Как да създадем интерес към науката и развием компетентностите на учениците си със STEAM Days?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Подходяща за

Цели по предметно знание

Цели по умения

Учителката по биология Eмел Манушева от ЧСУ “Дружба”, гр. София се изправя пред предизвикателството да обедини учениците във вълнуващо и образователно преживяване чрез STEAM Days. Стремейки се към интегрирано обучение и като отговор на нуждите на съвременното образование, тя въвлича след себе си и други учители от училището: учители по химия, човекът и природата, математика, информационни технологии, изобразително изкуство, БЕЛ, АЕ и философия. Те създават многопосочен опит, обединявайки предметите си, и то в един ден.

ЧСУ “Дружба” се превръща в център на научните изследвания, където учениците преодоляват предизвикателствата заедно.

„Бях на обучение в 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин” в кв. Люлин относно STEM и се прибрах вдъхновена от това. Исках аз да приложа нещо, свързано с моята предметна област, по сходен начин. И го направихме“, разказва въодушевена г-жа Манушева.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Стъпка 1: Планиране на STEAM Days базар

Учителите, които са двигателната сила зад подготовката на STEAM Days 2023, организират срещи, като фокусът в тази стъпка е върху разработването на базара – място, където творчеството на учениците ще срещне интересите на родителите. Планира се какво ще се продава на този базар и кои ученици ще са отговорни за щандовете с 3 направления: отговорности за щандове, какво ще се случва на тях и популяризиране на базара сред родители и крайната цел на базара – финансово подпомагане за материална база и за семейства в неравностойно положение. Подготовката на базара започва с покана към родителите.

Целта на базара е да предостави образователен опит, който отразява иновациите и страстта към науката на учениците, и да събере родителите в училището, като ги включи в този уникален опит.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Как да създадем интерес към науката и развием компетентностите на учениците си със STEAM Days?

Стъпка 2: Гост лектори – извличане на експертност и визия

Втората стъпка в подготовката на STEAM Days включва привличането на гост лектори, които да споделят своята експертиза с учениците.

Действия:

  1. Идентификация на области: В сътрудничество с учители по различни предмети се определят ключовите области на наука и технология, които биха представлявали интерес за учениците.
  2. Изследване на възможни гости: Разглеждане на възможностите за гост лектори в областите, които са идентифицирани. Провеждане на разговори с учениците и търсене на пътища за въвеждане на професионалисти.
  3. Сътрудничество с учениците:. Заедно с ученици от профил биология, 12. клас, се уточняват въпроси за интервю към гост лекторите, които не само да засягат актуални теми, но и имат за цел да създадат интерактивно обучително изживяване.
  4. Покана и задълбочено обяснение: Изпращане на официални покани до потенциалните гости, в които са описани целите и значението на събитието. В съобщението се подчертават ангажиментът и важността на техните споделяния за разнообразието в образованието.
  5. Определяне на аудиторията: Предварително съгласуване с гостите възможностите за аудиторията. Този процес осигурява персонализиран и занимателен опит за всеки ученик.
  6. Писмо: Заедно ученици и учители пишат благодарствено писмо и го изпращат на външните участници със символичен подарък.

„Проучихме имаме ли хора, които са в тази област на STEM, като се оказа, че двама експерти, които се включиха, са родители на наши ученици. Заедно с учениците от профил биология от 12. клас измислихме въпроси за интервю към тези гост лектори. Към списание Българска наука отправихме покана и обяснихме какво целим с гостуването им. И така започнаха хората да откликват на идеята ни. Лектори на събитието бяха: област биотехнологии – Петър Нефтелимов, съосновател и СЕО на “Цвете в епруветка”; област компютърни науки – Мартин Златанов, старши инженерен мениджър на Visteon Bulgaria, родител на ученик в 7. клас; област химия и биомедицина – гл. ас. д-р Николета Кирчева, носител на награда за млад учен за 2023 г. на БАН, родител на ученици в 4. и 2. класове;  област наука и медия – Петър Теодосиев, създател на проекта “Българска наука”. Спрямо техните предпочитания, се разбрахме и за аудиторията…“, описва г-жа Манушева.

Стъпка 3: STEAM часове

По време на STEAM Days фокусът е върху провеждането на иновативни уроци с акцент върху тема, в случая: “Живот без белтъци”, за учениците от 9. – 10. клас, като ученици от 12. клас са техни ментори. Процесът на подготовка и провеждане включва:

1. Избор на тема: Темата “Живот без белтъци” е стратегически избрана, тъй като се допира до актуални научни и биологични въпроси, с които учениците вече са запознати. Този избор не само подсилва вече наличните им знания, но и ги предизвиква да гледат на темата от различни гледни точки (науки).

2. Формиране на отбори: Учениците са разделени в 6 отбора от по 7 ученици, като съставът на отборите се избира спрямо талантите, дарбите и интересите им. Всеки отбор получава уникално име и цел, свързани с темата. Инструкции за дейността си получават на момента, а учениците от 12. клас са запознати предварително.

Примерни имена на отбори: “Booker”, “Маркетинг и Реклама”, “Биоинженери”, “Биохимици”, “Компютърни специалисти”, “Дружба-Старс”

Как да създадем интерес към науката и развием компетентностите на учениците си със STEAM Days?

Задачи и цели: Всяка група е отговорна за конкретна задача, свързана с темата:

Примерни цели:

  • Отбор “Booker”: Писане на есе на тема “Живот без белтъци”.
  • Отбор “Маркетинг и Реклама”: Създаване на постери за белтъци в живите организми с послание (колаген, инсулин, хемоглобин и антитяло).
  • Отбор “Биоинженери”: Изработване на 3D модел на структурен белтък и антитяло.
  • Отбор “Биохимици”: Извършване на качествена реакция за откриване на наличие на белтъци в различни проби.
  • Отбор “Компютърни специалисти”: Подготовка на презентация за връзката между хемоглобина и сърповидно-клетъчната анемия и маларията.
  • Отбор “Дружба-Старс”: Създаване на авторска песен, научно свързана с ДНК, белтъците и живите организми на английски.

Как да създадем интерес към науката и развием компетентностите на учениците си със STEAM Days?

3. Денят на STEAM часовете:

  • Всеки ученик е разпределен в конкретен отбор и кабинет, оборудван с инструкции и необходими материали.
  • Всеки отбор има профилен ученик наставник и учител, които коригират дейността, предоставят насоки и подкрепят творческия процес.
  • Учениците имат 100 минути, за да работят върху своите задачи, което гарантира ефективна и целенасочена работа.
  • Накрая на деня всеки отбор има по 10 минути за представяне на своята дейност пред останалите. Това не само предоставя възможност за споделяне на знания, но и създава общностно учебно пространство.
  • Създава се общо представяне пред цялата общност и гости.

„И забелязах, че най-доброто, което можеше да се направи, е да се обмисли супер старателно и добре разпределението по групи – така всеки се чувстваше добре в това, в което беше най-силен. Важно условие за нас, като учители, беше да стиковаме по равен брой ученици от 9. и от 10. клас в една група. Към днешна дата те оформиха и приятелства…“, щастливо разказва г-жа Манушева.

Как да създадем интерес към науката и развием компетентностите на учениците си със STEAM Days?

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

За г-жа Манушева тази практика прави науката привлекателна, интересна и забавна. Учениците успешно изпълняват задачите, които изискват различни умения – от писане на есе до създаване на песен на английски език. Това допринася за развиването на творческото мислене и междупредметни връзки. Обменът на знания и идеи между различните отбори подобрява взаимоотношенията и ефективността на работата в екип.

Като резултат, всяка група представя конкретен продукт и се увеличава интересът към STEM образованието сред учениците, изразено чрез активно участие във всеки от етапите на практиката.

„Това е един интегриран подход, който обединява различни области, като биология, химия, информационни технологии, изобразително изкуство, философия, и създава обучителна среда, която отразява реалните предизвикателства на съвременния свят. Задачите на отделните отбори насърчават учениците да мислят критично и иновативно при решаването на проблеми. Интегрирането на елементи, като маркетинг, медии и изкуство стимулира творческия процес и индивидуалната изразност на учениците“, добавя г-жа Манушева.

За нея най-ценното е, че учениците, по един иновативен начин, срещат науката с бизнеса, а гост-лекторите обвързват практиката с училището, науката с изкуството. По този начин науката започва да става ценна за учениците. Като ключов момент за нея е, че разделянето на учениците по отбори от учителите е най-доброто, което е могло да бъде в тази ситуация – тъй като учителите познават учениците добре, са направили така, че всеки ученик да се чувства в свои води, приобщен.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

ЦОУД
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Как в село Венец използват ЦОУД, за да подготвят учениците си за живота

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Теодора Ангелова от СУ “Н. Й. Вапцаров”, с. Венец, област Шумен.  Често произведенията от българското народно творчество

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали