Как петокласниците преодоляват предизвикателствата по история и цивилизации?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Учениците да се приобщят към историческото предметно знание чрез уроци в присъствието на родителите;
  • Родителите на петокласниците да станат част от приобщаващият процес чрез включване в иновативни родителски срещи;
  • Затвърждаване на взаимоотношенията учител – ученик – родител.

Необходими материали:

  • тематични мисловни карти, богат снимков материал, презентации по теми

Преминаването на учениците от начален в прогимназиален етап е процес, често изпълнен с предизвикателства. Някои петокласници се адаптират трудно към новите правила, които са различни за всеки предмет. Заедно с тях родителите им също изживяват моменти на притеснение и стрес. Г-жа Румяна Неделчева от СУ “Васил Левски”, град Опака, намира път към младежите и техните семейства чрез споделени часове по история и цивилизации.

В началото на учебната година, г-жа Неделчева организира часовете си така, че всеки родител да бъде до детето си и заедно да “разгадаят” загадките на историята.

“В присъствието на своите родители, учениците от етническите малцинства намират подкрепа, сигурност и спокойствие, което подобрява образователните резултати и преодоляване на първоначалния стрес. Иновативните родителски срещи – заедно в час по история, както и последвалите продукти направи този преход към предметното знание по-плавен, по-забавен и със сигурност по-успешен”, разказва г-жа Неделчева.

В следващите редове споделяме една добра практика доказана във времето, която е подходяща за всеки нов предмет на петокласниците, адаптираща се спрямо нуждите им. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Предварителна подготовка 

Ако провеждате добрата практика за първа година, от голямо значение е да се фокусирате върху най-предизвикателните теми от първия учебен срок по предмета. Помислете какво и защо затруднява учениците ви. Обърнете внимание върху терминологията на отделните теми. Подгответе тетрадка-речник, която да използвате като модел пред учениците си. 

Стъпка 1. Въвеждане в предметното знание

Ключово за добрата практика е представянето на съвместните часове по история и цивилизации с родителите на петокласниците. Използвайте първите седмици, за да запознаете учениците с особеностите на предметното обучение, както и със структурата на учебника, учебната тетрадка и допълнителните материали, които ще използвате през годината. Обърнете внимание на това учениците:

  • Как да работят с учебника по история и цивилизации;
  • Как да използват различните рубрики при подготовката на урока; 
  • Кога да въведете тетрадка-речник за историческите понятия;
  • Как да работят с карта и атлас; 
  • Как да се ориентират в хронологията на събитията; 
  • Как да представите и забавната страна на историята от рубриките “Любопитно”.

“Петокласниците могат да използват и отделна тетрадка за новите понятия, но аз предпочитам да бъде една, по-обемна. В този случай, учениците записват всичко ново в края на работната си тетрадка”, разказва г-жа Неделчева.

Стъпка 2. Активно наблюдение и анализ

Тъй като всеки ученик е различен и съответно има различни любими предмети, няма как да си поставим една цел, която да постигнем в рамките на първи срок. Основно през октомври, г-жа Неделчева активно наблюдава адаптацията на петокласниците в часа по история и цивилизации, както и в часовете по самоподготовка. Заедно с учителя ГЦОУД анализират трудностите и набелязват мерки за преодоляване и по-бърза адаптация. 

Стъпка 3. Заедно в час с родителите

Всяка година г-жа Неделчева избира различна тема за съвместния урок с родителите. Тази година урокът е свързан с еволюцията на човечеството

Поне седмица по-рано, учителката достига до родителите с имейл и с помощта на класния ръководител, за да ги информира за предстоящия урок. По време на часа всеки родител сяда до своето дете. Задачата му е да насърчава и подпомага детето си. Семейният екип работи с мисловна карта и работен лист по темата. Ученикът записва новите понятия в края на работната си тетрадка.

istoria rabotni listove

Стъпка 4. Последващи задачи и материали в помощ на родителите 

Добрата практика продължава в следващите месеци с помощни материали, които учителката изпраща по имейл на родителите. Материалите са фокусирани върху по-сложните уроци. Родителите всеки месец получават:

  • Запис на реално проведен урок с петокласниците;
  • Презентация и/или видео от урока;
  • Мислова карта;
  • Списък на термини и понятия;

“Целта ми отново е оказване на подкрепа при подготовката вкъщи. Когато възлагам проектни задачи, също изпращам информацията и до родителите. Това стимулира и учениците, и родителите заедно да потърсят, синтезират и представят информация по дадената тема. Родителите стават активни в учебния процес.”, споделя г-жа Неделчева. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Чрез добрата практика “Учим и успяваме заедно”, г-жа Неделчева забелязва значителни промени у учениците си и това я мотивира да я провежда за поредна учебна година.  

“Нагласите на петокласниците към предмета се промениха, активността в часовете и знанията, които демонстрират показват желание да се докажат. С гордост споделят помощта от родителите при подготовката вкъщи.”, разказва учителката по история и цивилизация.

petoklasnitsi istoria

Една от основните цели, които постига добрата практика  е ефективната образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и етнокултурните общности. “В училището, в което работя вече 38 години, мултикултурната среда се промени драстично. Към този момент в училището ни близо 97% от учениците са билингви. Това създава много трудности на ниво езикови компетентности и функционална грамотност. Тази практика дава широки възможности за подпомагане образователния процес като включва родителите от наблюдатели в активни участници.”, допълва г-жа Неделчева.

Дейностите с родители са насочени към подобряване на взаимодействието между училището като институция и семейната среда. С активното приобщаване на родителите на деца билингви, се подпомага мотивацията на петокласниците за образование и постигане на по-високи резултати. Родителят от наблюдател се превръща в активен участник не само в часа, но и в подготовката на своето дете. Това осигурява спокойна учебна среда, намалява стреса и паниката. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.