Кой държи ключа за “Спренлундия” – държавата на третокласниците?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Насърчава гражданското образование, като запознава учениците със структурата на правителството, правата и отговорностите на гражданите и значението на участието в обществения живот. 
  • Развива логическото мислене чрез задачи, които изискват от учениците да правят изводи, да сравняват и анализират информация. 
  • Развива критичното мислене и насърчава предизвикателството учениците да задават въпроси, да оценяват доказателства и да формират добре обосновани мнения.
  • Развива комуникационните умения и уменията за решаване на конфликти. 

“Спренлундия” се заражда в главите на група третокласници от ЧОУ “Фюжън”, вдъхновени от работата с географска карта в час по човекът и обществото. Ние с вас знаем, че всеки успешен проект започва с вдъхновяваща идея. В случая идеята е на учениците, а Елза Дурчова – учител в начален етап – я развива в интердисциплинарен проект, който уплътнява цяла учебна година и носи вълнение на целия клас. Дори и на директора, но за това ще споделим по-късно. 

“Проектът “Създай своя мечтана държава” се зароди естествено в часовете по човек и общество на 3А клас. Първоначално идеята беше децата да изработят карта на една измислена държава и да приложат всички условни знаци. В различните области обаче се “заселиха” нови растителни и животински видове, които живеят в съответните условия и среда на живот. Впоследствие, държавата започна да получава своите символи – герб, знаме. Тя се превърна в Република и съответно децата оформиха министерства, назначиха министър-председател и избраха президент. Така игровият проект на собствена държава се превърна в благодатен контекст, в който да се впишат всички уроци по човекът и обществото, някои от човекът и природата, както и конкретни казуси от училищния и в частност класния живот. Постепенно държавата получи своя история с митове и легенди, писменост и валута”, споделя г-жа Дурчова. 

В рамките на учебната година всеки министър поема различни казуси, разработва проекти, някои от които съвместни с другите министерства. Учениците организират референдум за промени в образованието и подаряват паспорт, почетно гражданство и ключ от държавата на директора на нашето училище – Иво Паскалев.

Проектът се развива през цяла учебна година и насърчава академичния напредък на учениците, както и социалното развитие, емоционалното благополучие, развитието на “бизнес умения” и гражданско съзнание. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:

Стъпка 1. Създаване на измислена държава 

“Създай своя мечтана държава” е задача, която Елза Дурчова поставя на учениците си от трети клас (вече са в четвърти). След упражнения с географската карта на България, класът има задание да приложи новото знание в измислен контекст – несъществуваща държава. Децата трябва да опишат местоположение на измислената държава, да създадат географска карта, национални символи, а също и да характеризират растителен и животински свят.

Така се ражда Спренлундия. Учениците са вдъхновени от работата си, разказват на своята учителка, а тя използва ситуацията, за да разшири проекта и да даде пространство на въображението на децата.

“Дойдоха две деца и ми казаха “Мис, ние си измислихме държавата Спренлундия.” Стана ми интересно, започнах да ги разпитвам и реших да надградим заедно идеята им. Всичко, което научавахме, го преплитахме в контекста на Спренлундия”, разказва учителката. 

Стъпка 2. Историята на Спренлундия 

Малката идея постепенно расте и се трансформира в голям многопластов проект, който Елза Дурчова планира и адаптира понякога “на момента”. Например, изучаването на културата на древните траки, вдъхновява третокласниците и те започват да пишат авторски митове и легенди за древното минало на своята държава. В резултат на това децата сами измислят легенда за езерото Банду – Спренлундско езеро.

sveshtenoto ezero sprenlundia

В края на този етап Спренлундия вече разполага с богата история – древно минало, митове, легенди, уникална писменост и култура. Идеята за културното наследство на държавата отново идва от учениците, а с насоки от г-жа Дурчова те развихрят въображението си и креативността, за да създадат нещо уникално! 

Стъпка 3. Държавно устройство

Учебната година продължава, учебният материал напредва и става все по-сложен. Една от най-предизвикателните теми за децата се оказва управлението на държавата, затова Елза решава да демонстрира по-нагледно материала в Спренлундия. 

“Термините в тези уроци бяха твърде абстрактни за децата. За да систематизираме новите знания, изработихме мисловна карта и тогава, отново спонтанно, се появиха министерствата на Спренлундия. По-късно учениците избраха президент и министерски съвет, начело с министър-председател. Постепенно държавата се превърна в контекст, в който включвахме и уроците по човек и природа, казуси и теми от гражданското образование, дискутирани в час на класа”, разказва учителката в начален етап. 

sprenlundia ministerstvo na ekologiata

Дейността на министерския съвет в Спренлундия провокира учениците да работят в екип. Всеки министър приема и работи по различни казуси и проекти. Креативността на учениците работи на пълни обороти. Децата от всяко министерство си правят лого на министерството. Постепенно те започват да поставят отличителния знак в тетрадките си и на контролните – “там където пишат”. Друг пример, който показва колко висока е ангажираността на учениците е акцията на Министерството на спорта, които изработват национални екипи.

В часовете по човек и природа, докато учат за екология, малчуганите правят Червена книга на Спренлундия. Децата започват да рисуват фантастични животни и растения, а когато мис Елза предлага да включват водна леща, те изказват аргументи против, тъй като растението няма условия за живот в тяхната страна. 

chervenata kniga sprenlundia

Стъпка 4. Дейност на министерствата 

В контекста на Спренлундия изграждането на междупредметни връзки е естествен процес, който се случва с лекота. Място в проекта си спечелват още учебни предмети – български език и литература, математика, час на класния ръководител, човекът и природата и дори часовете за самоподготовка. Г-жа Дурчова канализира енергията и мислите на учениците, а те генерират нови и нови вдъхновяващи идеи, проекти и продукти. 

ministerstvo na hranite

След като учениците от класа се разпределят в министерства, всяко си поставя конкретни цели и предизвикателства. Една от задачите, върху която се обединяват всички учениците е мозъчна атака по въпроса: “С какво всяко министерство ще помогне за опазване на въздуха и водата?”  

“Министерството на образованието обяснява, че ще работи в посока да информира учениците как да пазят и ценят природата. Министерството на транспорта пък споделя решения, свързани с електрически автомобили. В крайна сметка ние осъзнаваме, че всяко министерство може да предприеме стъпки, за да допринесе за разрешаване на конкретен казус”, разказва Елза Дурчова.

Стъпка 5. Бизнес

Третокласниците и тяхната учителка работят и по развиване на “бизнес умения”. В контекста на Спренлундия учениците измислят характерен продукт – енергийна напитка. Учениците рисуват в часовете по изобразително изкуство, в часовете по български език пишат писма за финансиране до финансовия министър. А в часовете по предприемачество измислят, че “ще отглеждаме плодове, за да си правим напитката”. 

pisma za finansirane do finansovia ministar

В края на годината учениците имат собствена държава Спренлундия. Тя има свой народ, писменост и култура, описани са дори спецификите на океанския климат, растителността и животинския свят. Спренлундия има президент, министри и министър-председател. А всичко това довежда до впечатляващи резултати. 

sprenlundia natsionalna valuta

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Проектът и Спренлундия довеждат до положителни качествени и количествени резултати в класната стая на мис Дурчова. В хода на учебната година, третокласниците трупат нови знания и умения по-устойчиво, тъй като имат възможност да участват директно в проекта и да преживяват изучаваните концепции. Под формата на игра децата прилагат новото знание в “реални ситуации”, а това ги вдъхновява и освен, че ги прави по-знаещи, повишава тяхната увереност. 

“Подобри се и ефективността, ангажираността и нагласите им. Чрез изпълнението на определени задачи, децата станаха по-адаптивни към нови ситуации. Практиката увеличи мотивацията на децата, те станаха по-запознати и по-уверени в своите способности”, разказва учителката. 

Количественият аспект се наблюдава в по-високата доброволна ангажираност с различни проекти и включване в нови училищни предизвикателства. Всичко това може да се наблюдава чрез повишените нива на доброволно участие в проекти и желание за нови предизвикателства. Повишена е и самооценката на децата, тяхната увереност и желание за работа в клас.

Спренлундия развива изключително много и емоционалната интелигентност на третокласниците, особено по време на групова работа. С цел екипите да се сработят и да постигат резултати, учениците спират да налагат мнението си и да приемат негативно неуспехите и различията в гледните точки. А вместо това започват осъзнато да изслушват съгражданите си и да се саморегулират.

“Развивахме и критичното си мислене, тъй като абсолютно всичко подлагахме на дебат и обсъждане. В резултат на това развихме и комуникационните си умения”, споделя преподавателката.

Креативността е водещо умение в проекта за учениците и учителите, които се осмеляват да измислят свой свят. От една страна, учениците генерират нови идеи, пишат писма, рисуват картини, търсят информация, откриват начини за финансиране и пречупват всяко ново знание през призмата на “новосъздадената” държава. От друга страна учителят работи на максимални обороти, за да открива и предлага нови възможности за свързване на материала с държавата, и извън зоната си на комфорт – с ежемесечно планиране напред, за да напасне учебния материал и проекта.

Дейността на проекта “Създай своя мечтана държава” е водена до голяма степен от интересите и идеите на учениците. А голямата награда за учителите – освен мотивирани, ангажирани и знаещи ученици – може да се окаже почетно гражданство в някоя екзотична страна, далеч-далеч, през девет планини в шестнадесета, на североюг от остров “Невърленд”. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.