Развиване на емоционална интелигентност при деца със СОП

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Комуникацията с останалите ученици;
  • разпознаване на собствените и чуждите емоции;
  • разрешаване на предизвикателни ситуации, в които участват сами;
  • участие в различни социални ситуации.

Необходими материали:

  • игра “Не се сърди човече”, работни листове, приказки

Как бихме могли да помогнем на дете със специални потребности да обогати емоционалния си речник и да обвърже емоцията с поведение? Как да насърчим детето да говори за своите чувства, как да бъде по-уверено в себе си? За децата със СОП е изключително трудно да изразяват правилно своите емоции. Успехът идва с постоянство, учене чрез игри за по-добра комуникация и визуализиране на ситуации, защото само разговори, без подкрепящи изображения или игрови елементи, не са достатъчно ефективни. Десислава Кръстева, главен учител в начален етап в СУ “Свети Константин-Кирил Философ”, град Пловдив има в класа си дете със СОП, което освен поставената диагноза, е хиперактивно. Непрекъснато търси внимание и демонстрира нужда от обич и доверие. За да отговори на неговите нужди и същевременно да го научи на самоконтрол и емоционална интелигентност, г-жа Кръстева започва да търси алтернативни варианти. Своето решение намира чрез няколко игрови похвата. Те помагат на ученика да осъзнае своите емоции, да ги изрази, което води и до промяна на неговата нагласа за възприемане на света.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Игра „Пъзел“ 

Играта се състои от пъзели. Всеки един пъзел е от три части: емоция, ситуация и пример за емпатия. Пъзелът се разделя на части. Детето взема частта на пъзела с емоцията и частта със ситуацията. То прочита в каква ситуация е даден човек и започва да обсъжда какво би могъл да направи, за да помогне на човека. Целта е детето само да намери и сглоби двете части на пъзела. Тук идва трудността. Децата със СОП (в т.ч. и с аутизъм) често срещат затруднения при изразяването на емоции, особено когато са разстроени или неудовлетворени. Играта им помага да научат какво да казват, какво да не казват и как да реагират. В началото е трудно да се изгради умението детето да изрази чувства или някаква емоция. С упражнения това се постига. Резултатът е, че детето има все повече адекватни реакции в конкретна ситуация. 

razvivane na emotsionalna inteligentnost emotsii

Игра „Не се сърди човече“ (в променен вариант) 

Стандартната игра „Не се сърди човече“ е променена в частта с преодоляване на препятствията като емоции. Чрез нея се развива логическото мислене, съобразителността, наблюдателността и състезателния дух на децата. Играе се от двама играчи. Всеки играч взима по една пионка и я поставя в полето СТАРТ. Това е началната му точка. Играчите хвърлят зарчето последователно по един път. Пръв започва играта този, който хвърли по по-голямо число. Придвижването на пионките напред става през толкова квадратчета, колкото показва хвърленият от играча зар. Всеки играч, който е на ход, трябва да внимава за достигнатите емоции, които трябва да преодолее, имитирайки ги точно и вярно. При несправяне, играчът се връща толкова, колкото е показано в полето. Резултатът е, че детето умее да изразява различни емоции, което означава, че ги разбира. 

razvivane na emotsionalna inteligentnost ne se sardi choveche

Игра „Познай кой е героят“ 

Приказките (български народни или тези от световната класика) са отличен помощник за справяне с изразяване на емоциите за деца със СОП. Работата започва още в 1. клас, когато в букварите има кратки литературни текстове. Тя продължава през целия период на началния етап. Преодолявайки един от проблемите при тези деца (затрудненията с четенето), те се приучават да слушат приказки. Това затруднение може да бъде използвано и детето да се включва в екипна или групова работа. Едно от децата в класа прочита дадения текст, а на детето със специални потребности се дава роля да изиграе емоционалното състояние на посочения герой. Така то се чувства значимо и равно с другите. Друг вариант на тази игра е „Познай приказката“. На детето със СОП се възлага задача да изиграе чрез емоция героите от дадена приказка (тук прави предварителна уговорка, че то трябва да действа само с изразяване на емоции, без думи), а учениците от класа я разпознават. Резултатът е постигане на стъпка към изграждане на емоционална интелигентност, а изводът е, че литературните произведения, използвани по образователен начин чрез игри, могат да помогнат на децата да подобрят уменията си за регулиране на емоциите и уменията си за управление и трансформиране на негативни емоции в положителни.

Нагласата за развитие на емоционалната интелигентност помага на индивида да бъде по-осъзнат, успешен и свободен в изразяването на потребностите, уменията и талантите си в обкръжението си и света навън, т.е. помага на индивида да се чувства по-щастлив в живота. Така е и при малките ученици. Добре е тези нагласи да бъдат заложени като част от образователния процес още от най-ранна детска възраст, защото емоционалната интелигентност помага в изграждането на удовлетворяващи взаимоотношения, повишава шансовете за успех във всяко начинание и спомага за постигането на професионалните и личните цели.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Включването на ученици със СОП в групови или екипни задачи помага за приемането им в общността на класа. От една страна, развиването на емоционална интелигентност у учениците помага за това те да са по-спокойни и да разрешават лесно, бързо и ефективно настъпили конфликти. Това ги прави по-концентрирани и целенасочени в учебния процес, като им помага да се справят по-добре с учебния материал и да постигат по-високи резултати. От друга страна, развивайки емоционална интелигентност у учениците със СОП, учителят усъвършенства своите умения в тази област. Това му помага да се справя по-успешно със социалните предизвикателства в професията – като разрешаване на конфликти при децата, общуване с родителите и др. Не на последно място по важност, емоционалната интелигентност помага на учителя да осъществи по-добър контакт с учениците и така по-лесно да ги мотивира. Всичко това се отразява на поведението им по време на час, на присъствието и ангажираността им в учебния процес, на постигането на добри резултати.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Десислава Кръстева
Учител
Десислава Кръстева е главен учител в начален етап в СУ "Свети Константин-Кирил Философ", град Пловдив. Докторант e във Факултета по педагогика в СУ "Св. Климент Охридски", съавтор на учебници и помагала по български език и литература. Чрез театрална група "Малките таланти" се стреми да открива и развива таланта на всяко дете. Провокира учениците си да са любопитни и търсещи.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.