5 начина да насърчите и задържите интереса на учениците

Учител заедно с неговите ученици

Интересът на учениците и възприятията им за значимостта на ученето и на работата им в училище до голяма степен предопределят вътрешната им мотивация за учене. Когато учениците възприемат дадена дейност или учебна задача като интересна,  харесват това, което правят в училище и го смятат за важно бъдещото им развитие и благосъстояние, смятат, че е важно да разберат учебния материал, вярват, че предизвикателните задачи им помагат да се развиват и разглеждат неуспехите като възможност, а не като проблем, те:

  • проявяват позитивни емоции;
  • ангажират се по-често с изпълнението на трудни учебни задачи;
  • работят по-концентрирано върху задачи, които възприемат като интересни и/или предизвикателни;
  • използват по-адаптивни когнитивни стратегии за учене;
  • стремят се да разберат по-добре изучавания материал, като го свързват със собствения си живот или с личните си интереси;
  • обработват по-добре информацията;
  • използват повече метакогнитивни стратегии;
  • проявяват постоянство в процеса на учене и устойчивост при трудности и предизвикателства.

За разлика от тях учениците, които проявяват слаб интерес и удоволствие от ученето, обикновено имат ниска енергия и желание за участие в работата в клас; изпитват сериозни съмнения, че доброто представяне в училище ще им помогне да постигнат успех в бъдеще, често използват неподходящи стратегии, избягват да се ангажират с трудни задачи и проявяват склонност към отлагане. 

Интересът е от основно значение за определянето на начина, по който учениците избират и обработват определени видове информация за сметка на други. Образователните изследвания поставят фокус върху два вида интерес: ситуационен и индивидуален интерес:

  • Ситуационният интерес се отнася до фокусираното внимание и афективните реакции, предизвикани от стимулите на конкретна учебна ситуация или задача. Този интерес обикновено е предизвикан от конкретни външни характеристики на средата или особености на учебната ситуация, които могат да действат еднократно или да имат по-продължително действие във времето. Установено е, че ситуационният интерес влияе положително върху когнитивните постижения (като например четене с разбиране); съдейства за фокусиране на вниманието; позволява интегрирането на новата информация с предишни знания и повишава цялостната ефективност на ученето
  • Индивидуалният интерес от своя страна се отнася до относително трайната вътрешна предразположеност на ученика да се ангажира отново с определена учебна ситуация във времето. Установено е, че индивидуалният интерес оказва положително въздействие върху вниманието; разбирането и запомнянето; постоянството и усилията; нивото на ангажираност и качеството на ученето. Учениците с по-голям индивидуален интерес използват повече и по-задълбочени стратегии за учене; имат по-високо ниво на саморегулация; придобиват повече и по-качествени знания и умения. 

От гледна точка на мотивацията за учене, и двата вида интерес имат съществено значение и следва да бъдат насърчавани и развивани от учителите. Например, учениците с добре развит индивидуален интерес могат да реагират различно от учениците без такъв интерес на определени потенциално предизвикващи интерес ситуации. От друга страна, ситуационният интерес, предизвикан от някакъв фактор на учебната ситуация или задача, може да предизвика или да допринесе за развитието на дълготраен индивидуален интерес

Как да интегрираме в часовете?

1. Предлагайте на учениците автентични задачи от реалния живот.

Задавайте проблеми и задачи, които позволяват на учениците да видят нагледно и конкретно значението и ползата на иначе абстрактни понятия и теории. 

2. Направете учебните дейности привлекателни за учениците както на когнитивно, така и на емоционално ниво.

Това включва създаване на такива условия в класната стая или формулиране на такива учебни дейности, които да стимулират учениците да обърнат внимание на задачата, да им вдъхнат чувство за увереност, автономност и социална обвързаност, и да ги накарат да изпитат положителни емоции. Стимулирайте положителни емоции, като въвличате учениците емоционално в изпълнението на задачата, например чрез ролеви игри. 

3. Можете да провокирате ситуационния интерес на учениците като:

  • поднасяте изненадваща или провокираща информация;
  • задавате разнообразни задачи, които имат нови, интересни или изненадващи характеристики;
  • ангажирате учениците в дейности с висока интензивност;
  • организирате групова работа;
  • използвате атрактивни помагала или технологии;
  • помагате на всеки отделен ученик да се идентифицира със задачата или да осъзнае личната значимост на учебната ситуация и т.н.

Създаденият ситуационен интерес може да се задържи и поддържа чрез осигуряване на смислени дейности, които предоставят възможност на учениците да се ангажират лично, като например проектно базирано обучение, съвместна работа в група, индивидуални консултации и наставничество и др.

4. Помагайте на учениците да се чувстват позитивно по отношение на нарастващите си възможности за усвояване на учебното съдържание или за изпълнение на конкретна задача.

За целта може да им предлагате възможности за избор на задачи; да предлагате възможности за иновативни подходи при решаването на задачите; предлагате проектно-базирано обучение, което включва съвместна работа между съученици или въвличане в други социални ситуации; 

5. Можете да подкрепите и задълбочите индивидуалния интерес на учениците като:

  • им поставяте задачи или осигурявате учебна среда, които са предизвикателни и предоставят възможности за взаимодействие и изява;
  • насърчавате ги да проявяват любопитство и да задават въпроси;
  • избирате или създавате ресурси, които насърчават решаването на проблеми и генерирането на стратегии;
  • окуражавате учениците, когато срещат затруднения.

Как изглежда един час посветен на умението?

  • Въведение и поставяне на целите (5 минути)
    • Обяснете накратко какво ще се учи и защо е важно.
    • Въведете темата с кратка интересна история или реален пример, свързан с ежедневието на учениците.
    • Интерактивна демонстрация или мултимедийно представяне (10 минути)
    • Използвайте мултимедия (видеоклипове, анимации) или демонстрации, за да представите основните понятия.
    • Включете въпроси и кратки дискусии, за да задържите вниманието на учениците.
  • Групова работа или дискусионна дейност (10 минути)
    • Разделете учениците на малки групи и им дайте задача, свързана с темата на урока.
    • Задачата трябва да е предизвикателна, но постижима, и да изисква сътрудничество и креативност.
    • Например, ако урокът е по биология, групите могат да създадат кратка презентация за това как определен орган функционира в човешкото тяло.
  • Представяне и обратна връзка (10 минути)
    • Всяка група представя резултатите от своята работа пред класа.
    • Дайте конструктивна обратна връзка и насърчавайте обсъждане на различните подходи и идеи.
    • Наградете най-добрите презентации с малки поощрения (например, допълнителни точки или похвали).
  • Заключение и рефлексия (5 минути)
    • Обобщете основните точки на урока и свържете новите знания с ежедневието на учениците.
    • Насърчете учениците да споделят какво са научили и как могат да използват новите знания в реалния живот.
    • Завършете с кратка задача за домашно, която продължава темата на урока и предизвиква интереса им (например, да намерят и представят интересен факт, свързан с урока).

Примерен урок по наука: “Как работи човешкото сърце?”

Въведение и поставяне на целите (5 минути)

  • Учителят започва с въпроса: “Знаете ли какво прави сърцето ви през целия ден?”
  • Обяснява, че ще научат как работи сърцето и защо е важно за нашето здраве.

Интерактивна демонстрация или мултимедийно представяне (10 минути)

  • Показва анимация на работата на сърцето.
  • Спира на ключови моменти, за да зададе въпроси като “Какво мислите, че се случва тук?” и “Защо е важно кръвта да циркулира правилно?”

Групова работа или дискусионна дейност (10 минути)

  • Учениците се разделят на групи и получават задача да създадат модел на сърцето от подръчни материали.
  • Задачата е предизвикателна, но изпълнима и изисква сътрудничество и творчество.

Представяне и обратна връзка (10 минути)

  • Всяка група представя своя модел и обяснява как функционира сърцето.
  • Учителят дава положителна обратна връзка и насърчава обсъждане на различните модели.

Заключение и рефлексия (5 минути)

  • Учителят обобщава как работи сърцето и защо е важно за здравето.
  • Учениците споделят какво са научили и как това знание може да им бъде полезно.
  • Задача за домашно: “Намерете и представете интересен факт за сърцето.”

За какво да внимаваме? 

  • Обвързвайте задачите със стремежите на учениците.
  • Предоставяйте обосновка за учебните дейности или задачи. Подчертавайте какви нови знания и умения ще развият и каква е тяхната житейска приложимост.
  • Давайте практически примери за това как наученото ще бъде полезно в живота на учениците.
  • Включвайте учениците в дискусии относно смисъла на учебните дейности и на конкретните задачи.
  • Наблягайте на връзката между изпълнението на учебната задача и определени краткосрочни или дългосрочни резултати.

Тази статия е базирана на разработки в наръчника “Нагласи за развитие” с автор Асенка Христова, Институт за изследвания в образованието. Наръчникът е създаден по програма „Учим заедно” на фондация „Заедно в час” и реализиран с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България”, с цел преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията.

Още полезни статии:

Учител разговаря със своите ученици
Умения за учене

Какво са метакогнитивните стратегии за учене и как да подпомагаме ефективното им използване от учениците

Метапознанието е процес, при който ученикът е независим, честен и критичен наблюдателна собственото учене и представяне и се стреми обективно да разбере как учи и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.