Често се сблъскваме с неумението на учениците да разказват – било то някое лично преживяване, прочетен текст или урок. Когато става въпрос за случки от ежедневието, чрез насочващи въпроси можем да придобием представа за ситуацията, но това за съжаление не е опция при писмените изпитвания. Неумението за изразяване в писмена форма може да бъде много фрустриращо за самите ученици, а ако не го преодолеят – да доведе до значими последици в живота им.
Но как да научим и стимулираме учениците си да пишат? В практиката си всеки преподавател се е сблъсквал със случаи, в които това начинание изглежда направо непосилно.
В тази статия ви предлагаме упражнение, което не само ще помогне на учениците стъпка по стъпка да създадат собствена история, но и да превъзмогнат чувството за несправяне с писането и да развият редица други умения.
Умения, които развиваме чрез писането
Когато трябва да напишем някакъв текст, дори обикновено съобщение, имейл или молба, ние използваме и развиваме разнообразни когнитивни умения:
- планиране – какво искаме да кажем, каква е логичната последователност, как да го представим;
- концентрация – да изпълним задачата от начало до край;
- работа с език – какви изразни средства ще използваме, как да изразим мислите и чувствата си, за да е ясно и еднозначно;
- трениране на паметта – извличаме спомени и информация;
- логическото и критическото мислене – анализираме и синтезираме информацията;
- трениране на фината моторика – физическото умение да пишем
- развиване на въображението си – независимо дали пишем авторски текст или анализираме такъв, въображението ни играе значима роля. Също така за много хора, писането и четенето са свързани с визуални и слухови картини;
- себерегулация – умението да контролираме действията и чувствата си и запазваме контрол върху себе си.
И не на последно място, учим се да ставаме все по-добри – “Повторението е майка на знанието”! Правейки едно и също нещо многократно, мозъкът ни изгражда и подсилва връзките, които ни позволяват да извършваме въпросното действие всеки следващ път по-бързо и по-лесно.
Писане на детективска история
Писане на детективска история е упражнението, което ви предлагаме за развиване на умението за писане в часовете по български или чужд език. Стъпка по стъпка ще поведете учениците по пътя на създаване на текст, докато те се забавляват и развихрят въображетието си.
В процеса на писане учениците ще преминат през различни „предизвикателства“ – задачи, които освен че ще им помогнат да напишат историята си, ще развият умението им за четене с разбиране, описание на картина, човек и място, логическото мислене и причинно-следствени връзки, социалната и емоциона интелигентност чрез поставяне на мястото на различни персонажи.
Защо детективска история?
Не всеки харесва такива истории – защо да насилваме учениците да пишат нещо, което може да не е по вкуса им? Това е резонен въпрос. Изборът на криминалния жанр е свързан най-вече с факта, че този тип истории имат силно изразена структура, логиката при представянето на информацията е от съществено значение и се предполага умерено използване на въображението. С други думи, детективската история комбинира и балансира техническите и творчески аспекти на писането, така че то да е посилно за всеки.
Ход на дейността
Упражнението се развива в няколко етапа, които може да проведете като поредица занятия на части или в комбинация със задачи за домашна работа. За тези от вас, които преподават английски език на паралелки с интензивно изучаване или работят с дванадесетокласници, в края на статията сме подготвили примерни материали подходящи за ниво В1.
Въведение в темата (5 мин.)
Представете на учениците целта на задачата и насочете вниманието им към детективите и тяхната професия:
- Попитай децата дали се сещат за известни детективи – кои са те, какво правят, защо ги харесват. Спрямо възрастта на учениците това може да им подскажете с различни персонажи – Шерлок Холмс, Еркюл Поаро, детектив Мърдок, героите от „Скуби Ду“, капитан Стивън Макгарет от „Хавай 5-0“, и други.
- Насочете дискусията към самите детективски истории и как се развиват. Обобщете основните моменти: престъпление (например убийство или кражба), включване на детектива, събиране на доказателства, разпитване на свидетели и заподозрени и накрая – разкриване на случая.
- кажете на учениците, че им предстои да напишат авторска детективска история, като при всяка стъпка от писането ще трябва да се справят и с едно предизвикателство.
Предизвикателство 1 – Изберете своя детектив (7-10 мин.)
В примерните материали (на английски език) сме избрали 5 известни детективи – Шерлок Холмс, Еркюл Поаро, Г-ца Марпъл, Тапънс Бересфорд и инспектор Морс. Раздайте на всеки ученик работен лист с имената детективите, разбъркани техни снимки и краткото им представяне. Задачата е насочена към упражняване на четене с разбиране и анализиране на информация – децата трябва да свържат снимката със съответното име и описание. Ако в текстовете има нова лексика, помислете как и кога да я представите.
Първото предизвикателство пред учениците е да си изберат кой от тях ще бъде главен герой в историята им. Разбира се, може да си измислят и собствен детектив. Ако някой се спре на този вариант, помолете го да опише героя си с няколко изречения.
Изборът на главен герой ще въвлече младежите в духа на детективската история, а „каталогът“ с различни персонажи ще им даде възможност да се припознаят в някой от тях или „да придобият“ черти, на които се възхищават. Може да ги затрудните допълнително, ако ги провокирате да съобразят разказа и диалозите в историята си с характера на избрания детектив. Например Тапънс Бересфорд е млада и любопитна и обича приключенията. Това се отразява на разследванията й – тя често действа прибързано и се забърква в неприятности. По този начин учениците използват логическото си мислене в комбинация със своите социална и емоционална интелигентности – поставят се на място на героя и как и защо той би реагирал по определен начин.
Предизвикателство 2 – Представяне на случая (10-15 мин.)
След като учениците изберат своите детективи, ред е за представяне на случая. Започнете вие: кажете им, че клиент е наел техния детектив, за да намери убиеца на съпругата му. Полицията е в задънена улица, затова ще ви предостави събраната до тук информация за престъплението. В примерните материали сме подбрали няколко отправни точки (място на престъплението, намерен кичур коса, разсипана чаша и т.н.), но при желание вие може да подготвите други улики и установени факти.
Тук е моментът за първите редове на детективската история и второто предизвикателство. Помолете учениците да си представят и запишат диалога между опечаления вдовец и детектива, като не забравят да включат наличната информация. Няма нужда диалогът да е дълъг, важното е да е съдържателен. Може да зададете следните насочващи въпроси:
- Как изглежда клиентът по време на разговора? А как се чувства – тъжен, ядосан, апатичен, нервен, изнервен, притеснен, прикрито ентусиазиран?
- Как се представя? Какво казва, за да поиска помощ?
- Как е реагира детективът? Какви въпроси задава?
- Как детективът получава информация за престъплението? От полицейското досие? От вдовеца?
Предизвикателство 3 – Разследването започва (10 мин.)
Време е детективът да събере още доказателства, започвайки с оглед на мястото на престъплението.
За да може учениците да опишат къщата, където се е случило убийството, подгответе няколко снимки на къщи и един-два плана на разположение на стаите и градината. Нека всеки си избере комбинация, с която ще работи. Може да дадете основни насоки за логичното разположение на стаите в една къща. В примерните материали може да видите нашия избор на илюстративнн материал.
Помолете учениците да опишат това, което вижда детектива, отивайки на мястото на престъплението. Нека си представят, че читателят не може да види снимките, с които те разполагат – стъпка по стъпка трябва да го преведат през всичко, което смятат за важно. Напомнете, че е полезно да включат няколко детайла, за стане описанието им по-реалистично.
За да улесните учениците, може да нашите на дъската примерна лексика или кратък списък с последователността на описанието: колко е голяма къщата, колко етажа има, стара или нова е, модерна или традиционна, колко стаи има, коя къде е и т.н.
Предизвикателства 4 и 5 – Свидетели и заподозрени (30-45 мин.)
След като детективът е разгледал къщата, е време е да поговори с домакинството, за да научи каквото може. В този етап има две предизвикателства: първото е свързано с описанията на хората, а второто – с техните мотивите и алиби.
Подгответе за класа списък с хора, които живеят или работят в къщата, където е извършено убийството. Съобразете броя на героите с възрастта и нивото на владеене на чуждия език. В примерните материали сме включили съпруг, син, градинар, готвач, иконом. Задачата на учениците е да напишат кратко описание на всеки от домакинството, както те си го представят. Може им помогнете с различни прилагателни, които да използват за описанието на тези свидетели и заподозрени. Обърнете внимание, че е важно да се има предвид и получената в началото информация. Например, ако сред уликите се споменава рижав кичур коса, намерен до жертвата, това може да насочи вниманието на детектива към даден член на домакинството или да го отклони от него. Задачата има за цел не само да упражни уменията за създаване на текст описание, но и за внимателно планиране, задържане на фокуса и следене на причинно-следствени връзки.
Второто предизвикателство е свързано с изясняване на мотивите и алибито на всеки от домакинството. Предупредете учениците, че ако все още не са решили кой е извършител на престъплението в тяхната история, трябва да го направят сега. Раздайте на всеки таблица с имената на хората, местонахождението им по време на убийството, връзката им с жертвата и евентуалните им мотиви. Нека всеки ученик реши за себе си кой герой къде е бил по време на извършване на престъплението, дали и какви мотиви има и дали има алиби.
Кажете на класа, че сега детективът трябва да разпита всеки от членовете на домакинството. Диалозите може да са съвсем кратки, но въпросите трябва да са целенасочени, а отговорите – съобразени с героите и ситуацията. Ако някой има какво да крие, дали би бил открит и подробен, или би се опитал да си измисли алиби?
Напомнете на учениците, че това е тяхната история и няма верни и грешни отговори, стига повествованието да се развива логично. Това е целта на този етап – учениците да използват логика и въображение, за да построят диалозите, планирайки историята и следвайки последователността й.
Предизвикателство 6 – Разкриване на убийството (10-15 мин.)
Насочете се към финала на историята. Помолете учениците да опишат разсъжденията на своя детектив за разкриване на престъплението – т.е. какво се е случило според него и кой е убиецът. Това може да се случи в разговор между опечаления съпруг и детектива, между детектива и полицията или в изявление на детектива пред цялото домакинство.
Последното предизвикателство пред всеки ученик е изразително да прочете историята си на глас пред класа. Добре е да се отдели време и в рамките на няколко занятия всеки да представи своето творението, но може да поканите и само доброволци да четат. Докато слушат, помолете останалите да си водят записки за нещата, които са им допаднали във всяка история. Обсъждането на чуждите идеи и текстове ще им помогне при бъдещи задачи, свързани с писане.
Разказването на детективска история стимулира когнитивното развитие на учениците и развива множество различни умения – планиране, анализ, правене на избор, за откриване на причинно-следствени връзки, а предизвикателствата добавят доза забава. Предизвикваме ви да се превърнете в детективи! Адаптирайте материалите за вашия клас, пробвайте упражнението и вижте резултатите.