В статията „10 съвета за директори за предотвратяване на конфликти между учителите“ ви предложихме няколко полезни идеи как да избягвате възникването на конфликтни ситуации между членовете на екипа в училище. Но ако спорът се окаже неизбежен, не се отчайвайте! Въпреки че конфликтите предизвикват стрес и влошават работната атмосфера, опитайте се да ги приемете като ценно преживяване и възможност за промяна и развитие. В тази статия ще прочетете как като директори лесно и конструктивно да се справяте с разногласията между учителите.
Ролята на директора в разрешаването на конфликти
Вашата роля в процеса на разрешаване на конфликти е от съществено значение. Подвластни на емоциите, за спорещите страни е почти невъзможно да постигнат консенсус или да се вслушат в собствените си разсъждения. Затова е необходима намесата ви като ръководител:
- обективно да изслушате недоволството на двете страни;
- да зададете уточняващи въпроси;
- да представите нов поглед към проблема;
- да начертаете пътя към приятелското разрешаване на конфликта;
- да насърчите сътрудничеството помежду им.
Важно е да успеете да запазите здравословния баланс между конструктивните различия в мненията на учителите и да избегнете разрушителните последици от конфликтите. Чрез ефективното справяне с неразбирателствата ще успеете да създадете по-силни отношения в училищния екип и ще подобрите способността си да вдъхновявате и ангажирате учителите.
Как успешно да разрешавате конфликти?
За да се справяте успешно с разрешаването на конфликти, ви предлагаме да следвате тези стъпки:
-
Приемете конфликта.
Когато конфликтът възникне, не го отбягвайте сякаш нищо не се е случило. С течение на времето напрежението ще нараства и ситуацията ще се влошава. Затова решете проблема възможно най-скоро, преди да се превърне в пречка за изпълнение на ежедневната работа.
-
Идентифицирайте причината/причините за конфликта.
Необходимо е първо да разберете основната причина за конфликта, преди да предприемете каквито и да било по-нататъшни действия за разрешаването му. Проучете внимателно обстоятелствата около спора. Изслушайте и двете страни, за да можете да изясните фактите. С колкото повече информация разполагате, толкова по-лесно ще можете да предложите решения на проблемите.
-
Организирайте среща на всички страни, участващи в спора.
Организирайте среща, на която страните в конфликта да могат да изразят притесненията си, без да бъдат прекъсвани. Важно е да ги изслушате внимателно, преди да обсъдите възможни решения. Ето и няколко насоки как да проведете срещата.
– Организирайте срещата в рамките на пет дни след възникването на ситуацията, която е предизвикала безпокойството.
– Проведете срещата в удобно за всички участници време.
– Оставете вратата на помещението за срещи отворена или помолете двама души да присъстват на дискусията като свидетели. Понякога е полезно срещата да се проведе в среда, различна от обстановката, където е възникнал конфликтът. Например може да се окаже добра идея да се поразходите из двора на училището.
– Изисквайте уважителни отношения между участниците в дискусията.
– Обърнете внимание на езика на тялото си. Тъй като чрез него предавате информация на спорещите страни, е важно да излъчвате спокойствие и непредубеденост. Ето как да го постигнете:
- поддържайте зрителен контакт с говорещите;
- отпуснете мускулите на врата и раменете си;
- избягвайте да кръстосвате ръцете и краката си;
- слушайте с емпатия;
- използвайте неутрален тон с умерена височина на гласа.
– Задавайте уточняващи въпроси, ако е необходимо.
– Ограничете разговора по време на срещата до обсъждане на проблема и вероятните му решения.
-
Обмислете възможни решения и разработете план за действие.
Най-съществената процедура за разрешаване на конфликта е да обмислите възможни решения. Насърчете спорещите страни да предложат различни идеи и да определят кои са най-приемливи и справедливи. В идеалния случай бихте намерили решение, което е печелившо за всички участници. Ако обаче това не е постижимо, потърсете компромисен вариант, с който да се удовлетворят поне част от потребностите и на двете страни.
Добре е да документирате конфликта. Разработете план, очертаващ стъпките, които ще се предприемат за разрешаването на спора и задайте краен срок за изпълнение на договорените действия. Официалният документ, подписан и съгласуван от страните в конфликта, ще допринесе за гарантиране на окончателността на решението. Примерен шаблон за разрешаване на конфликти можете да ползвате тук.
Шаблон на работен лист за разрешаване на конфликти
-
Поддържайте контакт с участниците в спора, докато се възстанови разбирателството.
Учителите се чувстват значими, когато показвате заинтересованост към техните проблеми. Затова продължете да поддържате контакт със спорещите страни и след приемането на решение. Проследете дали ситуацията се е нормализирала и поискайте обратна връзка относно процеса на разрешаване на конфликта.
За да бъдете ефективни в справянето с неразбирателствата, ви предоставяме и допълнителен списък със стратегии за разрешаване на конфликти.
- Не гледайте на възникналата ситуация като на състезание, в което едната страна трябва да победи, а другата – да загуби.
- Съсредоточете се върху проблема, а не върху позицията си по въпроса.
- Не забравяйте, че целта на изслушването при разрешаването на спора не е само да се запознаете с фактите, а да подпомогнете говорещия да разбере собствените си мисли и чувства относно конфликта, в който участва.
- Приемайте и уважавайте индивидуалните мнения дори ако те се различават от вашето.
- Не правете предположения и прибързани заключения относно чувствата или мислите на участниците в спора.
- Запомнете, че конфликтът е разрешен само когато и двете страни са съгласни и удовлетворени от решението.
- Усмихнете се и благодарете на участниците, когато постигнат споразумение и удовлетворят потребностите си.
Разрешаването на конфликти е труден процес. Но това не означава, че трябва да оставите статуквото да продължава. За учителите е важно да намерят начин да работят заедно, като премахнат двусмислието помежду си и преодолеят недоразуменията стъпка по стъпка. Подкрепяйте ги и ще се радвате на по-добри резултати.
Използвани източници:
Conflict Resolution Worksheet Template
The Six-Step Method for Resolving Conflict
9 Key Steps for Conflict Resolution at Work