В работата си като учители всички сме забелязали, че в работата по групи, ако оставим учениците да се разпределят сами, екипите обикновено се формират по приятелска линия. Понякога се случва единият да доминира и да не зачита мнението на останалите. Друг път пък отборите се оказват неравностойни по знания и мотивация за учене. Светла Христова, учител по БЕЛ в СГСАГ “Христо Ботев” в град София, решава да проведе експериментална практика, с която освен да повиши резултатите на своите девотокласници, успява да докаже и своята хипотеза и да защити 1 ПКС. В нейните часове учениците демонстрират активно сътрудничество като работят фокусирано по двойки – единият ученик насърчава другия. Според госпожа Христова това е ключовият елемент за ползотворно и резултатно учене в нейната класна стая, в която винаги са добре дошли екипната работа, креативността и критичното мислене в името на по-добро разбиране на учебния материал.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Практиката “Активно сътрудничество” е експериментална, за да се докаже хипотеза за придобиване на 1 ПКС. Като диагностично оценяване се приемат резултатите от проведеното входно равнище по български език и литература в два девети класа на СГСАГ “Христо Ботев” – София. След анализа на резултата в единия от деветите класове започва експериментална работа в малки екипи от двама ученици за всяка текуща задача, независимо дали е поставена за работа по време на часа или като домашна работа. Сътрудничеството е непрекъснато, зададено е като условие всички задачи да се съгласуват между членовете на екипа (ученик със слаба оценка и с висока оценка от входното).
В другия девети клас също се работи по групи при поставяне на екипна задача, като екипите се определят от учителя в хода на работата, а при задачите за домашна работа учениците сами решават как ще се справят (дали сами ще работят, какви ресурси ще ползват и т.н.).
Практиката “Активно сътрудничество” в експерименталния клас протича в няколко основни етапа:
-
Формиране на екипи
Практиката на активно сътрудничество е насочена към малък екип от двама ученици, като в екипа Ученик 1 е със слаба мотивация (слаба оценка на тест), а Ученик 2 е с по-висока мотивация (по-висока оценка). Екипът се сформира от учителя въз основа на показани знания (входно равнище, текущо писмено изпитване на раздел). Целта на учителя е да формира разнородни екипи, чиито членове активно си сътрудничат помежду си във всички етапи от обучителния процес по даден предмет.
-
Поставяне на задачи
Екипът седи на един чин, заедно решава задачите, поставени от учителя в час, като Ученик 1 влиза в ролята си на пряк наставник на Ученик 2. Заедно търсят информация от различни източници, съгласуват отговорите си по поставени текущи задачи или за домашна работа и непрекъснато търсят помежду си обратната връзка. В края на всеки учебен час се задава домашна работа. Учениците работят по двойки и заедно подготвят отговора, но преди да го представят като общо решения го съгласуват помежду си. Ученикът с по-високи резултати дава обратна връзка на ученика с по-нисък резултат и му помага да вникне в спецификата на въпроса. При осъществяването на тази практика няма копиране на отговор, има интегриране на обратна връзка и разбиране. Ако някоя грешка не е намерена, учителят дава знак, а двамата ученици активно я търсят, лично си я коригират и така разбират, научават и прилагат.
-
Изглаждане на различията
В началото се прокрадва несъгласие за работата по двойки, но съревнованието с другите екипи мотивира учениците да работят. Така създадените екипи в класа (обикновено 13) започват да се съревновават помежду си както при задачите, поставени в часа, така и при изпълнението на задачи за домашна работа.
-
Писмени изпитвания за измерване на резултатите
В планираните писмени изпитвания/тестове всички ученици работят самостоятелно.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
В края на първия срок учениците от експерименталния клас не просто повишават успеха си на равнище клас, а много по-осезателна е промяната в резултатите на учениците с по-ниски оценки. Оценката на знанията и уменията се измерва с три типа задачи: с избираем отговор, с кратък свободен отговор и съставяне на аргументативен текст.
- Оценките в експерименталния клас са по-високи при задачите с кратък свободен отговор и при аргументативния текст. Резултатите се повишават с 35%, като в отговорите се забелязва позоваване на факти, изразяване на лична позиция, а не преразказ, както досега.
- При задачите с избираем отговор няма съществена разлика, защото много често се разчита на случайността при посочване на отговор – подобряването е с 10%.
Госпожа Светла Христова забелязва, че учениците започват да водят по-пълноценна комуникация и да се изразяват адекватно при устно изпитване.
Експериментът доказва, че екипната работа в малки групи, където не се размива отговорността на членовете на екипа, води до повишаване на знанията по предмета и уменията да се справят бързо с конкретно предизвикателство. В класа се създава усещане за общност, доверие и отговорност и към индивида, и към процеса на обучение. Удовлетворението от добре свършената работа довежда до самоувереност, аналитичност, самокритичност и развитие на умението да се изразява убедително градивна критика към съучениците.
Практиката на г-жа Светла Христова доказва, че активното сътрудничество е ключът към създаване на класна стая, където учениците не само учат, но и развиват умения за бъдещето. Учителят трябва да бъде модел за съвместна работа, а учениците – активни партньори в този процес.