Съществен аспект от това да сте успешни училищни ръководители е начинът, по който се справяте с конфликтите. В тази статия ви предлагаме да разгледате петте основни стила за управление на конфликти, заедно с техните предимства и недостатъци. Ще проверите кой от описаните подходи най-често прилагате в управленската си практика и ще получите информация за това кой стил за каква ситуация е най-подходящ всъщност.
Какво представляват стиловете за управление на конфликти?
Стиловете за управление на конфликти са специфичните начини, по които се справяме с разногласията. В зависимост от използвания стил се постига различна степен на успех при разрешаването на конфликта.
Пет основни стила за управление на конфликти
Разграничават се пет основни стила за управление на конфликти – избягване, приспособяване, състезание, компромис и сътрудничество.
Не се притеснявайте – няма правилен или грешен стил! Знанието обаче кога и как да използвате различните стратегии може да ви помогне да контролирате ефективно конфликтите и е от ключово значение за поддържането на хармония на работното място.
1. Стил на избягване
Стилът на избягване е подход, чрез който можете да се опитате да игнорирате проблемите или изобщо да отречете съществуването им. В този случай очаквате емоциите да отшумят, а с това и споровете да се разрешат от само себе си.
Избягването е подходящ стил за справяне с конфликти, когато:
- въпросът е маловажен и не си струва да се обсъжда;
- страните, участващи в спора, изпитват високо емоционално напрежение;
- спорът ще навреди на работните взаимоотношения;
- не разполагате с необходимите ресурси за разрешаване на конфликта;
- имате нужда от време, за да обмислите ситуацията, преди да предложите решение.
Предимства при използването на стила на избягване:
> Предотвратявате ескалирането на ситуацията;
> Помагате за запазване на добрите взаимоотношения и намалявате ненужния стрес;
> Предоставяте на участниците в спора време да обмислят ситуацията.
Недостатъци при използването на стила на избягване:
> Оставяте конфликтите неразрешени;
> Допринасяте за задълбочаване на проблемите в дългосрочен план;
> Възможно е да влошите взаимоотношенията между участниците в конфликта;
> Създавате представа, че сте ръководители, които са неуверени в действията си.
2. Стил на приспособяване
Стилът на приспособяване се прилага, когато членовете на екипа са готови да се откажат от позицията си, в името на мира. Това е ефективна стратегия за избягване на конфликт, когато времето е от съществено значение и сте нетърпеливи бързо да постигнете “средно положение”.
Приспособяването е подходящ стил за справяне с конфликти, когато:
- спорът е тривиален и резултатът наистина няма значение;
- ефективността от работата е повлияна негативно от конфликта;
- хармонията на работното място е по-важна от разрешаването на конфликтната ситуация;
- времето е ограничено.
Предимства при използването на стила на приспособяване:
> Насърчавате сътрудничеството и колективното вземане на решения;
> Бързо и лесно разрешавате несъществените разногласия;
> Допринасяте за запазването на хармонията на работното място;
> Изграждате си репутация на спокойни хора, а членовете на училищния екип са наясно, че могат да изразяват мнението си без притеснение.
Недостатъци при използването на стила на приспособяване:
> Възможно е да предизвикате разочарование у участниците в спора, които трябва да отстъпят от позицията си;
> Задълбочавате проблеми, които наистина е необходимо да бъдат разрешени;
> Ако твърде често прилагате този стил, може да ви възприемат като ръководители, неефективни в управлението на конфликти.
3. Стил на състезание/съперничество
Да действате агресивно и да се опитвате да спечелите е друг начиин да се справите с разногласията. Бъдете внимателни победата да не се окаже по-важна от вземането на ефективно решение.
Съперничеството е подходящ стил за справяне с конфликти, когато:
- друг подход за управление на конфликти не е бил успешен;
- трябва да отстоявате определени ценности и морал;
- спорът включва личностни различия, които са трудни за преодоляване;
- са необходими бързи и решителни действия.
Предимства при използването на състезателен стил:
> Разрешавате проблемите бързо, тъй като няма място за разногласия или дискусии;
> Изграждате авторитет;
> Демонстрирате сила и неотстъпване от принципите си.
Недостатъци при използването на състезателен стил:
> Различията в мненията на спорещите страни могат да предизвикат дисхармония, в резултат на което да изгубите контрол над ситуацията;
> Създавате негативна работна среда, в която хората смятат, че мнението им няма значение;
> Околните може да ви възприемат като неразумни и авторитарни лидери.
4. Стил на компромис
Компромисният стил се стреми да намери ефективно решение, при което се изисква и от двете страни да направят отстъпки, за да може да се постигне съгласие. По тази причина стилът понякога се определя като губещ и се прилага, когато времето е ограничено и е наложително вземането на решение, а не толкова обмисляне на неговата ефективност.
Компромисът е подходящ стил за справяне с конфликти, когато:
- постигането на решение е по-важно от самото решение;
- трябва бързо да разрешите проблема;
- сътрудничеството или съперничеството не дават резултат;
- двете страни в конфликта имат еднакво убедителни аргументи и притежават една и съща власт.
Предимства на използването на компромисен стил:
> Постигате споразумение, което отговаря на потребностите на участниците в спора;
> Правенето на компромиси се възприема положително, тъй като символизира развитие и гъвкавост;
> Спомагате участниците в конфликта да почувстват, че мнението им има значение.
Недостатъци при използването на компромисен стил.
> Предизвиквате недоволство у спорещите страни, като резултат от това, че изисквате от тях да правят компромиси;
> Не удовлетворявате потребностите на всички страни в конфликта;
> Ако разчитате изцяло на тази техника, членовете на училищния екип може да ви възприемат като ръководители, които не желаят да осъществяват сътрудничество.
5. Стил на сътрудничество
Стилът на сътрудничество се стреми да намери печелившо решение, което напълно да удовлетворява всички страни, участващи в конфликта.
Сътрудничеството е подходящ стил за справяне с конфликти, когато:
- поддържането на добри взаимоотношения между участниците в спора е важно;
- окончателното решение ще окаже значително влияние върху последващите процеси и взаимоотношения;
- трябва да се вземат предвид интересите и потребностите на спорещите страни;
- се опитвате да обедините различни гледни точки.
Предимства при използването на стила на сътрудничество:
> Съобразявате се с потребностите и желанията на всяка страна в конфликта и намирате печелившо решение за всички;
> Допринасяте за премахването на негативните чувства между членовете на екипа;
> Насърчавате участниците в конфликта да демонстрират умения за работа в екип и сътрудничество, като заедно обсъждате проблемите и търсите възможни решения;
> Чрез прилагането на този подход не създавате ситуации, в които да има „победители“ и „губещи“;
> Създавате представа у участниците в спора, че сте ефективни в управлението на конфликти.
Недостатъци при използването на стила на сътрудничество:
> Стилът на сътрудничество ще ви отнеме много време и усилия;
> Можете да приложите този стил за управление на конфликти само ако всички участници имат готовност да си сътрудничат.
Както вече отбелязахме, при разрешаването на конфликти не съществува един “правилен” подход, който да работи при всички обстоятелства. За да бъдете успешни ръководители, е добре да познавате и петте стила за управление на конфликти и да избирате най-подходящия за конкретната ситуация.
Кой стил за справяне с конфликти прилагате най-често като училищни лидери?
След като вече познавате преобладаващите видове конфликти между учителите и обичайните стъпки за тяхното разрешаване, е лесно да проверите кой стил за управление на конфликти прилагате най-често.
Предлагаме ви въпросник, който ще ви помогне да разберете кой е вашият предпочитан стил за управление на конфликти.
Оценка на стиловете за управление на конфликти
Оградете цифрата, чийто отговор ви описва най-добре.
Как да оцените въпросника за управление на конфликти?
15-те твърдения, които оценихте по-горе, са разпределени в пет категории. Всяка от тях съдържа по три от твърденията. Запишете цифрата, която сте избрали за всяко твърдение и изчислете общата стойност за всяка категория. Стилът с най-висок резултат показва, че го използвате най-често, а този с най-нисък – е най-малко предпочитаният от вас.
Вашият предпочитан стил за управление на конфликти е: ____________________________
Вижте всеки стил за управление на конфликти, представен с подходящо животно.
Използвани източници:
5 Conflict Management Styles to Handle Roadblocks in the Workplace
Conflict Management Styles and Strategies