Емоционален STEAM урок

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Ученици по време на STEAM урок

Цели по умения и предметно знание:

  • Развиват презентационни и организационни умения, работа в екип, като участват в различните етапи на проектната дейност;
  • Развиват самоконтрол, емоционална интелигентност, уважение към себе си и другите;
  • Разграничават истински от фалшиви новини.

Представете си следната ситуация: “Ваша ученичка си купува пакет бонбони за 3 лв. В училище отваря пакета и продава всички бонбони на цена от 1 лв. за бонбон. Скоро Вие като класен ръководител разбирате за високата надценка и незаконната търговия на второкласничката и конфискувате печалбата ѝ. Следва разговор с родител, който привидно споделя вашето мнение, че това поведение е неприемливо, но, излизайки от кабинета, поощрява детето за находчивостта.” Какво бихте направили? 

Ако сте като Христина Георгиева – класен ръководител на 2. клас в СУ “Христо Ботев”, град Ихтиман, ще предприемете следващи стъпки. Началната учителка споделя на Илинка Патърова – преподавател в гимназиален етап в същото училище, и приятел – извън училището. Двете решават да направят тематичен STEAM урок, свързан с пазаруване, измами, управление на средства и самоконрол. 

Участие в дейността взимат второкласниците и ученици от 10. клас. Всяка от двете групи работи по задачи, съобразени с възрастта, знанията и уменията си. Емоционалният STEAM урок е смесица от театрално изкуство, творчество, обсъждане, работа по задачи – индивидуални и групови. Освен приятелството, двете учителки имат още едно общо преживяване – и двете са работили с учениците от 10. клас. Г-жа Христова им е била класен ръководител в начален етап, а г-жа Патърова – сега. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:

Стъпка 1. Подготовка

Предварителната подготовка на учителите е с цел да планират последователно преживяванията, през които ще преведат учениците. Двете преподавателки се срещат ежедневно, за да съгласуват целите и плановете си, както и да напаснат учебния материал в интегрираните уроци. 

Задачите, които г-жа Георгиева и г-жа Патърова поставят преди урока, са различни: 

  • 2. клас: да изработят хартиени пари; 
  • 10. клас: да напишат сценарий, да репетират постановката, да изработят презентация за онлайн търговията.

Оценяването също е предварително планиран компонент. Двете преподавателки решават да поставят оценка на учениците само по застъпените дисциплини. 

Стъпка 2. Организационна фаза

На този етап от проекта учениците са активни и работят по поставените задачи. Малките ученици изработват хартиени пари, а големите – пишат сценарий, готвят презентация и репетират. Съвсем самоинициативно десетокласниците решават да изработят костюми и декори за театралната постановка и да се запознаят с второкласниците предварително. 

Стъпка 3. Изпълнение 

Денят, в който се провежда Емоционален STEАМ урок е наречен “черен петък”. Малките и големите ученици са заедно и започва многокомпонентния и необикновен час. 

emotsionalen STEAM urok cheren petak

Първи епизод. Авторска театрална постановка “Хайде на пазар”

Сценарият на постановката е изцяло по идея на учениците от 10. клас. Нейна основна цел е да даде “храна за размисъл” на учениците – малки и големи, за това как пазаруваме, в какво влагаме финансовите си средства и как приоритизираме покупки. 

Актьорите в пиесата “Хайде на пазар“ влизат в роля на семейство Христови – майка, баща, две деца (момче и момиче) и дядо. Всеки член на фамилията има свои потребности и желания. Бюджетът им е ограничен и се налага да харчат разумно. 

Втори епизод. Дискусия

Освен бурни аплодисменти, краят на постановката буди много размисли и страсти. 

  • Задачи за второкласници: 
    • Да характеризират финансовото състояние на всеки член на семейството и да оценят неговите решения за покупка. 
    • Да преразгледат ситуацията от пиесата и споделят какво биха направили те.
    • Да формулират основните икономически понятия като разходи, доходи, семеен бюджет.
    • Да разграничат термините “личен бюджет” и “семеен бюджет”.
    • Да опишат и сравнят личните си бюджети.
  • Задачи за десетокласници: 
    • Да планират бюджет. 
    • Да оценят пазарното поведение на сем. Христови=
    • Да споделят личен опит и уроци от реалността в подобно преживяване.

Въпроси за дискусия: 

  • Как бих постъпил/а в тази ситуация?
  • Какво ще направя, ако имам спестени пари? 

Трети епизод. Учене чрез правене 

В тази част на STEAM урока учениците от 2. и 10. клас работят в екип – малки и големи. Тяхната задача е да изработят портмоне и да приберат определена сума пари (предварително изработени от малчуганите) в него. 

emotsionalen STEAM urok malki i golemi uchenitsi rabotyat zaedno

Четвърти епизод. Презентация

Младежите от 10. клас представят своята презентация на тема “Онлайн търговия”. В нея те изброяват начини за пазаруване – на живо, в интернет, по желание, спрямо възможностите и според “капризите”, и оценяват всеки от тях. 

След презентацията учениците трябва да вземат общо решение как да се изхарчат наличните пари – тези, които са прибрали в портмонето. 

Пети епизод. Опасности в интернет

Десетокласностите представят информация за опасностите, които могат малките ученици да срещнат в интернет – фалшиви новини или лъжливи реклами. Те споделят своя опит за това как да разпознаем и реагираме на подобна опасност. 

Второкласниците имат задача да решат кога и в кои ситуации могат да се доверят на информацията в интернет, както и кога не. 

Шести епизод. „Хайде на пазар“ – игра 

Следващата игра има за цел да се изработи пазарска чанта. Работейки в екип учениците “пазаруват” вируално, като това им дава възможност да се научат как да взимат решение за покупка, как да изберат продукт и да прогнозират резултатите от покупката си. 

Седми епизод. Потребителска кошница 

Учениците характеризират потребителските кошници като обсъждат при какви условия и в какви моменти правят конкретни покупки.

emotsionalen STEAM urok potrebitelska koshnitsa

Осми епизод. Изненада от учители.

В потребителската кошница учениците намират вкусна питка за награда, изработена от учителите. 

Стъпка 4. Обратна връзка

Двете учителки провеждат анкетно проучване сред учениците-участници с цел да измерят степента на удовлетвореност от урока. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:

Практиката обхваща участници с различен успех – от среден до отличен, от различни социални групи, включително уязвими групи и ученици, чиито майчин език не е български, както и ученици с обучителни дефицити и потребности. Всички тези разлики обаче не разделят учениците, напротив разнородната група приема различията с уважение и толерантност.

emotsionalen STEAM urok malki i golemi

Емоционалният STEAM урок може да се определи като “обучение от ученици за ученици”. Характерно за този подход е взаимното израстване на участниците, за което имаме свиделства и в този проект. 

“Практиката допринася за изграждане на приятелства и доверие между малките и големите ученици, създава среда на сигурност и развитие на творческия потенциал, засилва вярата на учениците в собствените им възможности”, споделят г-жа Христова и г-жа Патърова.

След проведения урок всички ученици са заредени положително и споделят с широката училищна общност преживяването си чрез: 

  • статия в училищния вестник, написана от ученичка от 10. клас;
  • иницииран и проведен урок по български език в Деня на младежкото самоуправление от ученик от 10. клас.

Качествените коментари на учениците също показват висока степен на удовлетвореност: 

  • “Искаме още такива уроци. Имаше доста емоции.”
  • “Взаимно медийно се ограмотяваме.“
  • “Ще внимаваме, когато сме в интернет.“ 
  • “Интересен урок за заедност.“
  • “Можем поотделно, но заедно сме по–добри и това не е фейк новина.“

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Илинка Патърова
Начален учител
Христина Георгиева е начален учител, над 30 години стаж. Преподава на 3. клас. Съавтор е на учебник, учебна тетрадка и книга за учителя по Роден край. Илинка Патърова преподава по предметите предприемачество, бизнес комуникации, маркетинг, счетоводство, статистика, право на ученици 8-12. Клас. Има над 30-годишен стаж. Доктор е по икономика и мениджмънт и председател на Националната асоциация на преподавателите в средните училища. “Ние сме екип и в училище и извън училище. Работим за приемственост между учениците и за мотивация.”, споделя г-жа Георгиева.

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Емпатия в класната стая

Ако имате класна стая, в която отношенията са по-скоро напрегнати, отколкото хармонични, вероятно е нужно да насърчите чувството на емпатия у учениците. Чудите се откъде

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали