Как “да бъдем тук и сега” в часовете по физика?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Да трансформира негативната нагласа на учениците към физиката в положителна;
  • Чрез интегриране на емоции в обучението да създаде дълбока емоционална връзка с предмета, която улеснява разбирането и запаметяването на материала;
  • Да насърчи учениците да мислят творчески и да генерират нови идеи, участвайки активно в процеса на обучение;
  • Учениците се учат да разпознават и управляват своите емоции, което улеснява разбирането и създава позитивно отношение към ученето;
  • Учениците развиват своята креативност и се насърчават да прилагат наученото в нови контексти.

Необходими материали:

“Да бъдем тук и сега” е интегриран подход за развитие на социално-емоционални умения в обучението по физика и астрономия в 7 клас. Автор на идеята е учителката Ралица Ранчова, която я прилага успешно в часовете си със седмокласниците от 127. СУ “Иван Николаевич Денкоглу”, град София.

Г-жа Ранчова открива, че в 7. клас учениците са силно фокусирани върху математика и български език и литература, а физиката и астрономията остава на заден план като нещо, което носи стрес, дискомфорт и неудовлетвореност. Поради тази причина решава да приложи изцяло нов подход в часовете си, предлагайки различни преживявания на учениците и да търси обратна връзка от семействата на кандидат-гимназистите всеки месец.

“Да бъдем тук и сега” се състои от пет компонента:

  1. Въвеждаща част, която представлява поредица от кратки упражнения за сближаване и изграждане на доверие. Целта е да се създаде позитивна атмосфера.
  2. Основна част – тук се включва интеграция на техники за емоционална саморегулация в обучението като дихателни упражнения за концентрация или стратегия за управление на стреса при решаване на задачи. 
  3. Заключителната част представлява рефлексия и положителна самооценка. Чрез тези два елемента целят да свържат научните постижения с личностното развитие.
  4. Обратна връзка от ученици и родители, както и редовен анализ на резултатите. 
  5. Възможност за извънкласни занимания в клуб „Емоции и наука“.

По време на часовете по физика и астрономия, г-жа Ранчова използва разнообразни стратегии, за да насити уроците с емоции и запомнящи се преживявания. Интерактивни дискусии, ролеви игри, базирани на научни концепции, образно-емоционално обучение и практическа саморегулация са само част от дейностите.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Стъпка 1. Начало на учебната година 

Още в първите часове по физика, г-жа Ранчова представя на учениците си първия завладяващ инструмент “Физиксикон”. В него седмокласниците споделят с какви знания влизат в нейните часове, но има въпроси и за интересите на учениците и вътрешната им мотивация.

fiziksikon rabotni listove

“В тези 45 минути ще имате възможност да изследвате физични принципи, които може би ще ви помогнат да разберете света около вас. Как ще използвате това време? За разширяване на знанието или просто ще го пропуснете?” С тези мотивационни въпроси започва часът на г-жа Ранчова. Целта ѝ е да провокира учениците да вземат осъзнат избор дали ще бъдат “тук и сега”

Стъпка 2. Планиране и подготовка 

Всеки урок е специално подготвен и цели да представи на учениците комплекс от социално-емоционални компетенции в контекста на иначе сложната наука. 

По време на подготовката си г-жа Ранчова задължително преминава през три основни стъпки – определяне на целите на урока, избор на упражнения и организация на средата. 

Учителката планира какви социално-емоционални умения ще упражняват учениците и подбира физически активности, които биха подкрепили поставените цели.

Класната стая не е класически кабинет, а напротив г-жа Ранчова осигурява пространство за движение, подготвя работни листове, илюстративни материали и всичко, което ще бъде необходимо на учениците, за да постигнат целите към урока.

Ето и конкретни дейности, които учителката прилага в часовете си:

  • “Ехо”: За да затвърдят новите знания, учениците повтарят важни физични термини като “напрежение” или “сила на тока”, докато се движат. 
  • “Въртележка на общуването”: В началото или края на урока, учениците са обединени в екипи по двама или малки групи до четирима, за да обменят мисли за физиката и очакванията си за новия урок. 
  • “Да изброим”: Групова активност. Ако урокът е за електричен ток, преди въведението на новото знание, всяка група изброява всичко, което знае или иска да научи по темата. Така се насърчава дискусия и се активира старото знание. 
  • “Единен ритъм”: Учениците повтарят на глас формули, например “I = q/t”, докато ритмично пляскат или тропат, което им помага да запомнят формулата и да се синхронизират като екип. 
  • “Лов за знания”: В рамките на групова работа един ученик задава въпроси, а партньорът му трябва да отговори или да проучи отговора в учебниците. Това насърчава колективно мислене и взаимопомощ. 
  • Изграждане на електрическа верига: Учениците се разделят на групи и създават електрическа верига. Работят заедно по задачи, които са свързани с теорията. 

fiziksikon uchenitsi

Стъпка 3. Рефлексия и осъзнаване на емоциите

Чрез рефлексията учениците се връщат към преживяванията в часа. Те открояват силните си страни, обясняват емоциите си и си поставят следващи стъпки на базата на осъзнати нужди.

Примерни дейности:

  • “Чувство”: В края на всеки урок, учениците споделят мнението си за новото знание – дали са уверени в наученото, или имат затруднение и нужда от помощ. 
  • “Списък на емоциите”: В края на урока учениците изброяват писмено какви емоции са изпитали по време на часа. “Това упражнение стимулира емоционалната осъзнатост.”, споделя г-жа Ралица Ранчова.

Стъпка 4. Обратна връзка 

“Стремя се всеки час учениците да научат максимално много, така че да не им се налага да учат вкъщи. Знам, че фокусът им е на друго място.”, разказва учителката. Ето защо обратната връзка в края на всеки час е толкова ценна насока за нея. 

Примерни дейности: 

  • “Кинопроба”: Тази активност представлява ролеви игра, в която седмокласниците пресъздават моментите от урока, които са им направили най-силно впечатление. 
  • “Пожелание по кръга”: Всеки ученик споделя кратко пожелание или съвет към своите съученици свързан с наученото или бъдещи задачи. 

Стъпка 5. Месечна оценка на ефективността 

Всеки месец преподавателката по физика и астрономия пуска анкета, която има за цел да оцени ефективността на подхода ѝ. Оценяването дава данни по отношение на академичния напредък на учениците, както и развитието на заложените социално-емоционалните компетенции.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Когато създава добрата практиката “Да бъдем тук и сега”, г-жа Ранчова цели да обхване всички ученици, независимо от техните различия. “Физиксиконът много ми помогна да опозная учениците, техния предишен опит и знания. Това е като нашите лексикони навремето, но го ползвам и за обратна връзка.”, разказва учителката по физика. 

Дейностите в часовете предразполагат учениците към висока ангажираност. Задачите позволяват на седмокласниците да демонстрират знанията си и да работят на ръба, т.е. да не им е прекалено лесно или трудно. Благодарение на цялостния подход, г-жа Ранчова отчита ангажираност над 80% от седмокласниците, което представлява увеличение спрямо началото на учебната година, когато участието е било около 50-60%.  Учениците демонстрират напредък и по отношение на предметното знание, тъй като учителката наблюдава повишаване на успеха от междинни тестове по физика и астрономия с 15-20%. В часовете решават задачи все по-уверено и демонстрират по-добро разбиране на теоретичния материал. 

В класа се наблюдава положителна атмосфера и намаляващ интензитет на конфликтите. “Ако направим сравнение с началото на учебната година, броят на случаите на междуличностни конфликти и липса на внимание в класа е намалял с 30%, тъй като упражненията насърчават позитивни взаимоотношения и сътрудничество.”, допълва г-жа Ранчова.

Анкетите показват повишената мотивация за учене на седмокласниците. Те споделят, че часовете по физика и астрономия са им по-интересни. 75% от учениците на г-жа Ранчова чакат часовете с трепет.

Добрата практиката открива баланса между социално-емоционалното учене и академичния успех. Това, че фокусът не е изцяло върху науката, помага на учениците да намалят нивата на стрес. 

“Включването на родителите също е важен аспект. Чрез съвместни проекти между ученици и родители, информационни срещи, обратна връзка и упражнения за изпълнение у дома, семейството може активно да подкрепя социално-емоционалното развитие на учениците. Това осигурява по-широко приложение и създава по-устойчив процес на учене, който включва учениците, учителите и родителите в съвместна работа”, разказва Ралица Ранчова. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Ралица Ранчова
Учител
Г-жа Ранчова е учител по физика и астрономия от 20 години. В 127 СУ “Иван Николаевич Денкоглу”, София. Преподава на ученици от 7., 9. и 10. клас. Нещо лично/специфично за мен: “Работата ми носи удовлетворение. Харесва ми да експериментирам и да откривам нови начини за достигане до всяко дете.”, споделя г-жа Ранчова.

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Спокойствие, книжки и самостоятелно учене в класната стая на един млад учител от ОУ “Николай Петрини” – град Ямбол

В началото на учебната 2022/2023 г. Пламена Михайлова влиза в класната стая за първи път като учител в ГЦОУД. Групата ѝ в ОУ “Николай Петрини”–

Социално-емоционално учене

Да оцелея в морето от емоции или как филмът “Отвътре навън” формира емоционална интелигентност?

Емоционалната адаптация на учениците в първи клас е ключов аспект от успешното им включване в новата училищна среда. Този преход може да бъде вълнуващ, но

Социално-емоционално учене

Телевизионно образователно предаване „Знаете ли как“ – иновация, която вдъхновява

“Исках да изградя един мост между желанието на децата да се забавляват и необходимостта да усвояват знания,” споделя Анелия Атанасова, учител по български език и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали