“Дановиада” – празникът на екипния дух и приключенията, където предизвикателствата не са просто задачи, а изпитания на волята, креативността и силата на взаимното доверие!”
С тези думи започва г-жа Гергана Аврамова, описвайки една дългогодишна добра практика в СУ “Христо Груев Данов” в Пловдив, която предизвиква учениците да използват добра стратегия, остър ум и смело сърце.
Училищният празник има за цел да изгради уникално преживяване. В него са съчетани приключения и възможности за учене и личностно израстване. Всеки момент от състезанието е изпълнен с емоции и начини за интеракция извън комфортната зона, създавайки спомени, които остават завинаги.
Първият сезон на “Игрите на Данов” се реализира преди повече от 5 години. Тогава основната идея на екипа е, чрез предизвикателства и загадки, да подпомогне адаптацията на четвъртокласниците в прогимназия. След положителната обратна връзка от родители и ученици, екипът решава да надгради “Дановиада”, включвайки и прогимназиален етап. В последните години участват всички ученици, а основната им цел е да преминат през няколко кръга. Учениците пристъпват на арената с общ “пламък” в очите и решителността да успеят заедно, защото голямата награда, която ги очаква е дълго пътешествие из България.
“В този празник няма място за самотни герои – тук всеки е от значение. Трябва да слушат и да се чуват. Това е празник на съобразителността – да видиш решението там, където другите виждат проблем”, допълва г-жа Аврамова.
В следващите редове разказваме за един празник, който се превръща в традиция и отличителен белег на училището.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
В екипа, който работи активно по планирането и провеждането на “Дановиада”, участват Христинка Маринова – заместник директор по учебната дейност, Светлана Анастасова – заместник директор по административната и социална дейност, Гергана Аврамова – директор, Даниела Николова – ПХ ИКТ, Веселина Панова – ЗДУПД, Ана Вълчева – ЗДУД.
“Необходимо да се следват ясни стъпки, които ще гарантират постигането на целите и създаването на запомнящо се и значимо преживяване за участниците”, уточнява г-жа Аврамова.
Стъпка 1. Планиране и подготовка – Определяне на целите и формата на събитието:
По време на планирането организаторите поставят конкретни цели, които обхващат всички ученици. През последната година екипът на г-жа Аврамова залага на екипните умения, насърчаване на мултикултурния диалог и приобщаването.
Те се придържат към формулата за формат, предлагащ физически и интелектуални предизвикателства. По този начин участниците се чувстват сигурни в използването на силните си страни.
От съществено значение за успеха на състезанието е изборът на локация. Добре е “Арената” да предоставя условия за различни по вид предизвикателства (на открито и закрито), както и да бъде достъпна за всички участници.
В рамките на етапс, посветен на планирането, екипът създада задачи, които насърчават съобразителността, креативността и работата в екип. Те включват решаване на пъзели, физически изпитания, търсене на улики или състезания, свързани с културни традиции.
Стъпка 2. Сформиране на екипите:
Организаторите възлагат на класните ръководители задача да разпределят учениците по етапи. Класните представят регламента на класа си.
Екипите са сформирани чрез случаен избор между всички класове, за да се осигури по-голямо разнообразие и непредвидимост. Това стимулира участниците да общуват с хора, които не познават добре, изграждайки нови връзки.
Следваща задача е определяне на роли в екипа: “За да бъде максимално ефективно сътрудничеството, е препоръчително да се разпределят конкретни роли (например водач, комуникатор, стратег), които да отговарят за различни аспекти на задачите”, уточнява г-жа Аврамова
Стъпка 3. Изпълнение на съревнованието:
“Дановиада” се провежда в няколко кръга, които се осъществяват в поредица от месеци.
В началото на всеки кръг се припомнят основните правила, етичните стандарти и очакванията. “Важно е участниците да знаят, че акцентът е върху сътрудничеството и удоволствието от предизвикателствата”, споделя г-жа Аврамова.
По време на предизвикателствата, организаторите следят за изпълнението на задачите, като осигуряват справедливост и безопасност. Всяко предизвикателство е добре описано и обяснено на младежите, за да постигнат удовлетворяващи резултати. Например във втори кръг на миналогодишната “Дановиада“ всеки отбор има задача
да изработи макет на къща с четири стени, две врати – входна и гаражна, четири прозореца и покрив. Изискванията към макета е той да бъде с размери 40см/30см/30см и да е изработен изцяло от рециклирани материали.
Докато екипите се впускат в разнообразни предизвикателства, организаторите дават насоки, които стимулират участниците да използват различни подходи и да си сътрудничат по-ефективно.
4. Оценяване и рефлексия – Оценяване на изпълнението:
В последния етап се извършва оценяване на представянето на групите, участниците дават обратна връзка за преживяването, а накрая победителите получават награди
Оценката е базирана не само на скоростта на изпълнение на задачите, но и на качеството на сътрудничеството, проявените умения за решаване на проблеми и мултикултурния диалог.
Участниците дават обратна връзка за преживяването си по време на състезанието. Чрез дискусии и анкети учениците имат възможност да споделят впечатления и предложения, които са ценни за организаторите.
За да се стимулира мотивацията и удоволствието от участието, организаторите предвиждат награди в различни категории, например за най-добър отбор, най-креативно решение, най-добра комуникация и други.
В последните години най-голямата награда за учениците е образователно пътешествие в България до по-далечен културен център. Учениците посещават “Аул БагаТур” в Стара Загора с цел изследване на прабългарите. А през изминалата година пътуват до Шумен, Велики Преслав, Плиска и с. Мадара с цел да опознаят Средновековието.
Стъпка 5. Последващи дейности – Анализ на събитието:
“Обратната връзка от учениците, родителите и колегите ни стимулира да продължаваме провеждането на “Дановиада”, разказва г-жа Аврамова и допълва, че “благодарение на разнообразието от предизвикателства, екипни задачи и усърден труд, учениците градят мостове помежду си и избират да продължат образованието си в нашето училище.”
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Практиката постига представлява запомнящо се преживяване за учениците, което има много висока добавена стойност за тяхното цялостно развитие.
Качествени резултати
Благодарение на участието си “Дановиада” участниците надграждат уменията си за работа в екип. Те се учат да се доверяват на своите съотборници и да разчитат на тяхната подкрепа. Това води до по-добра координация и ефективност по време на екипните задачи.
Успешното преодоляване на предизвикателствата изгражда у участниците чувство за постижение. Децата са мотивирани да излязат извън зоната си на комфорт и се стремят към нови цели, тъй като придобиват увереност, че могат да се справят с трудностите.
Предизвикателствата изискват участниците да мислят креативно и да намират нестандартни решения на задачите. Това води до подобрение на аналитичните и стратегическите умения.
Състезанието само по себе си води до утвърждаване на ценности като толерантност и уважение към различията.
Количествени резултати
Всяка година броят на учениците се увеличава. “През първата година участваха 50 деца. Целта беше този брой да се удвои или утрои през следващите издания. В последните години участват всички класове”, споделя г-жа Аврамова.
Увеличава се и на броят на участници, които след първото си участие продължават да се включват в други събития и дейности с екипен или мултикултурен характер. Учениците казват, че “Дановиада” допринася за тяхното желание да се ангажират с доброволчество или други социални инициативи.
Проведените анкети за оценка на уменията за работа в екип, комуникационните способности и отношението към културното разнообразие показват ежегодно повишаване на резултатите.
Нов подход, който изгражда общност
“Дановиада” залага на ученето чрез активно участие и преживяване. Този подход позволява на учениците да усвоят знания и умения в реални ситуации, вместо просто да запомнят информация. По този начин се изграждат трайни знания, свързани с решаването на проблеми и социалното взаимодействие.
Състезанието развива комплексни умения. Традиционната образователна система често се фокусира върху академичните знания и оценките, докато “Дановиада” поставя акцент върху развитието на меки умения като работа в екип, комуникация, лидерство и емоционална интелигентност.
Друга силна страна на “Дановиада” е атмосферата, която създава. Тя е подходяща за мултикултурен диалог и учене чрез обмен на опит и културни традиции. Това е значително различно от обичайната практика, където често пъти културното разнообразие се изучава основно теоретично, понятията звучат абстрактно.
В тази дейност учениците са поставени в центъра на образователния процес. Предизвикателствата и игрите изискват от участниците да бъдат проактивни, да вземат решения и да носят отговорност за действията си, което развива умения, които не могат да бъдат придобити само чрез теоретично обучение.
“Дановиада” предлага и динамично учене, където задачите и предизвикателствата могат да се променят в зависимост от нуждите и интересите на участниците. Това стимулира креативността и насърчава учениците да мислят извън стандартните рамки, като търсят уникални решения и подходи към поставените задачи.
Добрата практиката се адаптира успешно към различни контексти и с различни групи ученици, като целите и методите се променят в зависимост от нуждите на учениците.
“Дановиада” обхваща и включва различни ученици чрез своите адаптивни методи, мултикултурен диалог и инклузивен подход. Тя създава среда, в която всеки участник може да се развива, да се чувства ценен и да участва активно, независимо от своите културни, социални или образователни нужди. Тази приобщаваща практика не само че подпомага личностното развитие на учениците, но и изгражда по-силни и сплотени общности.
Г-жа Гергана Аврамова и екипът ѝ планират надграждане на добрата практиката чрез създаване на по-дългосрочни програми, които да включват организиране на поредица от събития през учебната година, включване на нови технологии, взаимодействие с младежи от други държави и сътрудничество с местни организации. “Чрез надграждане на практиката, интегрирането на нови технологии и разширяване на мрежата от партньори, можем да осигурим дългосрочен и устойчив ефект върху учениците и общността”, споделя г-жа Аврамова.