Представете си следната ситуация: “Ваша ученичка си купува пакет бонбони за 3 лв. В училище отваря пакета и продава всички бонбони на цена от 1 лв. за бонбон. Скоро Вие като класен ръководител разбирате за високата надценка и незаконната търговия на второкласничката и конфискувате печалбата ѝ. Следва разговор с родител, който привидно споделя вашето мнение, че това поведение е неприемливо, но, излизайки от кабинета, поощрява детето за находчивостта.” Какво бихте направили?
Ако сте като Христина Георгиева – класен ръководител на 2. клас в СУ “Христо Ботев”, град Ихтиман, ще предприемете следващи стъпки. Началната учителка споделя на Илинка Патърова – преподавател в гимназиален етап в същото училище, и приятел – извън училището. Двете решават да направят тематичен STEAM урок, свързан с пазаруване, измами, управление на средства и самоконрол.
Участие в дейността взимат второкласниците и ученици от 10. клас. Всяка от двете групи работи по задачи, съобразени с възрастта, знанията и уменията си. Емоционалният STEAM урок е смесица от театрално изкуство, творчество, обсъждане, работа по задачи – индивидуални и групови. Освен приятелството, двете учителки имат още едно общо преживяване – и двете са работили с учениците от 10. клас. Г-жа Христова им е била класен ръководител в начален етап, а г-жа Патърова – сега.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ:
Стъпка 1. Подготовка
Предварителната подготовка на учителите е с цел да планират последователно преживяванията, през които ще преведат учениците. Двете преподавателки се срещат ежедневно, за да съгласуват целите и плановете си, както и да напаснат учебния материал в интегрираните уроци.
Задачите, които г-жа Георгиева и г-жа Патърова поставят преди урока, са различни:
- 2. клас: да изработят хартиени пари;
- 10. клас: да напишат сценарий, да репетират постановката, да изработят презентация за онлайн търговията.
Оценяването също е предварително планиран компонент. Двете преподавателки решават да поставят оценка на учениците само по застъпените дисциплини.
Стъпка 2. Организационна фаза
На този етап от проекта учениците са активни и работят по поставените задачи. Малките ученици изработват хартиени пари, а големите – пишат сценарий, готвят презентация и репетират. Съвсем самоинициативно десетокласниците решават да изработят костюми и декори за театралната постановка и да се запознаят с второкласниците предварително.
Стъпка 3. Изпълнение
Денят, в който се провежда Емоционален STEАМ урок е наречен “черен петък”. Малките и големите ученици са заедно и започва многокомпонентния и необикновен час.
Първи епизод. Авторска театрална постановка “Хайде на пазар”
Сценарият на постановката е изцяло по идея на учениците от 10. клас. Нейна основна цел е да даде “храна за размисъл” на учениците – малки и големи, за това как пазаруваме, в какво влагаме финансовите си средства и как приоритизираме покупки.
Актьорите в пиесата “Хайде на пазар“ влизат в роля на семейство Христови – майка, баща, две деца (момче и момиче) и дядо. Всеки член на фамилията има свои потребности и желания. Бюджетът им е ограничен и се налага да харчат разумно.
Втори епизод. Дискусия
Освен бурни аплодисменти, краят на постановката буди много размисли и страсти.
- Задачи за второкласници:
- Да характеризират финансовото състояние на всеки член на семейството и да оценят неговите решения за покупка.
- Да преразгледат ситуацията от пиесата и споделят какво биха направили те.
- Да формулират основните икономически понятия като разходи, доходи, семеен бюджет.
- Да разграничат термините “личен бюджет” и “семеен бюджет”.
- Да опишат и сравнят личните си бюджети.
- Задачи за десетокласници:
- Да планират бюджет.
- Да оценят пазарното поведение на сем. Христови=
- Да споделят личен опит и уроци от реалността в подобно преживяване.
Въпроси за дискусия:
- Как бих постъпил/а в тази ситуация?
- Какво ще направя, ако имам спестени пари?
Трети епизод. Учене чрез правене
В тази част на STEAM урока учениците от 2. и 10. клас работят в екип – малки и големи. Тяхната задача е да изработят портмоне и да приберат определена сума пари (предварително изработени от малчуганите) в него.
Четвърти епизод. Презентация
Младежите от 10. клас представят своята презентация на тема “Онлайн търговия”. В нея те изброяват начини за пазаруване – на живо, в интернет, по желание, спрямо възможностите и според “капризите”, и оценяват всеки от тях.
След презентацията учениците трябва да вземат общо решение как да се изхарчат наличните пари – тези, които са прибрали в портмонето.
Пети епизод. Опасности в интернет
Десетокласностите представят информация за опасностите, които могат малките ученици да срещнат в интернет – фалшиви новини или лъжливи реклами. Те споделят своя опит за това как да разпознаем и реагираме на подобна опасност.
Второкласниците имат задача да решат кога и в кои ситуации могат да се доверят на информацията в интернет, както и кога не.
Шести епизод. „Хайде на пазар“ – игра
Следващата игра има за цел да се изработи пазарска чанта. Работейки в екип учениците “пазаруват” вируално, като това им дава възможност да се научат как да взимат решение за покупка, как да изберат продукт и да прогнозират резултатите от покупката си.
Седми епизод. Потребителска кошница
Учениците характеризират потребителските кошници като обсъждат при какви условия и в какви моменти правят конкретни покупки.
Осми епизод. Изненада от учители.
В потребителската кошница учениците намират вкусна питка за награда, изработена от учителите.
Стъпка 4. Обратна връзка
Двете учителки провеждат анкетно проучване сред учениците-участници с цел да измерят степента на удовлетвореност от урока.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:
Практиката обхваща участници с различен успех – от среден до отличен, от различни социални групи, включително уязвими групи и ученици, чиито майчин език не е български, както и ученици с обучителни дефицити и потребности. Всички тези разлики обаче не разделят учениците, напротив разнородната група приема различията с уважение и толерантност.
Емоционалният STEAM урок може да се определи като “обучение от ученици за ученици”. Характерно за този подход е взаимното израстване на участниците, за което имаме свиделства и в този проект.
“Практиката допринася за изграждане на приятелства и доверие между малките и големите ученици, създава среда на сигурност и развитие на творческия потенциал, засилва вярата на учениците в собствените им възможности”, споделят г-жа Христова и г-жа Патърова.
След проведения урок всички ученици са заредени положително и споделят с широката училищна общност преживяването си чрез:
- статия в училищния вестник, написана от ученичка от 10. клас;
- иницииран и проведен урок по български език в Деня на младежкото самоуправление от ученик от 10. клас.
Качествените коментари на учениците също показват висока степен на удовлетвореност:
- “Искаме още такива уроци. Имаше доста емоции.”
- “Взаимно медийно се ограмотяваме.“
- “Ще внимаваме, когато сме в интернет.“
- “Интересен урок за заедност.“
- “Можем поотделно, но заедно сме по–добри и това не е фейк новина.“