме карти от цветен картон, като от едната страна записвахме новата дума на английски, а от другата – превода на български. Понякога добавяхме и илюстрираща рисунка.
Заедно измисляхме и предлагахме игри за научаване на непознатата лексика. Може да изберете 5-6 и да ги редувате всеки ден. Обикновено повтарянето на думите в рамките на 2-3 активни дейности е достатъчно, за да могат учениците да ги запомнят.
Ето три от нашите игри за вдъхновение:
- Щафета
Участниците са разделени на два отбора и се подреждат в две колони максимално далеч от дъската. Картите с думите се разделят на две равни купчини и всяка се поставя на чин от двете страни на дъската, която е разделена на две – по една колона за всеки отбор. При знак за старт първият ученик тича до дъската, взима най-горната карта от съответната купчина, прочита на глас думата на английски език и я записва в своята половина. После тича обратно и предава щафетата на следващия ученик, който трябва да каже превода на думата на глас, преди на свой ред да тича и изтегли нова дума. Ако ученикът не се сеща за думата на български, има право да предаде щафетата на участника зад него и да отиде най-отзад в колоната. Точки се присъждат за бързина и брой правилно написани на дъската думи.
- Асоциации
Картите се събират в непрозрачна кутия. Децата са разделени на два отбора. Ученик от единия отбор тегли карта и поглежда думата на нея, така че останалите да не я видят. Той или тя има избор как да представи думата – като я нарисува на дъската, като я покаже с движения или като изброява нейни синоними на английски език. Целта на неговия отбор е да познае и каже думата за определен период от време, което учителят засича. После е ред на другия отбор. Всички ученици трябва да влязат в ролята на обясняващия. Печели отборът, който е успял да познае повече думи.
- Карти
Играта се играе по двойки. Всеки участник получава равен брой карти, които държи пред себе си под формата на ветрило. Към него е думата на английски, а противникът му вижда обратната страна, т.е. превода на български. Единият ученик избира някоя от картите на другия и казва думата на български. Противникът му трябва да му даде съответната карта, като каже варианта на английски. Ако сбърка произношението или избраната карта, я задържа при себе си. Ако я познае, я дава на другия участник. След това на свой ред избира дума от тези на противника си. Печели ученикът, който е останал с по-малко карти след като времето за играта изтече (важно е и двамата да са „искали” карта равен брой пъти).
Част 2: Дейности за преговор/разгръщане на тема
Всеки ученик имаше право да предложи дейности за деня, но най-ангажиран да представи свои идеи беше отговорникът за съответната тема. Разбира се, от съществена важност беше да оказвам помощ при измислянето на занимания, както и да имам предвид 2-3 резервни варианта.
Ето описание на няколко от най-атрактивните дейности, които проведохме в рамките на двете издания на English Art Studio:
ТЕМА: Cooking (Готварство)
- Рецепта
Учениците се разделят на два отбора. Всеки отбор има 10 минути да напише рецепта за традиционно българско ястие. След това текстът се пише отново, като 5 думи (от новата лексика) се заменят с празни места. Отборите разменят рецептите си и имат 5 минути да запълнят празните места. Накрая сравняват отговорите си.
- Ролева игра „В ресторанта”
Двойка доброволци теглят по един лист с роля и кратка инструкция за поведението на персонажа. Никой не вижда задачата на другия. Двамата импровизират диалог в рамките на 3 минути. Зрителите трябва да познаят инструкцията на всеки актьор. Примерни инструкции: „Сервитьор – притеснен и много услужлив” и „Клиент – сприхав и не харесва нищо от храната, която му носят”.
- Дебат
Учениците се разделят на два отбора и теглят жребий за позиция „за” и „против” спрямо определено твърдение. Всеки отбор има 15 минути, за да подготви встъпителна теза и поне по три аргумента в полза на своята позиция. Може да се зададат помощни формулировки като “I think/believe that… because…” и “I agree that/I disagree that… because…”. Учителят може да влезе в ролята на модератор, който дава думата поред на всеки отбор за встъпително изявление, три аргумента и финално обобщение. Добре е всяко изказване да има времева рамка, например до 2 минути.
ТЕМА: Fashion (Мода)
- Модно ревю
Всеки ученик има за задача да нарисува на лист 1-2 модела и техните дрехи и аксесоари (шал, чанта, очила, бижута и т.н.). Алтернативен вариант е да се потърсят и изберат изображения онлайн. Учениците се разделят на два отбора. Избират се един или двама водещи, а останалите са манекени. Всеки екип получава нарисуваните от другия отбор модели и трябва да ги представи на класическо модно ревю. Водещият взима едно от изображенията (без да го вижда никой друг) и го описва пред публиката (цвят, десен, материя, дължина и т.н.), докато манекенът показва и действа с въображаемия детайл от облеклото, за който се говори в момента. Членовете на другия екип са публика и имат право да реагират на ревюто. След финала всеки зрител има за задача да коментира кой модел е харесал и защо.
- Импровизирана сцена „В магазина за дрехи”
Екипи от по 6 души (може да се добавят и повече роли) имат за задача да импровизират ситуация в магазин. Продавачът е вежлив и услужлив, но не говори английски добре. Клиентите, които посещават магазина, са например нервна бизнес дама, дружелюбен възрастен човек, който недочува, срамежлив тийнейджър, нахакан тийнейджър и ентусиазиран учител по английски език. Всеки от тях се опитва да обясни на продавача каква дреха иска, като си помага с жестове. Продавачът почти винаги им носи не каквото са поискали. Някои купуват предложеното, някои се отказват, а някои успяват да обяснят какво търсят. Клиентите са насърчени да общуват и помежду си. Зрителите от другия отбор трябва да разкажат какво се е случило.
ТЕМА: Music (Музика)
- Ходещо интервю
Учениците имат 10 минути да се разхождат свободно из стаята и да интервюират поне двама събеседници на тема музика. Може предварително да се предложат примерни въпроси като “What kind of music do you like?”, “Who is your favourite singer or music band?”, “What is your favourite song about?”, “Do you play a musical instrument?” и т.н. След това участниците сядат в кръг и всеки представя информацията, която е научил за съучениците си.
- Познай какво се пее
Учителят или отговорникът за темата предварително подготвя файл с текста на популярен хит, в който липсват определени думи и фрази, например “I Will Always Love You” на Уитни Хюстън. Всеки от учениците получава копие и при слушане на песента има за задача да попълни празните места. След това се разкрива оригиналният вариант и се коментира за какво става въпрос в текста. Накрая всички заедно пеят хита.
- Караоке
По предварителна заявка на желаещи ученици се подготвят караоке версии на популярни песни на техни любими изпълнители (в случай че някой много се притеснява, може да пее и на фона на оригиналния запис). Зрителите имат за задача да се държат като истински фенове и след изпълнението задават въпроси, а ученикът на сцената трябва да отговаря от името на звездата.
ТЕМА: Environment (Околна среда)
- Бинго
Предварително учителят или отговорникът подготвят таблици с по 9 думи от новата лексика, като във всяка таблица думите са в различни комбинации. Всеки участник изтегля една от таблиците. После водещият чете ключ за всяка дума от списъка в случаен ред, без директно да я казва, като използва превод на български, дефиниция или спелуване. Учениците ограждат думите, които разпознаят, в таблиците си. Когато някой огради всичките 9 думи, казва „бинго” и става първи. Играта продължава, докато всички деца имат бинго.
- Групова история
Учениците се разделят на два отбора. Всеки екип излъчва един „писател”, чиято задача е да записва изреченията на съотборниците си на дъската. Останалите в групата са „автори” и всеки от тях получава предварително дума от новата лексика. Учителят пише на дъската началото на история, като задава и задача за използване на конкретна граматическа структура, например “I was walking through the forest, when suddenly I saw something really strange.” Учителят хвърля мека топка на ученик от единия отбор и той трябва да продължи историята с изречение, съдържащо думата, която е получил предварително. Писателят на неговия отбор пише изречението на дъската. После ученик от другия отбор получава топката и на свой ред казва изречение със своята дума, което другият писател записва. Историята продължава, докато всички се изредят. Отборите печелят точки за вярно формулиране на изреченията и точен правопис.
- Ролеви игри върху текст
Използваме кратката история на Луиз Купър “The Wolf’s Tale”, която разказва популярната приказка за Червената шапчица от гледната точка на вълка, който се оказва бабата, случайно ухапана от върколак. Учениците се разделят на два отбора и заедно четат и дискутират текста. Всеки отбор избира части от историята, които репетира и разиграва под формата на пантомима, а зрителите от другия отбор трябва да познаят за коя част от текста става въпрос. После всеки отбор импровизира кратък съдебен процес „Хората срещу Бабата-върколак”, като представя обвинението и защитата с поне по три аргумента. Членовете на другия екип гласуват „виновна” или „невинна” е бабата-върколак.
ТЕМА: History and Geography (История и география)
- Викторина
Двама доброволци имат за задача предварително да подберат кратки текстове за интересни исторически обекти, например Мачу Пикчу, Знаците в Наска и Стоунхендж, както и да измислят по три въпроса към всеки текст. Учениците се разделят на два отбора и след като водещите прочетат текста на глас два пъти, се задават въпросите и първият дал знак получава правото да отговори. При грешен отговор се дава шанс на друг ученик. Печели отборът с най-много верни отговори.
- Туристически агенти
В English Art Studio имахме прекрасната възможност да посрещнем гости от Америка, които по моя заръка до последно се преструваха, че не говорят и дума български език. Учениците бяха разделени на два отбора и всеки отбор имаше 20 минути да избере тридневен маршрут из България, който да предложи на гостите. Трябваше да включат значими географски и исторически обекти за посещение с кратко представяне. След подготовката отборите поред презентираха офертите си от името на туристически агенти. Накрая гостите трябваше да изберат кой от двата маршрута биха посетили.
СТЪПКА 4: ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ИЗХОДЯЩО НИВО И РЕФЛЕКСИЯ
Изходящият тест отново беше кратък и включваше три задачи – лексика, граматика и четене с разбиране. Беше фокусиран върху изучените теми и резултатите отново се изчисляваха в проценти. На финала на проекта учениците се чувстваха достатъчно уверени в новите си знания, така че проверката на изходящото ниво не притесни никого. Всички искаха да видят какво са успели да постигнат.
Втората и много важна задача на последното ни занятие беше да осмислим преживяното и да го споделим. За целта подготвих кратка анкета със затворени въпроси и отворена възможност всеки да допълни каквото реши. На финала участниците получиха сертификат за принос към проекта.
ЗАЩО ДА ОПИТАТЕ ТАЗИ ПРАКТИКА
Резултатите от измерването на входящото и изходящото ниво на знания върху изучаваните теми бяха показателни. Започнахме със среден резултат 26% и завършихме с 65%. По-интересен обаче е фактът, че при абсолютно всички участници имаше напредък – индивидуалните резултати бяха с между 26% и 57% по-високи на финала.
Обратната връзка от учениците беше изключително позитивна. Те единодушно споделиха, че са се забавлявали (96%), усвоили са нови знания (98%), чувствали са се комфортно в групата (93%), развили са комуникативните си умения (91%), чувствали са се подкрепени от учителя (100%), повишили са мотивацията си да учат английски език (93%), станали са по-уверени в знанията си (93%) и искат отново да участват в подобен проект (98 %). Средният резултат от ежедневното ни гласуване беше 89% с вариации между 81% и 100%.
Почти всички ученици се бяха възползвали и от възможността да опишат впечатленията си в свободен текст. Ето какво споделиха: „Аз научих много нови думи, развих комуникативните си умения и се научих да работя в екип, без да се сърдя.”, „Дали може да прилагате тези игри и занимания в часовете? Много бих се радвала, ако протичат така.”, „Нямаше да успея да съм толкова добра по английски език без Вашата подкрепа. Дано има пак English Art Studio ☺.”, „English Art Studio много ми хареса. Научи ме как да комуникирам свободно с останалите и най-хубавото от всичко – запознах се с нови хора, с които се забавлявахме много.”
Част от децата продължиха да идват в училище и след официалния край на инициативата, за да ми помагат с описанието на дейностите и подготвянето на отчетите. Настояваха да проведем следващото издание на проекта още през септември. В началото на учебната година една от ученичките ми спонтанно беше подготвила презентация, за да сподели с останалите си съученици колко сме се забавлявали.
ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАТЕ
Ако решите да се впуснете в това лятно приключение, ви съветвам:
- да използвате времето директно след края или директно преди началото на учебната година, тъй като през останалата част от ваканцията учениците обикновено пътуват;
- да опишете подробно дейностите си по дни, като запазите всички създадени материали – така ще можете не само да ги използвате в редовните си часове, но и да ги споделите с други колеги;
- да прецените силите си – ако има много желаещи ученици, провеждайте занятия с всяка група по 2 учебни часа на ден, работете по 1 седмица с група или повикайте колега на помощ;
- да разкажете на останалите учители и ученици за проекта и резултатите от него.
English Art Studio беше една от най-смислените инициативи, които реализирах в училище. Днес, години по-късно, продължавам да разнообразявам работата си с някои от създадените по време на летния проект игри и дейности. Забавлението, свободата на избора и отприщената творческа енергия трансформираха изтощението във вдъхновение. И аз, и учениците ми бяхме удовлетворени и горди със себе си.
Опитайте и вие, няма да съжалявате!
___________
Източници:
- Младенова, М. (2023). Как да ръководите извънкласна дейност: полезни съвети. Prepodavame.bg
- Младенова, М. (2022). На училище през лятото! Истории за успеха. Студио за творческо обучение АЯ.
- Dyankova, G., & Mladenova, M. (2020). Verbal-performance activities for optimizing foreign language education, International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 8(3), 93-102.
- Cooper, L., (2002). The Wolf’s Tale. Short and Scary. Oxford University Press.