Преминаването на учениците от начален в прогимназиален етап е процес, често изпълнен с предизвикателства. Някои петокласници се адаптират трудно към новите правила, които са различни за всеки предмет. Заедно с тях родителите им също изживяват моменти на притеснение и стрес. Г-жа Румяна Неделчева от СУ “Васил Левски”, град Опака, намира път към младежите и техните семейства чрез споделени часове по история и цивилизации.
В началото на учебната година, г-жа Неделчева организира часовете си така, че всеки родител да бъде до детето си и заедно да “разгадаят” загадките на историята.
“В присъствието на своите родители, учениците от етническите малцинства намират подкрепа, сигурност и спокойствие, което подобрява образователните резултати и преодоляване на първоначалния стрес. Иновативните родителски срещи – заедно в час по история, както и последвалите продукти направи този преход към предметното знание по-плавен, по-забавен и със сигурност по-успешен”, разказва г-жа Неделчева.
В следващите редове споделяме една добра практика доказана във времето, която е подходяща за всеки нов предмет на петокласниците, адаптираща се спрямо нуждите им.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Предварителна подготовка
Ако провеждате добрата практика за първа година, от голямо значение е да се фокусирате върху най-предизвикателните теми от първия учебен срок по предмета. Помислете какво и защо затруднява учениците ви. Обърнете внимание върху терминологията на отделните теми. Подгответе тетрадка-речник, която да използвате като модел пред учениците си.
Стъпка 1. Въвеждане в предметното знание
Ключово за добрата практика е представянето на съвместните часове по история и цивилизации с родителите на петокласниците. Използвайте първите седмици, за да запознаете учениците с особеностите на предметното обучение, както и със структурата на учебника, учебната тетрадка и допълнителните материали, които ще използвате през годината. Обърнете внимание на това учениците:
- Как да работят с учебника по история и цивилизации;
- Как да използват различните рубрики при подготовката на урока;
- Кога да въведете тетрадка-речник за историческите понятия;
- Как да работят с карта и атлас;
- Как да се ориентират в хронологията на събитията;
- Как да представите и забавната страна на историята от рубриките “Любопитно”.
“Петокласниците могат да използват и отделна тетрадка за новите понятия, но аз предпочитам да бъде една, по-обемна. В този случай, учениците записват всичко ново в края на работната си тетрадка”, разказва г-жа Неделчева.
Стъпка 2. Активно наблюдение и анализ
Тъй като всеки ученик е различен и съответно има различни любими предмети, няма как да си поставим една цел, която да постигнем в рамките на първи срок. Основно през октомври, г-жа Неделчева активно наблюдава адаптацията на петокласниците в часа по история и цивилизации, както и в часовете по самоподготовка. Заедно с учителя ГЦОУД анализират трудностите и набелязват мерки за преодоляване и по-бърза адаптация.
Стъпка 3. Заедно в час с родителите
Всяка година г-жа Неделчева избира различна тема за съвместния урок с родителите. Тази година урокът е свързан с еволюцията на човечеството.
Поне седмица по-рано, учителката достига до родителите с имейл и с помощта на класния ръководител, за да ги информира за предстоящия урок. По време на часа всеки родител сяда до своето дете. Задачата му е да насърчава и подпомага детето си. Семейният екип работи с мисловна карта и работен лист по темата. Ученикът записва новите понятия в края на работната си тетрадка.
Стъпка 4. Последващи задачи и материали в помощ на родителите
Добрата практика продължава в следващите месеци с помощни материали, които учителката изпраща по имейл на родителите. Материалите са фокусирани върху по-сложните уроци. Родителите всеки месец получават:
- Запис на реално проведен урок с петокласниците;
- Презентация и/или видео от урока;
- Мислова карта;
- Списък на термини и понятия;
“Целта ми отново е оказване на подкрепа при подготовката вкъщи. Когато възлагам проектни задачи, също изпращам информацията и до родителите. Това стимулира и учениците, и родителите заедно да потърсят, синтезират и представят информация по дадената тема. Родителите стават активни в учебния процес.”, споделя г-жа Неделчева.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Чрез добрата практика “Учим и успяваме заедно”, г-жа Неделчева забелязва значителни промени у учениците си и това я мотивира да я провежда за поредна учебна година.
“Нагласите на петокласниците към предмета се промениха, активността в часовете и знанията, които демонстрират показват желание да се докажат. С гордост споделят помощта от родителите при подготовката вкъщи.”, разказва учителката по история и цивилизация.
Една от основните цели, които постига добрата практика е ефективната образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и етнокултурните общности. “В училището, в което работя вече 38 години, мултикултурната среда се промени драстично. Към този момент в училището ни близо 97% от учениците са билингви. Това създава много трудности на ниво езикови компетентности и функционална грамотност. Тази практика дава широки възможности за подпомагане образователния процес като включва родителите от наблюдатели в активни участници.”, допълва г-жа Неделчева.
Дейностите с родители са насочени към подобряване на взаимодействието между училището като институция и семейната среда. С активното приобщаване на родителите на деца билингви, се подпомага мотивацията на петокласниците за образование и постигане на по-високи резултати. Родителят от наблюдател се превръща в активен участник не само в часа, но и в подготовката на своето дете. Това осигурява спокойна учебна среда, намалява стреса и паниката.