Летни дейности за ученици със специални образователни потребности

В началото на лятото с очаквания за ваканция и отмора навлизаме в период на преход от работа към почивка. След като всички уроци са предадени, често преминаваме към забавни дейности и занимания с учениците – финален ангажимент преди жадувания отпуск и трамплин, който ще ни изстреля към заслужения отдих. Организираме ги със сетни сили, но и с много творчество и въображение, за да сътворим емоционални моменти за нашите ученици.

Лятото за децата с различни нарушения обаче протича по малко по-различен начин от това на техните връстници. Често то е рационално използвано за специфични дейности, за които периодът на ваканция е подходящ. Някои деца със СОП използват летния сезон, за да наваксат с рехабилитационни процедури, които са редуцирали през учебната година, за да отсъстват възможно най-малко от училище. За други лятото минава в поредица от интервенции и процедури, сред които не остава време за развлечения и забава. Трети прекарват лятото в болници за рехабилитация,  балнеолечение и други. А родителите на повечето  ученици със СОП търсят начин да ангажират ежедневието им през ваканцията – с учебна дейност, частни уроци, посещения при логопеди, психолози, рехабилитатори, кинезитерапевти, трудотерапевти, ерготерапевти и други специалисти в социални услуги или в частни специализирани центрове, защото знаят, че ежедневното повторение и упражнение на постигнатото води до затвърждаване на неговата значимост и функционалност. Затова и всяко по-дълго прекъсване на обучителния процес крие риск да се загубят усвоените до момента знания.

В много случаи лятото за децата с увреждания е дълъг период на самота.

За децата със СОП срещите с връстници (приятели по принуда или не) обикновено са в училище. Когато спре да звучи училищният звънец, спират и контактите с тях. Разнообразяването на ежедневието и създаването на положителни емоции през ваканцията отново е ангажимент само за семейството. Много деца остават в домовете си, защото спецификата на здравословното им състояние не позволява да отидат на лятна екскурзия, лагер, зелено училище или други мероприятия за през лятото.

Ето защо организирането на летни дейности за ученици със специални образователни потребности от страна на училището винаги се посреща с много радост от децата със СОП и техните родители. Идеята, че са потърсени от своите учители за извънкласни дейности наистина ще им достави радост.

От каквото и естество да са заложените в програмата занимания, те със сигурност ще са един вид разнообразие.

Какви летни занимания можем да организираме?

Заниманията за деца със СОП могат да бъдат специално и само за тях или да бъдат дейности, съобразени със спецификата на състоянието им, но които въвличат и техни връстници за общи забавления в началото на лятото. Възможен е вариант, в който да участват и родители.

В повечето случаи главен организатор на извънкласни дейности и различни мероприятия, когато става въпрос за деца със СОП, е ресурсният учител. Той е основна фигура в планирането и на летни дейности, но ако към него се присъединят останалите участници от екипите за подкрепа за личностно развитие на конкретните деца, то със сигурност споделените усилия ще доведат до по-добри резултати. Летните занимания за деца със СОП могат да бъдат една споделена отговорност между ресурсен учител, логопед, психолог, други специалисти, класен ръководител и други учители, които познават децата и които биха могли да ги подкрепят по време на различните дейности. 

Родителите винаги са добре дошли да се присъединят към този екип. Техните предложения и идеи съвсем не са за подценяване – те са най-наясно с това, което може да зарадва децата им, да им донесе куп незабравими емоции и да ги направи щастливи.

Как да организираме летни занимания за деца със СОП?

Организирането на летни дейности за деца със СОП преминава през няколко стъпки:

  • Идея;
  • Проект /план/ за летни дейности;
  • Утвърждаване и съгласуване с директори; 
  • Обсъждане с родителите;
  • Подготовка.

В основата винаги стои една добра идея. До нея ще достигнем с желание и висока мотивация да бъдем полезни, а не когато гледаме през призмата на поредния служебен ангажимент. Затова преди да решим да организираме летни дейности за децата със СОП в училище, е добре да си да дадем някои честни отговори на въпроси като: Планирам ли дейностите, защото трябва, или защото искам да бъда полезен? Ще се хареса ли този план на децата, за които е предназначен? Съобразени ли дейностите с наличните им възможности на децата и с условията в училище?

Когато вече здраво сме прегърнали идеята за летни дейности, трябва да я опишем, за да я представим на ръководството и останалите колеги. Добре е да съставим кратък план или проект за летни дейности или лятна програма, в който да включим:

  • описание на летните дейности /изреждане на всичко планирано/;
  • цели и задачи на летните дейности;
  • участници в летните дейности /деца, учители, родители и др./
  • ръководители на летните дейности /кой организира и провежда летните мероприятия/;
  • гости /ако има такива/;
  • програма на дейностите /график по дати, дейност, място на реализиране/

Тази структура е примерна. Не е задължително да следвате точно този замисъл и последователност, но със сигурност трябва да имате идея, с която да ангажирате всички заинтересовани страни в неформални разговори, допитвания, сондиране на мнения и т.н. Когато вече сте обединили всички предложения и възможности, подредете ги в един документ, който да мине през одобряване от директори и родители.

Следващата стъпка е свързана с подготовка на планираните дейности. Не я подценявайте, защото само при добра подготовка можем да постигнем набелязаните цели.

Какви летни занимания да предложим

Ето и някои идеи за дейности:

  • арт терапия;
  • пленери;
  • игри на открито;
  • спортни състезания;
  • поход, екопътека, посещение на паркове, на зоологическа градина;
  • посещение в библиотека, музикална школа;
  • посещение на социални услуги;
  • приказкотерапия;
  • музикотерапия;
  • игри с пясък; 
  • драматизации по приказки, домашен театър, модно ревю, цирков спектакъл;
  • конна езда, различни терапии с животни /пет-терапия/;
  • събиране на билки, хербарии;
  • фотография.

За да реализирате максимално ефективно планираните дейности, потърсете подкрепа от специалисти в съответната област. Поканете ги като гости във вашата лятна програма, като обясните, че целта ви е да направите щастливи онези “по-различни” деца, на които обществото ни като цяло остава задължено в забързаното ежедневие.

Арт терапия

Арт терапията съдейства за когнитивното и емоционално развитие чрез използване на средства на изкуството. Тя цели изграждане на житейски умения, преодоляване на дефицити и насърчаване към себеизразяване по един нетрадиционен начин. Участниците могат да изследват и да изразят себе си с арт материали, като целта не е задължително създаване на произведение на изкуството.

Арт терапията по естествен начин отговаря на потребностите на децата и възрастните с генерализирано разстройство на развитието. Един от отличителните белези на аутизма е нарушена комуникация или по-конкретно затруднения с вербалното изразяване и развитие на езиковите умения. Изкуството се превръща в начин за комуникация и възможност да разберем какво иска да ни каже невербалното дете.

Пленер

Пленерът представлява рисуване под открито небе, сред природата или в града (за разлика от рисуването в ателие или в друго затворено помещение). Този формат е много подходящ за деца със СОП и е начин за докосване до природата, който влияе добре върху деца с различни затруднения.

Приказкотерапия

Приказкотерапията е тясно свързана с методи като арт терапия, игрова терапия, пясъчна психотерапия, психоанализата и др. Използва се както във възпитанието и образованието, така и в психотерапията.

Приказкотерапията е подходящ инструмент за ефективно включване на деца със СОП в образователния процес. По думите на Б. Бетелхайм, психолог със сериозен принос към детската психология и теориите за аутизма, приказката “…дава на детето най-нужното: тя започва от мястото, където то се намира в определен момент на емоционалното си развитие, показва му къде трябва да отиде и как да стигне до там, но го прави чрез подсказване и въз основа на фантастичен материал, от който детето може да черпи както то самото сметне за най-добре и чрез образи, улесняващи го в разбирането на най-съществените за него неща”.

Игри с пясък

Игрите в пясъка, известни в литературата още като сендплей, винаги са сред най-любимите на децата. Но пясъкът се използва не само за забавление, а също за медитация и творчество. 

Пясъчната терапия е много подходящи за деца със СОП. Те правят различни фигури и рисуват различни форми в пясъка. Пресяват го в ръцете си. Създават пясъчни картини, като овладяват хиперактивно поведение, агресия, автоагресия, подобряват концентрацията и вниманието си на фона на приятно усещане и вълнуващи емоции. Напоследък популярност набират опакованите в стъкло пясъчни картини, които сменят своя пейзаж при разклащане и помръдване на картината.

Музикотерапия

Музикотерапията носи радост и емоции, кара децата да се смеят и да създават приятелства. Тя стимулира комуникацията. Чрез нея децата могат свободно да изразят себе си. Насърчава напредъка им. Успокоява и помага за концентрацията на вниманието и  влияе положително на развитието. Стимулира двигателните, когнитивни и социални умения. Помага за адаптиране към съответната среда. Има лечебно въздействие върху психо-емоционалното състояние на децата.

Още добри насоки и ефективни модели за планиране на летни дейности можете да намерите тук:

Идеите за летни дейности със сигурност не свършват само с изреденото в тази статия – те са в нас и чакат да ги забележим и осъществим. Важното е винаги да се съобразяваме с естеството на потребностите на конкретните деца и да не спираме да работим в посока привличане на още и още последователи. Нека покажем, че независимо от сезона, децата със специални образователни потребности не са сами и могат да играят, учат и да се забавляват заедно със своите връстници.

 

Източници:

Средства и методи на приказка терапия при работа с деца. Приказкотерапия 

Приказкотерапията като подход за преодоляване на детските страхове

Музикотерапия за нашите специални деца

Още полезни статии:

Приобщаващо образование

Партньорство и взаимодействие с родителите на ученици със специални образователни потребности

Приобщаването на дете със специални образователни потребности в общообразователна среда е нелека задача, която не би могла да се реализира без участието, подкрепата и ефективното

Проектно базирано обучение

Проектно базирано обучение и деца със специални образователни потребности

Проектно базираното обучение /ПБО/ е нов тип на взаимодействие между учители, деца и родители. Tой излиза извън рамките на традиционното обучение и постига разнообразие в

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали