В 21 век сме свидетели как правата на децата залягат все по-дълбоко в сърцата на училищата на планетата. В България Конвенцията за правата на децата на ООН влиза в сила от юни 1991. Тя е първият юридически обвързващ международен документ, който утвърждава детските права и приелите я страни поемат ангажимент да се грижат за опазването на правата на децата чрез политиките си.
Трябва да признаем обаче, че в забързаното ежедневие не на всички ни остава много време за размисъл върху правата на децата. Не много училищни екипи успяват да отделят време, за да анализират:
- Доколко учениците познават своите права;
- До каква степен учениците осъзнават, че са отговорни за опазването на правата на другите и чрез поведението си не накърняват правата на заобикалящите ги;
- Дали учителите преподават с мисъл за правата на децата;
- Доколко ръководството работи с мисъл за правата на децата.
А подобен анализ си струва, защото залягането на правата на децата дълбоко в училищната култура ще преобрази напълно облика на всяко училище. Тези училища могат да бъдат разпознати от разстояние. Чудите се как – в следващите редове ще прочетете за 5 отличителни признака.
1. Учениците познават и защитават своите права
Децата, които познават своите права са уверени, самостоятелни, ангажирани. Те осъзнават, че носят отговорност за опазването на правата на другите и са готови да застанат рамо до рамо с дете, учител, директор или родител, чиито права са нарушени. Виждали сме десетки репортажи по телевизията на силна училищна общност, която подкрепя своя директор, учител или съученик. Тези деца се превръщат в граждани с ясна позиция, които имат куража да изразят мнението си и да защитат каузата си. Подобен пример беше 15-годишната Грета Тунберг, която вдъхнови и продължава да вдъхновява деца и възрастни по цял свят.
2. Учителите преподават с мисъл за детските права
Сигурни сме, че учителите познават добре правата на децата. Но да преподаваш с мисъл за детските права е една следваща стъпка, която напълно трансформира както класната стая, така и училищната общност.
Тези преподаватели използват всяка възможност да адресират конкретни права чрез:
- Съдържанието на урока;
- Хода на дискусията;
- Извънкласна дейности или задача;
- Неформален разговор в междучасието.
Резултатът от тези усилия са самостоятелни и ангажирани ученици, които са способни сами да преценят защо да наричаш свой съученик “Хомо” или “Печка” е напълно неприемливо.
3. Методите за дисциплина в училището развиват вместо да травмират
Училищата, които са заложили правата на децата дълбоко в сърцето си, използват методи за управление на класната стая или т.нар. дисциплина, които развиват детска личност, вместо да я травмират. Физическите наказания, вербалната агресия като използването на обидни епитети и отправянето на заплахи, пасивно-агресивното поведение като отказът да се говори с определени ученици, са подходи, които са немислими в подобни училищни общности.
При училищата, които работят с мисъл за правата на децата, нарушаването на правилата се използва като повод да се развие самосъзнание у децата и умение да регулират поведението, импулсивността и емоционалните си изблици. Децата знаят към кого да се обърнат при нужда, имат доверие както помежду си, така и към възрастните в училище, притичват се на помощ, когато е необходимо.
Подобни подходи към дисциплината изискват повече време и търпение, докато дадат необходимия резултат, но за сметка на това развиват самостоятелни, отговорни и психически здрави личности.
4. Ръководството работи с мисъл за детските права
В тези училища политиките се формират с мисъл за правата на децата – визията и стратегията на училището са обсъдени през призмата за детските права и това се вижда на всички нива. Например:
- Търсят се възможности за допълнително обучение и подкрепа на педагозите, за да могат да организират класните си стаи, така че правата на децата да са защитени;
- При планиране на различните училищни мероприятия се взима предвид образованието за правата на децата – организират се тържества, които честват многообразието в училище, било то чрез представяне на талантите на всеки един ученик включително и на децата с интелектуални дефицити, хиперактивност, състояние от аутистичния спектър или други; било чрез празнуване на различни субкултури или пък с отбелязването на важни празници на различните етноси, съставляващи общността.
- Училищно ръководство, което е заложило правата на децата в основата на своята работа, предотвратява използването на език на омразата и не толерира физическата или вербална агресия от страна ученици, учители или родители, като работи за превенция на училищния тормоз или взима незабавни мерки при най-малките индикации за възникването му.
5. Учениците имат право на глас и участие
Учениците в подобни училища са насърчавани не само да участват в час, но и да влияят на вземането на решения на училищно ниво. Споделянето на тяхното мнение се толерира, вместо да се санкционира; тяхната гледна точка целенасочено се търси при вземането на важни за училището решения (чрез дискусии, форуми, анкети). Учениците в такива училища се чувстват свободни да дават предложения за промени и подобрения, а добрите идеи се прилагат на практика от педагогическия колектив и училищното ръководство.
Ученическото участие в тези училища се състои в разнообразни и дългосрочни дейности и не се изчерпва с еднократното включване в Ден на ученическото самоуправление.
Вероятно четейки този (неизчерпателен) списък с признаците на училищата, работещи с разбиране за правата на децата, сте открили много общи характеристики с вашето собствено училище. Сигурно обаче сте си дали сметка и за посоките, в които работата на вашето училище би могла да се подобри, за да залегнат правата на децата още по-дълбоко в училищната култура. Добрата новина е, че никога не е късно да промените онова, от което не сте удовлетворени. Набележете си 2 или 3 неща, които искате да подобрите през тази учебна година и започнете работа по тях. Резултатите няма да закъснеят, а усилията определено си заслужават!
Използвана литература:
- Rights respecting schools for students, teachers and school directors. UNICEF Thailand
- McGillicuddy, D. Schools need to put children’s rights at the heart of education. Irish Times
- Children Rights in Education. UNICEF Canada