„Искаме Денят на Черно море да се чува повече от Хелоуин – това е нашият начин да възпитаме децата в любов към природата“, споделя Николета Петрова, основател на ЧОУ „Селестен Френе“ в Бургас.
Училището е член на Международната организация “Екоучилища”. То доказва, че съчетаването на творчество и екологично образование може да създаде устойчиви навици и ангажираност в малките граждани.
С всяка изминала година, еко-карнавалът „Морски същества“, организиран по повод Деня на Черно море – 31. октомври, привлича всички ученици – от предучилищната група до 5. клас, включително техните 23 учители и над 100 родители. Проектът обединява общността в името на общата кауза: опазване на природата чрез отговорни консуматорски решения.
Програмата включва творчески работилници, почистване на плажове, изработка на еко костюми, направени от преизползвани материали, и срещи с експерти. Кулминацията е карнавалното ревю, което не само забавлява, но и мотивира към промяна.
„Виждаме как децата изграждат устойчиви екологични навици, например, като използват кофи за рециклиране, и споделят със семействата си своите идеи за природата – това е знак, че усилията ни се отплащат“, казва Николета.
С този проект ЧОУ „Селестен Френе“ показва, че училището може да бъде генератор на промяна – място, където ценностите са двигател на целенасочени действия.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
1. Изготвяне на училищен план-график
План-графикът включва целите, сроковете и задачите, като отговорниците по класове използват ресурсите и интересите на учениците, за да ги ангажират в проекта. Той се изработва на база предишен опит и нови образователни цели, заложени за настоящата учебна година. Изготвя се в екип от преподаватели и ръководство на училището. Работата по проекта се делегира на отговорници – учители по класове, които имат знанието и умението да използват в пълен капацитет възможностите на своя клас – спрямо възраст, академични умения, интереси и пр.
„Всички ние успяваме да се координираме помежду си, защото сме малка структура, но ако училището е по-голямо, е важно да се работи на екипи спрямо класовете или учебните предмети“, съветва Николета Петрова.
2. Комуникация с родителите
Включването на родителите в подобни инициативи е системно и ключово за формиране на умения и нагласи у децата. Те дават пример за изборите, които правят в подбора на материали – дали ще изберат да купят, да изработят или преработят даден костюм – това е пример за социално-отговорно консуматорско поведение. Освен това, училището подчертава значението на преизползването на ресурсите – по-малките ученици могат да ползват костюми от предишни години, а част от тях остават в училището като реквизит. От друга страна, в разговори по темата за опазване на Черно море, родителите възпитават емпатия в децата си за разбиране на чувствата и нуждите на засегнатите – хора, животни, природата. Развиват у децата социална осъзнатост и умения за вземане на осмислени решения. От трета страна, тяхното активно включване в училищни проекти показва доверие към образователната институция и припознаване на нейните ценности.
3. Интерактивни образователни дейности
За реализирането на практиката учителите прилагат проектно-базирано обучение, като интегрират различни дисциплини. Децата подготвят информационни материали, изработват костюми и участват в презентации. Предизвикателствата, през които те преминават в емоционален план по време на практическата си работа по проекта, биват отработвани съвместно с техните учители. По този начин децата са подпомогнати да осъзнаят собствените си и чуждите емоции. Учителите развиват в тях умения да идентифицират собствените си силни и слаби страни. Успехите, които децата преживяват по време на проекта, са резултат от техните умения за самостоятелна работа или работа в екип, умения за решаване на проблеми, умения за поддържане на здравословни взаимоотношения с връстниците и учителите си.
4. Групови дейности с гост-лектори
Срещите с експерти по екология от местни организации, като например Българското дружество за защита на птиците, вдъхновяват децата и дават реален пример за значимостта на техните усилия. Учениците надграждат и упражняват етикета за поведение на публични места, презентационните си умения, уменията за активно слушане и задаване на въпроси по темата. Тези срещи са катализатор на нови идеи у децата и повишават мотивацията им за работа по различни обществено значими дейности.
„Децата виждат, че това не е просто идея на учителя – има хора, които наистина се занимават с опазването и грижата за природата,“ казва Николета.
5. Изработка на информационни материали
Учениците създават брошури, които раздават на минувачите, докато почистват плажната ивица.
„Видяхме как децата с гордост обясняват на хората защо Черно море трябва да бъде защитавано. Тези малки стъпки водят до големи резултати,“ споделя Николета.
Спрямо уменията за възрастта си, учениците изработват различни информационни материали с цел повишаване информираността на членовете на общността и гражданите в района на училището. През това време те се учат как да подбират информация и снимки, в съответното количество и качество спрямо крайната цел. Тези дейности са пример за учене чрез преживяване и показват позитивния ефект от приложението на академичните знания при създаването на краен продукт. Публичното споделяне на тези техни продукти води до по-висока мотивация. Учениците и родителите виждат прякото приложение на наученото в живота.
6. Практическа дейност – почистване на плажната ивица
Децата почистват плажна ивица в близост до училището и своевременно раздават рекламни и информационни материали на минувачите. Тази практическа дейност е възможност да видят резултата от работата си в сферата на опазването на околната среда. Те виждат разликата преди и след почистване на ивицата, виждат реакцията на минаващите в близост граждани, получават поздравления за дейността си. Всичко това утвърждава личната им увереност и нуждата от това, което правят.
„Децата се преобразяват в морски същества и почистват плажа. Това е възможност да видят разликата, която могат да направят със собствените си ръце,“ разказва Николета.
7. Еко-карнавал „Морски същества“
Кулминацията на проекта е празничното ревю и честване на празника на Черно море с музика и танци. Този празник е повод за забавление, гордост и себеутвърждаване. Усещането за принадлежност към общност от деца и възрастни, споделящи едни и същи ценности, дава на учениците усещане за значимост, сигурност и безопасност – фактори за успешно справяне със стреса от натовареното детско ежедневие.
„Това е момент на гордост и утвърждаване за всяко дете. Усещането за принадлежност към общност, която споделя общи ценности, е безценно,“ завършва Николета.
Иновативен подход за обучение и възпитание
Практиката „Еко-карнавал Морски същества“ е пример за това как училището може да създаде ползотворна среда за ученици с различни образователни потребности, социален статус и културна идентичност. За разлика от традиционните методи на обучение, проектът поставя акцент върху ученето чрез преживяване и проектно-базираното обучение. Тези подходи позволяват на децата да участват активно в реални дейности, които развиват ключови умения за 21-ви век, като сътрудничество, критично мислене и творческо решаване на проблеми.
Дейностите в малки групи до 12 деца улесняват персонализирания подход към всяко дете. В играта и творческите задачи учителите могат да обръщат внимание на индивидуалните нужди и особености, предоставяйки подкрепа и насърчаване. Този модел е ефективен и за деца със специални образователни потребности, като същевременно създава условия за социална осъзнатост и сътрудничество.
Включването на родителите е друга ключова характеристика, която отличава тази практика. Взаимодействието с тях не само улеснява изработването на костюми и организирането на дейностите, но също така изгражда дългосрочна връзка на доверие между семейството и училището. Както споделя Николета Петрова: „Възпитанието започва у дома, а училището трябва да е партньор в този процес.“ Това постоянство и ангажираност на родителите укрепват общността и създават модел за съвместна работа в името на развитието на децата.
Този холистичен подход към образованието съчетава емоционално и социално развитие с академично знание. Чрез практики като тази училището превръща образователния процес в средство за създаване на ангажирани и отговорни граждани.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
За шеста поредна година инициативата на ЧОУ „Селестен Френе“ привлича все повече участници и разширява своя обхват, демонстрирайки устойчиви резултати и дълбок ефект върху екологичната култура на децата.
Конкретни резултати:
- Повишена ангажираност
Учениците проявяват активност към екологични теми в ежедневието – те забелязват и реагират на замърсявания, грижат се за средата около тях и показват еко-съзнание в личния си живот.
- Обхватът се увеличава
Всяка година в карнавала се включва нов клас, което увеличава броя на участващите деца и родители. Дейностите също се обогатяват с нови форми – от изработка на костюми до дигитални проекти.
- Емоционална интелигентност
Работата по карнавала води до развитие на умения за идентификация и управление на емоциите, съпричастност, поставяне и постигане на цели, създаване на положителни взаимоотношения и заемане на активна гражданска позиция посредством отговорни решения.
Приобщаващ характер
Практиката е изключително подходяща за включване на ученици с различни образователни потребности. Малките групи, креативните задачи и ангажиментът на родителите създават безопасна среда, където всяко дете може да изрази своя потенциал.
С увеличаване на възрастта на учениците, се наблюдава понижаване на желанието им да участват пряко в изработване на костюми и представянето им пред публика. За учениците в прогимназиален етап, участието в еко-карнавал като “Морски същества” не е силно притегателно. Затова те биват въвлечени в организацията на събитията, като асистират и изработват информационни материали (дигитални и физически) в заниманията по интереси и компютърно моделиране. Учениците от прогимназиален етап са водещи на публичното ревю на еко-карнавала и имат представителна роля. Те влизат в роля на асистент-модератори в срещите с гост-експертите. Фотографират публични събития. По този начин се поддържа интереса им към проектната дейност, както и се развиват уменията им за презентиране, организация и се повишава умението им за носене на отговорност.
Практиката е чудесен модел за изграждане и поддържане на мрежа от образователни институции. Две детски градини в Бургас, ДГ „Андерсен“ и ДГ „Калина“, с ентусиазъм приемат поканата за участие в инициативата – децата от ДГ „Андерсен“ се включват с впечатляващи костюми, а ДГ „Калина“ споделят снимки на своя принос към празника.
„Най-голямата награда е да видиш как децата вдъхновяват своите семейства и общността – това доказва, че усилията ни са успешни“, споделя Николета Петрова.
Опитайте и вие – тази практика може да бъде ключ към обединяване на училището, семействата и местната общност в името на една обща кауза.