Приобщаване в действие в СУ “Свети Софроний Врачански”, град Пловдив

Иванка Бечева е ресурсен учител и част от екипа на СУ “Св. Софроний Врачански”, град Пловдив, където се обучават 24 деца със специални образователни потребности. Г-жа Бечева казва за работата си: “Идвам всеки ден в училище с усмивка и желание, а в края на деня съм заредена от прекараното време с моите специални деца”.

Ежегодно в училището се провеждат редица дейности, включващи децата със специални потребности и техните съученици. Учителите наричат тази практика “уроци по човечност” и я споделят с всички нас.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Приобщаване в действие

Цели:

  • Да се повиши мотивацията на учениците със СОП за включване в мероприятия редом със своите връстници;
  • Децата да развият добродетели, да оформят поведението си по отношение на основни ценности, свързани с уважение към различните, толерантност и взаимопомощ.

Подходяща е за: всички ученици в училището

Продължителност: През цялата учебна година като част от училищния календар

Информация за учителя: Иванка Бечева е завършила бакалавърска степен “Специална педагогика” и две магистърски степени –  “Комуникативни нарушения в развитието” и “ПНУП”. Работи като ресурсен учител още от завършването си през 2009 година. До 2017 година е част от екипа на Регионален център – Пловдив, а от 5-6 години работи в СУ “Св. Софроний Врачански”

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ПРАКТИКАТА 

“Приобщаване в действие” е практика, която обхваща спортни и творчески дейности за децата със СОП, осъществявани съвместно с доброволци – ученици, външни организации и преподаватели. Идеята е всички участници да се почувстват оценени, удовлетворени и ползотворни.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ

Дейностите, които се осъществяват в часовете по човечност всяка година, са заложени в училищния календар и се организират регулярно за децата със специални потребности и техните съученици. 

Пъстра великденска работилница

По време на работилницата децата показват знанията си за обичаите, свързани с празника, под формата на викторина. После заедно боядисват яйца, декорират курабийки, изработват поставки за великденски яйца. Децата със специални потребности работят в екип с част от своите съученици.

За всяка дейност е предвиден обособен кът в кабинета по готварство. След приключване на съответната творческата работа – по боядисване, декориране или изработка на изделия, групите сменят местата си. Със задоволство от създадените произведения и с подготвената почерпка за децата, великденската работилница се превръща в празник за всички участници.

Пъстра великденска работилница

Училищен баскетболен турнир под надслов „Революцията е приобщаването”

Турнирът се осъществява в рамките на Европейската баскетболна седмица на „Спешъл Олимпикс“. В него вземат участие 16 ученици със специални потребности и 8 техни съученици – партньори, които искат ги подкрепят и да бъдат част от спортния празник. Към инициативата се присъединява и дългогодишният треньор и спортен директор на баскетболен клуб „Академик“ Пловдив – Тина Димитрова, която от години тренира своя „Специален отбор“.

Сформират се 8 отбора, които играят на принципа всеки срещу всеки, а най-добрите отбори се изправят един срещу друг, за да излъчат победител. Чрез спорта се поддържа не само доброто физическо състояние и развитието на моториката и координацията на децата със специални потребности, но съвместната игра с техни връстници обогатява и социалните им умения. 

Училищен баскетболен турнир под надслов „Революцията е приобщаването”

 

Коледен благотворителен базар

През декември, обзети от коледния дух, всички ученици от СУ “Свети Софроний Врачански” изработват коледни картички, играчки за елха и украса за ежегодния благотворителен коледен базар на училището. Средствата от продажбата на всички изделия се даряват на деца в нужда.

Коледен благотворителен базар

Подготовка за Коледен благотворителен базар

ЗАЩО ДА ОПИТАТЕ ТЕЗИ ИНИЦИАТИВИ

Чрез тяхното осъществяване учениците със специални потребности се чувстват добре, желани и подкрепяни от своите съученици и учители, което от своя страна е предпоставка за развитие на техните знания, умения и компетенции.

И не на последно място, обогатява се тяхното социално взаимодействие и желание за включване като равностойни партньори в различни дейности. За останалите ученици е урок по човечност. Всичко това гарантира обучението на граждани, които са отговорни и толерантни. Качества изключително нужни в днешно време”, обобщава ресурсната учителка.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Приобщаване в действие в СУ “Свети Софроний Врачански”, град Пловдив

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ

Г-жа Бечева дава няколко основни съвета към колегите, които са решили да приложат тази практика в своите училище:

  • Да се търсят и намират подходящи дейности, при които учениците със СОП да показват своите умения и способности;
  • Инициативите да се популяризират сред децата;
  • На доброволни начала в активностите да се включват повече преподаватели и ученици, за да си сътрудничат и да подкрепят децата със затруднения като равностойни участници в училищния живот.

 

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус”, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Емоционална интелигентност
Социално-емоционално учене

Как в село Бохот развиват емоционална интелигентност в час по немски език?

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Диана Йолова-Варджиева от ОУ “Антон Страшимиров” в с. Бохот, община Плевен. Емоционалната интелигентност е ключова за това

Телевизията в час
Проектно базирано обучение

Телевизия в час? Не е това, което си мислите! Споделена практика от Владислав Карталов

“Опитът ми като професионален волейболист и треньор, ми дадоха възможност да изградя качества у децата, които ги научиха на екипна работа. Предадох им начинът на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали