Може би най-често въпросът за това какво е практическото приложение на географията идва от учениците. И за нас, учителите, все пак остава нелеката задачата да предадем основни географски знания и умения, дори във време на дигитални технологии с абсолютно неизчерпаем и леснодостъпен информационен ресурс.
STEM проектите ни дават възможност да използваме тези технологии, за да развием интересен продукт, който дава смисъл на учениците. При това утвърждаването на междупредметните връзки е допълнителен “бонус”.
Ако искате да направите един кратък СТЕМ проект по география, прочетете статията, за да научите как учениците ви да направят туристически маршрут в Европа или за България, използвайки топографска карта.
За начало: да обясним на учениците какво е топографска карта
Квадратичните топографски карти ни показват надморската височина и други характеристики на Земята. Те могат да покажат физически особености на даден район в определен момент от времето – можете да видите как е изглеждала местността преди даден период.
Топографските карти се използват от туристи, любители на разходки в планината и не само. Изключително полезни са и когато търсите земя за строителство или закупуване на дом – ще получите добра представа за дренажа на местността.
Ето и стъпките, през които ще преминем по време на проекта
- Разпределете екипи по двойки или най-много по четирима (работата на повече ученици в група вероятно ще протича при затруднена комуникация).
- Разпределете регион/държава за всяка група – тук можете да дадете свобода на учениците и да ги ориентирате да работят върху природна зона, държава от Европа или местност в България.
- Формулирайте темата: Туристически маршрут по топографска карта в Европа.
- Посочете критерии за планиране на система от пешеходни пътеки, които да изградят туристическия маршрут – разяснете указанията на всеки екип.
- Дайте време за работа – насърчете учениците да работят с два софтуера за онлайн топографски карти – Европа и България (в зависимост от мястото, което ще изберат, ще използват единият вариант). Покажете в час какво точно изобразяват картите и как трябва да се оформят изображенията, които ще се използват.
Критерии за пътеките
- Пътеките трябва да имат лесен достъп от пътя;
- Пътеките трябва да имат зона до пътя за паркинг/и;
- Пътеките трябва да покриват поне четири различни местообитания (поток, поле, езерце, блато, гора, хълм, планина и т.н.)
- Проектът трябва да включва поне две пътеки. Едната пътека трябва да е за начинаещи, а другата за средно напреднали или опитни туристи;
- Системата от пътеки трябва да включва поне една зона за пикник.
Пътеката за начинаещи:
Да не е по-дълга от 5 километра (използвайте предоставения мащаб на картата, за да се ориентирате в точното разстояние);
- Направете кръгова пътека (започнете и приключете маршрута на едно и също място);
- Използвайте местности с не много голям наклон;
- Нека маршрутът да преминава през или около три различни местообитания.
Пътеката за средно/напреднало ниво:
- Да е дълга между 5 и 10 километра;
- Започнете и завършете маршрута на път/пътека с достъп до местността. Тук не е задължително да имаме кръгов маршрут;
- Среден наклон на терена – тук можем да имаме леко изкачване в някои участъци;
- Нека маршрутът да преминава през или близо до четири различни местообитания.
Общи изисквания към крайния продукт
1. Картата съдържа начертани и обозначени всички пътеки, паркинг/и и места за пикник. Оформя се чрез скрийншот и на нея се нанасят пътят, важните точки, началото и краят, както и обозначението й за трудност.
2. Картата е част от презентация, съдържаща още списък със следните данни за пътеките:
- дължина на пътеката в км;
- максимален наклон на пътеката;
- определен брой пресичания на поток (брой мостове, които трябва да бъдат преминати);
- местообитания, които се пресичат и техният брой и вид;
- всички други интересни места, избрани от учениците.
Ако познавате добре класа, с който ще реализирате проекта, може да включите допълнителен елемент, който ще се хареса на децата. Например могат да включат като препоръка за посещение на заведения, или музеи в околността, препоръка за слушане на местна музика (фолкорна, рок група за северните държави) и т.н.
Заглавният слайд на презентацията съдържа имената на членовете на групата, темата, местоположението и наименованието на маршрута.
3. В допълнение към презентацията се изготвя брошура с данни за маршрута, както и любопитни сведения за това какво един турист би очаквал да види и преживее, преминавайки през пътя.
Покажете на учениците си примери за туристическа брошура за маршрути в Европа и у нас.
Оценяване
Оценката за този проект може да се постави с оглед следните компоненти:
- Колко добре са изпълнени критериите за всяка пътека;
- Точност при разчитане на картата и употребата със софтуера;
- Изрядност при изпълнението на всички компоненти, детайлност;
- Творчество и при изработването на презентацията и брошурата.
Използвайте контролния списък по-долу, за да сте сигурни, че учениците са изпълнили всички елементи на заданието. Списъкът ще улесни и самите тях да се ориентират и да не пропуснат някоя стъпка стъпки.
Карта (10 точки):
Пътека № 1: за начинаещ – дължина не повече от 5 км., кръгова пътека с паркинг, включва три местообитания, малък наклон на терена.
Пътека № 2: средно ниво – дължина 5 – 10 км., започва и завършва на паркинг или близо до началната точка, включва четири местообитания, среден наклон.
Лист с данни (10 точки):
- място за пикник някъде на картата;
- показани мостове;
- ключ (легенда) с обозначени следи и обяснени специални символи.
Брошура (8 точки):
- писмено описание на пътека за начинаещи;
- писмено описание на междинна пътека;
- писмено описание на пътека за напреднали (по избор).
Презентация (2 точки):
- имена на членове на групата;
- тема и място на маршрутите.
Бележки за учителя
- Карти:
Ако искате да улесните учениците и смятате, че ще се справят по-добре, можете да подготвите няколко карти, които те да ксерокопират, и върху които да чертаят маршрутите си. След това хартиената карта трябва да се дигитализира и постави в презентацията.
- Брошури:
Ако имате брошури от чужди или местни обекти, покажете ги на учениците в час, за да могат да да добият реална представа.
- Инструкции:
Разпечатайте условието на задачата на хартия. Това ще улесни екипите по време на съвместната им работа .
- За какво да внимавате:
Учениците много често проектират маршрута на места, на които пресича магистрала, железопътна линия, има блато или малки потоци. Насочете ги, че първото им предизвикателство е да намерят място на картата, където това няма да е проблем и няма да има риск за никой от туристите.
Дигиталните варианти на картите нямат контурен градиент, чрез който е указана надморската височина, но ако използвате хартиени носители, дайте насоки, с които да могат да преценят дали мястото е високо или ниско.
Дайте достатъчно време за работа на учениците: проектът е обемен и с много компоненти. Отделяйте по няколко минутки в часовете, за да отговаряте на въпроси и да напътствате учениците. Ако е нужно, организирайте допълнителен час за консултация, в който да обсъдите подробности.
Успех!
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Източници:
- Trail Planning Using Topographic Quadrangle Maps
- Дигитална топографска карта на България
- Европейска топографска карта
- Лаборатория за създаване на маршрут за катерене