Проектно-базирано обучение по история с филмите на Дисни

Проекто-базирано обучение по история

Дали има човек, който не е гледал поне един от филмите на Дисни? Пепеляшка, Цар лъв, Мулан, Херкулес, Красавицата и звяра, Аладин Филмите на Дисни спокойно могат да се считат за заместител на детската литература – някои ги възхваляват, други мразят, но всички ги познават. 

Но замисляли ли сте се колко възможности за исторически анализ предоставят те? Ако обикновено ги гледаме с цел забавление, то има ли как, за целите на обучението по история, да извлечем от тях полезни сведения за различните исторически периоди, показани във филмите? В тази статия ще ви покажем точно това – как да направите гимназиален проект с цел анализ на филм на Дисни. 

Този проект е най-подходящ за горните класове в гимназията, където учениците вече имат натрупани общи знания по история. Проектът изисква известна запознатост с различни исторически епохи, тъй като ще дадем на учениците автономия като сами изберат филм и го анализират както решат. Ако сметнете за добре, може да се фокусирате само върху определен исторически период, като изберете един филм, върху който всички ученици ще работят, но това значително ще намали възможността за креативност.

А ето и задачите към проекта:

  1. Обобщете историята, както е разказана от филма.
  2. Установете произхода на детската приказката, която е основа на филма. От кой региона в света е тя? Колко различна е от интерпретацията на Дисни?
  3. Определете времето и мястото на събитията във филма. Съответстват ли им архитектурата и забележителностите? Например, ако във филма Мулан е показан Забраненият град, то бил ли е той построен през епохата на филма?

Подходящо ли е спрямо времето използваното от героите облекло? Колко исторически издържано изглеждат героите? Има ли географски неточности? Например, споменава ли Херкулес, че ще качва вр. Килиманджаро в Гърция?

  1. Проучете какви са водещите събития в света по време на събитията във филма. Изведете поне едно ключово събитие от всеки континент (без Антарктика).
  2. Какви исторически неточности намирате във филма? Като изключим говорещите животни и магическите предмети, какви грешки има филмът?
  3. Изберете двама съвременници на събитията във филма, живели на същите места и ги използвайте като първични източници на информация. Например, за Красавицата и звяра, приемайки, че е по време на Френската революция, може да използвате писмо от Робеспиер. Източниците трябва да са свързани по някакъв начин с филма. Ако използвате писмото от Робеспиер, може да го свържете с Гастон и неговия опит да щурмува замъка на Звяра.

Сигурно ви притеснява, че резултатът от този проект няма да е както си го представяте. Ами ако учениците просто гледат филма за забавление и не го анализират в детайл? Ами ако учениците просто предадат резюме на филма? Ами ако учениците не са достатъчно подготвени да анализират филмите на Дисни в един по-глобален аспект с критична оценка на историческите събития и обстоятелства? А дали не трябва да имат по-детайлни критерии за финалния продукт? 

Това са основателни притеснения, но проектно-базираното обучение изисква свобода на действието и известен риск. Понякога учим от неуспехите си, а понякога постигаме по-големи успехи от очакваното. Това е харизмата на проектно-базираното обучение.

Като финален продукт на проекта учениците могат да представят работата си, използвайки Prezi или PowerPoint презентация, видео компилация, PowToon, плакат, диорама и др. Учениците ще оценят свободата, която им предоставяте за избор на крайния продукт – сигурно им е втръснало от есета и доклади. А може да измислят и нещо, което не сте подозирали! Във всички случаи този проект има потенциала да предизвика задълбочено учене в неструктурирана обстановка. А това е най-доброто, което може да се случи в гимназията. Успех!

Статията е адаптирана от Edutopia.

 

Още полезни статии:

6 души за 5 минути измислят 3 идеи
Креативност

6 5 3 – 6 души за 5 минути измислят 3 идеи

Тази стратегия е един от най-лесните начини за кратко време учениците да измислят идеи в екип. Класът се разделя на групи по шестима души, имат

Креативност
Креативност

Креативност

Креативност Какво представлява умението и защо е важно Какво е креативност?  Креативност е способността да се погледне на познатото по нов начин, да се сътвори

Игрови подход и игровизация

Няма драма: драма в образованието

Креативността е наистина важна в съвременния свят. Тя ни дава възможност да погледнем на заобикалящата ни среда от друг ъгъл, да генерираме нови идеи и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.