Какво е “Поща с добрини”?

Как да възпитаваме учениците си в толерантност? Как да развиваме у тях съпричастност и емпатия? Защо е важно това? Отговорите на тези въпроси се крият в споделенатаот г-жа Ивелина Борисова, учител от 97 СУ ”Братя Миладинови”, гр. София добра практика. 

“Възпитанието е дълъг процес, който започва вкъщи, но продължава в училище. Затова е важно децата да станат благородни още в начален етап.”

Визитка на практиката

Име: Поща с добрини
За кого е подходяща: Практиката е проведена във 2. клас, но е подходяща за начален и прогимназиален етап.
Времетраене: Регулярно през цялата учебна година
Цели: Развиване на доброволчество, съпричастност и емпатия. Чрез писмено споделяне на добрините се подобрява писмената грамотност на учениците. 
Необходими материали и предварителна подготовка: Нужна е кутия, която да се превърне в пощенска кутия; листчета, които децата да използват за писането на писма, и при нужда – табло с инструкции. 

Практиката в  3 лесни стъпки 

Стъпка 1: Описване на добрини

През седмицата второкласниците записват сторена добрина и я пускат в специална кутия. За целта всички заедно – класният им ръководител г-жа Мичева, г-жа Борисова и самите деца – приготвят празни листчета или готови шаблони – учениците имат избор кое да използват. 

“Писането на  писмо развива уменията за смислово вярно съставяне на изречения и текст.”

Стъпка 2: Преброяване на седмичните добрини

В края на седмицата – в петък, описаните добрини се прочитат пред класа. Следва сортирането на бележките според това дали са написани истински добри постъпки или задължения при изпълнение на ежедневни дейности. Обявява се броят на извършените през седмицата добрини. Учениците, съвместно с г-жа Мичева и г-жа Борисова, са заложили цел от поне 100 описани добри дела за учебната година.

Стъпка 3: Рефлексия

След преброяването на добрините се провежда групова рефлексия. Второкласниците обсъждат колко значими са описаните добрини, по какво се различават от ежедневните дейности, които също са намерили  място в кутията. Коментират как са се почувствали, когато са извършили добрината, и какви емоции са създали у получателя на продукта от доброто дело. Това спомага за развиване на тяхната емоционална интелигентност. Кутията дава възможност на децата да говорят по различни теми, да изразяват себе си и да искат да помагат.

В края на  учебната година ще изготвят табло, на което ще закачат всички извършени добрини през годината.

“Успех и индикатор за повишена доброволческа активност на учениците е толерантното им отношение към съученици и учители в класната стая.”

Тази практика се допълва и от благотворителните дейности, в които учениците участват целогодишно. Те са обявени за „Най-благотворителен клас” от своето училище, като училищната общност е благодарна за многобройните инициативи, които реализират, съвместно с г-жа Борисова и класния си ръководител г-жа Цеца Мичева:

  • Изработване на поздравителни картички за самотни възрастни хора;
  • Изработване на мартенички за родителите на недоносените бебета и медицинските екипи в неонатологичните отделения;
  • Събиране на пластмасови капачки за инициативата „Капачки за бъдеще“, подпомагаща детските отделения в България с медицинска апаратура;
  • Отбелязване на световни дни – например на 21 март учителите и учениците обуват шарени чорапи, отбелязвайки Международния ден на хората със синдром на Даун;
  • Дарение на санитарни материали за деца и младежи в социални институции, както и хранителни продукти за пострадалите от конфликта в Украйна;
  • Обсъждане на темите за толерантно отношение и взаимопомощ. 

Защо да опитате тази практика във вашата класна стая?

“В краткосрочен план децата участват в благотворителни инициативи като изработват различни изделия, докато в дългосрочен план се учат да дават нещо от себе си (време и ресурси) без да получават нещо насреща – учат се на доброволчество. Това помага на учениците да бъдат по-толерантни, съпричастни и грижовни. Децата се чувстват значими и оценени, когато получат похвала за направеното от тях дело.”

Още по темата за доброволчеството ще намерите в тук:

Защо доброволчеството е полезно за учениците и как да го стимулираме

Как да запалим един тийнейджър по доброволчеството и какво печелят всички от това? Практични съвети от TimeHeroes

Тази практика е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците. На 24 юни ще се проведе събитие, на което ще бъдат представени отличените добри практики. Вижте повече на официалната страница на събитието.

 

Имате нужда от още работещи практики? На нашия сайт prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Четивна грамотност

Лесно ли се създава училищно списание? Разказват ни учениците от 4. А клас от СУ “Христо Ботев” в Козлодуй

Могат ли четвъртокласници да издават училищно списание? Какви умения ще развият по време на този процес? Опита си споделя г-жа Диана Банкова – учител в

Проектно базирано обучение

Голямата тема за сезоните в интегрирано обучение за начален етап в ОУ “Васил Левски” – Белене

Началният етап на образование е интересен с това, че съчетава нуждата от създаване на навици за учене, от полагане на основите на академичните знания и

Проектно базирано обучение

Театър от игла до конец

Всички шестокласници изучават главите “Представлението” и “Радини вълнения” от великолепния роман “Под игото” на Иван Вазов. Децата често се сблъскват с думи и изрази, които

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.