За хората в неравностойно положение, които вдъхновяват

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Развитие на ефективната комуникация и работата в екип;
  • Развитие на презентационни умения на английски език;
  • Развитие на умения за критично мислене и отговорно вземане на решения;
  • Развитие на организационни умения. 

Необходими материали:

  • Chromebook, Интернет, Google инструменти, Microsoft инструменти

Проектът „People With Disabilities Who Have Inspired Others and Influenced the World” се осъществява от деветокласниците, водени от г-жа Петрова в Търговска гимназия – гр. Бургас. Вдъхновена от раздела „Спорт и здравословен начин на живот“ тя решава да насочи вниманието на учениците към една по-дълбока тема. “Добрата практика е опит да помогне на учениците поне за малко да се „поставят в обувките“ на хората с увреждания. Изучавайки живота на известни личности с увреждания, учениците научават за трудностите и предизвикателствата, с които те са се сблъсквали, и начините, по които са ги преодолели. Това развива у тях емпатия и толерантно отношение, което вярвам ще запазят и един ден ще предадат и на своите деца”, разгаква г-жа Петрова.

В рамките на четири седмици, в часовете по английски език, учениците се запознават с житейския път на известни личности, които чрез постиженията и работата си, оставят трайна следа върху света. 

В следващите редове споделяме стъпките, готови за приложение във всяка класна стая. 

Nick Vujicic poster

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Стъпка 1.

Учениците се запознават с представената в учебника история за параолимпийските игри, с факти и статистики за хората с увреждания в Обединеното кралство. Самостоятелно и по двойки учениците упражняват уменията си за четене с разбиране, като учителят предварително дава разяснения за новата лексика и специфична терминология, след което прави проверка на упражненията с целия клас. 

Учителят инициира кратка дискусия по въпроси, свързани с трудностите, с които хората с увреждания се сблъскват в ежедневието си и какви професии биха могли да упражняват – лекар, атлет, актьор, учител, писател и други. Учениците споделят мнението си в активно обсъждане. 

Преподавателят поставя за домашна работа на учениците да гледат филма „The Best of Men” (2012 г.) на английски език. Филмът проследява историята на д-р Лудвиг Гутман – създател на параолимпийските игри – и на първите атлети, взели участие в тях – войници, получили трайни увреждания по време на Втората световна война. Филмът има за цел не просто да развие умението за слушане с разбиране на деветокласниците, но и да задълбочи разбирането им за темата.

Стъпка 2.

В следващия час по английски език, учениците коментират ключови сцени от филма. Класът се фокусира се върху  посланието, емоциите и върховите моменти. 

Примерни въпроси за дискусия: 

  • За какво ви накара да се замислите този филм?
  • Какви емоции изпитахте, докато гледахте филма?
  • Кои моменти, герои или идеи намериха отклик у вас?
  • Какво научихте от филма?
  • Какво е посланието на филма? 
  • Как можете да приложите в живота си това, което научихте от филма?

Стъпка 3.

Учениците се запознават с текстовете за живота на Кейти Съливан. В тази активност гимназистите работят по двойки върху упражненията след текста, развивайки умения за четене с разбиране. Упражненията се проверяват с целия клас като всяка двойка споделя отговорите си. 

Стъпка 4.

Учителят запознава учениците със същността и целите на проекта „People With Disabilities Who Have Inspired Others and Influenced the World“ – изследване на живота на известни личности с увреждания и постиженията им в областта на науката, изкуството, културата, спорта, политиката, бизнеса и т.н.

Учителят групира учениците в екипи от по 4 души на случаен принцип. Екипите избират капитан на отбора, който ще разпределя задачите и ще отговаря за комуникацията с учителя относно проекта. “До края на часа, използвайки устройствата си (Chromebook) и Интернет, всеки отбор трябваше да избере известна личност с увреждания, чийто живот ще проучи през следващите 3 седмици и да оповести избора си пред класа, за да не стане дублиране.” , допълва учителката по английски език.

Г-жа Петрова задава критериите към проекта и ги публикува в Google Classroom. Критериите включват:

  • Направете проучване за живота на личността, която сте избрали. Проучването ви трябва да включва следните основни аспекти: 
    • Произход и ранно детство; 
    • Вид на увреждането (увреждането може да е вродено или придобито в последствие); 
    • Какви трудности в живота си е срещнал човекът и начини, по които се е справил; 
    • Каква професия упражнява; 
    • Постижения, с които е вдъхновил/а други хора;
    • Отпечатък, който е оставил/а в света
  • Използвайте Интернет, за да намерите информация за избраната личност – текст, изображения, видеоклипове, известни цитати и други.
  • Подберете внимателно, структурирайте информацията и изгответе презентация/ плакат/ видеоклип/ кратък филм илу друго за живота на избраната личност.
  • Качете крайния си продукт в заданието. Отборът ще представи проекта си пред класа на определената дата.

Г-жа Петрова споделя и критериите и съответните точки за оценяване в Google Classroom.

  • Съдържание (включва всички основни аспекти) – 10 т.
  • Употреба на езика – 15 т. 
  • Умения за презентиране – 10 т.
  • Дизайн на слайдовете – ефективно и балансирано използване на изображения и текст –  5 т.
  • Времетраене (представянето не трябва да надхвърля 10-12 мин.) – 5 т.
  • Допълнителни точки за креативност и оригиналност – 5 т. 
  • Максимален брой точки – 50 т

Nick Vujicic book

Стъпка 5.

В рамките на три седмици екипите работят по проекта, както извънкласно, така и в част от часовете по английски език. Капитаните поддържат постоянен контакт с преподавателя, който от своя страна дава насоки за работа и градивна обратна връзка.  

Стъпка 6.

Екипите презентират проектите си пред клада на предварително определени дати. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Проектът обхваща всички ученици в класа и има много благородна цел –  да насърчи толерантно отношение и емпатия към хора в неравностойно положение. Г-жа Петрова забелязва подобрение в уменията за ефективна комуникация, сътрудничество и работа в екип. Презентационните умения и уменията за говорене на английски език на учениците също се подобряват. Те развиват критично мислете, анализират и синтезират информация. Лексикалният им запас също е обогатен.

Разглежданата добра практика може да бъде приложена, както в часовете по английски език, така и в контекста на час на класа, организирайки учениците в благотворителни кампании и базари свързани с темата. “Като класен ръководител на един от класовете, които работиха по проекта, се включихме в Коледната кампания на община Бургас „Подари от сърце“, за която бяхме информирани от нашия директор г-н Павел Чепов. В кампанията са включени социални услуги в града ни, в които са настанени или се посещават от деца, младежи и възрастни. Учениците взеха решение да не си разменят подаръци в класа, но вместо това да закупят такива и да ги дарят на един от социалните центрове за хора с увреждания в града ни. В последствие продължаваме да поддържаме връзка с хората от центъра”, разказва г-жа Петрова. 

Hawking

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Гергана Петрова
Учител
Г-жа Петрова е учител по английски език от 18 години години и класен ръководител на 12. клас. Преподава в Търговска гимназия - гр. Бургас на ученици от гимназиален етап. Нещо лично/специфично за мен е: “Не се оставяй да те побеждава злото, а побеждавай злото чрез доброто.”

Още полезни статии:

Разделяне на групи чрез цитати
Работа в екип

Разделяне на групи чрез цитати

Изберете цитати/твърдения, свързани с темата на урока, който ще преподавате. Нека броят на цитатите да отговаря на броя на групите, на които искате да разделите

Рефлексия в екипа
Работа в екип

Рефлексия в екипа

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали