Кой държи ключа за “Спренлундия” – държавата на третокласниците?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Насърчава гражданското образование, като запознава учениците със структурата на правителството, правата и отговорностите на гражданите и значението на участието в обществения живот. 
  • Развива логическото мислене чрез задачи, които изискват от учениците да правят изводи, да сравняват и анализират информация. 
  • Развива критичното мислене и насърчава предизвикателството учениците да задават въпроси, да оценяват доказателства и да формират добре обосновани мнения.
  • Развива комуникационните умения и уменията за решаване на конфликти. 

“Спренлундия” се заражда в главите на група третокласници от ЧОУ “Фюжън”, вдъхновени от работата с географска карта в час по човекът и обществото. Ние с вас знаем, че всеки успешен проект започва с вдъхновяваща идея. В случая идеята е на учениците, а Елза Дурчова – учител в начален етап – я развива в интердисциплинарен проект, който уплътнява цяла учебна година и носи вълнение на целия клас. Дори и на директора, но за това ще споделим по-късно. 

“Проектът “Създай своя мечтана държава” се зароди естествено в часовете по човек и общество на 3А клас. Първоначално идеята беше децата да изработят карта на една измислена държава и да приложат всички условни знаци. В различните области обаче се “заселиха” нови растителни и животински видове, които живеят в съответните условия и среда на живот. Впоследствие, държавата започна да получава своите символи – герб, знаме. Тя се превърна в Република и съответно децата оформиха министерства, назначиха министър-председател и избраха президент. Така игровият проект на собствена държава се превърна в благодатен контекст, в който да се впишат всички уроци по човекът и обществото, някои от човекът и природата, както и конкретни казуси от училищния и в частност класния живот. Постепенно държавата получи своя история с митове и легенди, писменост и валута”, споделя г-жа Дурчова. 

В рамките на учебната година всеки министър поема различни казуси, разработва проекти, някои от които съвместни с другите министерства. Учениците организират референдум за промени в образованието и подаряват паспорт, почетно гражданство и ключ от държавата на директора на нашето училище – Иво Паскалев.

Проектът се развива през цяла учебна година и насърчава академичния напредък на учениците, както и социалното развитие, емоционалното благополучие, развитието на “бизнес умения” и гражданско съзнание. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:

Стъпка 1. Създаване на измислена държава 

“Създай своя мечтана държава” е задача, която Елза Дурчова поставя на учениците си от трети клас (вече са в четвърти). След упражнения с географската карта на България, класът има задание да приложи новото знание в измислен контекст – несъществуваща държава. Децата трябва да опишат местоположение на измислената държава, да създадат географска карта, национални символи, а също и да характеризират растителен и животински свят.

Така се ражда Спренлундия. Учениците са вдъхновени от работата си, разказват на своята учителка, а тя използва ситуацията, за да разшири проекта и да даде пространство на въображението на децата.

“Дойдоха две деца и ми казаха “Мис, ние си измислихме държавата Спренлундия.” Стана ми интересно, започнах да ги разпитвам и реших да надградим заедно идеята им. Всичко, което научавахме, го преплитахме в контекста на Спренлундия”, разказва учителката. 

Стъпка 2. Историята на Спренлундия 

Малката идея постепенно расте и се трансформира в голям многопластов проект, който Елза Дурчова планира и адаптира понякога “на момента”. Например, изучаването на културата на древните траки, вдъхновява третокласниците и те започват да пишат авторски митове и легенди за древното минало на своята държава. В резултат на това децата сами измислят легенда за езерото Банду – Спренлундско езеро.

sveshtenoto ezero sprenlundia

В края на този етап Спренлундия вече разполага с богата история – древно минало, митове, легенди, уникална писменост и култура. Идеята за културното наследство на държавата отново идва от учениците, а с насоки от г-жа Дурчова те развихрят въображението си и креативността, за да създадат нещо уникално! 

Стъпка 3. Държавно устройство

Учебната година продължава, учебният материал напредва и става все по-сложен. Една от най-предизвикателните теми за децата се оказва управлението на държавата, затова Елза решава да демонстрира по-нагледно материала в Спренлундия. 

“Термините в тези уроци бяха твърде абстрактни за децата. За да систематизираме новите знания, изработихме мисловна карта и тогава, отново спонтанно, се появиха министерствата на Спренлундия. По-късно учениците избраха президент и министерски съвет, начело с министър-председател. Постепенно държавата се превърна в контекст, в който включвахме и уроците по човек и природа, казуси и теми от гражданското образование, дискутирани в час на класа”, разказва учителката в начален етап. 

sprenlundia ministerstvo na ekologiata

Дейността на министерския съвет в Спренлундия провокира учениците да работят в екип. Всеки министър приема и работи по различни казуси и проекти. Креативността на учениците работи на пълни обороти. Децата от всяко министерство си правят лого на министерството. Постепенно те започват да поставят отличителния знак в тетрадките си и на контролните – “там където пишат”. Друг пример, който показва колко висока е ангажираността на учениците е акцията на Министерството на спорта, които изработват национални екипи.

В часовете по човек и природа, докато учат за екология, малчуганите правят Червена книга на Спренлундия. Децата започват да рисуват фантастични животни и растения, а когато мис Елза предлага да включват водна леща, те изказват аргументи против, тъй като растението няма условия за живот в тяхната страна. 

chervenata kniga sprenlundia

Стъпка 4. Дейност на министерствата 

В контекста на Спренлундия изграждането на междупредметни връзки е естествен процес, който се случва с лекота. Място в проекта си спечелват още учебни предмети – български език и литература, математика, час на класния ръководител, човекът и природата и дори часовете за самоподготовка. Г-жа Дурчова канализира енергията и мислите на учениците, а те генерират нови и нови вдъхновяващи идеи, проекти и продукти. 

ministerstvo na hranite

След като учениците от класа се разпределят в министерства, всяко си поставя конкретни цели и предизвикателства. Една от задачите, върху която се обединяват всички учениците е мозъчна атака по въпроса: “С какво всяко министерство ще помогне за опазване на въздуха и водата?”  

“Министерството на образованието обяснява, че ще работи в посока да информира учениците как да пазят и ценят природата. Министерството на транспорта пък споделя решения, свързани с електрически автомобили. В крайна сметка ние осъзнаваме, че всяко министерство може да предприеме стъпки, за да допринесе за разрешаване на конкретен казус”, разказва Елза Дурчова.

Стъпка 5. Бизнес

Третокласниците и тяхната учителка работят и по развиване на “бизнес умения”. В контекста на Спренлундия учениците измислят характерен продукт – енергийна напитка. Учениците рисуват в часовете по изобразително изкуство, в часовете по български език пишат писма за финансиране до финансовия министър. А в часовете по предприемачество измислят, че “ще отглеждаме плодове, за да си правим напитката”. 

pisma za finansirane do finansovia ministar

В края на годината учениците имат собствена държава Спренлундия. Тя има свой народ, писменост и култура, описани са дори спецификите на океанския климат, растителността и животинския свят. Спренлундия има президент, министри и министър-председател. А всичко това довежда до впечатляващи резултати. 

sprenlundia natsionalna valuta

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Проектът и Спренлундия довеждат до положителни качествени и количествени резултати в класната стая на мис Дурчова. В хода на учебната година, третокласниците трупат нови знания и умения по-устойчиво, тъй като имат възможност да участват директно в проекта и да преживяват изучаваните концепции. Под формата на игра децата прилагат новото знание в “реални ситуации”, а това ги вдъхновява и освен, че ги прави по-знаещи, повишава тяхната увереност. 

“Подобри се и ефективността, ангажираността и нагласите им. Чрез изпълнението на определени задачи, децата станаха по-адаптивни към нови ситуации. Практиката увеличи мотивацията на децата, те станаха по-запознати и по-уверени в своите способности”, разказва учителката. 

Количественият аспект се наблюдава в по-високата доброволна ангажираност с различни проекти и включване в нови училищни предизвикателства. Всичко това може да се наблюдава чрез повишените нива на доброволно участие в проекти и желание за нови предизвикателства. Повишена е и самооценката на децата, тяхната увереност и желание за работа в клас.

Спренлундия развива изключително много и емоционалната интелигентност на третокласниците, особено по време на групова работа. С цел екипите да се сработят и да постигат резултати, учениците спират да налагат мнението си и да приемат негативно неуспехите и различията в гледните точки. А вместо това започват осъзнато да изслушват съгражданите си и да се саморегулират.

“Развивахме и критичното си мислене, тъй като абсолютно всичко подлагахме на дебат и обсъждане. В резултат на това развихме и комуникационните си умения”, споделя преподавателката.

Креативността е водещо умение в проекта за учениците и учителите, които се осмеляват да измислят свой свят. От една страна, учениците генерират нови идеи, пишат писма, рисуват картини, търсят информация, откриват начини за финансиране и пречупват всяко ново знание през призмата на “новосъздадената” държава. От друга страна учителят работи на максимални обороти, за да открива и предлага нови възможности за свързване на материала с държавата, и извън зоната си на комфорт – с ежемесечно планиране напред, за да напасне учебния материал и проекта.

Дейността на проекта “Създай своя мечтана държава” е водена до голяма степен от интересите и идеите на учениците. А голямата награда за учителите – освен мотивирани, ангажирани и знаещи ученици – може да се окаже почетно гражданство в някоя екзотична страна, далеч-далеч, през девет планини в шестнадесета, на североюг от остров “Невърленд”. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Елза Дурчова
Учител
Г-жа Дурчова е начален учител от 20 години. Преподава в ЧОУ “Фюжън”, град София на ученици от 4. клас Харесвам работата на учителя, досега до децата и обичам училище Фюжън, което ми позволява да работя извън рамките и ни предоставя възможност да се развиваме и вдъхновяваме.

Още полезни статии:

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Дискусия върху постер (Place mat)

Изключително лесна за използване стратегия, приложима във всички предметни области. Изключително популярна и използвана в англоезичните държави. Учениците се разделят на малки групи около флипчарт

Световно кафене
Работа в екип

Световно кафене

Стратегията „Световно кафене“ се използва за творческо решаване на проблеми и чрез нея се насърчава сътрудничеството и споделянето на нови идеи и мнения от всички

4-те К: Какво постигнахме? Какви трудности срещнахме? Какво научихме по пътя? Какво бихме направили по различен начин?
Умения за учене

4-те К: Какво постигнахме? Какви трудности срещнахме? Какво научихме по пътя? Какво бихме направили по различен начин?

След като учениците са изпълнили поставената задача в срок, те трябва да представят и защитят своето решение/проект/план. При презентирането всеки отбор трябва да отговори на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали