Проектът „People With Disabilities Who Have Inspired Others and Influenced the World” се осъществява от деветокласниците, водени от г-жа Петрова в Търговска гимназия – гр. Бургас. Вдъхновена от раздела „Спорт и здравословен начин на живот“ тя решава да насочи вниманието на учениците към една по-дълбока тема. “Добрата практика е опит да помогне на учениците поне за малко да се „поставят в обувките“ на хората с увреждания. Изучавайки живота на известни личности с увреждания, учениците научават за трудностите и предизвикателствата, с които те са се сблъсквали, и начините, по които са ги преодолели. Това развива у тях емпатия и толерантно отношение, което вярвам ще запазят и един ден ще предадат и на своите деца”, разгаква г-жа Петрова.
В рамките на четири седмици, в часовете по английски език, учениците се запознават с житейския път на известни личности, които чрез постиженията и работата си, оставят трайна следа върху света.
В следващите редове споделяме стъпките, готови за приложение във всяка класна стая.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Стъпка 1.
Учениците се запознават с представената в учебника история за параолимпийските игри, с факти и статистики за хората с увреждания в Обединеното кралство. Самостоятелно и по двойки учениците упражняват уменията си за четене с разбиране, като учителят предварително дава разяснения за новата лексика и специфична терминология, след което прави проверка на упражненията с целия клас.
Учителят инициира кратка дискусия по въпроси, свързани с трудностите, с които хората с увреждания се сблъскват в ежедневието си и какви професии биха могли да упражняват – лекар, атлет, актьор, учител, писател и други. Учениците споделят мнението си в активно обсъждане.
Преподавателят поставя за домашна работа на учениците да гледат филма „The Best of Men” (2012 г.) на английски език. Филмът проследява историята на д-р Лудвиг Гутман – създател на параолимпийските игри – и на първите атлети, взели участие в тях – войници, получили трайни увреждания по време на Втората световна война. Филмът има за цел не просто да развие умението за слушане с разбиране на деветокласниците, но и да задълбочи разбирането им за темата.
Стъпка 2.
В следващия час по английски език, учениците коментират ключови сцени от филма. Класът се фокусира се върху посланието, емоциите и върховите моменти.
Примерни въпроси за дискусия:
- За какво ви накара да се замислите този филм?
- Какви емоции изпитахте, докато гледахте филма?
- Кои моменти, герои или идеи намериха отклик у вас?
- Какво научихте от филма?
- Какво е посланието на филма?
- Как можете да приложите в живота си това, което научихте от филма?
Стъпка 3.
Учениците се запознават с текстовете за живота на Кейти Съливан. В тази активност гимназистите работят по двойки върху упражненията след текста, развивайки умения за четене с разбиране. Упражненията се проверяват с целия клас като всяка двойка споделя отговорите си.
Стъпка 4.
Учителят запознава учениците със същността и целите на проекта „People With Disabilities Who Have Inspired Others and Influenced the World“ – изследване на живота на известни личности с увреждания и постиженията им в областта на науката, изкуството, културата, спорта, политиката, бизнеса и т.н.
Учителят групира учениците в екипи от по 4 души на случаен принцип. Екипите избират капитан на отбора, който ще разпределя задачите и ще отговаря за комуникацията с учителя относно проекта. “До края на часа, използвайки устройствата си (Chromebook) и Интернет, всеки отбор трябваше да избере известна личност с увреждания, чийто живот ще проучи през следващите 3 седмици и да оповести избора си пред класа, за да не стане дублиране.” , допълва учителката по английски език.
Г-жа Петрова задава критериите към проекта и ги публикува в Google Classroom. Критериите включват:
- Направете проучване за живота на личността, която сте избрали. Проучването ви трябва да включва следните основни аспекти:
- Произход и ранно детство;
- Вид на увреждането (увреждането може да е вродено или придобито в последствие);
- Какви трудности в живота си е срещнал човекът и начини, по които се е справил;
- Каква професия упражнява;
- Постижения, с които е вдъхновил/а други хора;
- Отпечатък, който е оставил/а в света.
- Използвайте Интернет, за да намерите информация за избраната личност – текст, изображения, видеоклипове, известни цитати и други.
- Подберете внимателно, структурирайте информацията и изгответе презентация/ плакат/ видеоклип/ кратък филм илу друго за живота на избраната личност.
- Качете крайния си продукт в заданието. Отборът ще представи проекта си пред класа на определената дата.
Г-жа Петрова споделя и критериите и съответните точки за оценяване в Google Classroom.
- Съдържание (включва всички основни аспекти) – 10 т.
- Употреба на езика – 15 т.
- Умения за презентиране – 10 т.
- Дизайн на слайдовете – ефективно и балансирано използване на изображения и текст – 5 т.
- Времетраене (представянето не трябва да надхвърля 10-12 мин.) – 5 т.
- Допълнителни точки за креативност и оригиналност – 5 т.
- Максимален брой точки – 50 т.
Стъпка 5.
В рамките на три седмици екипите работят по проекта, както извънкласно, така и в част от часовете по английски език. Капитаните поддържат постоянен контакт с преподавателя, който от своя страна дава насоки за работа и градивна обратна връзка.
Стъпка 6.
Екипите презентират проектите си пред клада на предварително определени дати.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Проектът обхваща всички ученици в класа и има много благородна цел – да насърчи толерантно отношение и емпатия към хора в неравностойно положение. Г-жа Петрова забелязва подобрение в уменията за ефективна комуникация, сътрудничество и работа в екип. Презентационните умения и уменията за говорене на английски език на учениците също се подобряват. Те развиват критично мислете, анализират и синтезират информация. Лексикалният им запас също е обогатен.
Разглежданата добра практика може да бъде приложена, както в часовете по английски език, така и в контекста на час на класа, организирайки учениците в благотворителни кампании и базари свързани с темата. “Като класен ръководител на един от класовете, които работиха по проекта, се включихме в Коледната кампания на община Бургас „Подари от сърце“, за която бяхме информирани от нашия директор г-н Павел Чепов. В кампанията са включени социални услуги в града ни, в които са настанени или се посещават от деца, младежи и възрастни. Учениците взеха решение да не си разменят подаръци в класа, но вместо това да закупят такива и да ги дарят на един от социалните центрове за хора с увреждания в града ни. В последствие продължаваме да поддържаме връзка с хората от центъра”, разказва г-жа Петрова.