Как учениците от СУ “Димитър Матевски” учат нови думи на английски език чрез преживяване

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

забавна образователна игра за часовете по английски език

Цели по умения и предметно знание:

  • Развиване на социално-емоционални умения;
  • Развиване на функционални умения за комуникация на английски език чрез използване на изучени думи и изрази, съответстващи на различни комуникативни ситуации и възрастта на участниците;
  • Развиване на говорните умения и умението за слушане с разбиране на учениците от начален етап чрез използването на приказки, игри, рисуване и драматизация в обучението им по английски език;
  • Усъвършенстване на умение за работа в екип.

Необходими материали:

  • куклен театър, бели листа, материали за рисуване, хронометър, флашкарти, въженце, щипки, костюми на работници в ресторант

Идеята за добрата практика “Puzzle of success” се заражда миналата година, когато г-жа Станислава Фингарова забелязва, че малкият ѝ син учи бързо и дълготрайно нови думи и изрази на английски език чрез игровизация. 

“В днешния свят децата се сблъскват с предизвикателства, които изискват не само знания, но и умения за разбиране и управление на собствените емоции. За да можем да им помогнем да изградят устойчивост и емпатия, трябва да им предложим нещо повече от традиционното обучение. Социално-емоционалните умения са ключът към това да подготвим учениците си за бъдещето – не само като успешни професионалисти,но и като осъзнати и съпричастни хора.”, споделя учителката.

Заедно с г-жа Снежа Силкова, решават да приложат четири дейности в часовете по английски език и занимания по интереси: Emotional theater, Restaurant challenge, Move и Draw it. В рамките на учебната година учениците от начален етап от СУ “Димитър Матевски” влизат в различни роли, които ги мотивират и повишават значително както академичните им знания, така и социално-емоционалните им умения. 

В следващите редове споделяме конкретните стратегии, които да приложите и във вашата класна стая.

dobra praktika dumi po anglijski ezik

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Добрата практика “Puzzle of success” се прилага през цялата учебна година в часовете по английски език като забавен начин за затвърждаване на лексика, граматика, умението слушане с разбиране и формиране на говорни умения, както и в часовете по занимания по интереси, за да разгърне основна дейност, която дава възможност за емоционална и креативна работа на учениците.

Всяка една част от Puzzle of success изисква предварителна подготовка и дава възможност да бъде проведена както на закрито, така и на открито. 

1. Emotional theater

В тази дейност умело се съчетават функционалната страна на изкуството – неговият словесен, пластичен, изобразителен и музикален език с основните комуникативни задачи на ранното чуждоезиково обучение. Актьорското майсторство спомага за преодоляване притесненията на учениците от изяви пред публика. 

Учениците на г-жа Фингарова и г-жа Силкова разработват куклен театър на приказката “Аладин и вълшебната лампа”:

  • “Първоначално адаптираме опростен вариант, така че учениците, слушайки, да запомнят повече реплики от приказката. Тук най-важният момент е емоционалното им преживяване и как те възприемат историята, дали ще припознаят характерите и дали ще добавят и собствени емоции.”, споделят учителките.
  • В няколко поредни учебни часа, учените прослушват отново приказката и заедно с учителя коментират думите и изразите, които се използват.
  • Когато се запознаят с новите думи изрази, я гледат без звук и трябва да я разиграят според това, което са запомнили.
  • След като приказката е усвоена, тя се драматизира. Разгръщането на основната работа се осъществява в часовете занимания по интереси.
  • Част от учениците са “на сцена”, а останалите следят активно за сюжета на приказката.

puzzle of success theater

2. Restaurant challenge

Предизвикателството е предвидено като основна дейност в занимания по интереси за няколко учебни часа. Изисква предварителна подготовка и може да бъде проведено и в различна от класната стая среда. Част от децата са облечени в специални костюми на готвачи и сервитьори, аранжирана е маса за посетители в ресторант, с цел разиграване на реална ситуация. 

  • Първо предизвикателство:
    Учениците изследват как правилно се подрежда и аранжира маса в ресторант. Оборудван е плот с най-необходимите за ресторантската кухня прибори. Темата, както и продължението в следващите часове е “The English serving etiquette” (Етикет по сервиране на английски език).
  • Второ предизвикателство:
    Учениците изучават и нови думи, които са свързани с оборудване на кухня. “Въвеждаме присъстващите в протокола на масата, който се базира на разполагането на вилицата и ножа в чинията и отправя безсловесни послания на сервитьора (Knife and fork language).”, уточнява г-жа Фингарова.
  • Трето предизвикателство:
    На работа в ресторанта! Провеждат се диалози с три двойки участници, които влизат в роля на гости на ресторана и обслужващ персонал.
  • Четвърто предизвикателство:
    Учениците изследват кулинарни книги с изпитани рецепти от мастър шефове, проучвайки основните съставки
  • Пето предизвикателство:
    Учениците изготвят меню на ресторант като използват всички думи, които знаят за храна и напитки. Илюстрират по собствен начин храните и напитките, които са включили.

Restaurant challenge dobra praktika

3. Move

“Активността и ангажираността на учениците в учебните часове са водеща част от процеса на обучение в училище. Ученето на език не се състои само в изучаване на граматика и лексика. Знаем, че децата могат да научат даден език като го чуват и което е по-важно, като го използват в смислен контекст.”, разказват учителките. Те прилагат успешно две игри на двора, които ангажират учениците им.

  • The Washing Line Race (Простри прането) е игра, която кара децата да се вълнуват при окачването на прането.
    Предварително вържете простора на подходяща височина, подгответе щипките и прането. Всяка дреха трябва да бъде по два броя. 

“Целта е да прострат дрехата си на въжето преди противника. Един ученик е “викач” и назовава дрехата по време на играта, а останалите се разделят на две групи. Учениците се подреждат в колона на еднакво разстояние от “коша с прането”. Викачът извикваа високо дрехата. T-shirt! (Тениска!) и първите играчи тичат до прането, за да намерят дрехата. Тичат до въжето и простират тениската на него. Който първи закачи своята дреха, печели точка.”, уточнява г-жа Фингарова.

The Washing Line Race

What’s the time, Mr. Wolf? (Колко е часът, г-н Вълк?)
Целта на играта е учениците да усвоят думи и изрази свързани с времето и часовника. Необходима е голяма площ за игра. 

“Преди да започнем играта, насърчаваме децата да повторят въпроса: What’s the time, Mr. Wolf? и изразите за отговор It’s 1 o’clock / 2 o’clock / lunch time / dinner time и т.н. , за да са уверени, докато играят.”, споделят учителките. 

Вълкът застава на позиция, а останалите на няколко метра от него. Учениците питат г-н Вълк: What’s the time, Mr. Wolf?, на който “вълкът” отговаря с час или част от деня. Например: It’s 1 o’clock. Правят една малка крачка напред към него. Ако “вълкът” каже two o’clock, останалите ученици правят две крачки напред. Ако “вълкът” каже It’s lunch time! това означава, че всички тичат, за да се спасят от вълка, който ще ги изяде за обяд, вечеря или дори за закуска.

4. Draw it

“Рисуването, оцветяването и скицирането са неразделна част от обучението на малките ученици, защото те могат да запомнят езика по-лесно, когато учат чрез творчески дейности.”, споделят учителките.

В тази дейност използват играта “Pictionary (Асоциации по картинка)”, която позволява на учениците да покажат уменията си за рисуване, изразявайки емоциите си и използвайки речниковия си запас.

  • Предварителната подготовка включва разпечатване на флашкарти, бели листове, моливи, хронометър. 
  • Формират се отбори. Във всеки отбор има художник.
  • Учителят показва картата, която не трябва да се вижда от останалите членове на техните отбори. По желание на учителя, „темата” (храна, транспорт, работа и т.н) може да се сподели с отбора като жокер. 
  • Художниците трябва да нарисуват картината, която съотборниците им ще отгатнат. “За по-малки ученици можем да им покажем картина на това, което рисуват, а не да им казваме думата. Ако сме избрали темата „храна”, разпечатваме няколко карти с храна и ги използваме, за да помогнем на учениците. За по-големите използването на думата е чудесен начин да подобрим техните умения за четене.”, съветва г-жа Фингарова.
  • Ако съотборникът познае и каже думата на английски, той печели точка за своя отбор. 
  • Съвет: Фиксираното време за отгатване, стимулира състезателния дух у учениците.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Провеждането на добрата практика “Puzzle of success” води до значителни положителни резултати в обучението на учениците от начален етап. Тя стимулира практическото приложение на уменията по английски език и тренира свободното изразяване на учениците. Чрез разнородните дейности допринася съществено за цялостното развитие на личността на ученика. Формира социокултурната и междукултурната компетентност.
Чрез театралните постановки и художествените дейности, учениците се чувстват подкрепени и насърчени в публичното изказване и творческите изяви.

“Те се учат да разбират, разпознават и изразяват своите емоции с помощта на четирите стъпки от пъзела: Emotional theater, Restaurant challenge, Move и Draw it. Творческите дейности предоставят безопасна и подкрепяща среда, в която децата могат да споделят своите мисли и чувства. Същевременно с това, развиват важни социални и емоционални умения. Тази добра практика има голям потенциал за надграждане, защото е приложима още от II клас, като във времето преминава в III-ти и IV-ти клас чрез по-сложни игри и задачи.”, разказват учителките.

В хода на учебната година, учениците естествено усвояват нови думи и фрази на английски език. Работейки в групи, те се учат да изразяват мислите си в свободна и подкрепяща среда. Мотивирайки децата да изучават с желание английски език, това подпомага урочната дейност по овладяване на езика. “Даваме възможност на децата да изградят своето самочувствие върху реални постижения, да усетят магията на сцената, да овладеят по един непринуден и естествен начин новия език, да се научат, че фантазията няма граници, да творят, да успяват и да разперят криле за полет в бъдещето!”, обобщава г-жа Фингарова

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Станислава Фингарова
Снежа Силкова
Станислава Фингарова е старши учител от 15 години. В СУ “Димитър Матевски” - Пловдив преподава на ученици от начален етап. “Мога да кажа за себе си, че съм човек, който не спира да учи и да се развива. Винаги търся различни начини като игровизация, приказки и забавни дейности в обучението на учениците, за да съчетавам креативност, мотивация и образователна подкрепа.”, споделя г-жа Фингарова. Снежа Силкова е учител по английски език от 10 години. В СУ “Димитър Матевски” - Пловдив преподава на ученици от начален и прогимназиален етап. “Освен преподаването на английски език, проявявам силен интерес към приложната психология и вярвам, че развитието на емоционалната интелигентност и ключовите компетентности са от решаващо значение за успеха на учениците. В работата си използвам игри и интерактивни методи, които свързвам с емоциите, за да направя ученето по-интересно, забавно и полезно.”, разказва г-жа Силкова.

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Норма в класа
Култура на класната стая

Норма в класа

„Учениците се уважават и изслушват“ – това е едно от основните правила, върху които се гради успешното управление на класната стая. Уважението и изслушването на

Създаване на отборен ритуал
Работа в екип

Създаване на отборен ритуал

След като разделите групите с помощта на пръчиците или друга стратегия, още в самото начало може да инвестирате време за създаване на отборен дух и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.